logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Trh s priemyselnými nehnuteľnosťami v strednej a východnej Európe (CEE) vstúpil do roku 2025 so...
  • OMV Slovensko pokračuje v rozširovaní svojej siete nabíjacích staníc eMotion o nové ultrarýchle...
  • Nový klient z oblasti automotive priniesol nielen výzvy, ale aj výrazný priestor pre rast....
  • Nedostatok kvalifikovaných pracovníkov je podľa zástupcov Asociácie personálnych agentúr...

Systémové vozíky: Obsluha veľmi úzkych uličiek

5. novembra 2010
Benchmarking 0
5592

Maximalizáciu skladovej kapacity pri uložení paliet je možné docieliť niekoľkými cestami – blokovým skladovaním, rastom skladu do výšky a tiež zúžením uličiek. Každý z týchto spôsobov má svoje klady a zápory. Je treba brať ohľad nielen na potrebnú kapacitu v porovnaní s dostupnou plochou, ale aj na počet položiek a ich obrátkovosť, či je treba mať prístup ku každej palete, či dochádza k vyskladňovaniu celých paliet, alebo či je nutné vychystávať z veľkého počtu paliet. Blokové skladovanie ponúka najlepšie využitie priestoru, ale obmedzuje prístup k tovaru. Tam, kde je potreba mať možnosť vyskladniť akúkoľvek paletu, musí firma pri veľkej požadovanej kapacite ísť s regálovým systémom do výšky, resp. zužovať uličky.

Ale ako vysoký regálový systém s úzkymi uličkami obsluhovať? Vyspelé retraky síce dokážu s paletou manipulovať až v 11 m, musia však stáť čelom k regálu, čo v praxi znamená, že šírka uličky nemôže byť menšia než približne tri metre. Pre optimalizáciu práce v ešte užších uličkách boli vyvinuté špeciálne vozíky nazývané systémové či VNA (very narrow aisle – veľmi úzka ulička) vozíky. Ich hlavným znakom je otočná trojstranná zakladacia hlava, ktorá dovoľuje umiestniť manipulovanú paletu na akúkoľvek stranu uličky bez toho, aby sa celý vozík musel obracať a stáť čelom k regálovému systému. Paleta či box sa ukladajú bokom a do bočnej strany regálu. Systémové vozíky sú tak schopné manipulovať s paletizačnou jednotkou v uličkách len o niekoľko centimetrov širších, ako je vozík sám, vrátane prevážanej manipulačnej jednotky. Šírka uličky tak môže byť stlačená až na približne 1600 mm.

Z hľadiska konštrukcie ponúkajú dodávatelia dva systémy – buď s obsluhou dole, alebo s kabínou vysúvajúcou sa spolu s manipulačnou jednotkou až do výšky paletových regálov. V prvom prípade, kedy obsluha ovláda vozík z miesta na základni vozíka, môže byť presnosť zakladania kontrolovaná kamerovým systémom, alebo je možné využiť volič výšky zdvihu, na základe ktorého vidlice vyjdú do vopred nastavených úrovní. Vozíky s vodičom dole ale bývajú určené pre menšie zakladacie výšky – cca do 11 metrov.

V druhom prípade sa kabína vodiča zdvíha spolu so zakladacou hlavou. To prináša celý rad výhod. Obsluha vozíka je pohodlnejšia a aj bezpečnejšia vďaka dobrému prehľadu nad manipuláciou s paletou. Možné je tiež vychystávanie vo veľkých výškach. Nevýhodu predstavuje zložitejšia, teda aj drahšia konštrukcia. Zdvih kabíny rovnako vyžaduje určitú energiu navyše. Systémové vozíky so zdvíhanou kabínou sú konštruované na obsluhu najvyššej regálovej pozície až vo výške okolo 15 m.

Akumulátor systémového vozíka (vzhľadom na nasadenie vo vnútorných priestoroch sa vyrábajú len VNA vozíky poháňané elektrinou) musí mať v porovnaní s inými manipulačnými vozíkmi v sklade pomerne vysokú kapacitu. Vozík sám musí mať dostatočnú stabilitu kvôli dosahovaným zakladacím výškam, takže je pomerne mohutný, väčší než napríklad bežný retrak. To si vyžaduje výkonné pojazdové motory i výkonný systém zdvihu, zvlášť v prípade zdvíhanej kabíny. Výrobcovia samozrejme systémové vozíky vybavujú rôznymi systémami rekuperácie energie pohybu vozíka. Vzhľadom k veľkému zdvihu má tiež zmysel implementovať systém rekuperácie energie vynaloženej na vertikálny zdvih.

Použitie systémových vozíkov v sklade vyžaduje od jeho prevádzkovateľa zabezpečenie veľkej miery poriadku a presnosti. Všetko začína podlahou, ktorá musí spĺňať prísne kritériá na rovnosť a pevnosť. Akákoľvek odchýlka by vo výške šestnásť metrov pri uličke širšej len o približne desať centimetrov na každej strane mohla znamenať nehodu. Pri projektovaní skladu je preto nutné na potrebné parametre podlahy myslieť. Aplikácia systémových vozíkov v starších priestoroch si potom takmer vždy vyžaduje vyliatie novej podlahy.

Podobne prísne kritériá platia aj na regálový systém. Ten je možné, ale za pomoci podložiek pod stojky, dostatočne vyrovnať. Potrebné je zabezpečiť aj poriadok v sklade, čistotou podlahy počínajúc cez starostlivé zakladanie paliet až po režim pohybu osôb s ohľadom na vyššie riziká.

I v prípade dokonale rovnej podlahy a presne vyrovnaných regálov by bolo veľmi riskantné nechať pohyb medzi regálmi len na vodičovi. Pre zvýšenie bezpečnosti a aj produktivity prevádzky sa používa mechanické alebo induktívne vedenie týchto vozíkov v úzkej regálovej uličke. Mechanické vedenie spočíva v koľajniciach pripevnených k zemi po oboch stranách uličky. Vozík je vybavený bočnými vodiacimi kolieskami, takže nemôže vybočiť smerom k regálu. Nevýhodu predstavuje samotná koľajnica. Nízkoprofilové vedenie vysoké do 40 mm síce umožňuje ukladanie paliet systémovým vozíkom priamo na zem, avšak paletu nie je možné nabrať ručným paletovým vozíkom. Koľajnica navyše prekáža pri upratovaní podlahy. Z týchto dôvodov firmy dávajú prednosť tzv. indukčnému vedeniu. Do podlahy v strede uličky je vyfrézovaná drážka, do ktorej sa vloží drôt napojený na elektrické napätie, ktoré generuje elektromagnetické pole. Príslušné detektory na vozíku ho snímajú a elektronika podľa toho riadi bočný pohyb vozíka v uličke. Vodič systémový vozík iba navedie na začiatok uličky. Elektronika vozíka automaticky udržuje správne odstupy od regálov a vodičovi povolí iba pozdĺžny a výškový pohyb uličkou.

Dôležitý parameter systémových vozíkov predstavuje ich schopnosť zatáčania v transferovej uličke, resp. koľko priestoru potrebuje na prejazd medzi uličkami. V tomto parametri sa vozíky podľa svojej konštrukcie líšia. Tento faktor je však nutné brať vážne, pretože podľa dispozícií daného skladu môže rozdiel znamenať aj jedno paletové pole, ktoré by inak mohlo byť využité na skladovanie. Mohutnosť a rozmery systémového vozíka majú prirodzene pomerne negatívny dopad na manévrovateľnosť. Výrobcovia sa snažia tento problém riešiť rôznymi spôsobmi. Existuje napríklad vozík s deleným šasi, čo znižuje polomer zatáčania vozíka.

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Ako vyzerá budúcnosť logistiky? Nalaďte si STILLové reči

Tešíte sa, že ste vytvorili fungujúci sklad. Počet objednávok rastie, no dodávky zrazu nestíhajú a skladové kapacity dosahujú svoje limity. Zamestnanci robia príliš veľa náročnej fyzickej práce, procesy sú neefektívne, vznikajú chyby. Ako tomu predísť? Poďte o tom diskutovať s odborníkmi a pripojte sa koncom mája na livestream spoločnosti STILL. Bude o automatizácii a riadení […]

M2C Slovakia nasadzuje drony do výškového čistenia. Kto zaspí, prehrá

Trh sa mení a my s ním. V M2C Slovakia rozširujeme naše portfólio o revolučnú službu – výškové čistenie pomocou dronov. Moderná technológia Baudoin Wash-Drone 1.2 predstavuje efektívnu, bezpečnú a ekologickú alternatívu k tradičnému umývaniu fasád a solárnych panelov. Dron čistí pomocou horúcej osmotickej vody a vysokotlakovej wapky, bez potreby lešenia či horolezcov. Výsledok? Rýchlejší […]

„Vysokozdvižný vozík z Číny? Zabudnite na predsudky – spoľahlivosť má dnes novú značku“

Spojenie „čínska technika“ mnohým evokuje nízku kvalitu. No čo ak ide o značku, ktorá dodáva vozíky do viac ako 120 krajín, spolupracuje s európskym lídrom KION Group a ponúka overený výkon za dostupnú cenu? EP Equipment nie je neznámy výrobca. Je to jeden z globálnych hráčov, ktorý spolupracuje s KION Group – európskou jednotkou a […]

Patrik Smolka z Linde MH: Elektromobilita je pre nás historická záležitosť

Patrik Smolka pôsobí v spoločnosti Linde MH od svojich profesijných začiatkov. Z technickej podpory a cez produktový manažment sa prepracoval až k oblasti automatizácie. Viedol viacero komplexných projektov od prvotných analýz po ich finálnu implementáciu a stál za väčšinou automatizovaných riešení, ktoré spoločnosť Linde MH úspešne realizovala na slovenskom trhu. Dnes vedie tím produktovej podpory […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 103: 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok