Spoločnosť Kofola pôsobí na Slovensku od roku 1998 a od roku 2002 má aj výrobný závod v Rajeckej Lesnej. Hlavným zameraním firmy je výroba, marketing a obchod s nealkoholickými nápojmi. Pred zmenou distribučného modelu zabezpečovala Kofola distribúciu svojich výrobkov zväčša prostredníctvom nezávislých veľkoobchodných skladov. Výnimku tvorili distribučné centrá obchodných reťazcov. „Kvôli tomu sme sa nevedeli dostať na jednotlivé prevádzky, nepoznali sme nezávislý trh, nedisponovali sme žiadnymi dátami. Keď sme stratili prevádzku, buď sme sa to dozvedeli veľmi neskoro, alebo sme sa to nedozvedeli vôbec a predovšetkým sme nepoznali dôvody, prečo sa rozhodla vylúčiť náš sortiment z predaja. Prinášalo nám to straty a nevedeli sme prečo,“ hovorí Marián Šefčovič, generálny riaditeľ spoločnosti Kofola.
Logistické náklady boli neprehľadné a nedali sa optimalizovať
Nezávislý veľkoobchodník je samostatný podnikateľ, ktorý nemal žiadnu lojalitu k dodávateľskej firme. Jeho ambíciou je predať čo najviac a kto mu ponúkne výhodnejšie podmienky, s tým sa dohodne. „Ďalším problémom bola neprehľadnosť logistických nákladov a nemožnosť ich optimalizácie. Taktiež sme mali sťažené marketingové aktivity, pretože sme nevedeli, na koho ich presne smerovať. Rôzne promočné balíky sa tak nie vždy dostali k tomu zákazníkovi, ktorý ich mal dostať,“ vysvetľuje Marián Šefčovič.
Takže došlo k rozhodnutiu zmeniť celú logistiku. Kofola si vytýčila dva hlavné ciele – v prvom rade chcela dostať pod kontrolu celý distribučný reťazec. Druhým cieľom bola kontrola logistických nákladov a ich zníženie. Preto v roku 2008 začala firma hľadať partnera na zabezpečenie distribúcie. „Sme výrobcom nápojov, nevenujeme sa logistike. Ale uznávame, že je veľmi dôležitou súčasťou celého procesu aj z hľadiska zákazníckeho servisu. Netrúfame pasovať sa do pozície odborníka na logistiku a preto sme sa rozhodli, že si nájdeme logistického partnera, ktorý ju pre nás zabezpečí a bude riešiť každodenné problémy s distribúciou výrobkov,“ približuje Marián Šefčovič. Logistickým partnerom Kofoly sa stala spoločnosť C.S. CARGO Slovakia, ktorá je súčasťou medzinárodného holdingu C.S. CARGO, poskytujúceho široké portfólio logistických služieb v rámci strednej a východnej Európy. Spoločnosť má rozsiahle skúsenosti s logistikou nápojov, napríklad v Českej republike zabezpečuje väčšinu distribúcie piva.
Pilotný projekt pomohol vychytať všetky chyby
Firma C.S. CARGO Slovakia začala už v roku 2006 uvažovať o rozšírení logistických služieb v oblasti FMCG na Slovensku, pretože dovtedy fungovala len ako prepravná spoločnosť bez skladového zázemia. Takže bolo potrebné vybudovať distribučný systém, zameraný na rýchloobrátkový potravinársky tovar. „Tomuto projektu sme sa v roku 2008 začali intenzívne venovať, zároveň sme začali so spoločnosťou Kofola spolupracovať pri distribúcii ich výrobkov v regióne východného Slovenska. Ale len ako dopravná firma, pretože logistické služby ešte vykonával iný provider. V auguste 2008 sme Kofole prezentovali náš distribučný model. Musím povedať, že pôvodne nebol pripravovaný pre Kofolu, ale pripravovali sme ho na zelenej lúke, keďže sme mali ambíciu venovať sa logistike rýchloobrátkového tovaru. Kofola sa nakoniec rozhodla pre spoluprácu s nami,“ konštatuje Miroslav Gejdoš, projektový manažér spoločnosti C.S. CARGO Slovakia.
V januári 2009 boli podpísané prvé zmluvy o spolupráci a odvtedy sa začala intenzívna príprava. Až do mája sa obe firmy venovali predovšetkým príprave IT riešenia, ktoré zabezpečí prepojenie medzi ich informačnými systémami. Zároveň v C.S. CARGO postupovali podľa presného harmonogramu, aby boli pripravení na spustenie distribúcie. V júni 2009 bol spustený pilotný projekt z jedného distribučného skladu v Malom Šariši pri Prešove. „Pilotný projekt nám pomohol vychytať všetky chybičky a vyladiť systém. Bolo to dobrý krok, pretože keby sme sa hneď pustili naostro do celého projektu, mohla by prípadná systémová chyba ohroziť úspešnosť celého riešenia,“ tvrdí Miroslav Gejdoš. V septembri sa začali napĺňať ostatné sklady firmy C.S. CARGO výrobkami spoločnosti Kofola a 1. októbra bol spustený systém priamej distribúcie nápojov na celom území Slovenska.
Slovensko pokryli štyri distribučné sklady a jeden cross-dock
Pri budovaní distribučného modelu logistickej firme pomohlo aj to, že dovtedy nemala sklady a nebola na ne viazaná. „Preto sme si zobrali mapu Slovenska a hľadali sme najvhodnejšie miesta na zriadenie distribučných bodov, aby bol systém čo najefektívnejší. Tým, že sme chceli robiť distribúciu rýchloobrátkového tovaru, vedeli sme z predchádzajúcich projektov, že optimálny distribučný rádius je 70 km od skladu,“ približuje Miroslav Gejdoš. To zabraňuje zbytočne prejazdeným kilometrom a znižuje náklady na dopravu. Starostlivými výpočtami vyšlo, že firma potrebuje štyri distribučné body, aby dokázala pokryť územie Slovenska – západ, sever, stred a východ. Väčšinou sú sklady umiestnené v strede obsluhovaného regiónu. Tento model malo C.S. CARGO pripravený ešte skôr, ako získalo zákazníka, takže bolo plne vybavené na spoluprácu v potravinárskou firmou.
Keď začala spolupráca s Kofolou, rozhodli sa v logistickej firme vypustiť severný sklad, ale využívajú po dohode s výrobcom nápojov jeho expedičný sklad v Rajeckej Lesnej. K systému štyroch distribučných skladov pribudol cross-dockový sklad v Nových Zámkoch, čo súviselo so zvýšením objemov predaja. Neskôr sa môže model doplniť o ďalšie cross-dockové sklady. Napríklad v Trenčíne či Liptovskom Mikuláši, kde je veľa zákazníkov a teda aj vyššie objemy predaja.
Všetky používané sklady, okrem Nových Zámkov, sú moderné novostavby. C.S. CARGO Slovakia používa vlastný firemný warehouse management systém, ktorý je prepojený s informačným systémom zákazníka. Keďže ide o potravinárske výrobky, má firma vypracovaný aj systém vysledovateľnosti tovarov, vďaka ktorému dokáže okamžite zistiť, kam bola ktorá šarža expedovaná a stiahnuť ju z predaja.
Projekt si vyžadoval na mieru zostavený vozový park
Vozový park bol na projekt priamej distribúcie postavený na mieru. Objem, ktorý potrebuje Kofola distribuovať po Slovensku je taký veľký, že je to najefektívnejšie riešenie. Zloženie flotily bolo navrhnute podľa sezónnosti, odberných miest, objednávok a ďalších parametrov. Vozový park je zložený z vozidiel troch kategórií. Prvou sú vozidlá do 3,5 t, určené predovšetkým na distribúciu do prevádzok v centrách miest. Hlavnou zložkou flotily sú vozidlá do 9 t, k dispozícii je aj niekoľko nákladných áut nad 10 t, slúžiacich na prevoz veľkých objemov.
Denné nasadenie predstavuje 50 – 75 vozidiel, pričom v distribučnej špičke C.S. CARGO využíva aj služby externých dopravcov. Jedno vozidlo obslúži v priemere 14 zákazníkov, prevezie 6,2 t tovaru a prejde 180 km. Každé vozidlo je vybavené PDA zariadením, registračnou pokladňou a tlačiarňou. Vodič totiž často inkasuje finančnú hotovosť za dovezený tovar.
„Až 90 % predajov v gastronómii prebieha v hotovosti, teda zákazník musí dostať doklad z registračnej pokladne. Vodič prostredníctvom PDA tiež dokáže vybaviť objednávky. Objednávka sa on-line prenesie do nášho informačného systému, po jej spracovaní sa prenesie do systému spoločnosti C.S. CARGO Slovakia, ktorá zabezpečí jej vybavenie. Ak vodič spraví nejakú chybu pri prijímaní objednávky, vieme sa prostredníctvom vzdialeného prístupu dostať do jeho PDA a opraviť ju,“ konštatuje Marián Šefčovič.
Po návrate z rozvozovej trasy vykonajú vodiči uzávierky, dáta sa zosynchronizujú a prenesú do informačného systému Kofoly. Na druhý deň jej pracovníci presne vedia, akú hotovosť vodiči vybrali, koľko tovaru dodali a aké boli prijaté objednávky. Práve spustenie a vyladenie informačného systému bolo najnáročnejšou časťou projektu priamej distribúcie.
Pôvodne bolo do projektu Kofola zapojených zo strany spoločnosti C.S. CARGO 78 zamestnancov. Po náraste objemov predaja sa ich počet zdvojnásobil.
Nové riešenie prinieslo aj zlepšenie obehu vratných obalov
Kofola sa spočiatku obávala, že systém priamej distribúcie jej prinesie stratu časti zákazníkov. „Tieto obavy sa nenaplnili. Práve naopak, získali sme nových zákazníkov a zvýšili predaj výrobkov. Sme v priamom kontakte s odberateľmi, takže sa snažíme, aby vodiči vystupovali voči zákazníkom ako reprezentanti našej spoločnosti,“ hovorí Marián Šefčovič.
Zlepšil sa aj manažment vratných obalov z gastronomických zariadení, ktoré väčšinou berie vodič na výmenu. Zrýchlil sa ich tok a Kofola nemusí toľko investovať do ich nákupu. V prípade veľkoobchodných skladov totiž trvalo týždne, kým sa vrátili, ak sa vôbec vrátili.
Vďaka priamej distribúcii má spoločnosť Kofola možnosť kontrolovať všetky medzistupne distribúcie nápoja z výrobnej linky na predajné miesto. Kvalitu nápojov, ktorá je pre spoločnosť Kofola prioritou, totiž okrem zloženia a postupu výroby vo významnej miere ovplyvňuje aj celý distribučný proces. „Naši obchodní partneri získali s priamou distribúciou istotu, že nápoje dorazia do ich prevádzky v tej istej kvalite, v akej opustili náš výrobný závod. Vďaka priamej komunikácii s našou spoločnosťou získali navyše možnosť lepšie využívať všetky aktivity na podporu predaja, ktoré pre nich pravidelne pripravujeme,“ uzatvára Marián Šefčovič.
*fakty
78
zamestnancov sa pôvodne podieľalo na projekte priamej distribúcie. V súčasnosti je ich počet dvojnásobný.
180 km
denne prejde priemerne jedno distribučné vozidlo, pričom obslúži 14 zákazníkov a prevezie 6,2 t tovaru.