Kuriérske spoločnosti sú na Slovensku už niekoľko rokov veľmi dobre známe a hádam nie je na Slovensku spoločnosť, ktorá by ešte nevyužila ich služby. Žijeme v uponáhľanej dobe a keď našu zásielku potrebujeme veľmi rýchlo dostať ku klientovi alebo obchodnému partnerovi využijeme služby týchto spoločností. Málokto z nás sa však zamyslí nad tým, čo sa deje po tom ako kuriér s našou zásielkou odíde a v ten istý deň alebo v priebehu najbližších dní ju doručí príjemcovi.
Práca dispečera kuriérskych služieb začína zdvihnutím telefónu a prevzatím objednávky na prepravu. Dispečer vyplní objednávku, zadá ju do systému a vyšle kuriéra, ktorý má na starosti doručenie vašej zásielky. Trvanie doručenia každej zásielky je individuálne, závisí od toho akú službu si objednáte a kam má zásielka namierené. Kuriérske spoločnosti ponúkajú množstvo služieb a medziiným i prepravu zásielok zo zahraničia. Základom jeho práce je najmä komunikácia s klientmi – objednávateľmi kuriérskych služieb. Patrí k tomu aj komunikácia priamo s kuriérmi. Samozrejme má na starosti i administratívu ako potvrdenia objednávok či fakturácie. Vystavuje potrebné dokumenty pre kuriérov a informuje ich o prípadných problémoch či zmenách. Dispečer reportuje výsledky svojej práce nadriadenému, s ktorým rieši i prípadné problémy.
Na jeho pleciach je zodpovednosť za efektívny priebeh a koordináciu prepravy, organizácia a trasovanie prepráv a komunikácia s vodičmi. Plánovanie nakládok a vykládok je jedna z priorít, za ktoré má dispečer najväčšiu zodpovednosť. Sú pevne stanovené procedúry a postupy, ktoré dodržiava a dohliada, aby boli dodržiavané aj ostatnými zamestnancami. Ak ich zákazník nejakým spôsobom donúti vybočiť zo zaužívaných postupov, napríklad nenahlási veľkokapacitnú zásielku, ktorá vyžaduje vozidlo vybavené zdvíhacou technikou, je povinnosťou dispečera nájsť také riešenie, aby neboli porušené normy spoločnosti a zároveň nestratili dôveru a náklonnosť klienta.
Väčšina problémov, ktoré musia dispečeri riešiť, sa dotýka problémov s doručením, resp. vyzdvihnutím zásielok. Najčastejšími dôvodmi sú nezastihnutie klienta na danej adrese, najmä ak ide o súkromné osoby, a zákazníkmi nesprávne alebo nedostatočne uvedené adresy vyzdvihnutia alebo doručenia. V takých prípadoch sa kuriér spojí telefonicky alebo vysielačkou s dispečerom a ten sa snaží získať správnu adresu tak, aby mohla byť zásielka ešte v ten deň doručená.
Pozícia dispečer je hlavne o komunikácii a rýchlom rozhodovaní. „Sú to ľudia, ktorí tvoria styčný bod medzi kuriérom na jednej strane a zákazníckym oddelením na strane druhej,“ vysvetľuje Nela Kviečinská, Senior Consultant spoločnosti Recruitment International. Ide predovšetkým o komunikáciu doplňujúcich informácií k vyzdvihnutiam a doručeniam zásielok od zákazníkov a nahlasovanie objednávok prijatých cez deň. Vďaka inteligentnej technológii sa dnes vo väčšine kuriérskych spoločností objednávky automaticky dostávajú ku kuriérom cez príručné zariadenia vo forme mobilného terminálu. Je však na dispečerovi, aby posúdil, ktorému kuriérovi v systéme danú objednávku na vydvihnutie priradí tak, aby sa maximálne využila dostupná prepravná kapacita. Preto je dôležité, aby každý dispečer plne ovládal pokrytie všetkých rajónov kuriérmi, ich kapacitné možnosti a rozmiestnenie.
Dispečer zväčša pracuje na zmeny a preto táto práca vyžaduje flexibilného človeka. Rád komunikuje s ľuďmi, je rozhodný, samostatný a má rád prácu v tíme. Má vynikajúce organizačné a komunikačné schopnosti. Je trpezlivý a dostatočne asertívny, pretože v logistike, čím kuriérska služba určite je, je práca nevyspytateľná. Mnohokrát za deň musí riešiť problémy so zásielkami a informovať o tom zákazníkov a samozrejme i komunikovať s náročnejšími klientmi. Vyjednávacie schopnosti taktiež patria do jeho „povinnej výbavy“. V krízových situáciách si zachováva chladnú hlavu. Má rád aktívnu a dynamickú prácu. Je to človek, na ktorého sa spoločnosť môže spoľahnúť. S pozíciou kuriéra patrí dispečer k základu organizačnej štruktúry spoločnosti. Prístup dispečera kuriérskych služieb k zákazníkovi je často dôvodom, prečo sa zákazník rád vráti a využije služby kuriérskej spoločnosti opäť.
Finančné ohodnotenie dispečera kuriérskych služieb závisí od jednotlivých spoločností a taktiež od jeho skúseností. Začína sa na 20 000 korunách u človeka bez skúseností a končí pri 40 000 korunách u človeka so skúsenosťami. „Niektoré spoločnosti poskytujú k tomuto ohodnoteniu i finančný bonus a iné benefity,“ dodáva Nela Kviečinská.
Každý, kto sa rozhodne pracovať ako dispečer kuriérskych služieb musí vedieť, že ho čaká náročná a stresujúca práca. Kto však v práci hľadá dynamiku, flexibilitu a prácu s ľuďmi, ten bude ako dispečer veľmi spokojný a bude sa každé ráno tešiť do práce.