logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL Jobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • SL BOOK
  • SL News
    • Archiv newsletteru SL News
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Aramco a DHL Supply Chain oznamujú nový spoločný podnik na prevádzkovanie dodávateľského a...
  • Spoločnosť Dachser zaznamenala ďalší masívny rast Medzi hospodárskym rozmachom a normalizáciou...
  • Volkswagen Slovakia si vlani udržal solídne finančné výsledky Spoločnosť Volkswagen Slovakia...
  • cargo-partner zabezpečil prepravu vzácneho samurajského meča z Japonska na Slovensko...

Systémy na návrh trás: Rozdielna komplexnosť

5. novembra 2010
IT 0
1245

Rozsah funkčnosti rôznych systémov na návrh trás je veľmi široký. Jednoduché aplikácie dokážu iba navrhnúť najkratšiu, prípadne najrýchlejšiu trasu, spočítať jej dĺžku a predpokladaný čas. Programy pre profesionálne využitie umožňujú podrobnú evidenciu trás vo vzťahu k vozidlám a vodičom. Údaje slúžia nielen na automatické zostavenie knihy jázd, ale predstavujú podklady pre vyhodnocovanie efektivity dopravy a vyťaženie vozidiel a šoférov.

Zložitejšie systémy už dokážu zostaviť optimálnu trasu podľa zoznamu požadovaných zastávok, teda nielen nájsť vhodnú cestu z východiskového bodu do cieľového. Systém tým umožňuje plánovanie cesty rozvozového vozidla alebo aj trasy obchodného zástupcu.

Základ systému pre plánovanie trás predstavujú mapové podklady. Dodávatelia systémov si buď pripravujú mapy sami, alebo využívajú mapové podklady špecializovaných firiem. Jednotlivé podklady sa od seba líšia predovšetkým detailnosťou, obyčajne udávanou počtom križovatiek alebo počtom miest spracovaných do úrovne ulíc. Tie najlepšie mapové podklady dnes v rámci Slovenska ponúkajú spracovanie všetkých obcí do úrovne ulíc vrátane popisných čísiel, sú však zároveň najdrahšie. Zvyčajnou praxou je, že si zákazník môže vybrať mapové podklady podľa svojich potrieb a finančných možností. Dodávatelia dokážu ponúknuť detailné mapy celej západnej a východnej Európy, samozrejme i Slovenska.

Aj keď tieto systémy pracujú zvyčajne na zvláštnom serveri, pri využití prenosných navigačných systémov (napr. PDA) alebo navigačných zariadení inštalovaných vo vozidlách je možné dáta o navrhnutej trase exportovať do tejto jednotky a ďalej s nimi pracovať, napríklad trasu dynamicky upravovať v priebehu cesty podľa aktuálnej situácie. V takomto prípade ale záleží na možnostiach daného zariadenia a jeho softvérovej výbave.

Najbežnejším spôsobom odovzdávania podkladov o naplánovanej trase vodičovi je však v praxi vytlačený zoznam zastávok identifikovaných adresami, prípadne doplnený dôležitými bodmi na trase, najmä veľkými križovatkami. Na vyžiadanie môže šofér dostať aj mapu svojej trasy vrátane vybraného detailu (napríklad centra mesta).

Dôležitou funkciou systému na návrh trás je možnosť meniť parametre cestnej siete. To užívateľ využije v rámci lokálnych zmien – krátkodobá uzávierka, výrazné obmedzenie prejazdnosti a pod.

Medzi systémy pre plánovanie trás patria taktiež aplikácie na optimalizáciu dopravy. Tie nepracujú iba s jedným vozidlom a jednou trasou, ale na základe zoznamu objednávok, informácií o jednotlivých miestach zodpovedajúcich zoznamu objednávok a údajov o dostupnom vozovom parku, naplánujú pre jednotlivé vozidlá trasy tak, aby doprava bola ako celok čo najefektívnejšia.

Pri optimalizácii pracuje systém nielen s priestorom, teda s mapovými podkladmi, ale i s časom. Vzniká tak podrobný časový plán trasy. Do návrhu sú napríklad zahrnuté aj doby, ktoré vodič strávi na každej zastávke. Systém musí pri návrhu trás rešpektovať celý rad reštrikcií. Z nich najdôležitejšie predstavujú tzv. závozové okná, teda časové rozmedzie, v ktorom šofér na dané miesto musí dôjsť. Medzi ďalšie dôležité reštrikcie patrí obmedzenie vjazdu daného typu vozidiel na konkrétne miesto, nutnosť využitia manipulačnej techniky pre tú či onú zásielku a pod.

Základným predpokladom na úspešné nasadenie systému pre optimalizáciu dopravy býva starostlivá príprava vstupných dát. Nepresnosti v adresách alebo príliš úzke závozové okná môžu dokonca priniesť zvýšenie nákladov na dopravu namiesto ich zníženia. Príprava podkladov pre systém tak často býva časovo najnáročnejším článkom celého procesu implementácie. Chybou je tiež domnievať sa, že systém bude ihneď po spustení poskytovať správne a optimálne výsledky. V každom projekte sa musí počítať s etapou dolaďovania kvality vstupných dát a nájdenie ideálneho spôsobu využívania systému.

Systémy pre plánovanie trás bývajú realizované ako modulárne systémy. Jedným z modulov môže byť napríklad systém pre sledovanie polohy vozidiel. Poskytuje aktuálne a presné údaje o tom, či sa vozidlo pohybuje podľa navrhnutej trasy a v súlade s časovým plánom. Výsledky z monitoringu môže použiť ďalší modul sledujúci efektivitu optimalizačného procesu a reálnosť dodržiavania plánovaných trás. Analytický modul však pomáha nielen odstraňovať slabé miesta v mapových podkladoch, ale zároveň môže poskytnúť detailnú analýzu o vozidlách a vodičoch z pohľadu času stráveného na trase, ale i čo sa týka využitia kapacity vozidiel.

Dáta z optimalizácie rozvozov dokáže využiť aj modul pre optimalizáciu rozmiestnenia distribučných centier či diep, ktorý umožňuje simulovať výšku nákladov na dopravu pri premiestnení alebo vybudovaní ďalšieho centra.

Firma však nemusí implementovať všetky moduly zároveň. Aj komplexný systém je možné zavádzať postupne podľa nutnosti riešiť najpálčivejšie problémy. Investícia do systému navyše nie je malá, a tak musí firma zvážiť, čo od systému očakáva a aký rozsah funkcionalít dokáže efektívne využiť.

Samotnej implementácii tak vždy predchádza podrobná analýza potrieb firmy, v rámci ktorej dodávateľ systému predstaví jednotlivé komponenty a funkcie budúcemu užívateľovi, ktorý si vďaka tomu dokáže svoje predstavy spresniť. Nasleduje analýza, či štandardné riešenie systému dokáže pokryť všetky požiadavky klienta, a či je nutné urobiť úpravy systému. Vzhľadom k tomu, že systémy pre plánovanie trás čerpajú podklady z ERP systému užívateľa (objednávky, vozový park, dáta o odberných miestach a pod.), musí dôjsť k vytvoreniu dátového rozhrania. V ďalšom kroku prebieha testovací proces a po jeho úspešnom zvládnutí aj samotná inštalácia systému a jeho ostrý štart.

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

SL Jobs

SL Jobs

12. januára 2022

Archív pracovných pozícií

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Sklad s pohľadom do budúcnosti. Jeden z prvých plne automatizovaných skladov na Slovensku má ZKW Krušovce

Sklad s pohľadom do budúcnosti. Jeden z prvých plne automatizovaných skladov na Slovensku má ZKW Krušovce Plne automatizované skladové prevádzky sa na Slovensku ešte len začínajú realizovať. Za západnými európskymi krajinami v tom zaostávame. Za hlavné faktory, prečo je to tak, odborníci na intralogistiku označujú opatrnosť pri nepoznanom a nevyhnutnú vyššiu prvotnú investíciu. Pritom automatizácia skladu je skvelé riešenie […]

Prvé elektrické nákladné vozidlo vo flotile DB Schenker Slovensko

Prvé elektrické nákladné vozidlo vo flotile DB Schenker Slovensko Podobne ako v iných odvetviach, aj v logistike sa čoraz väčší dôraz kladie na udržateľnosť a ekológiu. Klimatická zmena, energetická kríza, enormne vysoká inflácia, to všetko núti spoločnosti nielen šetriť, ale aj byť ekologickejším. Výnimkou nie je ani svet dopravy. Firmy pôsobiace v oblasti logistiky kladú stále […]

Už koncom apríla sa uskutoční prestížna automotive konferencia NEWMATEC 2023

Už koncom apríla sa uskutoční prestížna automotive konferencia NEWMATEC 2023 7. ročník konferencie NEWMATEC, ktorú organizuje Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky, sa bude opäť konať v hoteli Partizán na Táloch. Konferencia NEWMATEC 2023: Termín: 25. – 26. apríl Miesto podujatia: Hotel Partizán, Tále Témy: Aktuálna ekonomická a geopolitická situácia a jej vplyv na automobilový priemysel […]

Martin Stratov: Navrhujeme optimálne riešenie v každej oblasti, a to aj v udržateľnosti

Martin Stratov: Navrhujeme optimálne riešenie v každej oblasti, a to aj v udržateľnosti Spoločnosť Garbe Industrial Real Estate Slovakia zintenzívnila v poslednom období svoje developerské aktivity. Momentálne stavia v Piešťanoch, pričom svoju pozornosť zameriava najmä na efektívne a udržateľné riešenia, ktoré prinášajú rôzne typy benefitov nielen pre nových nájomcov, ale aj pre spoločnosť z hľadiska ekológie. Čo všetko […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 93: Hlavná téma: Logistické služby; Doprava: Využitie LNG v doprave; Development: Vplyv inflácie na projekty; Interview: Peter Holba, Dalitrans; Prípadová štúdia: Spolupráca Packeta a 108 Agency; Výrobná logistika: Efektivita manipulačnej techniky; Skladovanie: Trendy vo svete paliet; Management: Bezpečnosť zamestnancov; Obaly: RFID; Žena v logistike: Mária Budzelová; KLM: Na návšteve Česmad a DPD

SL SK 94: Hlavná téma: Logistika poslednej míle; Doprava: Elektromobilita v nákladnej doprave; Development: Špekulatívna výstavba; Interview: Ladislav Funtík, o logistike pre Ryba Žilina; Prípadová štúdia: Väčšie skladové priestory; Výrobná logistika: Čo prinesie rok 2023 pre automotive a logistiku; Management: Krízové obdobie a inflácia – ako ich prežili firmy?; Obaly: Vratné obaly a budúcnosť; Žena v logistike: Jozefína Tóthová; Agenda: Kongres Slovlog a jeho odkaz pre slovenskú logistiku

 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required