Dnes na Slovensku existuje množstvo rôznych typov logistických spoločností, pričom každá z nich poskytuje rôzne služby. Už len slovo logistická spoločnosť v sebe toho skrýva veľmi veľa. Keby ste sa opýtali 100 ľudí, čo vlastne takáto spoločnosť robí, každý by spomenul niečo iné. Patria tam spoločnosti zasielateľské, špedičné, dopravné, poskytujúce outsourcing skladovania a aj také, ktoré robia všetko. Kuriérske spoločnosti sú však samostatnou kapitolou rýchleho doručovania zásielok nielen v meste, ale kamkoľvek na svete.
Na rozdiel od klasickej pošty, sú však kuriérske spoločnosti rýchlejšie a zásielku, ak ste si kuriérsku službu objednali, si príde vyzdvihnúť priamo kuriér, teda človek zodpovedný za doručenie vašej zásielky priamo do rúk vami uvedeného prijímateľa do hodiny alebo niekoľkých dní, podľa vašej špecifikácie. „Kuriér je vlastne váš osobný doručovateľ. Keď si objednáte túto službu, či už cez internet alebo telefonicky, ihneď je k vám cez dispečing kuriérskej spoločnosti vyslaný najbližší voľný kuriér, príp. ide priamo zo základne spoločnosti, kde čaká na objednávku. Dispečer, ktorý s vami komunikuje prvý, sa vás opýta na druh objednávky, adresu a čas, kedy potrebujete zásielku doručiť,“ vyvetľuje Nela Szászová, Team Leader spoločnosti R.I. Consultancy Services.
Ako náhle dáte dispečerovi všetky dôležité informácie, vyšle k vám kuriéra. Úlohou kuriéra je prísť k zákazníkovi ešte raz si overiť potrebné údaje o prijímateľovi a vyžiadať si od neho podpis, že si službu objednáva a súhlasí so všetkými podmienkami. Kuriér zásielku preberie a jeho jediným cieľom je doručiť zásielku v dohodnutom čase a nepoškodenú. Samozrejme, aj kuriér má svoje optimálne trasy, ktoré si plánuje v spolupráci s dispečingom. Kuriérskych spoločností je niekoľko a každá pracuje svojím systémom. Niektorí kuriéri majú určenú oblasť, v ktorej pracujú, prípadne stanovené trasy. Niektoré spoločnosti plánujú svojim kuriérom trasy tesne pred začiatkom zmeny, aby pracovali čo najefektívnejšie. To sa však dá len v tom prípade, ak dopredu vedia, aké zásielky budú doručovať práve v ten deň. Nie vždy je to však možné, keďže mnohí klienti si ich služby objednávajú ad hoc v prípade potreby.
Kuriéri tvoria väčšinu zamestnancov spoločnosti. Jednotlivé tímy vedie vedúci logistiky alebo vedúci zmeny. V rámci spoločnosti kuriér spolupracuje najmä s dispečermi, najviac však prichádza do kontaktu so zákazníkmi a prijímateľmi zásielok. „Preto sa očakáva, že kuriér je priateľský, komunikatívny, orientovaný na zákazníka a v neposlednom rade je ochotný riešiť problémy, ktoré môžu nastať. Mal by vnímať každého prijímateľa ako potenciálneho zákazníka, a tým vlastne nepriamo predávať služby vlastnej spoločnosti. Najmä dnes, v časoch krízy, si vyberáme, kto pre nás bude pracovať a koho si zaplatíme,“ konštatuje Nela Szászová.
Kuriér musí byť flexibilný, s dobrými organizačnými schopnosťami, musí vedieť dobre zvládať stresové situácie, s ktorými sa bežne stretáva. Nemenej dôležité je, aby bol šikovným a skúseným šoférom. Kuriér väčšinou pracuje na zmeny a záleží od spoločnosti, či má aj večerné a nočné zmeny. Má k dispozícii služobné vozidlo, väčšinou menšiu dodávku, ale aj menšie autá, ak ide o menšie zásielky. Po ukončení práce sa kuriér hlási v centrále spoločnosti, kde podáva hlásenie o celom dni a vypisuje report. V reporte uvádza všetky trasy, kde bol, doručené zásielky i všetky problémy, ktoré riešil. Jeho služba končí po odovzdaní auta a reportu svojim nadriadeným.
Platové ohodnotenie kuriéra závisí od konkrétnej spoločnosti. Väčšinou je rozdelené na fixnú a variabilnú zložku. Fixná časť sa pohybuje v rozpätí od 660 € do 1000 €. Samozrejme, závisí od jeho skúseností, schopností, šikovnosti a rýchlosti. Dobrého kuriéra, ktorý je zároveň lojálny voči svojej spoločnosti, si firmy cenia aj na vyššie platové ohodnotenie. Bonusové ohodnotenie sa môže odvíjať od počtu doručených zásielok, dodržania trasy, dodržania časových harmonogramov alebo iných faktorov.
Kuriér pracuje pod časovým stresom, je neustále v pohybe a táto práca si vyžaduje dynamického človeka, pretože je denne plná neočakávaných situácií a možných problémov, ktoré musí riešiť. Napríklad – ako vyriešiť situáciu, keď je nutné odovzdanie zásielky prijímateľovi, na ktorého treba dlho čakať a už nám stoja ďalšie objednávky? Je to vyčerpávajúce, ale kuriéri, ktorí túto prácu robia niekoľko rokov, by ju nemenili za žiadnu inú „iba“ v kancelárii. Pohyb je pre nich životom a stres potravou.