Spoločnosť DB Schenker prepravila dopravným superlietadlom Antonov A 225 – Mrija turbogenerátor vážiaci 117 ton. V Prahe sa obrie dopravné lietadlo objavilo znovu po 9 rokoch.
Elektrický generátor s váhou prevyšujúcou 100 ton bol vyrobený v Plzni a do prevádzky bude uvedený v západoaustrálskom Perthe. Na to, aby sa počas 6 dní dostal k zákazníkovi, využila spoločnosť DB Schenker služby najväčšieho nákladného lietadla na svete. Unikátna preprava si vyžiadala maximálnu súčinnosť a spoluprácu niekoľkých oddelení spoločnosti, ako na európskej tak aj na austrálskej pôde.
Stotonový kolos
V utorok 10. mája sa v areáli plzenského výrobcu turbogenerátorov BRUSH SEM nakladal na špeciálny podvalník elektrický generátor vážiaci 117 ton. Okrem váhy sú zaujímavé aj jeho ďalšie rozmery. Dlhý je 8,8 metrov, široký viac ako 3,5 metra, na výšku meria takmer 3,2 metra. Podobné strojárske výrobky sa do vzdialených destinácií prepravujú zvyčajne námornými loďami. Z časových dôvodov však DB Schenker v tomto prípade siahol po neštandardnom riešení. Napriek tomu, že manipulácia s obrovským zariadením je veľmi náročná, rozhodol sa výrobca generátora spoločne s prepravnou spoločnosťou pre leteckú prepravu. Od začiatku bolo jasné, že tento presun zvládne jedine najväčšie nákladné lietadlo na svete, Antonov An-225, známy pod komerčným názvom Mrija.
Najväčšie lietadlo na svete
Mrija je najdlhším a zároveň najťažším lietadlom, aké bolo kedy skonštruované. Poháňa ho šesť dvojprúdových motorov a má tiež najväčšie rozpätie krídel zo všetkých lietadiel v aktívnej službe. Bolo navrhnuté na prepravu sovietskeho raketoplánu a časti nosnej rakety. Potom, ako bol vývoj raketoplánu Buran zrušený, bolo lietadlo odstavené. Po niekoľkých rokoch bolo po modernizácii nasadené do obchodnej prevádzky v rámci flotily Antonov Airlines (ADB). Unikátne je, že bol vyrobený iba jediný typ tohto stroja, druhý nebol nikdy dokončený. Mrija naposledy v Prahe pristála v roku 2006.
Na letisku je tento obor neprehliadnuteľný, Okrem svojej dĺžky 84 m, rozpätiu krídel 88,4 m a maximálnej vzletovej hmotnosti, ktorá môže dosiahnuť až 640 ton je na An-225 pozoruhodný aj spôsob nakladania prepravovaného materiálu. Ten totiž prebieha na rozdiel od väčšiny lietadiel v prednej časti lietadla, kedy sa odklopí predná časť tesne pred pilotnou kabínou.
Z Plzne až do Perthu
Zvolený typ prepravy postavil DB Schenker pred ďalšiu výzvu, ktorej bolo nutné sa postaviť. Keď sa zásielky takejto váhy prepravujú po mori, nachádzajú sa počas prepravy obvykle v celodrevenom obale s konštrukčnými prvkami, ktoré definujú a umožňujú manipuláciu. V prípade leteckej prepravy je to však iné.
„Ochranný drevený obal nepripadal do úvahy. Generátor bol prekrytý špeciálnou plachtou a aby ho bolo možné v útrobách lietadla bezpečne uchytiť, bolo nutné po dohode s leteckou spoločnosťou, ktorá je zodpovedná za riadne upevnenie nákladu, na generátor navariť 36 fixačných bodov,“ popisuje manažér nadrozmerných prepráv Pavel Trnka z DB Schenker.
Špeciálna niekoľkonápravová súprava s generátorom vyrazila z Plzne na cestu na pražské letisko v utorok večer, kedy je na diaľnici D5 nižšia premávka. Sprevádzali ju vozidlá DB Schenker a tiež policajný sprievod, ktorý na problémových úsekoch odkláňal alebo zastavil dopravu. „V porovnaní s celkovou trasou išlo síce len o zlomok cesty, napriek tomu bolo nutné aj presun po pozemných komunikáciách dobre naplánovať. S tým máme našťastie množstvo skúseností. Oveľa viac plánovania si vyžiadalo samotné nakladanie stroja do lietadla,“ hovorí Pavel Trnka.
V stredu ráno dorazil ťahač na letisku, kde sa generátor pomocou dvoch žeriavov naložil do lietadla Antonov An-225 Mrija. Manipuláciu uľahčila 40 metrov dlhá rampa, po ktorej sa náklad posúval do útrob lietadla. Odlet Mrije s neobvyklým nákladom sa uskutočnil vo štvrtok ráno. Na ceste do Perthu bude musieť An-225 dopĺňať palivo v Turkmenistane, Indii a Indonézii. Naložené totiž preletí maximálne 4000 km. Po pristátí v Perthe absolvuje generátor zvyšok cesty opäť na cestnom valníku.