logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Elektronické obchodovanie naďalej mení podobu európskeho logistického trhu. Podľa najnovšej...
  • Spojenie „čínska technika“ mnohým evokuje nízku kvalitu. No čo ak ide o značku, ktorá dodáva...
  • Spoločnosť DHL bola ocenená ako líder v hodnotení Gartner Magic Quadrant 2025 pre poskytovateľov...
  • V rámci svojej expanzie na Slovensku otvorila spoločnosť PST CLC Mitsui-Soko pobočku colných...

Na kafe s… Jurajom Mrázom, vedúcim logistiky vo Volkswagen Slovakia

6. júla 2020
Rozhovory 0
2098
Na kafe s… Jurajom Mrázom, vedúcim logistiky vo Volkswagen Slovakia

Na kafe s… Jurajom Mrázom, vedúcim logistiky vo Volkswagen Slovakia

Zdá sa, že sa nachádzame na konci pandémie koronavírusu, hoci sa už hovorí o hrozbe príchodu „druhej vlny“. Akým spôsobom vnímajú aktuálny vývoj firmy, ktoré nielen poskytujú, ale aj využívajú logistické služby? Pri kafe sme sa porozprávali o súčasnej situácii a ďalšom vývoji s Jurajom Mrázom, vedúcim logistiky vo Volkswagen Slovakia.

Aktuálne sa nachádzame, zdá sa, na konci pandémie koronavírusu. Čo to predstavuje pre vašu spoločnosť?

Z pohľadu logistiky predstavuje pandémia koronavírusu mimoriadnu situáciu, na ktorú sme museli zareagovať veľmi flexibilne. Ako súčasť celosvetového koncernu prijímame dodávky výrobného materiálu od stoviek dodávateľov z celého sveta. Keď epidémia vrcholila v Európe a naša spoločnosť sa pripravovala na dočasné prerušenie výroby, išlo o komunikačne a organizačne veľmi náročnú situáciu, ktorá bola koordinovaná na koncernovej úrovni. Vyše 120 závodov a stovky dodávateľov po celom svete bolo potrebné zladiť podľa aktuálnej epidemiologickej, ekonomickej a hospodárskej situácie v jednotlivých krajinách, a to ako pri prerušení, tak aj pri znovunaštartovaní výroby. Dočasná odstávka výroby vo Volkswagen Slovakia trvala takmer päť týždňov. V tejto chvíli vyrábame všetky modely produktového portfólia vo všetkých segmentoch na základe výrobného plánu, ktorý sa priebežne aktualizuje, pričom reflektuje na aktuálne požiadavky svetových trhov a efektívne riadenie výroby.

Napriek ťažkostiam ste úspešne rozbehli výrobu. Aké sú vaše plány pre ďalšie mesiace či roky?

V našej spoločnosti sa intenzívne sústreďujeme na zvyšovanie efektivity. Ide o jeden z hlavných cieľov stratégie značky Volkswagen pre produkciu a logistiku a zároveň je táto téma tiež jedným z troch pilierov našej firemnej stratégie. Do roku 2025 majú byť všetky závody značky Volkswagen o 30% efektívnejšie, pričom Volkswagen Slovakia si predsavzal dosiahnuť tento cieľ skôr, a to do konca roka 2020.

Zvyšovanie efektivity je v našej spoločnosti v tomto období mimoriadne dôležité, nakoľko nám môže významne pomôcť k zachovaniu konkurencieschopnosti a posilneniu atraktivity závodu v rámci koncernu, a to aj napriek zložitým globálnym podmienkam. S príchodom pandémie sa stalo napĺňanie tohto cieľa ešte náročnejšie a prejavuje sa vo všetkých výrobných i nevýrobných oblastiach závodu bez rozdielu.

Postupne dochádza k uvoľňovaniu bezpečnostných a hygienických opatrení. Je tomu podobne aj vo Volkswagen Slovakia?

V našej spoločnosti sa neustále pozorne sledujú všetky pokyny a odporúčania štátnych orgánov a koncernu a zavádzajú sa okrem toho aj vlastné, pre prostredie závodu a pracovné prostredie špecifické opatrenia pre ochranu zamestnancov. Základom stále zostáva – ako aj v bežnom živote – sledovanie vlastného zdravotného stavu, dodržiavanie odstupu a hygieny rúk či už medzičasom čiastočne uvoľnené nosenie rúška, resp. vhodnej ochrany nosa a úst. Vývoju situácie spoločnosť prispôsobila aj rozsiahly zoznam preventívnych opatrení vo všetkých pracovných oblastiach od cesty do práce až po odchod z pracoviska a cestu domov.

Samozrejme, o opatreniach sme priebežne informovali aj našich dodávateľov. V tomto prípade stále platí meranie teploty každej externej osobe pri vstupe do závodu a v prípade zvýšenej teploty bezpodmienečný zákaz vstupu do areálu spoločnosti. Bola zavedená prísna kontrola cestovateľskej anamnézy a zdravotného stavu vodičov kamiónov, v prípade nesplnenia podmienok má spoločnosť z preventívnych dôvodov právo neumožniť vstup do závodu. Dodržiavanie hygieny a dezinfekcia sa stali v posledných mesiacoch už neoddeliteľnou súčasťou našich životov a všetci zamestnanci a dodávatelia sú na tieto pravidlá upozorňovaní aj prostredníctvom viacerých komunikačných kanálov a nástrojov.

Z hľadiska strát aj príjmov ako by ste hodnotili trojmesačné obdobie koronakrízy?

Prosím o pochopenie, že v tejto chvíli je ešte predčasné vyhodnocovať dopady epidémie na naše podnikanie.

Priblížili by ste vaše očakávania do konca roka 2020?

Aktuálne sa pripravujeme na nábeh montáže modelu ŠKODA Karoq. Výroba tohto – už 9. modelu v našom produktovom portfóliu bude integrovaná do existujúcej linky segmentu malých mestských vozidiel (New Small Family), z ktorej schádza aj ďalší model tejto značky – elektrická ŠKODA CITIGOe iV. Výroba a lakovanie karosérií bude naďalej prebiehať v Českej republike. Následne budú ako tzv. MKD vozidlá (Medium Knocked Down) prevezené do Bratislavy, kde sa uskutoční kompletná montáž. Z pohľadu logistiky to bude znamenať nasadenie konceptu medzizávodovej prepravy lakovaných karosérií, pričom plánujeme využiť ekologickejšiu železničnú prepravu. Očakávame tiež zvýšené nároky na medzihalový transport, zmeny na logistických pracoviskách či reorganizáciu komisných pracovísk. Štart produkcie je plánovaný na jeseň 2020.

Väčšina firiem sa snaží inovovať, automatizovať, či už techniku alebo logistické procesy. Je tomu tak aj u vás?

Naša spoločnosť zavádza do výroby najmodernejšie technológie dlhodobo a kontinuálne. Ako najväčší výrobca vozidiel v krajine dokáže vďaka stovkám robotov a ďalšej automatizačnej technike odbremeniť ľudí od fyzicky najnáročnejšej práce. Automatizácia so sebou prináša zvyšovanie technickej kapacity liniek. Nové technológie nám zároveň umožňujú vyrábať vozidlá individuálnejšie, efektívnejšie a s ešte väčším ohľadom na životné prostredie. Všeobecne očakávame transparentnejšie procesy a ešte viac flexibility.

Vymenovali by ste zopár inovácií, ktoré pomohli prekonať krízové obdobie a pomôžu aj v nasledujúcom období?

Modernizácia a digitalizácia je v našej spoločnosti kontinuálny proces. Z oblasti logistiky patria medzi najnovšie projekty napríklad automatické zakladače s kapacitou 160-tisíc malých zásobníkov na drobné nakupované montážne diely. Zakladače inštalované na ploche približne sedemtisíc metrov štvorcových sú plne automatizované a dokážu zaskladniť a súčasne vyskladniť až 1 350 zásobníkov za hodinu.

Významnou inováciou spred niekoľkých rokov je automatický logistický systém v rámci ktorého využívame bezobslužné ťahače (AGV). Ide o inteligentné mobilné roboty, ktoré sa vo výrobných halách starajú o spoľahlivú, efektívnu a bezpečnú automatickú logistiku. Za spomenutie tiež stojí napríklad inteligentná rukavica so skenerom QR kódov či virtuálny tréning pre pracovníkov logistiky a vodičov VZV.

V krízovom období bol z môjho pohľadu najdôležitejším faktorom informačný tok, keďže absolútna väčšina pracovníkov vo všetkých odvetviach „zostala doma“. V tejto oblasti nám najviac pomohli informačné technológie, ktoré umožnili systémové a (tele)komunikačné online prepojenie so všetkými zainteresovanými zložkami – čo síce často považujeme za samozrejmosť, ale v takej enormnej záťaži asi ešte doteraz neboli.

Ak by sme mali vysloviť „ponaučenie“ z krízy vyvolanej koronavírusom, ako by znelo to vaše?

Ak sa vrátim ešte k jednej z predchádzajúcich odpovedí, tak Volkswagen Slovakia začal postupne nabiehať výrobu vozidiel, komponentov a nástrojov v druhej polovici apríla. Hoci obmedzenia na hraniciach sa netýkali nákladnej kamiónovej a vlakovej dopravy, logistika a zásobovanie čelili viacerým výzvam v spojitosti s epidémiou. Intenzívne sme pracovali na tom, aby sme zabezpečili všetko potrebné pre znovuobnovenie výroby. Bez toho aby som vymenúval množstvo akcií a kreatívnych riešení – z môjho pohľadu najdôležitejšími faktormi boli disciplína pri dodržiavaní preventívnych opatrení a spoločné úsilie, zomknutie sa všetkých, ktorí sa na jednotlivých procesoch podieľali. Som presvedčený, že toto je príkladom, ako zvládnuť náročné situácie, nielen pre logistiku, ale platí to všeobecne.

Autor: Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky SK

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Ako vyzerá budúcnosť logistiky? Nalaďte si STILLové reči

Tešíte sa, že ste vytvorili fungujúci sklad. Počet objednávok rastie, no dodávky zrazu nestíhajú a skladové kapacity dosahujú svoje limity. Zamestnanci robia príliš veľa náročnej fyzickej práce, procesy sú neefektívne, vznikajú chyby. Ako tomu predísť? Poďte o tom diskutovať s odborníkmi a pripojte sa koncom mája na livestream spoločnosti STILL. Bude o automatizácii a riadení […]

Toyota MH Europe a SSAB sa pustili do výroby novej generácie manipulačnej techniky s nižšou uhlíkovou stopou

Spoločnosť začína používať oceľ SSAB Zero z recyklovanej ocele, ktorá sa vyrába využitím elektrickej energie bez fosílnych palív a bioplynu, vďaka čomu vznikajú ocele s výrazne nižšími emisiami uhlíka z fosílnych palív. Toyota Material Handling Europe a SSAB vstupujú do partnerstva bez fosílnych palív a vďaka tejto spolupráci sa spoločnosť stáva prvým výrobcom manipulačnej techniky, […]

„Vysokozdvižný vozík z Číny? Zabudnite na predsudky – spoľahlivosť má dnes novú značku“

Spojenie „čínska technika“ mnohým evokuje nízku kvalitu. No čo ak ide o značku, ktorá dodáva vozíky do viac ako 120 krajín, spolupracuje s európskym lídrom KION Group a ponúka overený výkon za dostupnú cenu? EP Equipment nie je neznámy výrobca. Je to jeden z globálnych hráčov, ktorý spolupracuje s KION Group – európskou jednotkou a […]

Bezkonkurenčný dizajn a špičkový výkon s novým radom elektrických vysokozdvižných vozíkov Toyota Traigo48

Toyota Material Handling Europe s potešením predstavuje nový rad čelných elektrických vysokozdvižných vozíkov Toyota Traigo48, ktorý ponúka vynikajúci výkon, bezkonkurenčný dizajn a komplexný súbor funkcií, ktoré určujú nový štandard pre manipuláciu s materiálom. S 3- a 4-kolesovými modelmi v rôznych veľkostiach je rad Traigo48 prispôsobený potrebám zákazníkov, ktorí vyžadujú univerzálnosť a produktivitu v aplikáciách, ako […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 102: 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok