Najnovšia štúdia UPS medzi priemyselnými firmami v Európe, Spojených štátoch a Číne potvrdzuje, že e-commerce mení nakupovanie v priemyselných firmách. S nakupovaním priamo od výrobcu a s posilňovaním elektronických trhovísk dochádza k zmenám v hodnotovom dodávateľsko-odberateľskom reťazci a tradiční distribútori sú pod zvýšeným tlakom a bojujú o udržanie podielu na trhu.
Na základe prieskumu medzi 800 profesionálnymi nákupcami z Francúzska, Talianska, Nemecka a Veľkej Británie štúdia UPS „2017 Industrial Buying Dynamics Study“ ukazuje, že v roku 2017 vyše 90 percent nákupcov priemyselných podnikov nakupuje priamo od výrobcov, čo je nárast o 27 percent od posledného prieskumu v roku 2015. Zo štúdie tiež vyplýva, že nákupcovia minú väčšiu časť svojho rozpočtu priamo u výrobcov; podiel priamych obchodov s výrobcami na celkových výdavkoch v Európe tvorí už 44 percent.
„Najdôležitejšou správou o nakupovaní v priemysle v roku 2017 je zmena: priamy on-line predaj nahrádza staré zavedené obchody cez distribútorov,“ hovorí Abhijit Saha, viceprezident pre marketing UPS Europe. „Či už ide o priamy nákup od výrobcu, či cez elektronické trhovisko, tradiční sprostredkovatelia sú všade pod veľkým tlakom. A možnosti získať on-line informácie aj vykonať samotný obchod sú významnými faktormi tejto zmeny.“
Ako môžu tento posun dopytu zachytiť predajcovia produktov priemyselnej výroby? Podľa štúdie UPS je zďaleka najdôležitejším faktorom zlepšenie popredajných služieb, od svojho dodávateľa ich očakáva 86 percent nákupcov, čo je oproti roku 2015 nárast o 8 percent. Aj keď najdôležitejšou popredajnou službou je efektívny proces vrátenia tovaru, nákupcovia takisto očakávajú oveľa širšiu ponuku služieb. Podľa 70 percent respondentov je najdôležitejšia možnosť údržby a opráv u zákazníka. Popredajné služby v skutočnosti pomáhajú dodávateľom udržať si lojalitu zákazníka a ziskovosť, pretože 55 percent respondentov vyjadrilo ochotu zmeniť dodávateľa s ohľadom na popredajné služby.
Nákupcovia takisto očakávajú rýchlejšie dodanie. Dvaja z piatich nákupcov uvádzajú, že u najmenej štvrtiny svojich objednávok požadujú dodanie ten istý deň a podľa 60 percent nákupcov je dodanie najdlhšie do 48 hodín zvyčajne požadované u všetkých objednávok.
Štúdia tiež zdôrazňuje rastúci význam poistenia, ktoré je súčasťou ponuky dodávateľa, a ďalej rast cezhraničných predajov. Polovica všetkých európskych nákupcov v štúdii uviedla, že by zmenila dodávateľa v prípade, že by ponúkol lepšie poistenia. V prípade cezhraničných predajov štúdia ukázala, že 33 percent respondentov získava svoje výrobky od dodávateľov mimo domáci trh, predovšetkým z iných európskych krajín. Podľa nákupcov sú ďalšími najdôležitejšími dodávateľskými trhmi Spojené štáty a Čína.
„Spoločnosti, ktoré vnímajú príležitosť v podobe meniacich sa modelov distribúcie v priemyselnej výrobe, si chcú udržať svojich zákazníkov a expandovať na nové trhy,“ uviedol Abhijit Saha. „Čo znamená ponúknuť užívateľsky ústretovejší predajné kanály, investovať do svojich dodávateľských reťazcov a zamerať sa na popredajné služby.“