logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL Jobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • SL BOOK
  • SL News
    • Archiv newsletteru SL News
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Plne automatizovaný systém robotického vychystávania tovaru DHL Supply Chain uviedla do...
  • Czech & Slovak Sustainability Summit 2023: Prípravy sú v plnom prúde, odborná komisia...
  • Garbe Green Park Piešťany nastoluje nový štandard v prístupe k udržateľnosti a zelenej výstavbe...
  • Prazdroj otvoril v Plzni automatizovaný sklad Viac skladovacieho priestoru a rýchlejšie...

 „Oceľové ťavy“ na Hodvábnej ceste

20. mája 2021
Doprava 0
778
 „Oceľové ťavy“ na Hodvábnej ceste

 „Oceľové ťavy“ na Hodvábnej ceste

Transkontinentálna železničná nákladná doprava na trase Čína – Európa zažíva nevídaný rast. Po minuloročnom jarnom lockdowne sa lodná preprava medzi Čínou a Európou dostala pod enormný tlak. Stále viac spoločností preto hľadá riešenie v doprave po zemi.

V roku 2013 predstavila Čína projekt Novej hodvábnej cesty s ambicióznym plánom, ktorý zahŕňal výstavbu terminálov, ciest a železníc k prepojeniu Ázie a Európy. Tento produkt železničnej prepravy, viac – menej cielený iba pre určitý druh komodít, ako sú oblasti automobilového priemyslu alebo hi-tech tovaru, sa javil ako prehnaný, najmä kvôli vyššej cene v porovnaní s námornou prepravou. Avšak pandémia covid-19 spojená s obmedzením leteckej a námornej prepravy urobila tento produkt veľmi vyhľadávaným.

Rýchle zotavenie z pandémie koronavírusu pomohlo Číne v druhej polovici roka 2020 ovládnuť svetový obchod v čase, keď mnoho výrobných závodov inde vo svete, vrátane Európy zostali zavreté. Napriek uzatvoreniu obchodov majú zákazníci stále záujem o najrôznejší priemyselný tovar od výpočtovej a komunikačnej techniky cez elektroniku až po domáce spotrebiče. V roku 2020 podľa údajov Eurostatu Čína predbehla Spojené štáty a stala sa najväčším obchodným partnerom Európskej únie v oblasti tovarov, pričom hodnota celkového dovozu z Číny vzrástla o 6 % na 384 miliárd eur.

Väčšina čínskych firiem vyváža svoj tovar do Európy po mori. Ceny námornej dopravy však od polovice minulého roka vyleteli raketovo nahor a doba prepravy sa zdvojnásobila. Producenti v Číne síce dokázali rýchlo obnoviť výrobu, ale kvôli narušeniu jednotlivých dopravných kanálov musia hľadať nové cesty, ako svoj tovar dostať k zákazníkom do Európy. Efektivita námornej dopravy poklesla a väčšinu tovaru sa neoplatí dopravovať do Európy letecky. Čínski výrobcovia sa preto snažia eliminovať oneskorenie v preprave exportom po zemi a stále viac sa obracajú na železnicu, ktorá sa náhle stala atraktívnou alternatívou.

Za celý rok 2020 podľa oficiálnych údajov zverejnených v štátnych médiách vzrástol celkový počet jázd vlakov do Európy o 50% a je 7x vyšší ako v roku 2016. Len počas tohtoročného januára a februára vyšlo z Číny do Európy viac ako 2000 nákladných vlakov s 209 000 kontajnermi , čo je dvojnásobok množstva z januára a februára roku 2020. Prechod klientov na železničnú dopravu hlásia aj mnohé špecializované agentúry, ktoré vo veľkých prístavných mestách poskytujú malým spoločnostiam služby, ktoré im pomáhajú s vývozom.

To všetko uľahčuje stratégiu vlády v Pekingu, ktorá v rámci iniciatívy Belt and Road zdôraznila symboliku „oceľových tiav“ a vyzvala čínske provincie, aby dotovali náklady na rozvoj cezhraničnej železničnej dopravy. Provincie preto do dopravy tovaru po železnici investovali obrovské sumy a veľmi rýchlo rozšírili železničnú dopravu tovaru do Ruska.

Výhody prepravy po železnici objavujú aj veľkí námorní dopravcovia a prichádzajú s týmto produktom na trh. Napríklad čínsky námorný dopravca COSCO Shipping Line ako prvý uskutočnil vlakovú prepravu zdravotníckeho materiálu z Číny do Francúzska. Vlak s kapacitou 41 kontajnerov viezol 20 miliónov rúšok, 45 miliónov párov rukavíc a ostatný materiál na trase z Nan-čchangu (Nanchang) do Paríža. Prešiel celkom sedem krajín a dorazil do cieľa za 19 dní.

Čínska pošta od apríla 2020 realizovala viac ako 17 jázd vlakov z čínskych miest Čchung-čching (Chongqing), I-wu (Yiwu), Čeng-čou (Zhengzhou) a Tung-kuan (Dongguan). Priemerná doba prepravy sa pohybovala okolo piatich dní od čínskej hranice po európsku. Dokonca aj najväčší lodiar sveta Maersk line prišiel na trh s produktom „Sea-Rail-Sea product“ železnice z Ázie do Európy a ponúka pravidelné spojenie 2x týždenne. Okrem čínskych hubov pridal aj japonskú Yokohamu, Moji a Hibikichinko.

Kvôli nárastu dopytu dochádzalo v čínskych termináloch k preťaženiu, keď nezvládali odbavovať neúmerný nárast objemu tovarov a dochádzalo tak až k desať a viac dennému meškaniu. Čínska vláda rozhodla o ďalšej finančnej podpore tohto servisu a alokovala 28,6 miliónov USD pre ďalšiu podporu a rozvoj terminálov a koridorov v piatich mestách na trase Čína – Európa. S tým prichádza aj potreba investovať do lokomotív a vagónov, ktorých v súčasnosti nie je dostatok. Vďaka tomuto trendu sa navyšuje dostupnosť vlakovej prepravy aj do Českej republiky, pretože v súčasnosti jazdia vlaky z čínskych terminálov ako sú Si-an (Xi`an), Wu-chan (Wuhan), Čeng-čou (Zhengzhou), Sia-men (Xiamen) a i-wu (Yiwu) aj niekoľkokrát týždenne.

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

SL Jobs

SL Jobs

12. januára 2022

Archív pracovných pozícií

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Martin Stratov: Navrhujeme optimálne riešenie v každej oblasti, a to aj v udržateľnosti

Martin Stratov: Navrhujeme optimálne riešenie v každej oblasti, a to aj v udržateľnosti Spoločnosť Garbe Industrial Real Estate Slovakia zintenzívnila v poslednom období svoje developerské aktivity. Momentálne stavia v Piešťanoch, pričom svoju pozornosť zameriava najmä na efektívne a udržateľné riešenia, ktoré prinášajú rôzne typy benefitov nielen pre nových nájomcov, ale aj pre spoločnosť z hľadiska ekológie. Čo všetko […]

Opustené výrobné areály konečne ožívajú

Opustené výrobné areály konečne ožívajú Menia sa na moderné centrá miest a získavajú úplne nový význam. Na tému brownfieldov sme sa pozreli s Ondrejom Boberom, Parkmakerom zo spoločnosti CTP. Podľa štúdie z roku 2019 je Bratislava mesto brownfieldov. Má 131 takýchto lokalít, väčšinu v centrálnej časti na ploche 630 hektárov. Dokáže využiť tento potenciál? Musíme dodať, že […]

Zvýšte efektivitu obchodníkov a navýšte ich obraty

Zvýšte efektivitu obchodníkov a navýšte ich obraty Obchod a marketing sú pre firmu kľúčové pre dosahovanie stanovených cieľov obratu a zisku. V priebehu životného cyklu spoločnosti prichádza obdobie, kedy sú z dôvodu nutnosti dosahovania vyšších cieľov na tieto oddelenia kladené vysoké nároky, čo vedie k ich preťažovaniu alebo potrebe nových zamestnancov. Avšak na dosiahnutie týchto […]

Značka Gebrüder Weiss patrí medzi Superbrands

Značka Gebrüder Weiss patrí medzi Superbrands Logistická a prepravná spoločnosť Gebrüder Weiss získala ocenenie Business Superbrands Slovakia. Zaradila sa tak medzi významné značky a najlepšie firmy na Slovensku. Ocenenia Superbrands Award sa oficiálne odovzdávali po 10-krát v rámci galavečera Tribute Event, ktorý sa konal v hoteli Carlton „Som nesmierne rád, že ničím nezaostávame za poprednými značkami […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 93: Hlavná téma: Logistické služby; Doprava: Využitie LNG v doprave; Development: Vplyv inflácie na projekty; Interview: Peter Holba, Dalitrans; Prípadová štúdia: Spolupráca Packeta a 108 Agency; Výrobná logistika: Efektivita manipulačnej techniky; Skladovanie: Trendy vo svete paliet; Management: Bezpečnosť zamestnancov; Obaly: RFID; Žena v logistike: Mária Budzelová; KLM: Na návšteve Česmad a DPD

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required