Správa skúma ako vyspelé, tak aj rozvíjajúce sa logistické a priemyselné centrá v celej Európe, a radí ich na základe dvoch hlavných kritérií, ktoré zohrávajú rozhodujúcu úlohu pri výbere miesta pre výrobné a distribučné činnosti.
Distribúcia
Z hľadiska distribúcie dominujú mestá v Belgicku, Holandsku a Nemecku prvej desiatke miest v správe. Tieto mestá sú súčasťou tzv. „Blue Banana“, čo je nesúvislý koridor miest strategicky umiestnených v ekonomickom srdci Európy.
„Pod pojmom Blue Banana sú označené najhustejšie osídlené a najbohatšie oblasti v regióne, čo z nich robí logickú voľbu pre spoločnosti, ktoré chcú osloviť čo najväčší počet zákazníkov tak rýchlo a ľahko, ako je to len možné. Ťažia tiež z blízkosti hlavných európskych prístavov a letísk, ďalej najväčších spotrebiteľských trhov a z veľmi početnej a relatívne kvalifikovanej pracovnej sily,“ hovorí Erik Barnekow, vedúci oddelenia priemyslu a logistiky pre región EMEA Colliers International. „Napríklad nákladné auto z Antverp môže počas deviatich hodín jazdy obslúžiť 143 miliónovú populáciu. Pri Frankfurte je to až 190 mil. osôb, čo v neho v našej analýze robí mesto s najväčšou spádovou oblasťou z hľadiska populácie.“
Mimo západnú Európu dosiahli Praha a Bratislava najlepšieho hodnotenia pre distribučnú činnosť, a to vďaka nižším nákladom na pracovnú silu a nákladom na nehnuteľnosti, kedy nájomné pri najkvalitnejších distribučných priestoroch v Bratislave je o 25 % nižšie ako priemer v západnej Európe a mzdy zamestnancov v priemere odpovedajú tretine miezd v Holandsku. Správa očakáva, že stredo- a východoeurópska distribučné centrá získajú na význame v rámci celého európskeho distribučného prostredia tým, ako sa stred Európy postupne posúva na východ.
Výroba
Vo výrobnej činnosti, v ktorej sú náklady kľúčovým faktorom pri rozhodovaní o umiestnení, dominujú mestá strednej a východnej Európy a susedné krajiny na východe ako Ukrajina.
Z výrobného hľadiska zaberá Kyjev najvyššie miesto v rebríčku, nasledovaný Istanbulom, Bratislavou, horným Sliezskom (Katovice) a Sofiou. Pri priemernej mzde zamestnanca v sektore dopravy a skladovania vo výške približne 3500 eur ročne spočíva konkurenčná výhoda Kyjeva v hodnotiacom rebríčku do značnej miery v nákladoch na pracovnú silu.
Istanbul vyčnieva relatívne nižšími nákladmi na pracovnú silu než väčšina ostatných miest a dobrou úrovňou infraštruktúry, ktorá zaznamená ďalšie zlepšenie, keď bude dokončená séria prebiehajúcich a plánovaných projektov v regióne.