Na kafe s… Petrom Badáňom, riaditeľom Transportu DHL Supply Chain v SR a ČR
Pandémia koronavírusu výrazne oslabila slovenskú ekonomiku a zasiahla celé hospodárstvo. Mnohé výrobné a logistické firmy ledva zvládli minuloročnú jarnú prvú vlnu a už čelili na jeseň druhej vlne pandémie, ktorá trvá ešte aj dnes. Ako je na tom v týchto ťažkých časoch spoločnosť Transport DHL Supply Chain v SR a ČR a ako vníma logistiku v dnešnej dobe, tak aj o tom sme sa rozprávali pri káve s Petrom Badáňom, riaditeľom Transportu DHL Supply Chain v SR a ČR.
Ako vnímate aktuálnu ekonomickú situáciu a vývoj na trhu?
Súčasná ekonomická situácia obecne nie je jednoduchá a kontraktuálna skladová logistika a transport nie je výnimkou, samozrejme mimo balíkových služieb naviazaných na obslužnosť objednávok z e-commerce. Plné otvorenie obchodných prevádzok je základným predpokladom na zlepšenie situácie a vrátenie hlavne transportných objemov na očakávanú úroveň a následnú stabilizáciu transportného trhu.
Do akej miery vás zasiahla druhá vlna pandémie?
Dopad prvej vlny bol výraznejší. Dôvodom boli uzatvorené výrobné závody, obchodné prevádzky na krátky čas aj hranice. Dôsledky druhej vlny sú pre naše transportné aktivity menej zásadnejšie a súvisia hlavne s niekoľko týždňovým uzatvorením obchodných prevádzok, hlavne z oblasti fashion, nie len na Slovensku ale aj v okolitých krajinách AT, CZ, DE.
Boli ste pripravení na „druhú vlnu“?
Už pred začatím prvej vlny sme mali pripravené krízové plány BCM (Business Continuity Managment), ktorých súčasťou sú aj riešenia pre pandemické situácie. BCM je v našej organizácii štandardný program, takže sme mali veľmi dobrý základ a vedeli sme čo v takýchto situáciách robiť, aby sme ochránili našich zamestnancov a udržali požadovaný servis pre našich zákazníkov.
Pri vyhodnocovaní situácie počas pandémie sme sa tiež opierali o interný modul DHL Resilience360, ktorý monitoruje situáciu a vyhodnocuje risky na základe overených dostupných informácií zo zasiahnutých oblastí. Vďaka súboru týchto informácií a postupov sme boli zasiahnutí minimálne v oboch vlnách. Musím vyzdvihnúť obrovské nasadenie našich tímov, vďaka ktorému mohli naši zákazníci dostať rovnako kvalitný servis ako pred pandémiou.
Aj v prípade vašej spoločnosti pomohla už realizovaná automatizácia?
Automatizácia aj v transporte má veľký význam, ešte viac v dnešnej dobe pandémie kde zjednodušenie práce ľudí alebo eliminácia opakujúcich sa činností človekom, výrazne prispieva k udržateľnosti a stabilite procesov a zníženiu rizika spôsobeného práceneschopnosťou ľudí. Preto minulý rok sme úspešne zaviedli RPA (Robotic Process Automation) automatizáciu procesu získavania potvrdení o čase dodania zásielok zo systému zákazníka, ktorý je potrebný pre finalizáciu transportného procesu u jedného z našich významných zákazníkov.
Spomenuli by ste aspoň jednu inováciu, ktorá vašej firme pomáha?
Naša spoločnosť ma jasnú stratégiu v environmentálnej oblasti. Naša misia Zero Emission 2050 je niečo, čo je našou každodennou súčasťou už dnes. Používanie vozidiel emisnej triedy EEV alebo EURO6 je samozrejmosťou už niekoľko rokov. Našim cieľom je ísť ďalej a prinášať riešenia, ktoré sú ešte viac šetrné k životnému prostrediu. Aj preto sa sústreďujeme na rozšírenie vozového parku s alternatívnym pohonom ako je CNG, LNG alebo elektrina. Práve minulý rok sme rozšírili našu flotilu CNG vozidiel o vozidlá na LNG a tento rok budeme v nasadzovaní LNG vozidiel pokračovať.
Máte v pláne aj ďalšie inovácie?
Tento rok tiež pribudne do našej flotily elektrické vozidlo s užitočnou hmotnosťou päť ton. Znižovanie emisií sa snažíme riešiť aj netradičným využitím solárnej energie pre dobíjanie batérií pri použití hydraulických čiel. Minulý rok sme sedem rozvozových vozidiel vybavili systémom od spoločnosti TRAILAR.
Ďalšia z oblastí, ktorej sa intenzívne venujeme sú intermodálne transportné riešenia, ktoré majú pozitívny dopad na životné prostredie a znižovanie emisií. Som presvedčený, že toto je správny smer, ktorý pozitívne vnímajú nielen naši zákazníci ale aj zamestnanci. Spoločenská zodpovednosť v tejto oblasti pre nás nie je iba fráza, ale reálne kroky, ktoré robíme a spolu s našou odbornosťou posilňuje našu budúcnosť a pozíciu na trhu.
Čo si myslíte o dôležitosti automatizácie, digitalizácie a robotizácie?
Ani oblasť transportu sa nezaobíde bez automatizácie, digitalizácie a robotizácie. Hlavne v administratívnej oblasti zabezpečovania transportov vidím veľký potenciál na zlepšenie. Preto sa zameriavame na vybudovanie inovatívneho TMS (Transport Management System) pre 21. storočie, ktorým je pre nás DCT (Digitally.Connected.Transport)
Ako vidíte ďalší vývoj vašej spoločnosti aj slovenskej ekonomiky?
Rok 2021 nebude jednoduchý. V oblasti transportu, ktorú zabezpečujeme v našej spoločnosti vnímam ako najväčšie negatívum zatvorenie obchodných prevádzok, čo spôsobuje výpadok objemov a dopad na efektivitu v distribučnej oblasti. Krízové obdobia sú vždy aj príležitosťou: A preto vidím príležitosť spoločne so zákazníkmi diskutovať a ponúkať im alternatívne riešenia, zamerané na zvýšenie efektivity s použitím robotizácie, automatizácie, optimalizačných modulov, risk manažmentu, ale aj nové GoGreen riešenia v environmentálnej oblasti. Sme spoločnosť, ktorá má s takýmito riešeniami skúsenosti, takže nezačíname od nuly a naši zákazníci môžu využiť naše znalosti a skúsenosti z týchto oblastí aj pre svoj biznis.
Aký má význam logistika práve v dnešnej COVID dobe?
Sme súčasťou každodenného života ľudí. Naše služby, aj keď si to človek neuvedomuje, využíva priamo alebo nepriamo každý deň tým, že sa môže dostať k výrobkom v predajni, v lekárni, prípadne inej prevádzke, ktorá je v blízkosti jeho bydliska, alebo si môže objednať tovar z e-shopu, prípadne si kúpiť auto alebo si ho nechať opraviť v servise. Za dostupnosťou všetkých týchto služieb je okrem iného aj logistika. A v dnešnej COVID dobe sa jasne ukazuje, že je to odvetvie, bez ktorého by skolabovala ľudská spoločnosť.
Logistika hrá kľúčovú rolu a prináša určitú stabilitu už do aj tak turbolentného COVID obdobia. Veď si predstavme, čo by sa stalo, ak by začal chýbať tovar v predajniach potravín alebo by chýbal ďalší tovar základnej potreby obyvateľstva. Až vtedy by vznikla reálna spoločenská kríza. Preto je našou úlohou byť pripravení aj na horšie obdobia a mať pripravené tímy, ktoré vedia pracovať aj v neštandardných podmienkach a vedia priniesť alternatívne riešenia pri zabezpečení požiadaviek zákazníkov, či už sa jedná o transportné kapacity alebo samotnú realizáciu výkonu, aby sme tak prispeli k stabilite spoločnosti ako je to najviac možné. V DHL Supply Chain sme na túto úlohu pripravení.
Autor: Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky SK