História spoločnosti DACHSER sa na Slovensku začala písať v roku 1995, kedy bola založená spoločnosť Lindbergh Air Freight. Zameranie aktivít spoločnosti v prvom roku bolo v poskytovaní kompletných zasielateľských služieb pri preprave leteckých zásielok. Následne po predložení požiadaviek od zákazníkov sa aktivity rozvinuli aj na poskytovanie námornej a pozemnej prepravy. V roku 2004 sa spoločnosť stala súčasťou nemeckej logistickej spoločnosti DACHSER a až do roku 2009 vystupovala na trhu pod menom LINDBERGH & DACHSER. Od 1.1.2010 spoločnosť pôsobí na trhu pod obchodným menom DACHSER Slovakia. V súčasnosti má spoločnosť na Slovensku 4 pobočky s takmer 100 zamestnancami a vlani dosiahla obrat 18 mil. Eur. Vzhľadom na stúpajúci dopyt po inteligentných logistických riešeniach musela firma začať uvažovať o vybudovaní nového logistického centra.
Ak chcela firma naďalej rásť, potrebovala nové priestory
Prevádzka nových priestorov sa riešila podľa predchádzajúcich priestorov, ktoré boli blízko bratislavského letiska. „Projekt na Ambrušovej ulici bol krásny pioniersky projekt, keď sme zo silnej lokálnej spoločnosti začali tvoriť logistiku. Bolo to v strede zelenej lúky medzi mestom a letiskom, dnes sú všade naokolo hotely a biznis centrá, tam už sa nedala poskytovať logistika,“ vysvetľuje Roman Stoličný, riaditeľ spoločnosti DACHSER Slovakia. Napriek tomu, že to bola nová investícia, ktorá mala 10 rokov, z kapacitných dôvodov a z dôvodov nevhodnej lokality pre poskytovanie logistických služieb, začali vo firme uvažovať o nových priestoroch. „Ak chcela firma naďalej rásť a poskytovať kvalitné služby, produktivitu a efektivitu, museli sme nájsť nové riešenie,“ hovorí Roman Stoličný.
DACHSER sa hneď rozhodol, že postaví vlastný sklad a nepôjde do prenajatých priestorov. Ako hlavné požiadavky pri výstavbe si zvolil dostatočne veľký pozemok zabezpečujúci expanziu do ďalších rokov, blízkosť hlavného mesta Slovenska, zabezpečenú cestná infraštruktúra a umiestnenie nového logistického centra v blízkosti hlavných diaľničných ťahov. Voľba padla na obec Lozorno, ktorá je vzdialená od Bratislavy len 15 km, je blízko diaľnice D2 a v okolí už vyrástlo viacero logistických areálov.
Výberové konanie na staviteľa trvalo 4 týždne, prišlo 12 ponúk
Stavebná firma, ktorá mala výstavbu nového logistického centra realizovať, vzišla z výberového konania. „Výberové konanie prebehlo v priebehu štyroch týždňov. V prvom kole bolo vyhodnotených 12 ponúk, v druhom kole bol výber zúžený na päť firiem, ktoré absolvovali ústne rokovanie,“ približuje Roman Stoličný. Konečným víťazom sa stala spoločnosť Goldbeck. „Jej ponuka bola cenovo najvýhodnejšia a ich referencie boli zárukou kvality a dodržania termínov. Okrem toho ako nemecká firma mala veľkú výhodu, ktorou je odbúranie jazykovej bariéry. Stavbu totiž dozorovali naši firemní odborníci z nemeckého Kemptenu. Všetky kontrolné dni prebiehali v nemčine, projektová dokumentácia bola v nemčine a podobne,“ konštatuje Roman Stoličný.
Spoločnosť Goldbeck je členom nadnárodnej stavebnej skupiny Goldbeck s centrálou v nemeckom meste Bielefeld, zaoberajúcou sa systémovou výstavbou vlastných stavebných celkov. Skupina má približne 3 000 pracovníkov a ročný obratom okolo 1,2 mld. eur.
Na území Slovenskej republiky Goldbeck pôsobí od roku 2004 a má za sebou viac ako 600 000 m2 zrealizovanej pôdorysnej plochy priemyselných objektov.
„Aj napriek tomu, že obe naše spoločnosti sú pôvodom nemecké a dlhodobo pôsobiace na trhu v Nemecku, tak samotná spolupráca na Slovensku začala až začiatkom tohto projektu v roku 2010, pričom za našu spoločnosť môžem povedať, že pevne verím v jej dlhodobé trvanie,“ hovorí o začiatkoch spolupráce Pavol Čarný, riaditeľ spoločnosti Goldbeck.
Na kontrolné dni chodili zástupcovia firmy i experti z Nemecka
V začiatku samotnej realizácie po vzájomnom odsúhlasení štandardu výstavby, časového plánu a návšteve zástupcov stavebnej spoločnosti v referenčnom logistickom centre v Rakúsku, kde sa spresnili posledné detaily projektu, sa začala samotná výstavba. „V samotnom procese projektovania stavby sme ešte neboli súčasťou realizačného tímu. Ale vzhľadom k tomu, že náš zákazník patrí medzi najväčšie a zároveň najstaršie logistické spoločnosti pôsobiace na európskom trhu, tak ním stanovené požiadavky celého areálu odzrkadľujú všetky podmienky potrebné pre plnohodnotné fungovanie logistického areálu európskeho významu a zároveň aj jeho vlastné skúsenosti s prevádzkou takýchto objektov,“ konštatuje Pavol Čarný.
Výstavba sa začala v júni 2010 a trvala deväť mesiacov. „Samotná výstavba sa prakticky neodlišovala od realizácie projektov podobnej veľkosti, ktoré naša spoločnosť v poslednom období na území Slovenska realizovala,“ hodnotí Pavol Čarný. Keďže už v samotnej príprave tohto projektu venovala firma DACHSER Slovakia dostatočne potrebný čas, tak projekt bol už v projektovej fáze detailne pripravený, čo malo za dôsledok minimálne požiadavky na zmeny počas samotnej výstavby logistického centra.
Pravidelnosťou sa stali kontrolné dni, kde sa okrem zástupcov zákazníka zúčastňovali aj konzultačné spoločnosti z Nemecka, ktorých úlohou bola kontrola nami zvolených postupov.
„Po zvládnutí samotného procesu výstavby sme daný projekt za účasti dotknutých orgánov skolaudovali a odovzdali do prevádzky zákazníkovi v termínoch stanovených zmluvou o dielo,“ dopĺňa Pavol Čarný. Facility manažment si logistický provider zabezpečuje sám. „Aj keď naša spoločnosť ponúka aj služby facility manažmentu na nami realizovaných projektoch, tak už v zadávacích podmienkach výberového konania bola táto požiadavka jednoznačne presunutá na stranu zákazníka, ktorý disponuje dostatočnými kapacitami, ako aj skúsenosťami. Samozrejme vzhľadom k tomu, že sme generálnym dodávateľom tohto projektu, tak bol našou spoločnosťou vyčlenený priamo jeden pracovník, ktorý úzko spolupracuje s zástupcom zákazníka v otázkach facility manažmentu i odstraňovania prípadných reklamácii,“ doplňuje Pavol Čarný.
Nové centrum začínajú využívať aj zahraničné spoločnosti
Nové logistické centrum spoločnosti DACHSER Slovakia sa rozkladá na ploche 64 000 m2. Spoločnosť na nej prevádzkuje ako logistickú križovatku pre strednú a východnú Európu, tzv. Eurohub, tak aj vlastnú slovenskú pobočku. Bratislava je druhým Eurohubom z troch v rámci pozemnej prepravnej siete Dachser, ktorý vytvára priame spojenie do 13 krajín prostredníctvom 24 denne presne načasovaných importných a exportných služieb.
V novom logistickom centre sa nachádza prekládková hala pre priemyselné tovary s rozlohou 3 565 m2, ktorá umožňuje súbežné nakladanie a vykladanie 31 kamiónov. Súčasťou centra je aj administratívna budova s rozlohou 1 800 m2 využiteľnej podlahovej plochy. V druhej etape výstavby pribudne ešte sklad so skladovacou plochou pre 13 500 paliet. V hale prebiehajú predovšetkým nasledovné procesy: cross-dockingové procesy, nakládka tovaru, triedenie tovaru, sortovanie, vizuálna kontrola tovaru a 24 hodinové on-line monitorovanie.
„Nové priestory sú samozrejme v značne vyššom štandarde než boli tie v minulom sídle. Napríklad i vo vzťahu k objemu tovaru, ktorý je značne vyšší. V starých priestoroch by navyše nebolo možné efektívne prevádzkovať Eurohub,“ tvrdí Roman Stoličný.
Očakávania spoločnosti z nového centra boli rôzne, pretože priestory Eurohubu ako tranzitný bod, ale tiež ako komunikačný bod so Slovenskom, využívajú popri ekonomicky silných krajinách západnej Európy aj mladé krajiny z bývalej Juhoslávie, Balkánu, Pobaltia a susedné krajiny. „Výsledky však prekonali aj tie najodvážnejšie očakávania. Prežívame doslova boom, rasty sú v percentách dvojciferné,“ vyjadruje spokojnosť Roman Stoličný.
Nové logistické centrum prináša spoločnosti DACHSER Slovakia podľa slov jej riaditeľa vyššiu efektivitu, bezpečnosť, kvalitu a nové možnosti využitia moderných technológií: „Veľmi sa nám zjednodušilo a zdokonalilo portfólio služieb, najmä v oblasti kontraktnej logistiky. Okrem slovenských zákazníkov začínajú využívať toto nadregionálne riešenie aj zahraničné spoločnosti, ktoré využívajú Slovensko ako regionálne distribučné centrum pre okolité krajiny.“
Plány sú veľké, prebehnú ešte dve etapy výstavby
Lozorno sa popri tranzitnom bode pozemnej prepravy stáva zberným bodom aj pre logistiku spojenú s námornou a leteckou prepravou. „Preto implementujeme nové systémy, snažíme sa o optimálne využitie tých veľkých možností, ktoré tu máme po rozšírení o ďalších 35 nakladacích a vykladacích rámp. Paralelne nám funguje viacero procesov, ktoré spoločne vytvárajú jeden celok,“ konštatuje Roman Stoličný.
Výstavba logistického centra však ešte nie je ukončená, ide len o 1. etapu. Pokračovať bude ešte dvoma etapami. V druhej pribudne skladovacia hala pre kontraktnú logistiku s rozlohou 6 600 m2 a 14,5 m výšky. V tretej etape prebehne rozšírenie cross-dockingovej haly na celkových 6 415 m2 a ďalšej skladovacej haly na celkových 17 348 m2 skladových plôch.
Z hľadiska konceptu je cieľom spoločnosti DACHSER Slovakia v najbližších dvoch rokoch mať priame každodenné spojenie s každou jednou krajinou v Európe priamo z Lozorna. „To všetko integruje sieť, zvyšuje počet spojení medzi sebou, znižujú sa doručovacie časy, a tiež efektivity práce je lepšia. Máme rozvojový plán do roku 2015 – som rád, že Slovensko dostalo dôveru prevádzkovať Eurohub pre celý región. Spoločne s dvomi ďalšími Eurohubmi v Überherrne v Nemecku a v Clermont-Ferrande vo Francúzsku sa stalo strategickým bodom paneurópskej prepravnej siete,“ uzatvára Roman Stoličný.