„To, že dnes môžeme oznamovať ľuďom túto pozitívnu správu je najmä preto, že sme mali odvahu pustiť sa do náročného procesu ozdravovania železničných firiem, ktorým hrozil bankrot. Ozdravné opatrenia a úspory, za ktoré nás oponenti kritizovali, sa teraz stali hlavným zdrojom zvýšenia platov vo všetkých troch železničných firmách,“ povedal prvý podpredseda vlády SR a minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ. Z nových kolektívnych dohôd medzi zamestnávateľmi a zástupcami odborov v železničných firmách vyplýva dvojpercentný nárast platov pracovníkov Carga, čo predstavuje minimálne 15 eur mesačne.
„Teší nás, že kolektívne vyjednávanie bolo uzavreté v závere decembra a naši zamestnanci vstupujú od prvého dňa nového roku 2012 so zvýšenými platmi. Pre našu spoločnosť je to však záväzok, ktorý nám nedovoľuje poľaviť v naštartovanom ozdravnom procese, v znižovaní nákladov,“ zhodnotil predseda Predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK CARGO Pavol Ďuriník. V Cargu stúpnu platy prvýkrát od roku 2008. Rast platov za uplynulé tri roky zabrzdila ekonomická kríza v Slovenskej republike, ako aj finančná situácia, v ktorej sa Cargo nachádzalo.
Úspory a tvrdý ozdravný proces v železničných firmách však priniesli svoje a umožňujú aj v súčasnosti ľuďom zvýšiť platy. Ovocím ozdravovania teda nie je len razantné znižovanie strát železničných firiem či zvyšovanie počtu prepravených osôb. Je ním aj ohlásené zvýšenie miezd. Už v tomto roku pritom plánujú železničné firmy hospodáriť vyrovnane. V rokoch 2006 až 2010 zanechala minulá vláda v železničných firmách dlh takmer miliardu eur.
„Keby sme na železniciach gazdovali ako tí pred nami, firmy by tu s veľkou pravdepodobnosťou neboli a na ulici by sa ocitli desiatky tisíc ľudí – zamestnancov železníc. My sme sa nebáli nepopulárnych opatrení, ani sme neanalyzovali to, ako naše rozhodnutia ovplyvnia prieskumy verejnej mienky. Takýto prístup k politike je chorý a nám je cudzí. A ako vidíme v prípade Grécka či Maďarska, tento smer vedie iba k štátnemu bankrotu,“ povedal minister Ján Figeľ. Ozdravný proces, ktorý okrem iného priniesol zdroje na vyššie platy pre ľudí, začal v železničných firmách už na jeseň roka 2010. V marci 2011 nám potom vláda schválila Program revitalizácie železničných spoločností. „Tým sa vo veľkom rozbehlo ozdravenie a záchrana takmer troch desiatok tisíc pracovných miest v železničných firmách, ktorým hrozil bankrot,“ uzavrel Ján Figeľ.