logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL Jobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Obsadenosť priemyselných a logistických nehnuteľností na Slovensku vzrástla Slovenský trh s...
  • Hellmann kupuje PKZ Group a zakladá národnú pobočku na Slovensku Nadnárodná skupina akvizíciou...
  • Najväčšou výzvou logistiky poslednej míle je efektivita Za posledných 10 rokov sa toho zmenilo...
  • Šikovné malé roboty pracujú v sklade počas celej zmeny. Dokážu prepraviť rôzne druhy tovarov Sú...

NEDOSTATOK VODIČOV: Vďaka rekvalifikácii Vodič profesionál v zácviku získali firmy iba osem vodičov

5. novembra 2010
Benchmarking 0
4376

Ponuka profesionálnych vodičov nákladnej automobilovej dopravy je už nejakú dobu celkom neuspokojivá. A vzhľadom k tomu, že dopyt po nich stúpa, bolo nutné začať tento stav riešiť. Pomôcť by mal projekt s názvom Vodič profesionál v zácviku. Ide o rekvalifikáciu nezamestnaných a záujemcov o povolanie vodiča. Na spomenutý plán, realizovaný za podpory Úradu práce v Děčíne, v ktorého okrese školenie prebieha, sú vyčlenené finančné prostriedky z fondu Európskej únie pre rok 2007 a 2008.

Zo 100 uchádzačov bolo vybraných 43 rekvalifikantov. Takmer polovica z tohto počtu, tá úspešnejšia, získala možnosť pracovať v dopravných firmách, ktoré sa na projekte podieľali tým, že sa zaviazali vytvoriť nové pracovné miesta. Po štyroch mesiacoch od získania vodičského oprávnenia však vo firmách zostalo len osem absolventov kurzu.

Záujemcovia s agresívnymi rysmi selekciou neprešli

Výber uchádzačov prebiehal podľa konateľa spoločnosti BOHEMIA CARGO Jana Kučeru komplexne. Uchádzači museli prejsť selekciou vykonávanou dopravným psychológom, ďalej absolvovali psychotesty a zdravotnú prehliadku. Účel skúmania spočíval napríklad v zistení povahových rysov, ako je agresivita či schopnosť vyrovnať sa so stresovými situáciami. V prípade psychologických testov išlo o celodenné vyšetrenie, ktorého vyústením bolo odporučenie bez výhrady, s malou výhradou či s veľkou výhradou. Testy dokázali odhaliť, či má záujemca predpoklady k riadeniu nákladných vozidiel. „V niektorých prípadoch sme boli upozornení, že tomu tak nie je. Adept bol napríklad schopný viesť iba menšie autá. Inokedy nám bolo odporučené, že vodič sa nedokáže vyrovnať s rušnou mestskou prevádzkou,“ vysvetľuje Jan Kučera. Odporúčanie s obmedzením a neodporučenie sa týkalo menej než pätnástich uchádzačov.

Typickým žiadateľom o rekvalifikačný kurz bol muž vo veku medzi 25 – 30 rokmi. Ako najväčší problém u vybraných uchádzačov videl Jan Kučera obmedzené časové možnosti. „Zhruba tretina úspešných žiadateľov pracovala. Chceli sa stať profesionálnymi vodičmi, ale časovo to nezvládali. Určitú skupinu sme tiež podozrievali zo snahy získať vodičský preukaz zadarmo. Čas ukázal, že sme sa nemýlili,“ konštatuje Jan Kučera. Z celkového počtu prihlásených bola síce väčšina bez práce, bohužiaľ však uchádzači nespĺňali zvolené kritériá.

Vodiči svoje schopnosti trénovali na cvičnom polygóne

Štart projektu Vodič profesionál v zácviku bol minulý rok v januári. K jeho ukončeniu dôjde tento rok v júni. Momentálne je vo fáze monitorovania ôsmich vodičov, pre ktorých projekt skončí práve v júni. V prvej fáze budúci profesionálni vodiči absolvovali základný výcvik v AUTOŠKOLE CENTRAL DĚČÍN s prevádzkami v Děčíne a v Rumburku. V nadväznosti na autoškolu prebehlo nadstavbové štúdium zamerané na psychológiu a fyziológiu práce vodiča, na zásady bezpečnej jazdy, dopravnú legislatívu, jazykové minimum vodiča a zemepis. Vzdelávanie zabezpečovala spoločnosť AUTO-MOTO–CONSULTING Ústí nad Labem s príslušnou akreditáciou Ministerstva školstva, mládeže a telovýchovy ČR. Na záver tejto časti si absolventi vyskúšali svoje vodičské schopnosti na cvičnom polygóne spoločnosti High Car Trading v Moste. Najskôr si otestovali jazdu v osobnom automobile, ďalej v menších nákladných vozidlách a nakoniec jazdu s veľkými nákladnými autami s návesmi. Súčasťou výcviku bola jazda na suchom a mokrom povrchu vozovky.

Posledná fáza rekvalifikácie prebiehala v dopravných spoločnostiach, ktoré sa na projekte podieľali a zaviazali sa poskytnúť dvadsať pracovných príležitostí pre tých najúspešnejších. Ide o dopravcov Jiří VIKTORA – AUDO VIKTORIA, KIMA Transport, MeDoZa Logistik, PLUHATRANS a NOPROSU. Prax v týchto spoločnostiach spočívala v praktických jazdách spojených s nakládkou a vykládkou vrátane upevnenia nákladu a s colným odbavením. Na úplný záver všetci účastníci prešli testami a po ich absolvovaní dostali, okrem jedného, osvedčenie o absolvovaní kurzu akreditovaným pracoviskom AUTO-MOTO-CONSULTING.

Od prvého júla 2007 bola vybratá dvadsiatka absolventov konečne zaradená na pozície vodičov do piatich menovaných spoločností. „Plat dostávali od dopravnej firmy, ktorú sme z projektu dotovali 75 %,“ hovorí Jan Kučera. Po jednom mesiaci ich polovica odišla. Podľa Jana Kučeru si vodiči uvedomili, čo táto profesia vodiča znamená. Či už ide o víkendové služby, jazdy od rána do večera či neustále  čakanie. V súčasnej dobe ich jazdí len osem.

Už v priebehu projektu realizátor pochopil, že niektorým záujemcom išlo iba o bezplatné získanie vodičského preukazu. Ďalším dôvodom odchodu viac než polovice rekvalifikantov je vidina vyšších platov u konkurencie a v zahraničí. Riziko neudržania si vybraných absolventov si Jan Kučera uvedomil. „Na začiatku sme premýšľali o spôsobe, ako si ich zmluvne udržať. Bohužiaľ to však bolo v rozpore s pravidlami európskeho sociálneho fondu, ktorého základnou ideou je vychovať vodičov bez ohľadu na to, pre koho budú jazdiť.“ Vyriešiť regionálny problém týkajúci sa nedostatku vodičov sa teda nepodarilo podľa pôvodných predstáv.

V rovnakom duchu zhodnotil projekt Jiří Viktora, konateľ spoločnosti Jiří VIKTORA – AUDO VIKTORIA. Do svojej dopravnej firmy prijal troch vodičov. Dvaja z nich podali výpoveď už v prvom mesiaci, tretí v októbri. „S kvalitou tohto vodiča som bol spokojný, na kurze sa niečo naučil. Príčinou jeho odchodu bola časová náročnosť profesie,“ vysvetľuje Jiří Viktora.

Akciu BOHEMIA CARGO zopakuje, ale bez EÚ

Celý projekt skončí pre BOHEMIA CARGO až v polovici tohto roku. Súčasná osmička rekvalifikantov musí byť raz mesačne monitorovaná a ich činnosť následne vyhodnotená prostredníctvom videozáznamov. Výsledky sú odovzdávané príslušnému pracovníkovi na úrade práce. Až potom realizátor dostane finančné prostriedky na ďalší mesiac. „S prácou sledovaných vodičov sme až na výnimky spokojní. Najčastejším problémom je výber zlej trasy. Pritom zemepis bol súčasťou kurzu,“ tvrdí Jan Kučera.

Aj keď projekt nedopadol podľa predstáv spoločnosti BOHEMIA CARGO, ide podľa Jana Kučeru o dobrú skúsenosť. Vodiči totiž upozornili realizátora akcie na plno užitočných problémov. BOHEMIA CARGO sa tak chystá na realizáciu podobného projektu, avšak už nie za peniaze EÚ. Plánuje rekvalifikáciu na komerčnej báze. Záujemcovia sa budú musieť zmluvne zaviazať dopravným firmám aspoň na tri roky. Pokiaľ budú chcieť odísť skôr, budú musieť poskytnuté školenie uhradiť.

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

SL Jobs

SL Jobs

12. januára 2022

Archív pracovných pozícií

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Šikovné malé roboty pracujú v sklade počas celej zmeny. Dokážu prepraviť rôzne druhy tovarov

Šikovné malé roboty pracujú v sklade počas celej zmeny. Dokážu prepraviť rôzne druhy tovarov Sú malé, obratné a inteligentné – autonómne mobilné roboty, nazývané aj podbehové AGV pre horizontálnu prepravu, už dnes dokážu plniť aj náročné úlohy. Nie je potrebné tvoriť zložitú automatizovanú infraštruktúru, dajú sa efektívne integrovať do existujúcich prostredí a systémov. Roboty série […]

Generálny dodávateľ a špecialista na návrh riešenia sú dve strany jednej mince

Generálny dodávateľ a špecialista na návrh riešenia sú dve strany jednej mince Švajčiarska rodinná spoločnosť, ktorá je úspešná na trhu už viac ako 65 rokov, sa špecializuje na celkové intralogistické riešenia a je jedným zo svetových lídrov na trhu riešení materiálových tokov. Z hľadiska riešení predstavuje Ferag kombináciu svojho „Skyfall“ a inteligentného napojenia na dopravnú […]

Hľadáte optimalizáciu dodávateľského reťazca vašej spoločnosti?

Hľadáte optimalizáciu dodávateľského reťazca vašej spoločnosti? Zvážite výhody paletového poolingu v oblasti rýchloobrátkového spotrebného tovaru (FMCG) v Českej republike, na Slovensku či v Maďarsku. „Paletový pooling stojí na štyroch základných pilieroch, prvým je znižovanie nákladov na obalové materiály, v tomto prípade palety. Druhým pilierom je ušetrený čas, ktorý by musel byť venovaný správe vlastných paliet. […]
TBA Plastové obaly

TBA Plastové obaly prichádza na trh s vlastným radom skladacích euro prepraviek

TBA Plastové obaly prichádza na trh s vlastným radom skladacích euro prepraviek V tomto roku bol zahájený program výroby novej generácie skladacích euro prepraviek, pri ktorých vývoji boli brané do úvahy iba najnovšie trendy. Skladacie euro boxy od spoločnosti TBA Plastové obaly nájdu využitie vo všetkých odvetviach. Ich jasnou prednosťou je úspora miesta, stabilné stohovanie […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 93: Hlavná téma: Logistické služby; Doprava: Využitie LNG v doprave; Development: Vplyv inflácie na projekty; Interview: Peter Holba, Dalitrans; Prípadová štúdia: Spolupráca Packeta a 108 Agency; Výrobná logistika: Efektivita manipulačnej techniky; Skladovanie: Trendy vo svete paliet; Management: Bezpečnosť zamestnancov; Obaly: RFID; Žena v logistike: Mária Budzelová; KLM: Na návšteve Česmad a DPD

SL SK 94: Hlavná téma: Logistika poslednej míle; Doprava: Elektromobilita v nákladnej doprave; Development: Špekulatívna výstavba; Interview: Ladislav Funtík, o logistike pre Ryba Žilina; Prípadová štúdia: Väčšie skladové priestory; Výrobná logistika: Čo prinesie rok 2023 pre automotive a logistiku; Management: Krízové obdobie a inflácia – ako ich prežili firmy?; Obaly: Vratné obaly a budúcnosť; Žena v logistike: Jozefína Tóthová; Agenda: Kongres Slovlog a jeho odkaz pre slovenskú logistiku

 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required