logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Cieľom sú tržby vo výške 10 miliárd eur a EBIT ROS vo výške 10 percent na organickom základe do...
  • Spoločnosť Scania Slovakia oznamuje zmenu na pozícii finančného riaditeľa (CFO). S účinnosťou od...
  • Pracovný trh dnes prechádza asi najväčšou transformáciou v histórii. Zmeny sa pritom netýkajú...
  • Konkrétne časové okno na doručenie zásielky? Zákazníci ho chcú naprieč strednou Európou, najviac...

Ekológia na prvom mieste?

20. októbra 2017
Glosy 0
8352
Ekológia na prvom mieste?

Kamióny sú najviac na očiach, čiže tvrdé ekologické podmienky sú viac menej logické. Európski úradníci a poslanci robia ako prvé opatrenia, ktoré im môžu zlepšiť renomé u voličov. A kamióny trápia predsa každého. Vysoké náklady na obstarávanie vozidiel s najnovšou emisnou triedou čiastočne zmierňujú nižšie náklady na pohonné hmoty či nižšie platby za mýto. Ale čo iné dopravné prostriedky, ktoré Európanom (a nielen im) vozia tovar?

Jedna obrovská nákladná loď zaťaží podľa štúdií životné prostredie viac než 50 miliónov osobných automobilov. Teda iba pätnásť najväčších lodí tak vyprodukuje viac nežiaducich látok než všetky autá na svete. Nelichotivé dáta emisií z námornej dopravy priniesla štúdia dánskej vládnej agentúry pre ochranu životného prostredia. Najväčšie kontajnerové lode sveta majú obrovské motory s výkonom desiatok tisíc koní. Pracujú 24 hodín denne zhruba 280 dní v roku, čo je pre prírodu poriadna záťaž. Nejde samozrejme len o najviac sledované emisie CO2, ale aj o emisie sadzí, oxidov síry a dusíku. Lodné motory totiž používajú palivo veľmi nízkej kvality a navyše nie sú prakticky vôbec viazané emisnými predpismi.

Len pre predstavu. Priemerný automobil, ktorý ročne najazdí 15.000 kilometrov, vyprodukuje okolo sto gramov oxidov síry. Obrovská nákladná loď s motorom s výkonom vyše sto tisíc koní (teda asi 80 MW) pri svojej ročnej prevádzke vyprodukuje 5000 ton rovnakej škodliviny. Na svete sa po moriach plaví okolo 90.000 kontajnerových lodí rôznych veľkostí. Niektoré by sa už dali označiť za (o niečo) ekologickejšie. Je to napríklad kvôli špeciálnemu silikónovému náteru pod čiarou ponoru, ktorý znižuje odpor a usporí nemalé množstvo paliva. Po prísnych emisných limitoch pre osobné a nákladné automobily sa pozornosť pomaly presúva aj do iných oblastí, kde sa využívajú spaľovacie motory. Podobne ako lode by mohli dopadnúť aj napríklad lokomotívy.

V dobe, kedy po celom svete automobilovú a leteckú dopravu škrtia emisné limity, si teda nákladné lode plávajú po svetových oceánoch takmer bez povšimnutia. Teda zatiaľ. Tisíce lodí, ktoré sa v denne na východe Ázie pohybujú, ovplyvňujú ovzdušie predovšetkým na pobreží Číny, ale tiež v Kórey, Japonsku alebo Hongkongu. Celkom v celej oblasti ročne na následky znečistenia vzduchu zomrie približne milión ľudí. Problém sa však netýka len Ázie. Napríklad v Spojených štátoch tiež kvôli nízkej regulácií lodných emisií ročne predčasne zomrie až štrnásť tisíc ľudí.

Spoločne s európskymi orgánmi už Spojené štáty proti podobnému znečisťovaniu bojujú emisnými reštrikciami. Podľa nich musia prevádzkovatelia lodí, ktoré sa pohybujú blízko pobrežia, používať palivo s obsahom síry nižším než 0,1 percenta. V súčasnosti však nie je isté, či sa termíny nových emisných limitov podarí splniť. Je veľmi pravdepodobné, že sa ich platnosť posunie na rok 2025, pôvodne mali vojsť do platnosti o päť rokov skôr. Dôvodom je predovšetkým nedostatočné technologické vybavenie rafinérií a výrobcov lodí, kvôli ktorému by sa splnenie limitov nemuselo stihnúť.

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Patrik Smolka z Linde MH: Elektromobilita je pre nás historická záležitosť

Patrik Smolka pôsobí v spoločnosti Linde MH od svojich profesijných začiatkov. Z technickej podpory a cez produktový manažment sa prepracoval až k oblasti automatizácie. Viedol viacero komplexných projektov od prvotných analýz po ich finálnu implementáciu a stál za väčšinou automatizovaných riešení, ktoré spoločnosť Linde MH úspešne realizovala na slovenskom trhu. Dnes vedie tím produktovej podpory […]

„Vysokozdvižný vozík z Číny? Zabudnite na predsudky – spoľahlivosť má dnes novú značku“

Spojenie „čínska technika“ mnohým evokuje nízku kvalitu. No čo ak ide o značku, ktorá dodáva vozíky do viac ako 120 krajín, spolupracuje s európskym lídrom KION Group a ponúka overený výkon za dostupnú cenu? EP Equipment nie je neznámy výrobca. Je to jeden z globálnych hráčov, ktorý spolupracuje s KION Group – európskou jednotkou a […]

Spoločnosť Jungheinrich si v rámci Stratégie 2030+ stanovila jasné ciele rastu

Cieľom sú tržby vo výške 10 miliárd eur a EBIT ROS vo výške 10 percent na organickom základe do roku 2030, strategické iniciatívy v oblastiach globálnej expanzie, automatizácie, rozšírenia portfólia a transformácie a rast podporovaný cieleným prístupom k fúziám a akvizíciám so zameraním na Severnú Ameriku a Áziu a Tichomorie, ako aj na oblasť automatizácie. […]

M2C Slovakia nasadzuje drony do výškového čistenia. Kto zaspí, prehrá

Trh sa mení a my s ním. V M2C Slovakia rozširujeme naše portfólio o revolučnú službu – výškové čistenie pomocou dronov. Moderná technológia Baudoin Wash-Drone 1.2 predstavuje efektívnu, bezpečnú a ekologickú alternatívu k tradičnému umývaniu fasád a solárnych panelov. Dron čistí pomocou horúcej osmotickej vody a vysokotlakovej wapky, bez potreby lešenia či horolezcov. Výsledok? Rýchlejší […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 103: 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok