High-tech kamióny na diaľnici: prvé partnerstvo medzi logistickou firmou a výrobcom nákladných vozidiel za účelom vývoja prepojených konvojov a testovania ich využitia v reálnych prevádzkových podmienkach.
DB Schenker a MAN sa dohodli na partnerstve týkajúcom sa využívania high-tech kamiónov na diaľnici A9 a podpísali memorandum o porozumení. V prvej fáze spolupráce plánujú stanoviť podmienky projektu a následne vykonať praktické skúšky. V roku 2018 plánujú spoločne prevádzkovať konvoj digitálne navádzaných kamiónov na diaľnici A9 medzi pobočkami i DB Schenker v Mníchove a Norimbergu. Druhá etapa bude zahŕňať využívanie autonómnych vozidiel pre DB Schenker v Norimbergu.
Tzv. „platooning“ je systém prepojenia vozidiel využívaných na pozemných komunikáciách, z ktorých aspoň dve idú za sebou v tesnej vzdialenosti a sú navádzané pomocou asistenčných technológií a kontrolného systému. Všetky vozidlá konvoja sú vzájomne elektronicky prepojené formou komunikácie „auto-auto“. Predné vozidlo určuje smer i rýchlosť a ostatné vozidlá v konvoji ho nasledujú v presne určenej vzdialenosti.
Vzdialenosť medzi jednotlivými nákladnými automobilmi sa pohybuje okolo desať metrov, čo zodpovedá zhruba polovici sekundy jazdného času. Elektronické väzby medzi jednotlivými vozidlami v konvoji zaručujú bezpečnosť prevádzky. Primárnym cieľom tohto postupu je znížiť odpor vzduchu a tým dosiahnuť úsporu paliva až o desať percent za celý konvoj. Zníženie spotreby paliva tiež znižuje emisie oxidu uhličitého.
„Naším cieľom je stať sa vedúcou spoločnosťou v oblasti digitálnych obchodných modelov v doprave a logistike a byť prvou voľbou pre zákazníkov, ktorí hľadajú ako bežné, tak i digitálne služby,“ hovorí Jochen Thewes, predseda správnej rady spoločnosti DB Schenker. „Preto vítame príležitosť na spoluprácu s MAN a možnosť otestovať konvoje už v takomto ranom štádiu v každodennej prevádzke medzi našimi cestnými terminálmi. DB Schenker a MAN očakávajú, že partnerstvo bude generovať nové poznatky pre optimalizáciu logistických procesov.“
Ewald Kaiser, člen správnej rady pre pozemnú dopravu v DB Schenker, k tomu dodáva: „Projekt je tiež reakciou na dopyt zákazníkov po transparentných, no zároveň rýchlejších a ekologických riešeniach. Očakávame, že projekt prinesie výrazné zvýšenie efektivity vďaka prepojeniu nových prístupov s logistickými procesmi našich zákazníkov. Sme presvedčení, že prepájanie vozidiel a ich automatizované navádzanie má obrovský potenciál.“
Joachim Drees, predseda výkonnej rady spoločnosti MAN SE a MAN Truck & Bus, zdôraznil výhody konvojov nákladných automobilov z hľadiska výrobcu vozidla: „Ide o skutočný prínos k bezpečnosti dopravy. Ľudská chyba je bohužiaľ jedným z najčastejších príčin nárazov zozadu. Elektronické prepojenie vozidiel v tomto smere predstavuje sľubný prístup k riešeniu problému. Jazda v konvoji prináša tiež výrazné zníženie spotreby paliva a umožňuje oveľa efektívnejšie využívať dopravnú infraštruktúru.“ Zároveň však zdôraznil, že je ešte potrebné vytvoriť dôležité predpoklady pre prijatie elektronicky prepojených konvojov za štandardný postup. „Či koncept môže byť realizovaný vo väčšom meradle bude závisieť do značnej miery na právnom rámci. MAN bude takýto systém ponúkať ako náhle pre to budú vytvorené právne podmienky. “
Podľa názoru Joachima Drees ponúka partnerstvo s DB Schenke ideálny rámec pre testovanie konvojov v dennej prevádzke a je dôležité pre ďalší vývoj. „Chceme sa predovšetkým zoznámiť s rozmanitými požiadavkami, ktoré prináša prax a spoločne s našimi zákazníkmi vyvíjať riešenia, ktoré umožnia optimálne využívanie konvojov.“
V prvej fáze projektu, DB Schenker a MAN Truck & Bus objasnia základné otázky pre skúšobnú prevádzku, identifikujú vhodné scenáre pre testovanie konvojov a definujú technologické a logistické požiadavky na zostavovanie konvoja. Ďalšia oblasť projektu bude zahŕňať zber potrebných údajov a ich využívanie výrobcom kamiónov aj logistickým špecialistom. Partneri sa tiež chcú pozrieť na priestor pre kombinovanie konvojov s inými digitálnymi službami, ako aj na otázky nákladov a potenciálnych úspor.
Projekt bude ďalej skúmať požiadavky, ktoré musia spĺňať vodiči konvojov, ako aj všeobecný vplyv tejto novej technológie na kamióny ako miesto výkonu práce v súčasnosti i budúcnosti. „Mnohé z týchto vecí sú stále ešte otázkami budúcnosti, ale chceme ich už dnes testovať a pomáhať tak túto budúcnosť formovať a poskytovať inšpiráciu a motiváciu,“ hovorí Jochen Thewes. „Chceme integrovať prepojené a automaticky navádzané vozidlá do našich logistických procesov a zistiť aké výhody – okrem úspory v spotrebe paliva – môžu mať pre našich zákazníkov a pre našu prevádzku.“