Náplňou práce predajcu logistických služieb je predovšetkým aktívne vyhľadávanie a získavanie nových klientov. Prostredníctvom ich telefonického kontaktovania a osobných návštev prezentuje klientom služby spoločnosti, ak je to potrebné, sprevádza potenciálnych klientov na prehliadkach po logistickom centre, dojednáva s nimi obchodné podmienky. Okrem toho je v pravidelnom kontakte aj so súčasnými klientmi spoločnosti a je zodpovedný za starostlivosť o nich. Získava informácie o trhu a konkurencii, aktualizuje databázu klientov a poskytuje tieto informácie vedeniu spoločnosti prostredníctvom reportov.
Podľa počtu odpracovaných rokov a získaných skúseností pripravuje cenové návrhy a vyjednáva podmienky sám alebo v spolupráci s nadriadeným. „Keď klienta úspešne získa a podpíše zmluvu o spolupráci, prenechá ho oddeleniu starostlivosti o zákazníka, ktoré sa už stará o komplexné poskytovanie dohodnutých logistických služieb. Práca s klientom však týmto pre predajcu nekončí, ďalej je v pravidelnom kontakte so zákazníkom, zaujíma sa o jeho spokojnosť s poskytovanými službami prípadne vybavuje reklamácie, vie, ako sa rozvíja jeho podnikanie, aby mu prípadne mohol ponúknuť ďalšie služby,“ vysvetľuje Ľuba Urbínová, Team Leader spoločnosti R.I. Consultancy Services (Slovakia). Predajca by mal byť stotožnený s kvalitou poskytovaných služieb, lebo len vtedy ich dokáže klientovi najlepšie predať.
V mnohých spoločnostiach je úloha predajcu často podceňovaná, pričom je to človek, ktorý zabezpečuje dosahovanie výsledkov spoločnosti. Úspešný predajca má dôveru svojich klientov, ktorí sa na neho opätovne obracajú s požiadavkami nákupu služieb. Dokáže vybudovať s klientmi dlhodobé vzťahy založené na serióznom prístupe k zákazníkovi, vybudovanej dôvere a zodpovednom prístupe k poskytovaným službám. Je schopný identifikovať príležitosti a hrozby na trhu a navrhuje riešenia. Veľmi dobre pozná trhové prostredie, komplexnosť poskytovaných služieb a možnosti ich prispôsobenia individuálnym potrebám klienta a rovnako pozná možnosti konkurencie. Má výborné organizačné schopnosti, je dobrý obchodník, je rozhodný a stojí si za svojím slovom. Z hľadiska obchodu je potrebné, aby udržiaval stály kontakt s VIP klientmi, ktorí vyžadujú osobitný prístup. Nesmie chýbať na aktivitách organizovaných spoločnosťou, alebo výstavách, kde firma prezentuje svoje produkty a riešenia. Práve výstavy a neformálne akcie sú často najlepším miestom na stretnutie sa s potenciálnymi zákazníkmi.
Finančné ohodnotenie predajcu závisí od veľkosti spoločnosti a od počtu rokov jeho skúseností. Je rôzne aj v závislosti od oblasti podnikania spoločnosti a počtu rokov skúseností manažéra v danom odbore. V prípade spoločností pôsobiacich v oblasti rýchloobrátkového predaja (napr. kozmetika, potraviny, detergenty), finančných služieb a logistiky je finančné ohodnotenie nižšie. Spoločnosti zamerané na predaj technológií, technických produktov, informačných technológií a softvéru, strojových zariadení a produktov farmaceutickej a medicínskej oblasti ohodnocujú svojich obchodníkov vyšším základným platom.
Ohodnotenie sa zvyčajne skladá z fixnej a variabilnej zložky v pomere 60:40. Vzhľadom k tomu, že jeho náplňou práce je aj návšteva klientov v teréne, má k dispozícii auto, mobilný telefón a zvyčajne aj notebook. Fixná zložka sa pohybuje v rozpätí 1000–2000 Eur. „Variabilná zložka závisí od plnenia jeho predajných plánov a individuálnych cieľov. V niektorých spoločnostiach sa variabilná zložka vypláca ročne aj štvrťročne,“ konštatuje Ľuba Urbínová. Môže byť vypočítaná ako percento z obratu, vo väčšine prípadov skôr ako percento z celkového bonusu pri 100 % plnení plánu predaja.
Spoločnosti poskytujú svojim manažérom benefity vo forme využitia automobilu na súkromné účely, doplnkové dôchodkové pripoistenie, životné poistenie, celoročné ošetrenie v súkromnom zdravotníckom centre. Veľké nadnárodné korporácie poskytujú svojim obchodným zástupcom aj jednorazový príspevok na ošatenie, vstupy do športových zariadení, darčekové poukážky, zľavy na nákup produktov a jazykové kurzy.