logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL Jobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • SL SK 96: Zelená logistika prináša prestíž aj konkurenčnú výhodu Znižovanie emisií je...
  • Smurfit Kappa sa dohodla na spojení s americkým konkurentom WestRock Spojenie dvoch nadnárodných...
  • Rudolf Nemec je vedúcim tímu kapitálových trhov v Cushman & Wakefield Cushman &...
  • Maersk predstavil prvú kontajnerovú loď na ekologický metanol Prvá kontajnerová loď na svete s...

Roman Gono: Nechceme štátnu pomoc, chceme systémové opatrenia pre celý sektor železničnej nákladnej dopravy

6. júna 2021
Doprava 0
2382
Roman Gono: Nechceme štátnu pomoc, chceme systémové opatrenia pre celý sektor železničnej nákladnej dopravy

Roman Gono: Nechceme štátnu pomoc, chceme systémové opatrenia pre celý sektor železničnej nákladnej dopravy

„Od 4. štvrtého štvrťroka 2020 pozorujeme postupné oživenie prepravných výkonov. V roku 2021 sa nám za 5 mesiacov podarilo odviesť o cca 24% tovarov viac v porovnaní s rokom 2020, ktorý bol výrazne zasiahnutý okrem recesie aj pandémiou COVIDu-19. Voči roku 2019 ešte stále zaostávame o cca 7% . Rast prepráv sa prejavuje pozitívne na raste tržieb ale zároveň vedie aj k rastu nákladov priamo spojených s realizovanou prepravou. Za prvých 5 mesiacov môžeme hospodárenie hodnotiť pozitívne,“ hovorí v rozhovore predseda predstavenstva ZSSK CARGO Roman Gono, ktorého sme sa pýtali aj to, aká firma štátnej podpory by železničnej nákladnej doprave najviac pomohla.

Nedávno ste informovali prostredníctvom sociálnych sietí, že ďalšie hromadné prepúšťanie zamestnancov ZSSK Cargo už nehrozí. Do akej miery sa zlepšila situácia vašej spoločnosti?  

Výkony našej spoločnosti sú dlhodobo vo veľkej miere závislé na stave a vývoji hutníctva na Slovensku a v okolitých krajinách. Až dve tretiny objemu prepravy, ktoré ZSSK CARGO realizuje, súvisia s hutníctvom, či už sa jedná o prepravy vstupných surovín alebo produkcie. Práve výrazné výkyvy v tomto odvetví hospodárstva sa najviac podpísali pod pokles našich výkonov. Po vzniku obchodnej vojny medzi USA a Čínou v roku 2018, kedy USA uvalili vysoké clá na dovoz čínskej ocele, presmerovala Čína časť svojich hutníckych tovarových tokov do Európy, čo spôsobilo prepad produkcie európskych oceliarní a následne zníženie ich prepravných požiadaviek voči železnici, čo len pre našu spoločnosť predstavovalo pokles viac ako 6 miliónov ton tovaru.

Zasiahla vás aj pandémia?

Ďalšou oblasťou s nepriaznivým dopadom na naše výkony v roku 2020 bola celosvetová pandémia COVID-19. S jej dôsledkami sme sa potýkali už od marca 2020. V čase „prvej vlny“ pandémie naša spoločnosť zaznamenala pokles výkonov nie kvôli obmedzeniam v doprave, ale z dôvodu jednak prerušenia, resp. obmedzenia výroby viacerých významných zákazníkov, jednak poklesu spotreby trhu, najmä v západnej Európe. Tieto skutočnosti sa prejavili poklesom  najskôr  v prepravách pre odvetvia automobilového, drevospracujúceho a hutníckeho priemyslu, neskôr aj v ďalších sektoroch hospodárstva. Mesačný výpadok objemu prepráv ako priamy dopad prerušenia výroby firiem dosahoval cca 250 000 ton tovaru. Ďalší objem poklesol ako sekundárny dôsledok vplyvu poklesu spotreby na  trhu. Celkovo je možné odhadnúť výpadok objemu prepravy z dôvodu pandémie  v roku 2020 na viac ako 1 miliónov ton.

Za obdobie január – máj 2020 sme prepravili 10,4 milióna ton, za rovnaké obdobie tohto roka 12,9 milióna ton tovaru. Rok 2021 sa pre nás  vyvíja oveľa priaznivejšie, ako bolo možné očakávať v závere minulého roka. Najmä prepravy pre odvetvie hutníctva sa postupne približujú k hodnotám, ktoré boli obvyklé pred obchodnou vojnou, čo nám umožňuje pozerať sa do budúcnosti optimistickejšie.

Vedeli by ste špecifikovať, v čom všetko nastala pozitívna zmena?

Aktuálny rast výkonov nie je len dôsledkom uvedeného vývoja hutníctva a celkového oživenia trhu, ale je aj výsledkom úspešných obchodných aktivít našej spoločnosti, čoho dôsledkom je napríklad získanie prepráv automobilov od konkurenčných železničných dopravcov, ďalšie získanie vnútroštátnych i dovozových prepráv dreva pre slovenský drevospracujúci priemysel z cestnej dopravy, vytvorenie novej trasy uceleného vlaku pre navýšenie hutníckej produkcie do Nemecka a Francúzska, nový vývoz oceľových brám do Poľska, nový dovoz kovov z Maďarska, nový tranzit kovov z Ukrajiny do Španielska, získanie prepráv v dovoze chémie a iné. To všetko prináša spoločnosti nielen zvýšený objem prepraveného tovaru, ale aj tomu zodpovedajúce tržby a prácu pre našich zamestnancov.

Ako vidíte ekonomické výsledky v tomto roku? Ako to vyzerá v porovnaní s rokmi 2019 a 2020? Dokáže byť ZSSK CARGO v tomto roku v pozitívnych číslach?

Od 4. štvrtého štvrťroka 2020 pozorujeme postupné oživenie prepravných výkonov. V roku 2021 sa nám za 5 mesiacov podarilo odviesť o cca 24% tovarov viac v porovnaní s rokom 2020, ktorý bol výrazne zasiahnutý okrem recesie aj pandémiou COVIDu-19. Voči roku 2019 ešte stále zaostávame o cca 7% . Rast prepráv sa prejavuje pozitívne na raste tržieb ale zároveň vedie aj k rastu nákladov priamo spojených s realizovanou prepravou. Za prvých 5 mesiacov môžeme hospodárenie hodnotiť pozitívne.

Na druhej strane tým, že doteraz prevládalo zimné počasie a nebol schválený podnikateľský plán akcionárom, mnohé náklady, napríklad za údržbu a opravy nehnuteľností, a investičné výdavky boli odložené a očakáva sa, že budú vynaložené v priebehu roku 2021. Výsledky za rok 2021 budú výrazne ovplyvnené očakávanými tržbami z prepravy, či bude nastolený trend rastu objemov pokračovať aj v ďalších mesiacoch alebo dôjde k určitému poklesu a ich stabilizácii. Na základe predikcií by malo hospodárenie aj vzhľadom na predpokladaný medziročný rast objemov a realizáciu ozdravných opatrení skončiť výrazne lepšie ako bola strata za rok 2020 vo výške 32,2 milióna eur.

Nakoľko sú budúce objemové predikcie opatrné a zároveň aj počas tohto roku dobiehali niektoré z opatrení vrátane znižovania počtu zamestnancov netrúfame si odhadnúť, či rok 2021  skončí v kladných číslach. Výrazným faktorom ovplyvňujúcim hospodárenie je podpora železničnej nákladnej dopravy vo forme zliav za prístup k železničnej infraštruktúre ŽSR, ktorá vzhľadom na rastúci objem prepráv  určite skončí niekoľko mesiacov pred koncom roka. ZSSK CARGO nie je schopné tento nárast nákladov preniesť do obchodných kontraktov so zákazníkmi, keďže tie sú veľmi cenovo citlivé a reálne hrozí, že najmä tranzitné prepravy môžu Slovensko veľmi ľahko obísť cez Maďarsko, resp. Poľsko a šanca ich získať späť by bola veľmi nízka.

Bude potrebovať ZSSK CARGO pomoc od štátu?

Nechceme štátnu pomoc, chceme systémové opatrenia a nielen pre seba, ale pre celý sektor železničnej nákladnej dopravy, keďže ten zastáva významnú pozíciu pri napĺňaní zámerov EÚ v oblasti ochrany životného prostredia. Vzhľadom na to, že produkuje iba minimálne negatívne environmentálne znečistenie, môže významne prispieť k zlepšeniu stavu životného prostredia na Slovensku. Napriek tomu v poslednej dekáde nešla pre nákladnú železničnú dopravu žiadna systémová podpora, a práve naopak, zaznamenal dopravný trh nárast hlavne v cestnej doprave, ktorá je významným producentom znečistenia a zaťaženia životného prostredia.

Dôvodov tohto trendu je viacero. Okrem nižšej pružnosti železničnej nákladnej dopravy k tomu prispieva aj stav železničnej infraštruktúry, infraštruktúry tzv. prvej a poslednej míle, vyššie spoplatnenie železničnej infraštruktúry voči cestnej sieti. Absentujú aj opatrenia stimulujúce podniky viac využívať  železničnú dopravu, ktorá je priaznivejšie k životnému prostrediu. Práve v tejto oblasti vidíme potenciál zavedenia určitej formy podpory zo strany štátu. Sústrediť by sa mala byť hlavne na podporu kombinovanej dopravy, či už z hľadiska budovania a modernizácie terminálov a ich vybavenia, ale aj z hľadiska nákupu vhodných vozňov a podpory zavádzania nových liniek, v rámci ktorých dôjde k presunu záťaže z cesty na železnicu.

Netreba zabúdať aj na podporu prepráv tzv. jednotlivých vozňových zásielok, ktoré sú pre železničných dopravcov v mnohých prípadoch na hranici profitability a sú náročné na personálne, technické a prevádzkové kapacity. Pri pohľade na trend v niektorých krajinách EU totiž hrozí ich postupné zrušenie, čo by  zase viedlo k významnému nárastu počtu kamiónov nielen na diaľniciach a rýchlostných cestách, ale aj na regionálnych cestách. Železnica vie ponúknuť alternatívu ceste. Bez podpory štátu bude pokračovanie v realizácii prepráv jednotlivých vozňových zásielok a významnejší presun záťaže z cesty na železnicu nedosiahnuteľné. Vzhľadom na objem realizovaných prepráv v segmente jednotlivých vozňových zásielok a ich stratovosť z dôvodu vyššie uvedeného by minimálna systémová podpora mala predstavovať 14 miliónov eur ročne.

Rezort dopravy pripravuje pomoc pre železničných nákladných dopravcov. Ako to vníma ZSSK CARGO a čo od tejto pomoci očakávate?

ZSSK CARGO pozitívne prijalo informáciu o pripravovanej schéme štátnej pomoci pre železničných nákladných dopravcov, ktorú chystá rezort ministerstva dopravy. Táto pomoc sa primárne dotýka podpory intermodálnej dopravy na Slovensku a je smerovaná na nákup intermodálnych prepravných jednotiek a zároveň chce podporiť  začínajúce, ale aj existujúce linky v systéme nesprevádzanej kontinentálnej kombinovanej dopravy. Za pozitívne považujeme aj fakt, že ministerstvo dopravy zahrnulo do schémy štátnej pomoci aj segment prepráv v systéme jednotlivých vozňových zásielok, ktorý dlhodobo generuje stratu, ktorá sa negatívne prejavuje na hospodárskom výsledku spoločnosti.

Od štátnej podpory v prvom rade očakávame harmonizáciu podmienok podnikania pre jednotlivé druhy dopravy a tzv. internalizácia externých nákladov, prekvalifikovanie segmentu prepráv jednotlivých vozňových zásielok za výkon vo verejnom záujme, ktorý by zaručil kompenzáciu ekonomicky oprávnených nákladov nekrytých prijatými tržbami.

Nakoľko rok 2021 vyhlásila EÚ za „Európsky rok železníc“, veríme že to bude rok, v ktorom sa zintenzívni  podpora štátu pri zavádzaní opatrení vyplývajúcich z legislatívy EÚ s cieľom zabezpečiť konkurencieschopnosť železničnej nákladnej dopravy po vzore okolitých krajín.

Koľko zamestnancov mala v pláne ZSSK CARGO v tomto roku prepustiť?

V rámci hromadného prepúšťania v roku 2020 bola schválená optimalizácia 442 zamestnancov. Do 1. mája 2021 už skončilo pracovný pomer v rámci hromadného prepúšťania  253 zamestnancov. Zostávajúca optimalizácia je prehodnocovaná v závislosti na vývoji výkonov a personálnej potrebe na jednotlivých pracoviskách. Očakávame, že v rámci hromadného prepúšťania celkovo skončí pracovný pomer približne 360 zamestnancov.

Upresnili by ste počet zamestnancov, ktorý už prepustila ZSSK CARGO?

Od 1. januára 2020 do 1. januára 2021 došlo najmä zavedením sociálnych programov zameraných na zamestnancov v preddôchodkovom a dôchodkovom veku, hromadným prepúšťaním a prirodzeným úbytkom  k zníženiu evidenčného stavu zamestnancov (EPZ) ZSSK CARGO o 692 zamestnancov (EPZ k 1.1.2020 = 5 327, EPZ k 1.1.2021 = 4 635). K 1. máju 2021 je evidenčný stav zamestnancov 4 469, čo znamená ďalšie zníženie o 166 zamestnancov oproti 1. januáru 2021.

Rozhovor pripravil Tomáš Szmrecsányi

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

SL Jobs

SL Jobs

12. januára 2022

Archív pracovných pozícií

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Toyota predstavuje dva nové modely v zdokonalenom rade VNA

Toyota predstavuje dva nové modely v zdokonalenom rade VNA Zákazníci si môžu vybrať vozík do veľmi úzkych uličiek, ktorý vyhovuje ich prevádzke – širšiu alebo užšiu verziu, s pevným alebo kĺbovým podvozkom. Koncept pokročilých vozíkov do veľmi úzkych uličiek (VNA) je založený na modeloch Toyota BT Vector série A. Nové modely vozíkov Toyota BT Vector […]

INOFEST je festival inovácií, ktorý už štvrtý rok organizuje so svojimi členmi a partnermi združenie INOVATO

INOFEST je festival inovácií, ktorý už štvrtý rok organizuje so svojimi členmi a partnermi združenie INOVATO V roku 2023 prinášame podujatie prvýkrát na východné Slovensko, čím chceme poskytnúť príležitosť členom a partnerom prezentovať svoje firmy, hľadať biznisové príležitosti, ako aj prispieť k rozvoju inovačného ekosystému. Festival je miestom, kde sa stretávajú experti z firiem, zástupcovia […]
René Stranz, riaditeľ spoločnosti Gebrüder Weiss na Slovensku

30-ročný príbeh úspechu spoločnosti Gebrüder Weiss na Slovensku

30-ročný príbeh úspechu spoločnosti Gebrüder Weiss na Slovensku V centre pozornosti oslavy pôsobivej cesty a budovania digitalizácie a udržateľnosti lídra v oblasti logistiky. Firma Gebrüder Weiss, medzinárodná dopravná a logistická spoločnosť, rekapituluje tri úspešné desaťročia na Slovensku. Od založenia pobočky na Slovensku pred 30 rokmi sa spoločnosť s obratom 47,9 milióna eur v roku 2022 […]

Nová priemyselná a logistická hala v Martine

Nová priemyselná a logistická hala v Martine Vďaka svojej výhodnej polohe je ideálnym distribučným uzlom pre domácich a medzinárodných klientov. Logistické centrum Sučany ponúka priestory na výrobu alebo logistiku od 6 000 m2 do 40 000 m2. „Hala má územné rozhodnutie a je pripravená na sťahovanie pre klienta do deväť mesiacov od podpisu nájomnej zmluvy“ hovorí Tomáš […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 95: Hlavná téma: Lodná doprava; Doprava: Systémy riadenia dopravy; Development: Obnoviteľné zdroje v logistických parkoch; Interview: Ľuboš Paulíni o logistike pre Corner SK; Prípadová štúdia: Automatizované skladové veže; b: Elektronické zdieľanie dokladov; Sklad a manipulácia: Manipulačná technika v chladnom prostredí; Obaly: Turbulencie na paletovom trhu; Žena v logistike: Gabriela Sokolová; Agenda: Kongres EASTLOG s rekordnou účasťou

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required