Zvláštny názov Hccrrs je skratka, ktorej železničiari dobre rozumejú. “H” znamená, že je vozeň krytý; “cc” hovorí o tom, že má dvere na zadných stenách a je určený na prepravu automobilov; “rr” identifikuje ložnú jednotku; a “s” informuje o tom, že pri plnom vyťažení je vozeň projektovaný na rýchlosť do max 100 km/hod. Prvé modely tohto inovatívneho typu vozňa začali pre DB Schenker jazdiť v roku 2014. Väčšinou sa využívajú ako blokové vlaky premávajúce medzi závodmi výrobcov automobilov ako BMW a Porsche a exportnými prístavmi.
„Vozeň bol vyvinutý špeciálne pre potreby zákazníkov DB Schenker,“ hovorí Christian Lang, riaditeľ divízie hotových vozidiel v DB Schenker Rail Automotive. Zohľadňuje požiadavky automobilového priemyslu na uzavreté vozne a tiež ďalšie kľúčové trendy v odvetví. Vozidlá s veľkým exportným potenciálom sú stále väčšie a väčšie. Čoraz populárnejšie sú napríklad SUV vyššej triedy. Vďaka veľkosti vozňov a možnosti flexibilne prispôsobovať výšku horného podlažia má dvojdielny Hccrrs takmer dvojnásobnú kapacitu v porovnaní s konvenčným vlakom s 20 dvojúrovňovými vozňami – namiesto 100 vozidiel ich prepraví až 180.
Dvojdielne kryté autovozne sú ideálne aj na prepravu nízkych a širokých luxusných športových áut. Vnútorné koľaje boli navrhnuté tak, aby sa predišlo poškodeniu drahých zliatinových diskov nízkoprofilových pneumatík. Aj elektromechanická nakladacia platforma bola vyvinutá tak, aby sa pri nakládke a vykládke vozidiel nepoškodil podvozok. A ak je jedna úroveň naplnená nízkymi športovými vozidlami, ponecháva výška vozňa dostatok priestoru aj pre rozmernejšie vozidlá.
Svetlá výška robí nový Hrccs unikátne efektívnym. Vnútorná dĺžka 26,99 m predstavuje priestor dostatočný pre naloženie 12 MINI alebo desať vozidiel Mercedes S. To je v odvetví rekordný počet.
„Uzatvorený vozeň má obrovské výhody, najmä pri preprave drahých osobných vozidiel,“ hovorí Christian Lang, ktorý pre Deutsche Bahn pracuje 13 rokov. „Vozidlá sú chránené pred externými vplyvmi, ako je dážď alebo prach. Nemusíme sa už viac zaoberať znečistením spôsobeným vlhkým počasím, vtáčím trusom, či hrdzou z nosných lán.“ Nehovoriac o piesku, ktorý vozidlá ohrozuje pri silnom vetre, keď vlaky míňajú staveniská alebo polia. Ochrana je zvýšená aj lepšou izoláciou dvier, podláh a strechy. Viacerí výrobcovia automobilov robili vo vozňoch testy bezprašnosti, pri ktorých boli do interiéru vozňov pred cestou inštalované lepiace pásiky, ktoré sa následne analyzovali v chemickom laboratóriu. „Výsledky hovorili samé za seba. Jasne prekročili predchádzajúce štandardy,“ hovorí Christian Lang. Ďalším pozitívnym efektom, vítaným aj z hľadiska ochrany životného prostredia, je eliminácia využívania plastových plachiet, ktorými sa musia drahšie autá počas prepravy otvorenými vozňami prekrývať.
Nové vozne boli vyrobené vo firme Waggonbau Niesky, ktorej tradícia siaha až do roku 1835. DB Schenker Rail by ich mal v Európe začať využívať koncom roka 2015. Vozne sú riadené troma konzolami na každej strane, kontrolujúcimi nakladacie rampy a dvíhajúcimi strechy.
Inžinieri, zodpovední za návrh tohto 36 tonového vozňa sa zamerali aj na ochranu pred krádežami a vandalizmom. Dvere autovozňov je možné otvoriť iba pri zdvihnutí strechy, pridané sú aj špeciálne kovové platne, expertmi nazývané surfy, ktoré sú pripojené k flexibilnému stredu vozňa a poskytujú ešte vyššiu ochranu pred vlámaním.