
Po viac ako 16 rokoch v logistike a 9 rokoch v spoločnosti DB Schenker, s účinnosťou od 1. mája sa stal dlhoročný profesionál v logistike, Vladimír Lindvay riaditeľom oddelenia pozemnej prepravy pre Slovensko. Vladimír sa pohybuje v logistickom prostredí od roku 2002 kedy začínal v spoločnosti Slovak Parcel Service, kde pôsobil na rôznych pozíciách. Po prestupe do spoločnosti DB Schenker zastával post vedúceho pobočky Košice. Následne prešiel rôznymi pozíciami v rámci divízie pozemnej prepravy posledne v pozícii vedúceho oddelení business development a operational excellence. Zodpovednosť za oddelenie zahŕňa starostlivosť o nasledovné produkty – systémové prepravy, priame prepravy (FTL, LTL), balíkové prepravy atď. Túto divíziu tvorí 140 zamestnancov a vytvára 70 % ročného obratu spoločnosti. Hlavnou úlohou bude rozvoj podnikania v súlade s lokálnou a globálnou stratégiou spoločnosti DB Schenker.
Ujali ste sa v DB Schenker novej funkcie. Aké úlohy a výzvy pred sebou vidíte?
Výziev vidím niekoľko. Najdôležitejšia je tímová práca, takže aktuálne pracujem na dosiahnutí spoločného pochopenia a súladu s tímom kolegov manažérov zodpovedných za jednotlivé oblasti v rámci produktov a podporných oddelení. Správni ľudia na správnych miestach a jeden tím s rovnakým cieľom sú základom úspechu. Ďalej sú to: nastavenie stratégie rozvoja a profitabilného rastu, práca s ľuďmi a podpora talentov, motivácia a rozvoj všetkých zamestnancov, zvýšenie úrovne prepojenia s klientmi prostredníctvom elektronického prenosu dát pre zautomatizovanie administratívnych činností a v neposlednom rade neustále zvyšovanie kvality poskytovaných služieb a pridanej hodnoty pre zákazníkov.
Ako vnímate funkciu logistiky v dnešnej dobre?
Logistika prechádza postupne výraznou zmenou. Skracuje sa čas od prijatia objednávky po doručenie finálnemu zákazníkovi. Mení sa štruktúra zásielok a zvyšujú sa nároky klientov hlavne na informácie v reálnom čase. Narastá objem B2C a e-commerce zásielok. Digitalizácia a nové technológie začínajú postupne pretvárať klasické chápanie logistiky ako prepravy tovaru z bodu A do bodu B. Zvyšujúca sa náročnosť získania kvalifikovanej pracovnej sily vytvára tlak na optimalizáciu prevádzok a poskytovania štíhlych riešení a služieb. Platformové koncepty postupne zmenia biznis model logistiky ako ho historicky poznáme. DB Schenker chce byť v tomto smere ako spoločnosť s najväčšou vlastnou sieťou v rámci pozemnej prepravy súčasťou týchto zmien a pracujeme na konceptoch ako tieto nové prístupy integrovať do nášho podnikania.
Klasickým problémom je nedostatok vodičov. Ako sa snažíte tento problém riešiť?
Ešte skôr ako sa tento problém ukázal v dnešnom rozsahu sme identifikovali, že naši vodiči sú veľmi dôležitým článkom v našom prepravnom reťazci smerom k trhu, pretože reprezentujú našich klientov a nás. Máme v rámci našej distribučnej siete dlhoročných partnerov a aj keď ich vodiči nie sú našimi priamymi zamestnancami sme si vedomí potreby podporovať ich v rozvoji. To je dôvodom prečo sme v tomto smere rozbehli aktivity už v minulom roku a tohto roku v nich budeme pokračovať.
V Nemecku ste testovali tzv. presieťované kamióny – ako vidíte tento druh prepráv na Slovensku? Sú autonómne vozidlá riešením nedostatku vodičov?
Autonómne vozidlá sú podľa môjho názoru v slovenských podmienkach zatiaľ hudbou budúcnosti. Viem si ich nasadenie predstaviť na diaľkové prepravy medzi našimi terminálmi ale otázka je či je infraštruktúra a legislatívny rámec pripravený na takýto radikálny inovačný krok. Z celoeurópskeho pohľadu s ohľadom na veľkosť našej siete, počet terminálov a denných spojení sme presvedčení že toto riešenie by v budúcnosti mohlo pomôcť zredukovať dopad tohto problému.
Je riešením dostať časť tovaru na koľajnice? Je to vôbec reálne?
Koľajnice môžu byť alternatívou pre nízko obrátkové veľkoobjemové komodity, kde transportný čas nehrá podstatnú úlohu. Vzhľadom k trendom ktoré som naznačil v úvode rozhovoru vidím veľmi obmedzené možnosti náhrady cestnej prepravy železničnou.
Aktuálnou témou je pád mosta v Janove. Ako vidíte stav cestnej infraštruktúry na Slovensku?
Stav cestnej infraštruktúry je niečo čo sa ma okrem profesie dotýka aj osobne. Keďže pochádzam z Východného Slovenska počas rokov 2014 – 2017 som každý týždeň cestoval trasou Košice – Bratislava a späť. Momentálne bývam na Strednom Slovensku s dobrým diaľničným spojením do BA. Myslím si, že každý, kto cestuje po Slovensku v podobnom rozsahu má na to jednoznačný názor. Rozvoj Slovenskej cestnej infraštruktúry postupuje veľmi pomaly. Tempo výstavby výrazne zaostáva za rastom počtu vozidiel. Každá vláda deklaruje silnú vôľu premeniť túto tému na skutočnú prioritu. Aký je výsledok tejto vôle môže každý vidieť a utvoriť si vlastný názor. Slovensko ako ukážka toho, že malá krajina dokáže vytvoriť atraktívne podmienky pre zahraničných investorov by si zaslúžilo rýchlejší rozvoj v tejto oblasti.
DB Schenker je súčasťou veľkej firmy. Myslíte, že Slovensko má stále čo ponúknuť investorom?
Rozhodne áno. Slovensko je naďalej atraktívnou krajinou pre zahraničných investorov. Popri silnom a stabilnom ekonomickom prostredí sme dobre známi vysokou kvalitou našich ľudí, otvorenosťou, zápalom a vysokou kvalifikáciou čo nám stále poskytuje veľký potenciál prilákať investorov v IT, službách, centrách zdieľaných služieb a samozrejme v automobilovom priemysle. Môžeme vidieť v posledných rokoch, že veľké investície v oblasti automobilového priemyslu otvárajú príležitosti pre dodávateľov v prvom a druhom rade pre vstup na Slovenský trh.
Vidíte zmeny v požiadavkách zákazníkov? Sú náročnejší?
Ja vnímam zmeny v požiadavkách zákazníkov ako som už naznačil skôr hlavne v tom, že chcú mať informácie v reálnom čase. Preto je vytváraný veľký tlak na IT riešenia spoločností, aby boli schopní tieto požiadavky plniť. Rýchlosť ako sa dnes ľudia dokážu dostať k informáciám napríklad na sociálnych sieťach sa prenáša aj do iných oblastí. Preto od nás ako od poskytovateľa prepravných a logistických služieb očakávajú, že budú mať informácie v reálnom čase o svojich zásielkách a stave plnenia služieb aby mohli oni informovať svojich zákazníkov, ktorí to od nich očakávajú takisto. Zákazníci najme v automotive prostredí majú vysoké požiadavky na efektivitu a kvalitu. Komplexita prostredia v ktorom naša spoločnosť podniká (dopravné obmedzenia, legislatívne požiadavky a pravidlá, nedostatok vodičov) kladie zvýšené nároky ktoré nie sú vždy adekvátne zohľadnené vo finančnom ohodnotení našich služieb. Táto medzera sa rozširuje a vytvára tlak na štrukturálne zmeny u poskytovateľov logistických služieb.
Aké trendy v logistike očakávate v najbližších rokoch?
Myslím si že logistiku čakajú v najbližších rokoch veľké zmeny. Aktuálne začína dopyt vysoko prevyšovať ponuku a možnosti logistického trhu. Takisto environmentálne aspekty začínajú mať čím ďalej väčší vplyv. To bude mať za následok prudký nárast cenovej hladiny týchto služieb. Čo sa týka strednodobého horizontu tak si myslím, že najvýraznejšou zmenou bude používanie nových technológií, platformových konceptov ako som už naznačil skôr a iných aspektov digitalizácie, ktoré aj toto tradičné odvetvie, kde má človek ťažko zastupiteľnú úlohu, postupne zmenia na nepoznanie.