
Doprava: Digitalizácia a modernizácia zvyšujú kvalitu železničného prepravného procesu
Kvalita a intenzita železničnej nákladnej dopravy zaznamenáva čoraz postupnejší nárast. Týka sa to nielen prepravných výkonov realizovaných na Slovensku, ale aj v Európe i vo svete. Nová a zmodernizovaná železničná infraštruktúra prispieva nielen k dodržiavaniu dodacích lehôt, ale sa tým rozširuje aj portfólio ponúkaných doplnkových služieb.
Ministerstvo dopravy SR sa stotožňuje s názorom Európskej únie na nákladnú železničnú dopravu – má byť nosným dopravným systémom aj v rámci prepravy tovaru a dominovať by mala predovšetkým na veľké vzdialenosti. Preto vedenie rezortu dopravy si predsavzalo preferovať železničnú dopravu nad ostatnými dopravnými módmi. Navyše je to v záujme rozvoja miest a obcí a vyrovnávania regionálnych rozdielov. Keďže postupný rozvoj a napredovanie aj logistických spoločností čoraz viac cestnú dopravu zahlcuje, nákladná železničná doprava ju naopak môže odbremeniť.
„Európa už dávno pochopila, že železničná doprava je kostrou v mobilite i v preprave tovaru a pravidelne sa o ňu stará a investuje do nej. Na Slovensku však nebol prístup k železnici progresívny. Desiatky rokov stagnácie priniesli investičný dlh v podobe obmedzení na tratiach, tzv. pomalé cesty, zastarané zabezpečovacie zariadenia, ale i lokomotívy a vozidlá, z čoho pramení nedôvera voči železnici ako takej. Čím skôr dokážeme tento stav aspoň naprávať, tým skôr sa zmení obraz železnice, a tým skôr sa dokážu na nich realizovať aj náročnejšie projekty, ktoré sa dnes nejavia ako zmysluplné,“ komentuje situáciu rezort dopravy.
PREPRAVA TOVARU PO NOVEJ HODVÁBNEJ CESTE
Železničná doprava je kľúčovým segmentom pre viaceré spoločnosti vrátane cargo-partner SR. Aj jej sa osvedčilo budovanie vlakových spojení a preprava zberných kontajnerov po železnici. Zákazníci využívajú hlavne prepravu zásielok z Číny celokontajnerovou a konsolidovanou železničnou prepravu po novej Hodvábnej ceste. „Medzi Áziou a Európou máme pravidelné LCL linky zo Šanghaja, Shenzhenu a Tianjinu. V spolupráci so spoločnosťou Metrans využívame najmä spojenie z Číny do Poľska a následne do Českej Třebovej, odkiaľ smerujú kontajnery do Dunajskej Stredy, kde máme vlastné sklady prepojené s kontajnerovým terminálom.
Prepravy sa uskutočňujú na týždennej báze. Zberný kontajner zo Šanghaja chodí 2x do týždňa a veľmi pekne sa na týždennej báze rozbieha konsolidovaný servis zo Shenzhenu do Dunajskej Stredy cez Budapešť,“ hovorí Tibor Majzún, generálny riaditeľ cargo-partner SR. V rámci námornej prepravy sa v najväčšej miere pri preprave kontajnerov z prístavov využíva práve železničná preprava. Výhodou je rýchlosť a cena. Napríklad slovinský Koper má priame spojenie s Dunajskou Stredou 19 vlakmi týždenne. Do firemného skladu v Dunajskej Strede smeruje tovar z čínskych prístavov ako Tianjin, Qingdao, Shanghai, Ningbo, Shenzhen či Hong Kong. Pravidelný servis majú aj z Taiwanu, Singapúru
a tiež thajského Bangkoku.
Do Dunajskej Stredy sa aktuálne prepravuje približne tri kontajnery zo Šanghaja a jeden zo Shenzhenu. K tomu niekoľko FCL na rôzne miesta. Do Poľska sú to ďalšie cca tri kontajnery zo Šanghaja, 3 až 4 zo Shenzhenu a 1 až 2 z Tianjinu, pričom distribúcia z Poľska potom smeruje do ostatných častí Európy. „Železničná preprava po Hodvábnej ceste bola úspešná už pred koronakrízou a sme presvedčení, že v budúcnosti budú objemy takto prepraveného tovaru rásť, a to nielen pri zásielkach smerujúcich z východu na západ, ale aj pri prepravách na východ,“ podotýka Tibor Majzún. Najväčší benefi t vidí v rýchlosti v porovnaní s námornou prepravou, a v nižších nákladoch než pri leteckej prepravy. Ďalšou výhodou je ekologický aspekt a nízka uhlíková stopa.
Ako vníma kvalitu železničnej dopravy na Slovensku a v EÚ? Železničná trať, ktorú využíva jeho spoločnosť, je vyhovujúca. Veľký problém však predstavuje prekladisko v Malaszewiciach, ktoré veľmi trpí v dôsledku nízkej prekládkovej kapacity. Jeden z terminálov skrátil dokonca pracovnú dobu do 17:00, aktuálne tam v rade čaká cca 115 kamiónov, pričom za hodinu vybavia 5–7 z nich. „Železničná preprava je u nás kombináciou cestnej a železničnej prepravy. Naše konsolidačné sklady v Číne kopírujú najvyužívanejšie námorné prístavy, odkiaľ sa ložené zberné kontejnery presúvajú kamiónmi na železničný terminál, nakladajú sa na vlak a vo väčšine prípadov docestujú do Dunajskej Stredy priamo po železnici. V niektorých prípadoch sa na poslednú časť prepravy do Dunajskej Stredy využíva opäť kamiónová preprava,“ konštatuje generálny riaditeľ cargo-partner SR.
ÚCINNÁ PREPRAVA TOVARU
Vzhľadom na to, že hlavná činnosť ZSSK CARGO spočíva v preprave tovaru, je spoločnosť v pozícii poskytovateľa služieb železničnej nákladnej dopravy. Dopravné služby poskytuje po celý rok, pričom ponúka široký rámec služieb, či už je to preprava tovaru formou ucelených vlakov, skupín vozňov alebo jednotlivých vozňových zásielok, vlečkové služby, služby vo Východoslovenských prekladiskách, služby
opravy a údržby koľajových vozidiel. Viac ako 85% výnosov spoločnosti tvoria tržby z prepravy tovaru. Zákazníkmi firmy sú odosielatelia a prijímatelia tovaru a taktiež zasielateľské spoločnosti. „Naša spoločnosť ako jediný železničný nákladný dopravca zabezpečuje celoplošnú obslužnosť Slovenska systémom jednotlivých vozňových zásielok,“ dodáva Roman Gono, predseda predstavenstva ZSSK CARGO.
Za rok 2019 prepravila firma cca 30 miliónov ton tovaru, z toho 3‚6 miliónov ton vo vnútroštátnej preprave; 12‚1 miliónov ton v dovoze; 7‚4 miliónov ton vo vývoze a 6‚8 miliónov ton v tranzite. „Železničná nákladná doprava bola historicky profilovaná ako dopravca hromadných substrátov na stredné a dlhé vzdialenosti. Vplyvom hospodárskych zmien za posledných 30 rokov došlo aj na Slovensku k zásadnej reštrukturalizácii hospodárstva. Železničnej nákladnej doprave však stále patrí dôležité miesto na prepravnom trhu EÚ i SR a pre mnohých zákazníkov je najpoužívanejším druhom dopravy,“ tvrdí Roman Gono.
…
VÝHODNÁ ŽELEZNICNÁ PREPRAVA V AUTOMOTIVE
Pre Volkswagen Slovakia je železničná doprava kľúčová, a to v oblasti transportu vyrobených vozidiel. V rámci koncernu má bratislavský závod najvyšší podiel prepravených automobilov po železnici, jeho poloha je zároveň najvzdialenejšia ku všetkým prístavom, do ktorých autá vlakmi smerujú. Týždenne je vypravených okolo 40 vlakov. Podiel vozidiel transportovaných po železnici predstavuje v priemere vyše 80% produkcie. V roku 2019 bolo pritom vyrobených celkovo 377 750 vozidiel.
„Našou víziou s dôrazom na ekológiu je do budúcnosti tento pomer ešte zvýšiť. Najväčšími cieľmi sú prístavy v Bremerhavene a Emdene. Priemerne sú to denne 4 vlaky do týchto destinácií. Ďalšie železničné ciele sú nemecké prekladové stanice, ako je napríklad Falkenberg. Sú to kombinované strediská, kam okrem bratislavskej produkcie prichádzajú aj vozidlá z Mladej Boleslavi či iných závodov. Mix vozidiel odtiaľ putuje ďalej železnicou (napríklad do ranžovacej stanice Rackwitz) a potom k zákazníkom kamiónmi,“ upresňuje Michal Daňo, vedúci oddelenia transportmanažmentu vo Volkswagen Slovakia.
Najnovší koncept optimalizácie koncernovej logistiky je nemecký Lübeck. Od začiatku tohto roka sa tu sústreďujú všetky vozidlá určené na nalodenie pre ruský trh. Vlaky z Bratislavy smerujú aj do Poľska (Schwarzedz) a Talianska (Verona). „Preprava vyrobených vozidiel železničnou dopravou je ekonomickejšia, rýchlejšia a ekologickejšia, pričom nezanedbateľná je aj menšia potreba odstavných plôch, nakoľko priemerná doba státia a čakania na prepravu vlakom je podstatne kratšia v porovnaní s kamiónovou prepravou,“ zdôrazňuje Michal Daňo s tým, že železničná preprava má svoje výhody, ak sa správne využíva.
Vo fabrike Volkswagen Slovakia v procese sa zameriavajú na efektivitu a ekologický aspekt. V kvalite však pociťujú regionálne rozdiely. „Na Slovensku vidíme priestor pre skvalitnenie a zhustenie železničnej siete. V rámci EÚ a Európy sú ambície pre dopravu určite väčšie, ako je kapacita celej siete.“
Vyše 377-tisíc vozidiel, ktoré sa v bratislavskom závode vyrobilo v minulom roku, putovalo do 129 krajín celého sveta. Z Bratislavy boli transportované nákladnou železničnou a kamiónovou dopravou. V prípade železničnej dopravy využíva firma tzv. koncept priamych vlakov. To znamená, že vo fabrike naložia 20 ucelených vagónov, ktoré idú rovno do Bremerhavenu alebo Emdenu. Tieto vlaky nikde nestoja, neprechádzajú cez žiadne prekladové stanice, kde by sa ranžovali a presúvali vagóny. „Ideme najkratšou možnou trasou. V prístavoch sa vozidlá vyložia a prázdne vagóny sa vrátia späť k nám.“
Prinášame vám úryvok z rubriky DOPRAVA z časopisu Systémy Logistiky SK 84/2020. Je to ochutnávka originálneho obsahu, ktorý nájdete každý štvrťrok v luxusnej tlačenej podobe.
Nechodí vám časopis? Registrujte sa k odberu a nezmeškajte žiadne vydanie
Predplatné časopisu je ZADARMO pre odberateľov a užívateľov logistických služieb.