
Éru papierových dokladov ukončila digitalizácia
Automatizácia procesov môže v každej firme zásadne šetriť čas aj náklady. Najmä v oblastiach so zvýšeným dôrazom na presnosť je správne nastavený robot skvelým pomocníkom. Evidencia a spracovanie faktúr a objednávok k takým oblastiam nepochybne patria.
Oprostiť sa od rutinných, avšak pre zladenú spoluprácu s dodávateľmi kľúčových činností umožňujú systémy pre elektronickú výmenu dát. Dávno už pritom nie sú len doménou nadnárodných korporácií. Vďaka moderným technológiám sa stali dostupnými pre široké spektrum firiem naprieč odvetviami. Vďaka značnému potenciálu zefektívniť komunikáciu sa elektronická výmena rýchlo stáva štandardom, ktorý je navyše šetrný k životnému prostrediu.
EDI (Electronic Data Interchange) je proces výmeny štruktúrovaných podnikových dát medzi rôznymi organizáciami elektronickou formou. EDI umožňuje automatickú výmenu obchodných transakcií, ako sú objednávky, faktúry, správy o dodávke a ďalšie, medzi obchodnými partnermi. Tieto dokumenty sa vymieňajú v štandardizovanom formáte, ktorý je zrozumiteľný pre všetky zúčastnené strany. EDI pomáha zjednodušiť a automatizovať obchodné procesy, zlepšuje efektivitu a presnosť výmeny informácií a znižuje potrebu manuálnej manipulácie s papierovými dokumentmi.
Digitálny originál
Zavedenie elektronickej komunikácie pri výmene dokumentov je súčasťou celkovej digitalizácie firmy. Správne nastavený systém má zásadný vplyv na efektivitu vďaka tomu, že proces výmeny dokumentov automatizuje a optimalizuje.
„Podľa môjho názoru nasadzuje EDI v digitalizácii firiem latku veľmi vysoko, pretože oproti väčšine iných riešení má jednu unikátnu vlastnosť – firmy cezeň s obchodnými partnermi zdieľajú digitálne originály dokladov,“ vysvetľuje David Reichel, ktorý má v spoločnosti GRiT, dodávajúcej systém elektronizácie dokladov na trh, na starosti tvorbu architektúry riešení. Objednávky alebo faktúry zaslané cez EDI firmy dostanú v tej podobe, v akej ich obchodní partneri vystavili. Nie sú teda potrebné žiadne kontroly vyťažovaných dokladov zo strany príjemcu.
Záujem o EDI rýchlo rastie
Pioniermi zavádzania elektronickej výmeny dát sú tradične nadnárodné spoločnosti. Tie kladú zvýšený dôraz na digitalizáciu procesov, ale aj na znižovanie uhlíkovej stopy. Široké využitie EDI môžeme vidieť napríklad v automobilovom priemysle či v segmente rýchloobrátkového tovaru (FMCG). V posledných rokoch sa elektronická výmena dát rýchlo udomácnila aj v oblasti elektronického obchodovania, e-commerce.
„Používajú ho prakticky všetci najväčší hráči, či už sa bavíme o pôvodných ,pionieroch‘ z oblasti elektroniky a počítačového vybavenia, ako je Alza a Datart, ku ktorým sa postupne pridávajú e-shopy z ďalších segmentov, napríklad online predajcovia potravín, liekov a ďalších výrobkov,“ priblížil Solution Architect spoločnosti GRiT D. Reichel. Trend elektronickej výmeny dokladov v značnej miere posilnila aj nedávna pandémia koronavírusu. „Možno teda konštatovať, že EDI už nie je obmedzené iba na niekoľko málo odvetví, ale rozširuje sa všade tam, kde sa pravidelne dodáva a je potrebné rýchlo a presne objednávať, prijímať a expedovať tovar, teda naskladňovať a vyskladňovať a následne aj na základe rýchleho spracovania faktúr za tovar spoľahlivo a včas platiť,“ vysvetľuje.
Keď firmy dosiahnu určitú veľkosť, potrebujú efektívne spravovať svoje sklady a zvládnuť veľký počet objednávok. Vtedy prichádza na rad automatizácia a neoddeliteľnou súčasťou tohto procesu sa stáva elektronizácia dokladov. Okrem toho sa digitalizácia a „bezpapierová kancelária“ stávajú stále dôležitejšou témou aj pre malé spoločnosti alebo firmy poskytujúce služby. Tie často potrebujú rýchlo a jednoducho schvaľovať objednávky alebo faktúry bez nutnosti tlače a fyzického obehu papierových dokumentov a nakoniec ich automatizovane spracovať, skontrolovať a zaúčtovať.
Úspora času v desiatkach percent
Spoločnosť Lidl Slovenská republika využíva elektronickú výmenu dokladov zatiaľ predovšetkým v oblasti príjmu tovaru. K elektronizácii výmeny objednávok pristúpila už v roku 2010. „Pri dodržaní všetkých procesov, ktoré predchádzajú stiahnutiu objednávky pri príjme tovaru, dokáže EDI objednávka naozaj šetriť čas zamestnancom skladu,“ konštatuje Peter Ištok, vedúci príjmu tovaru v Logistickom centre Záborské.
Ak je EDI objednávka úplná a korektná, je pre zamestnanca príjmu tovaru práca omnoho jednoduchšia. Zamestnanec po stiahnutí EDI objednávky už nemusí vykonávať žiadne dodatočné operácie a danú objednávku ihneď stiahne a uloží do interného modulu elektronického systému. „Naopak, pri klasickej objednávke musí zamestnanec príjmu tovaru manuálne vypisovať údaje, ako sú číslo dodacieho listu, dodané množstvá a podobne. Tieto údaje musí zamestnanec zdĺhavo vyhľadávať v dodacích listoch, čo pri rôznorodosti dodacích listov nie je ľahké,“ vysvetľuje P. Ištok. Úspora času zamestnancov príjmu tovaru pracujúcich s dodacími listami je významná a dosahuje úroveň až 40 percent.
Partnerov zapájajú postupne
Digitálnu výmenu účtovných dokladov už implementovala aj skupina Kaufland Slovenská republika. „Momentálne využívame EDI faktúry a postupne zavádzame aj EDI objednávky. EDI prináša so sebou odbúranie papierovej administratívy a úsporu času pri spracovaní a kontrolovaní dokladov,“ potvrdzuje Lucia Vargová, hovorkyňa spoločnosti Kaufland Slovenská republika.
Skupina sa aktívne snaží zapájať do elektronickej komunikácie postupne každého svojho dodávateľa. Aj keď elektronická výmena dát výrazne uľahčuje spoluprácu, reťazec dokáže spolupracovať aj s dodávateľmi, ktorí ešte digitalizáciu nevyužívajú v plnej miere. „Elektronická výmena nie je podmienkou pre zaradenie produktov dodávateľa do predajnej siete spoločnosti,“ ubezpečuje L. Vargová.
Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 95/2023.
Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky IT, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 95/2023, alebo aj na našej webovej stránke.