Prepravná a logistická spoločnosť Geis prepraví ročne po zemi, vode či vo vzduchu milióny zásielok na firemné a súkromné adresy. „Občas sa objaví naozaj špeciálna požiadavka na prepravu,“ hovorí Naďa Bohinská, marketingová špecialistka skupiny Geis na Slovensku. A hneď jednu takú perličku konkrétne z leteckej prepravy pridáva. Išlo o býčie spermie od šľachteného šampióna, ktoré bolo potrebné prepraviť z Českej republiky do Turecka.
„Vysoká hodnota prepravovaného tovaru vyžadovala špeciálne zaobchádzanie. Tovar bol zabalený v 27 tankových dózach s veľkosťou 55x55x80 centimetrov, pričom každá vážila 70 kilogramov. Spoločne išlo o 100.993 dávok s celkovou hmotnosťou takmer dve tony,“ spomína Naďa Bohinská.
Ďaleko väčším problémom než váha a rozmery zásielky bola potreba nepretržitého chladenia. „Tanky sme museli po celú dobu transportu chladiť tekutým dusíkom. Tým pádom išlo o tzv. nebezpečný tovar, ktorý letecká preprava riadi špecifickými pravidlami Medzinárodnej asociácie leteckých prepravcov (IATA),“ opisuje Naďa Bohinská.
Zásielka odletela podľa plánu leteckou spoločnosťou Turkish Airlines a do cieľa dorazila v poriadku a včas. „Asi po dvoch mesiacoch nás klient oslovil znova, aby sme dopravili jednu dózu späť z Turecka z dôvodu reklamácie,“ hovorí Naďa Bohinská. Jednalo sa o 1013 dávok s hmotnosťou 38 kilogramov. Zásielka dorazila do Prahy tak, ako sa plánovalo. „Turecký odosielateľ ale bohužiaľ nevystavil platné vývozné veterinárne dokumenty pre vstup tovaru do Európskej únie a zásielku zadržala česká veterinárna správa. Aj napriek všetkému úsiliu sa nášmu klientovi nepodarilo donútiť tureckú stranu, aby vystavila platné veterinárne dokumenty. Preto sme nakoniec museli nechať túto reklamovanú zásielku pod colným dohľadom zlikvidovať,“ spomína Naďa Bohinská.
Nečakané komplikácie
Občas sa môže skomplikovať aj jednoduchá preprava na krátku vzdialenosť, o čom hovorí aj ďalšia príhoda. „Išlo o prepravu tzv. okolo komína, teda v okruhu desiatok kilometrov od depa,“ hovorí Aleš Vykydal, prevádzkový riaditeľ Geis Parcel CZ. „Jeden z našich dopravcov zaučil nového vodiča na trase Brandýs nad Labem a okolie. Keď tento nový vodič prvýkrát slúžil sám, vyrazil radšej s predstihom,“ uvádza Aleš Vykydal.
Po štyroch hodinách kontaktoval vodiča dispečer s otázkou, prečo doteraz nedoručil konkrétny balík, ktorý mal byť už u príjemcu v Brandýse nad Labem. Vodič mu odpovedal, že je v Říčanoch, teda asi iba sedem kilometrov od depa, kde zásielky k rozvozu naložil. Dispečer začal zisťovať, čo sa stalo a či nemá poruchu na vozidle, ale vodič odpovedal, že auto je v poriadku, ale pokazila sa navigácia a on nemôže trafiť do Brandýsa. Za ďalšiu hodinu sa vrátil späť do depa, kde na neho netrpezlivo čakali tri náhradné vozidlá. „Zásielky sme doručili načas, dezorientovaného vodiča sme však už nikdy viac nevideli,“ dodáva Aleš Vykydal.
Nebezpečné lepidlo
Niekedy sa nebezpečný tovar objaví tam, kde by ste ho najmenej čakali. „Unikátnu zásielku, a to šesť kusov železničných koľajníc s váhou 16.000 kilogramov, sme prepravovali letecky do indonézskej Jakarty,“ spomína David Knobloch, prokurista Geis CZ Air + Sea. „Táto preprava bola veľmi náročná na prípravu, pretože sme zabezpečovali aj manipulačnú techniku na vykládku koľajníc z kamióna a ich presun na leteckej palety na expedíciu do lietadla. Navyše celá procedúra prepravy, vykládky, manipulácie a prípravy exportných dokumentov musela bezpodmienečne prebehnúť v priebehu šiestich hodín. Keď už to vyzeralo, že všetko stíhame, objavila sa neavizovaná súčasť zásielky, a to špeciálne lepidlá, ktorá musela byť odoslaná rovnakým letom. Práve táto drobnosť nám spôsobila najväčší stres. Ukázalo sa totiž, že ide o nebezpečný tovar, takže sme museli v extrémne krátkom termíne vyriešiť ich prebalenie a dokumentáciu podľa pravidiel IATA. Našťastie sme si so situáciou poradili vďaka odbornosti a flexibilite nášho leteckého oddelenia a termín sme dodržali,“ popisuje David Knobloch a dodáva, že na podobné komplikácie je spoločnosť Geis pripravená a nebojí sa čeliť ďalším výzvam.