logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Na prestížnom veľtrhu Transport Logistic 2025 v Mníchove bola silne zastúpená celá skupina CTP,...
  • Tohtoročný kongres Eastlog, ktorý sa konal 29. a 30. mája v Prahe, si pripísal rekord v počte...
  • Strategická poloha, výborná dopravná dostupnosť pre pracovníkov a dôraz na udržateľnosť – to sú...
  • Skupina Raben Group od 10. júna 2025 oficiálne začala svoju činnosť v Turecku, ktoré je už 17....

Generátor letel najväčším lietadlom sveta

21. marca 2018
Prípadové štúdie 0
6576
Generátor letel najväčším lietadlom sveta

Spoločnosť DB Schenker prepravila dopravným superlietadlom Antonov A 225 – Mrija turbogenerátor vážiaci 117 ton. V Prahe sa obrie dopravné lietadlo objavilo znovu po desiatich  rokoch.

Elektrický generátor s váhou prevyšujúcou 100 ton bol vyrobený v Plzni a do prevádzky bude uvedený v západoaustrálskom Perthe. Na to, aby sa počas 6 dní dostal k zákazníkovi využila spoločnosť DB Schenker služby najväčšieho nákladného lietadla na svete. Unikátna preprava si vyžiadala maximálnu súčinnosť a spoluprácu niekoľkých oddelení spoločnosti, ako na európskej tak aj na austrálskej pôde.

Strojárske výrobky sa prepravujú zväčša po mori

V utorok 10. mája 2016 sa v areáli plzenského výrobcu turbogenerátorov BRUSH SEM nakladal na špeciálny podvalník elektrický generátor vážiaci 117 ton. Okrem váhy sú zaujímavé aj jeho ďalšie rozmery. Dlhý je 8,8 metrov, široký viac ako 3,5 metra, na výšku meria takmer 3,2 metra. Podobné strojárske výrobky sa do vzdialených destinácií prepravujú obvykle námornými loďami. Z časových dôvodov však DB Schenker v tomto prípade siahol po neštandardnom riešení.

Napriek tomu, že manipulácia s obrovským zariadením je veľmi náročná, rozhodol sa výrobca generátora spoločne s prepravnou spoločnosťou pre leteckú prepravu. Od začiatku bolo jasné, že tento presun zvládne jedine najväčšie nákladné lietadlo na svete, Antonov An-225, známy pod komerčným názvom Mrija.

Riešenie – najväčšie lietadlo na svete

Mrija je najdlhším a zároveň najťažším lietadlom, aké bolo kedy skonštruované. Poháňa ho šesť dvojprúdových motorov a má tiež najväčšie rozpätie krídel zo všetkých lietadiel v aktívnej službe. Bolo navrhnuté na prepravu sovietskeho raketoplánu a časti nosnej rakety. Potom, ako bol vývoj raketoplánu Buran zrušený, bolo lietadlo odstavené. Po niekoľkých rokoch bolo po modernizácii nasadené do obchodnej prevádzky v rámci flotily Antonov Airlines (ADB). Unikátne je, že bol vyrobený iba jediný typ tohto stroja, druhý nebol nikdy dokončený. Mrija naposledy v Prahe pristála v roku 2006.

Na letisku je tento obor neprehliadnuteľný, Okrem svojej dĺžky 84 m, rozpätiu krídel 88,4 m a maximálnej vzletovej hmotnosti, ktorá môže dosiahnuť až 640 ton, je na An-225 pozoruhodný aj spôsob nakladania prepravovaného materiálu. Ten totiž prebieha na rozdiel od väčšiny lietadiel v prednej časti lietadla, kedy sa odklopí predná časť tesne pred pilotnou kabínou.

Základom bolo starostlivé plánovanie

Zvolený typ prepravy postavil DB Schenker pred ďalšiu výzvu, ktorej bolo nutné sa postaviť. Keď sa zásielky takejto váhy prepravujú po mori, nachádzajú sa počas prepravy obvykle v celodrevenom obale s konštrukčnými prvkami, ktoré definujú a umožňujú manipuláciu. V prípade leteckej prepravy je to však iné.

„Ochranný drevený obal nepripadal do úvahy. Generátor bol prekrytý špeciálnou plachtou a aby ho bolo možné v útrobách lietadla bezpečne uchytiť, bolo nutné po dohode s leteckou spoločnosťou, ktorá je zodpovedná za riadne upevnenie nákladu, na generátor navariť 36 fixačných bodov,“ popisuje manažér nadrozmerných prepráv Pavel Trnka z DB Schenker.

Špeciálna niekoľkonápravová súprava s generátorom vyrazila z Plzne na cestu na pražské letisko v utorok večer, kedy je na diaľnici D5 nižšia premávka. Sprevádzali ju vozidlá DB Schenker a tiež policajný doprovod, ktorý na problémových úsekoch odkláňal alebo zastavil dopravu.

„V porovnaní s celkovou trasou išlo síce len o zlomok cesty, napriek tomu bolo nutné aj presun po pozemných komunikáciách dobre naplánovať. S tým máme našťastie množstvo skúseností. Oveľa viac plánovania si vyžiadalo samotné nakladanie stroja do lietadla,“ hovorí Pavel Trnka z DB Schenker.

Let s viacerými medzipristátiami

V stredu ráno dorazil ťahač na letisku, kde sa generátor pomocou dvoch žeriavov naložil do lietadla Antonov An-225 Mrija. Manipuláciu uľahčila 40 metrov dlhá rampa, po ktorej sa náklad posúval do útrob lietadla.

Odlet Mrije s neobvyklým nákladom sa uskutočnil vo štvrtok ráno. Na ceste do Perthu musel An-225 dopĺňať palivo v Turkmenistane, Indii a Indonézii. Naložené totiž preletí maximálne 4000 km. Po pristátí v Perthe absolvoval generátor zvyšok cesty opäť na cestnom valníku.

„Som veľmi rád, že sme mali možnosť preveriť naše procesy a otestovať logistické riešenia v rámci tohto ojedinelého medzinárodného projektu v spolupráci s Antonovom. Podobné nadrozmerné a globálne zákazky sú pre nás vždy výzvou a zároveň spestrením,“ konštatuje Pavel Trnka.

Zaujímavosťou je rozhodne i cena prepravy, ktorá bola vyššia ako cena samotného turbogenerátora. Austrálska spoločnosť ho však nevyhnutne potrebovala, aby zamedzila vysokým stratám, spôsobeným odstavením výroby.

O lietadle Antonov An-225

Posádka:                              6

Dĺžka:                                    84 m

Rozpätie:                              18,1 m

Objem:                                905 m3

Váha (bez nákladu):           285 t

Max. vzletová váha:           640 t

Nákladový priestor:           objem 1300 m3

Dolet s 200 t nákladu:        4000 km

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Ako vyzerá budúcnosť logistiky? Nalaďte si STILLové reči

Tešíte sa, že ste vytvorili fungujúci sklad. Počet objednávok rastie, no dodávky zrazu nestíhajú a skladové kapacity dosahujú svoje limity. Zamestnanci robia príliš veľa náročnej fyzickej práce, procesy sú neefektívne, vznikajú chyby. Ako tomu predísť? Poďte o tom diskutovať s odborníkmi a pripojte sa koncom mája na livestream spoločnosti STILL. Bude o automatizácii a riadení […]

Patrik Smolka z Linde MH: Elektromobilita je pre nás historická záležitosť

Patrik Smolka pôsobí v spoločnosti Linde MH od svojich profesijných začiatkov. Z technickej podpory a cez produktový manažment sa prepracoval až k oblasti automatizácie. Viedol viacero komplexných projektov od prvotných analýz po ich finálnu implementáciu a stál za väčšinou automatizovaných riešení, ktoré spoločnosť Linde MH úspešne realizovala na slovenskom trhu. Dnes vedie tím produktovej podpory […]

„Vysokozdvižný vozík z Číny? Zabudnite na predsudky – spoľahlivosť má dnes novú značku“

Spojenie „čínska technika“ mnohým evokuje nízku kvalitu. No čo ak ide o značku, ktorá dodáva vozíky do viac ako 120 krajín, spolupracuje s európskym lídrom KION Group a ponúka overený výkon za dostupnú cenu? EP Equipment nie je neznámy výrobca. Je to jeden z globálnych hráčov, ktorý spolupracuje s KION Group – európskou jednotkou a […]

M2C Slovakia nasadzuje drony do výškového čistenia. Kto zaspí, prehrá

Trh sa mení a my s ním. V M2C Slovakia rozširujeme naše portfólio o revolučnú službu – výškové čistenie pomocou dronov. Moderná technológia Baudoin Wash-Drone 1.2 predstavuje efektívnu, bezpečnú a ekologickú alternatívu k tradičnému umývaniu fasád a solárnych panelov. Dron čistí pomocou horúcej osmotickej vody a vysokotlakovej wapky, bez potreby lešenia či horolezcov. Výsledok? Rýchlejší […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 103: 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok