logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Tématické prílohy
  • Na premeny a budúcnosť maloobchodu sa zameria druhý ročník kongresu Czech Retail Days, ktorý sa...
  • Spoločnosť Erce, známa svojimi osemvaječnými niťovkami, posilnila svoju logistickú...
  • Logistický sektor stojí na prahu zásadných zmien. Globálne dodávateľské reťazce čelia tlaku...
  • Na Slovensku dnes pracuje už viac než 135-tisíc cudzincov, čo predstavuje takmer 7 % pracovnej...

VÝROBNÁ LOGISTIKA: Zostávame naďalej svetovým lídrom vo výrobe vozidiel

10. marca 2023
Spravodajstvo 0
954
VÝROBNÁ LOGISTIKA: Zostávame naďalej svetovým lídrom vo výrobe vozidiel

VÝROBNÁ LOGISTIKA: Zostávame naďalej svetovým lídrom vo výrobe vozidiel

Slovenský priemysel v minulom roku medziročne poklesol o -4,7 percenta. Dôvodom boli najmä výkyvy v dodávateľskom reťazci, ako aj prudký rast cien energií vyvolaných vojnou na Ukrajine a Ruskom. V rámci spracovateľského priemyslu utlmovali svoju produkciu najmä hutnícky sektor, produkcia výrobkov z gumy alebo automobilky.

Vzhľadom na svoj podiel na celkovom priemysle mal najväčší vplyv pokles výroby dopravných prostriedkov, a to na úrovni -3,1 percenta. Zväz autopriemyslu už tieto výsledky mierneho poklesu naznačil aj v predbežných výsledkoch produkcie počtu kusov áut za rok 2022. Čo však čaká automotive v tomto roku?

Transformácia priemyslu

Celý európsky, ako aj slovenský priemysel prechádza transformáciou v dôsledku energetickej krízy s cieľom nových dopravných trás energonosičov, zníženia spotreby a nájsť trvalejšie úspory. Myslí si to Marek Gábriš, hlavný ekonóm Československej obchodnej banky. Podľa neho však prepad produkcie nie je taký nízky aký bol počas pandémie COVID-19. Aj preto mohli slovenské automobilky v roku 2022 podľa predbežných výsledkov vyrobiť približne jeden milión automobilov. V porovnaní s predošlým rokom je to mierny pokles o necelých 5 percent.

Ako poznamenáva Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR, naša krajina aj naďalej zostáva svetovým lídrom vo výrobe vozidiel. V prepočte na tisíc obyvateľov sa v roku 2022 vyrobilo približne 184 vozidiel. Podiel tržieb automobilovej výroby na tržbách celkovej priemyselnej výroby Slovenska dosiahol 50,3 percenta. Automobilový priemysel sa podieľal na celkovom exporte krajiny viac ako 42 percentami.

„Vzhľadom na bezprecedentné obdobie, ktoré máme za sebou, môžeme tieto výsledky považovať za mimoriadne uspokojivé. Napriek náročným prekážkam zostáva slovenský automobilový priemysel stabilný,“ zdôraznil Matušek, podľa ktorého za týmto úspechom do značnej miery stoja aj aktivity Zväzu automobilového priemyslu. Za najdôležitejšie úspechy považuje spustenie nástroja podpory v čase skrátenej práce – Kurzabeit, alebo elimináciu viacerých administratívnych a nákladových záťaží, medzi ktoré patrí napríklad zastavenie tzv. e-faktúry.

Výzvy v roku 2023

Medzi podstatné výzvy v tomto roku naďalej patrí pokračovanie v zelenej transformácii Slovenska, a to nie iba z pohľadu cestnej dopravy, ale aj výroby. Okrem toho celá európska ekonomika čelí rizikám, medzi ktoré patrí neistota v oblasti cien a dostupnosti energií, pretrvávajúci nedostatok niektorých dielov, ale aj hroziaca kríza.

„V tomto prostredí bude dôležitejšie ako kedykoľvek pred tým to, ako sa Slovensko k podpore priemyslu postaví. Automobilový priemysel je motorom slovenskej ekonomiky a jeho otras pocíti každý z nás. Okrem toho intenzívne plní štátnu pokladnicu, na to nesmieme zabúdať,“ upozorňuje Matušek.

Pomocou by bolo aj zníženie daňovo-odvodového zaťaženia niektorých príspevkov zamestnancom, napríklad na stravovanie, dopravu, ubytovanie, alebo na 13. a 14. platy. Tento návrh je dôležitý aj preto, lebo v roku 2023 bude naďalej pretrvávať komplikovaná situácia s dostatkom pracovnej sily.

Okrem už spomínaného naďalej pokračuje trend nedostatočnej podpory registrácií nízko-emisných vozidiel. To vyvoláva podľa ZAP SR obavy, či Slovensko bude schopné splniť ciele, ktoré si spolu s ostatnými členskými štátmi EÚ stanovilo. Vďaka prostriedkom alokovaným v Pláne Obnovy a Odolnosti sa nám plán do roku 2025 môže podariť splniť. Avšak do roku 2030 budeme musieť podľa Matušeka absolútny počet nabíjacích staníc zvýšiť na štvornásobok súčasného stavu.

Bez-emisné a nízko-emisné vozidlá, ktoré využívajú nabíjaciu infraštruktúru (BEV a PHEV), zaznamenali medziročný nárast o 0,8 percenta (+675 vozidiel). S výsledkom v kategórii bez-emisných a nízko-emisných vozidiel vo výške 3,7 percenta žiaľ patrí Slovensko podľa zväzu na posledné priečky v EÚ. V kategórii nových osobných vozidiel M 1 dosiahli registrácie počet 78 841 vozidiel, čím medziročne vzrástli o 4,15 percenta.

Nedostatok materiálov

Zaujímavé čísla prináša aj najnovší prieskum medzi vedúcimi predstaviteľmi automobilového priemyslu z celého sveta, KPMG Global Automotive Survey 2022. Jednak potvrdil čoraz väčší prienik technológií, po druhé aj optimizmus z pohľadu rastu v najbližších piatich rokoch. Očakávania týkajúce sa predaja elektrických vozidiel do roku 2030 však boli skorigované smerom nadol a pôsobia o niečo realistickejšie v porovnaní s predchádzajúcim obdobím. V sektore naďalej prevládajú obavy týkajúce sa dodávok dôležitých materiálov a komponentov.

Až 83 percent manažérov spoločností pôsobiacich v automobilovom priemysle a príbuzných odvetviach podľa výsledkov prieskumu spoločnosti KPMG očakáva ziskovejší rast odvetvia v najbližších piatich rokoch, čo je o 30 percent viac v porovnaní s minulým rokom. Pokiaľ však ide o krátkodobé výsledky, sú mnohí manažéri opatrnejší v raste ziskovosti vzhľadom na makroekonomické riziká.

Podiel elektrických vozidiel na predaji nových áut bude do roku 2030 podľa očakávaní lídrov automobilového priemyslu v rozmedzí medzi 10 až 40 percent, čo je v porovnaní s predchádzajúcim obdobím o 30 percent menej. „Je zaujímavé, že očakávania manažérov sa z roka na rok uberajú opačným smerom ako predstavy a navrhovaná regulácia EÚ parlamentu, ktorý v roku 2022 ohlásil zákaz predaja spaľovacích motorov po roku 2035,“ podotkol Peter Nemečkay, sektorový líder pre automobilový priemysel spoločnosti KPMG na Slovensku s tým, že väčšia istota panuje medzi respondentami pokiaľ ide o priblíženie sa cenovej úrovne elektrických vozidiel k vozidlám so spaľovacími motormi. „Až 82 percent manažérov je presvedčených, že v najbližších desiatich rokoch sa elektromobily budú vo veľkej miere rozširovať, a to aj bez vládnych dotácií.“

Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 94/2023.

Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky Výrobná logistika, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 94/2023, alebo aj na našej webovej stránke.

 

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Prípadová štúdia FM Logistic: Personalizácia v logistike e-commerce Lindt

Personalizácia produktov sa čoraz viac rozširuje aj mimo oblasti odevného, klenotníckeho a kozmetického priemyslu. Tento trend rýchlo rastie aj v potravinárskom sektore, kde spotrebitelia očakávajú, že si budú môcť vytvoriť produkty prispôsobené ich individuálnym preferenciám. To predstavuje náročnú výzvu pre výrobcov, ale zároveň aj veľkú príležitosť na budovanie lojality a odlíšenie sa na trhu. Partnerstvo […]

Toyota MH spája špičkové regály s inteligentnou automatizáciou

Toyota Material Handling prináša komplexné riešenia pre modernú logistiku, ktoré spájajú špičkové regálové systémy s inteligentnou automatizáciou založenou na AGV technológii. Naším cieľom je pomáhať firmám budovať efektívne, bezpečné a udržateľné skladové prevádzky pripravené na výzvy budúcnosti. V oblasti regálových riešení ponúkame široké portfólio produktov – od klasických paletových regálov a drive-in systémov, cez spádové […]

Zväz logistiky a zasielateľstva SR pozýva na odbornú konferenciu

V priestoroch hotela NH Bratislava Gate One sa 6. novembra 2025 uskutoční odborná konferencia Zväzu logistiky a zasielateľstva SR. Podujatie ponúkne bohatý program zameraný na aktuálne trendy a výzvy. Program konferencie je rozdelený do niekoľkých blokov, ktoré pokrývajú širokú škálu tém. Účastníci sa môžu tešiť na prednášky o stratégii rozvoja colníctva na Slovensku, aktuálnych trendoch […]

Slovenský industriálny trh vstupuje do druhej polovice 2025 so stabilnými cenami a rastúcou ponukou

Slovenský industriálny trh čaká v druhej polovici 2025 zvýšený dopyt oproti slabšiemu prvému polroku avšak stále pod úrovňami predošlých rokoch. S tým súvisí aj očakávaný nárast voľných priestorov a zvýšený tlak na ceny nájomného. Napriek tomu záujem investorov o logistické projekty pretrváva. Industriálny trh v prvej polovici roka ochladol. Prenájom priestorov dosiahol len 117-tisíc m², […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Systémy Logistiky 104 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Newsletter

Prihláste sa na odber newslettera časopisu Systémy logistiky, ktorý vám každú stredu doručí do e-mailovej schránky informácie o aktuálnom dianí v logistike.





Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.