logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL Jobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • SL BOOK
  • SL News
    • Archiv newsletteru SL News
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Automobilka Volvo postaví závod pri Košiciach Spoločnosť Volvo Cars vybuduje svoj tretí výrobný...
  • Alza a STAVMAT spoločne spúšťajú sieť výdajných miest pre veľké zásielky Alza.sk na slovenskom...
  • Slovenská pošta začala s obnovou vozového parku nákladných áut Slovenská pošta začala s obnovou...
  • Celokamiónové prepravy z Číny do Európy Vojna na Ukrajine mala dopad aj na pozemnú prepravu...

Systémové vozíky: Obsluha veľmi úzkych uličiek

5. novembra 2010
Benchmarking 0
4126

Maximalizáciu skladovej kapacity pri uložení paliet je možné docieliť niekoľkými cestami – blokovým skladovaním, rastom skladu do výšky a tiež zúžením uličiek. Každý z týchto spôsobov má svoje klady a zápory. Je treba brať ohľad nielen na potrebnú kapacitu v porovnaní s dostupnou plochou, ale aj na počet položiek a ich obrátkovosť, či je treba mať prístup ku každej palete, či dochádza k vyskladňovaniu celých paliet, alebo či je nutné vychystávať z veľkého počtu paliet. Blokové skladovanie ponúka najlepšie využitie priestoru, ale obmedzuje prístup k tovaru. Tam, kde je potreba mať možnosť vyskladniť akúkoľvek paletu, musí firma pri veľkej požadovanej kapacite ísť s regálovým systémom do výšky, resp. zužovať uličky.

Ale ako vysoký regálový systém s úzkymi uličkami obsluhovať? Vyspelé retraky síce dokážu s paletou manipulovať až v 11 m, musia však stáť čelom k regálu, čo v praxi znamená, že šírka uličky nemôže byť menšia než približne tri metre. Pre optimalizáciu práce v ešte užších uličkách boli vyvinuté špeciálne vozíky nazývané systémové či VNA (very narrow aisle – veľmi úzka ulička) vozíky. Ich hlavným znakom je otočná trojstranná zakladacia hlava, ktorá dovoľuje umiestniť manipulovanú paletu na akúkoľvek stranu uličky bez toho, aby sa celý vozík musel obracať a stáť čelom k regálovému systému. Paleta či box sa ukladajú bokom a do bočnej strany regálu. Systémové vozíky sú tak schopné manipulovať s paletizačnou jednotkou v uličkách len o niekoľko centimetrov širších, ako je vozík sám, vrátane prevážanej manipulačnej jednotky. Šírka uličky tak môže byť stlačená až na približne 1600 mm.

Z hľadiska konštrukcie ponúkajú dodávatelia dva systémy – buď s obsluhou dole, alebo s kabínou vysúvajúcou sa spolu s manipulačnou jednotkou až do výšky paletových regálov. V prvom prípade, kedy obsluha ovláda vozík z miesta na základni vozíka, môže byť presnosť zakladania kontrolovaná kamerovým systémom, alebo je možné využiť volič výšky zdvihu, na základe ktorého vidlice vyjdú do vopred nastavených úrovní. Vozíky s vodičom dole ale bývajú určené pre menšie zakladacie výšky – cca do 11 metrov.

V druhom prípade sa kabína vodiča zdvíha spolu so zakladacou hlavou. To prináša celý rad výhod. Obsluha vozíka je pohodlnejšia a aj bezpečnejšia vďaka dobrému prehľadu nad manipuláciou s paletou. Možné je tiež vychystávanie vo veľkých výškach. Nevýhodu predstavuje zložitejšia, teda aj drahšia konštrukcia. Zdvih kabíny rovnako vyžaduje určitú energiu navyše. Systémové vozíky so zdvíhanou kabínou sú konštruované na obsluhu najvyššej regálovej pozície až vo výške okolo 15 m.

Akumulátor systémového vozíka (vzhľadom na nasadenie vo vnútorných priestoroch sa vyrábajú len VNA vozíky poháňané elektrinou) musí mať v porovnaní s inými manipulačnými vozíkmi v sklade pomerne vysokú kapacitu. Vozík sám musí mať dostatočnú stabilitu kvôli dosahovaným zakladacím výškam, takže je pomerne mohutný, väčší než napríklad bežný retrak. To si vyžaduje výkonné pojazdové motory i výkonný systém zdvihu, zvlášť v prípade zdvíhanej kabíny. Výrobcovia samozrejme systémové vozíky vybavujú rôznymi systémami rekuperácie energie pohybu vozíka. Vzhľadom k veľkému zdvihu má tiež zmysel implementovať systém rekuperácie energie vynaloženej na vertikálny zdvih.

Použitie systémových vozíkov v sklade vyžaduje od jeho prevádzkovateľa zabezpečenie veľkej miery poriadku a presnosti. Všetko začína podlahou, ktorá musí spĺňať prísne kritériá na rovnosť a pevnosť. Akákoľvek odchýlka by vo výške šestnásť metrov pri uličke širšej len o približne desať centimetrov na každej strane mohla znamenať nehodu. Pri projektovaní skladu je preto nutné na potrebné parametre podlahy myslieť. Aplikácia systémových vozíkov v starších priestoroch si potom takmer vždy vyžaduje vyliatie novej podlahy.

Podobne prísne kritériá platia aj na regálový systém. Ten je možné, ale za pomoci podložiek pod stojky, dostatočne vyrovnať. Potrebné je zabezpečiť aj poriadok v sklade, čistotou podlahy počínajúc cez starostlivé zakladanie paliet až po režim pohybu osôb s ohľadom na vyššie riziká.

I v prípade dokonale rovnej podlahy a presne vyrovnaných regálov by bolo veľmi riskantné nechať pohyb medzi regálmi len na vodičovi. Pre zvýšenie bezpečnosti a aj produktivity prevádzky sa používa mechanické alebo induktívne vedenie týchto vozíkov v úzkej regálovej uličke. Mechanické vedenie spočíva v koľajniciach pripevnených k zemi po oboch stranách uličky. Vozík je vybavený bočnými vodiacimi kolieskami, takže nemôže vybočiť smerom k regálu. Nevýhodu predstavuje samotná koľajnica. Nízkoprofilové vedenie vysoké do 40 mm síce umožňuje ukladanie paliet systémovým vozíkom priamo na zem, avšak paletu nie je možné nabrať ručným paletovým vozíkom. Koľajnica navyše prekáža pri upratovaní podlahy. Z týchto dôvodov firmy dávajú prednosť tzv. indukčnému vedeniu. Do podlahy v strede uličky je vyfrézovaná drážka, do ktorej sa vloží drôt napojený na elektrické napätie, ktoré generuje elektromagnetické pole. Príslušné detektory na vozíku ho snímajú a elektronika podľa toho riadi bočný pohyb vozíka v uličke. Vodič systémový vozík iba navedie na začiatok uličky. Elektronika vozíka automaticky udržuje správne odstupy od regálov a vodičovi povolí iba pozdĺžny a výškový pohyb uličkou.

Dôležitý parameter systémových vozíkov predstavuje ich schopnosť zatáčania v transferovej uličke, resp. koľko priestoru potrebuje na prejazd medzi uličkami. V tomto parametri sa vozíky podľa svojej konštrukcie líšia. Tento faktor je však nutné brať vážne, pretože podľa dispozícií daného skladu môže rozdiel znamenať aj jedno paletové pole, ktoré by inak mohlo byť využité na skladovanie. Mohutnosť a rozmery systémového vozíka majú prirodzene pomerne negatívny dopad na manévrovateľnosť. Výrobcovia sa snažia tento problém riešiť rôznymi spôsobmi. Existuje napríklad vozík s deleným šasi, čo znižuje polomer zatáčania vozíka.

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

SL Jobs

SL Jobs

12. januára 2022

Archív pracovných pozícií

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Ako moderne zaistiť bezpečnosť zamestnancov v logistike?

Ako moderne zaistiť bezpečnosť zamestnancov v logistike? „Legislatíva hovorí, že každý zamestnávateľ je povinný zamestnancom, ktorí vykonávajú rizikovú prácu, zabezpečiť ich neustály dohľad. A to buď druhým pracovníkom alebo iným spôsobom. Dohliadajúci pracovník je ale pre zamestnávateľov príliš drahý a mohol by navyše vykonávať v rámci firmy inú prácu,“ hovorí Lukáš Převrátil, riaditeľ vzdialeného dohľadu […]

Systematické riadenie organizácie

Systematické riadenie organizácie Systematické riadenie organizácie a odbavenie prepravných kapacít je prínosom pre príjem, expedíciu aj dopravcu. Aplikácia riadenia časových okien na nakládke a vykládke Time Slot Control spolu s komplexným yard management riešením pomáha skrátiť čas potrebný na odbavenie vozidla. Situácia na dopravnom trhu je zložitá. Preto je kladený dôraz na efektívnu spoluprácu a […]

27 kamier a AI postačuje na 80 000 metrov štvorcových

27 kamier a AI postačuje na 80 000 metrov štvorcových Kontajnerový terminál Herne ušetrí 60 000 eur ročne na prevádzkových nákladoch na fyzickú bezpečnosť Kontajnerový terminál Herne (CTH) je príkladná spoločnosť z Porúria. Na ploche takmer 80 000 metrov štvorcových sa distribuuje tovar z celého sveta na miesto určenia. Predchádzajúca bezpečnostná stratégia s bezpečnostnými strážcami […]

Ak potrebujete špičkový vysokozdvižný vozík len na určité obdobie, riešením je prenájom

Ak potrebujete špičkový vysokozdvižný vozík len na určité obdobie, riešením je prenájom V dnešnej rýchlej dobe, kedy sú správne nastavené procesy v sklade základom efektivity, je mimoriadne dôležitá spoľahlivá manipulačná technika s prvotriednym servisom. To však predstavuje značné investície, ktoré majiteľ prevádzky nemusí práve mať alebo sa mu neoplatí rozširovať vozový park natrvalo. V týchto prípadoch je praktickým a výhodným […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 91: Hlavná téma: Omnichannel logistika; Doprava: Manipulačná technika v náročnom teréne; Development: Využitie IT systémov; Interview: Ľubomír Petrík, Terno; Prípadová štúdia: Skladové priestory pre dm drogerie markt Slovensko; Výrobná logistika: Železničná doprava; Konferencia: Slovlog v Bratislave; KLM: Prínos kongresov pre logistiku; Skladovanie: Dodávateľské reťazce

Prečítať elektronicky.
Zaistite si svoj výtlačok.

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required