Napriek šíriacemu sa koronavírusu sa v piatok 27. marca stretli členovia slovenského Klubu logistických manažérov. Samozrejme, vzhľadom na bezpečnostné opatrenia, platné na celom Slovensku, stretnutie sa uskutočnilo pomocou videokonferenčnej aplikácie. Témou virtuálnej diskusie bola aktuálna situácia okolo pandémie koronavírusu a jej dopad na slovenskú i svetovú ekonomiku, hospodárstvo, logistiku aj spoločnosť. V nasledujúcich dňoch vám prinesieme zaujímavé pohľady jednotlivých účastníkov virtuálneho stretnutia.
Jozef Holota, Agrana Beteiligungs AG, Slovenské cukrovary, Corporate Logistics – Process and Systems Development Manager
My, ako prevažne producent potravín, sme v súčasnej dobe nezaznamenali zatiaľ veľmi negatívne následky. Situácia práve naopak v niektorých oblastiach prispieva. Ako to napríklad vyzerá s toaletným papierom na trhu, tak my máme podobnú situáciu s cukrom. Momentálne zaznamenávame zvýšený odbyt. V divízii škrob vidieť, že papierenský priemysel stále beží, aj keď je istý úbytok dopytu v oblasti, ktorá vyrába ťažkú kartonáž hlavne pre automotive. Keďže automobilový priemysel odišiel, aj výrobcovia ťažkých kartonáží, do ktorých sa balia diely, majú ťažkosti.
Čo sa týka logistiky, tá nie je ohrozená, ohrozené sú trhy. Tie však hýbu so všetkým. Z pohľadu Slovenska platí, že takmer polovica HDP je tvorená automotivom, takže tým, že máme zatvorené všetky štyri fabriky, a na to naviazaných subdodávateľov, tak nám momentálne chýba polovica produktu, teda hodnoty, ktorá sa tvorí v našom štáte. To predstavuje najväčšiu časť krízy na Slovensku. Logistika je zasiahnutá sekundárne, lebo čoskoro nebude dopyt po tom, čo logistika sprostredkuje. To, aký vplyv to bude mať celé na logistiku, sa ukáže podľa dĺžky trvania krízy.
Netreba zabudnúť, že ubudlo obrovské množstvo tovaru, a to znamená, že vyťaženie vozidiel nebude také jednoduché. Dá sa preto očakávať, že príde požiadavka, aby náklady na dopravu boli za príslušné, aktuálne ceny. Očakávame, že asi sa bude tvoriť nová cenová hladina v doprave. Avšak to tiež bude mať veľký súvis s tým, akú bude mať dynamiku pandémia, teda ako rýchlo odznie súčasná kríza. Ak to bude ešte na niekoľko mesiacov, tak sa dá očakávať, že bude iste nová vyššia cenová úroveň. Otázkou ďalej je, že na ako dlhé obdobie budú platiť nové ceny dopravy. Závisí to nielen od dĺžky tejto krízy, ale aj od vzťahov s dopravcami. Na jednej strane je tu faktor menšej efektivity, to znamená, že keď vám chýba pomerne silný segment automotivu – teda tam zmizli značné tovarové toky, tak pri horšom vyťažení sa zvyšujú aj náklady. Na strane druhej sa treba pozrieť, čo robí cena ropy – keďže sme pod 30 dolárov za barel, je jasné, že sú tam isté kompenzačné faktory.
Čo sa týka dopravnej situácie v Európe, tak okrem Talianska sa v ostatných krajinách začína situácia normalizovať. Po prvotnom šoku sa dostáva všetko do normálu. Prognóza aj v súvislosti s nedávnym nariadením EK, v ktorom sa hovorí, aby pohyb nákladných vozidiel nebol na hraniciach obmedzený, je celkom dobrá. Hlavné je, že na šoférov nákladnej dopravy sa nevzťahuje povinnosť zostať v karanténe. Slovensko k tomuto už pristúpilo a predpokladám, že tak urobia všetky krajiny EÚ.
V súvislosti s budúcnosťou automotive je otázne, čo prinesie situácia v USA, a to už najbližšie týždne. Čo sa vlastne stane s USA, ktoré majú jeden z najväčších automobilových trhov na svete? A keď zoberieme terajšiu situáciu, keď šírenie koronavírusu nemajú pod kontrolou, tak to môže mať veľmi negatívne následky. Keď k tomu pridáme skutočnosť, že v USA mnoho ľudí nemá zdravotné poistenie a navyše je tam úplne iná politika zamestnanosti (záväzky zamestnávateľov voči zamestnancom nie sú také veľké a silné ako v Európe a zamestnávatelia sa zbavujú zamestnancov pomerne ľahko a rýchlo), teda počet nezamestnaných bude ešte viac rásť, tak aj napriek obrovským financiám, ktoré majú byť napumpované do ekonomiky, môžu nastať obrovské problémy. Kúpyschopnosť obyvateľstva Spojených štátov pôjde v krátkej dobe na veľmi nízku úroveň, a to bude mať závažný dopad aj na oblasť automobilového priemyslu. Pre mnohých producentov automobilov totiž USA boli aj sú cieľovým trhom. Nákupy áut vo veľkom preto považujem iba za krátkodobý trend, po ktorom príde recesia. Zrejme aj preto sa bude európske automotive zameriavať najprv na domáci európsky trh a na ten americký nabehne až postupne neskôr.
My ako celoeurópska firma vidíme obrovské rozdiely nielen v prístupe politikov a štátov pri riešení krízy, ale takisto aj v tom, čo sa deje na trhu. Máme trhy, kde v podstate sa doteraz nič absolútne nedeje, ale aj také, kde sú problémy, ktoré potrvajú minimálne ešte mesiac či dva. Aj preto je dôležité, akou pomocou príde štát. Myslím si, že všetky tie opatrenia, o ktorých sa diskutuje na vláde, sa nebude dať aplikovať na všetky segmenty. Každé opatrenie niekam smeruje a každý jeden segment si bude musieť nájsť tie svoje vlastné opatrenia, ktoré im najviac pomôže. Už len podpora malého a stredného podnikania, ktoré tvorí základ všetkých ekonomík v Európe, bude stáť obrovské peniaze. Nemyslím si, že zostane dosť peňazí na to, aby boli zachránení všetci. Automobilový priemysel na starne druhej je dostatočne silný kapitálovo, aby automobilky túto situáciu ako tak zvládli aj bez nejakej veľkej pomoci od štátu.
Platí však, že ak obmedzenia a bezpečnostné opatrenia začnú ohrozovať samotných ľudí viac ako epidémia, tak sa to preváži na stranu, že áno, nemáme na to, aby sme to spomalili a bude treba obmedzenia uvoľniť aby naša ekonomika úplne neskolabovala. Bohužiaľ v takom prípade zdravotný systém v určitom bode asi skolabuje a bude nás záchrana ekonomiky stáť niekoľko tisíc mŕtvych. Z objektívneho hľadiska to však bude lepšie riešenie, ako riskovať doslova rozvrat štátu a spôsobiť ešte závažnejšie škody tým, že by sme dopustili zruinovanie veľkej časti obyvateľstva finančne a doslova ich nechtiac donútili k tomu, aby vyšli do ulíc a začali robiť niečo, čo sa nebude dať odčiniť. Trvanie krízy podľa mňa je ohraničené pár mesiacmi, otázne je len to, či je to 3 alebo 5 mesiacov. Všetko závisí od toho, ako dlho dokážu ľudia zaťať zuby. Keď to bude na hranici, bude nutné opatrenia jednoducho uvoľniť. Bohužiaľ, vtedy nastúpi aj príroda a vyžiada si to svoju daň. V každom prípade súčasná kríza spôsobí posun vnímania hodnôt. To bude to najväčšie, čo si my všetci z tejto krízy zoberieme. Ľudia si zrejme uvedomia, že skutočné hodnoty sú niekde inde ako sme si doteraz mysleli, že sa nachádzajú. A to bude formovať aj stav po kríze.
V rámci firmy máme systém denných mítingov, ktoré sú strategické. Snažíme sa informovať v oblasti logistiky odbyt a nákup. Máme pred sebou mnoho scenárov. Tam, kde vyrábame do potravinárskeho segmentu, tak tam nemáme čoho sa obávať, lebo ten odbyt nie je ohrozený. Ale bolo by zlé, keby napríklad v Maďarsku zoštátnili kľúčové fabriky, lebo by sme boli bez cukrovaru. A na takúto možnosť sa nedá pripraviť, aj keby ste sa snažili akokoľvek. Operatívne opatrenia máme síce, ale ťažko hovoriť o stratégii, keď sa všetko rýchlo mení priamo pod vašimi rukami. Našťastie nie sú veľké problémy na hraniciach, preprava tovaru je plynulá, azda okrem Maďarska, kde to akosi nezvládajú.