Kamióny sú najviac na očiach, čiže tvrdé ekologické podmienky sú viac menej logické. Európski úradníci a poslanci robia ako prvé opatrenia, ktoré im môžu zlepšiť renomé u voličov. A kamióny trápia predsa každého. Vysoké náklady na obstarávanie vozidiel s najnovšou emisnou triedou čiastočne zmierňujú nižšie náklady na pohonné hmoty či nižšie platby za mýto. Ale čo iné dopravné prostriedky, ktoré Európanom (a nielen im) vozia tovar?
Jedna obrovská nákladná loď zaťaží podľa štúdií životné prostredie viac než 50 miliónov osobných automobilov. Teda iba pätnásť najväčších lodí tak vyprodukuje viac nežiaducich látok než všetky autá na svete. Nelichotivé dáta emisií z námornej dopravy priniesla štúdia dánskej vládnej agentúry pre ochranu životného prostredia. Najväčšie kontajnerové lode sveta majú obrovské motory s výkonom desiatok tisíc koní. Pracujú 24 hodín denne zhruba 280 dní v roku, čo je pre prírodu poriadna záťaž. Nejde samozrejme len o najviac sledované emisie CO2, ale aj o emisie sadzí, oxidov síry a dusíku. Lodné motory totiž používajú palivo veľmi nízkej kvality a navyše nie sú prakticky vôbec viazané emisnými predpismi.
Len pre predstavu. Priemerný automobil, ktorý ročne najazdí 15.000 kilometrov, vyprodukuje okolo sto gramov oxidov síry. Obrovská nákladná loď s motorom s výkonom vyše sto tisíc koní (teda asi 80 MW) pri svojej ročnej prevádzke vyprodukuje 5000 ton rovnakej škodliviny. Na svete sa po moriach plaví okolo 90.000 kontajnerových lodí rôznych veľkostí. Niektoré by sa už dali označiť za (o niečo) ekologickejšie. Je to napríklad kvôli špeciálnemu silikónovému náteru pod čiarou ponoru, ktorý znižuje odpor a usporí nemalé množstvo paliva. Po prísnych emisných limitoch pre osobné a nákladné automobily sa pozornosť pomaly presúva aj do iných oblastí, kde sa využívajú spaľovacie motory. Podobne ako lode by mohli dopadnúť aj napríklad lokomotívy.
V dobe, kedy po celom svete automobilovú a leteckú dopravu škrtia emisné limity, si teda nákladné lode plávajú po svetových oceánoch takmer bez povšimnutia. Teda zatiaľ. Tisíce lodí, ktoré sa v denne na východe Ázie pohybujú, ovplyvňujú ovzdušie predovšetkým na pobreží Číny, ale tiež v Kórey, Japonsku alebo Hongkongu. Celkom v celej oblasti ročne na následky znečistenia vzduchu zomrie približne milión ľudí. Problém sa však netýka len Ázie. Napríklad v Spojených štátoch tiež kvôli nízkej regulácií lodných emisií ročne predčasne zomrie až štrnásť tisíc ľudí.
Spoločne s európskymi orgánmi už Spojené štáty proti podobnému znečisťovaniu bojujú emisnými reštrikciami. Podľa nich musia prevádzkovatelia lodí, ktoré sa pohybujú blízko pobrežia, používať palivo s obsahom síry nižším než 0,1 percenta. V súčasnosti však nie je isté, či sa termíny nových emisných limitov podarí splniť. Je veľmi pravdepodobné, že sa ich platnosť posunie na rok 2025, pôvodne mali vojsť do platnosti o päť rokov skôr. Dôvodom je predovšetkým nedostatočné technologické vybavenie rafinérií a výrobcov lodí, kvôli ktorému by sa splnenie limitov nemuselo stihnúť.