
Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia žiada zrušiť zdaňovanie vreckového vodičov pri cestách do zahraničia a zmierniť vysokú daň z motorových vozidiel. Očakáva od toho zvýšenie konkurencieschopnosti slovenských dopravcov na domácom aj európskom trhu, ako aj záujmu vodičov o túto profesiu vzhľadom na ich výrazný nedostatok v SR. Vedenie združenia o tom rokovalo so štátnou tajomníčkou Ministerstva financií SR Danou Meager.
Dopravcovia otvorene hovoria o kríze v odvetví a zlých podmienkach na zamestnávanie vodičov a podnikanie. „Okrem povinnej mzdy vodičov, minimálnych miezd v zahraničí dávame aj cestovné náhrady, ktoré nám v zahraničí nechcú uznávať. S tým súvisí aj vreckové, ktoré sa hlavne využíva, keď má vodič veľa dokladov, aby sa mu to dalo do paušálu,“ hovorí Pavol Jančovič, prezident ČESMAD Slovakia. Zdanenie pripraví vodičov o cca 100 až 150 eur mesačne.
Za paradox považuje, že napriek nárastu miezd zhruba o 10 % vodiči naďalej odchádzajú do zahraničia za lepšími podmienkami. „Nás to stojí omnoho viac ako zahraničného dopravcu a človek, ktorý je platený, tam dostáva oveľa viacej ako u nás. Toto je kľúčový argument, prečo nemáme vodičov. Nepotrebujeme cudzincov, nám by stačilo, aby sa vrátili naši vodiči, ktorí sú v zahraničí,“ konštatuje Pavol Jančovič.
„Urobili sme štúdiu v prípade nemeckej minimálnej mzdy za celý mesiac. Urobili sme prepočet, koľko dostane vodič v hotovosti v prípade, že sa za rovnakých podmienok zamestná na Slovensku a v Nemecku,“ povedal Pavol Hudák, prvý viceprezident združenia ČESMAD. Prepočet upravili aj na jedno až štyri deti pre porovnanie sociálnych výhod. „Dospeli sme k záveru, že pracovná sila na Slovensku je drahšia ako v Nemecku. Vodič, ktorý nemá deti, a odíde do Nemecka, kde dostane len minimálnu mzdu, zarobí o 191 eur viac. Vodič s jedným až štyrmi deťmi má v Nemecku s prídavkami viac o 343, 493, 647 a 915 eur. Nemáme šancu konkurovať sociálnemu systému, ktorý je tu zavedený. Jedinou cestou je prijať také opatrenie, aby dopravcovia vedeli konkurovať tejto nevýhode prostredníctvom peňazí, ktoré štát berie a potrebujeme ich od štátu dostať,“ dodáva Pavol Hudák. Aj preto je podľa neho potrebné zrušiť zdaňovanie vreckového pre vodičov.
Taktiež aj daň z motorových vozidiel je na Slovensku v porovnaní s okolitými krajinami podľa ČESMADu takmer dvojnásobne vyššia a v Európskej únii je po Írsku druhá najvyššia. „Je to veľmi silný argument na to, aby sme so štátom na túto tému hovorili,“ tvrdí Pavol Jančovič.