logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Trh s priemyselnými nehnuteľnosťami v strednej a východnej Európe (CEE) vstúpil do roku 2025 so...
  • OMV Slovensko pokračuje v rozširovaní svojej siete nabíjacích staníc eMotion o nové ultrarýchle...
  • Nový klient z oblasti automotive priniesol nielen výzvy, ale aj výrazný priestor pre rast....
  • Nedostatok kvalifikovaných pracovníkov je podľa zástupcov Asociácie personálnych agentúr...

Daniel Knaisl: Automatizácia je najlepšia cesta k efektivite

27. augusta 2018
Rozhovory 0
3094
Daniel Knaisl: Automatizácia je najlepšia cesta k efektivite

Sme v období ďalšej „priemyselnej revolúcie“ a zmeny teda prichádzajú. Základ vidím v dobrom a funkčnom riešení IT, rozvoji aplikácií a masívnejšiemu nasadzovaniu moderných technológií v rámci všetkých logistických, najmä skladových procesoch, vysvetľuje v rozhovore Daniel Knaisl, konateľ skupiny Geis (CZ, SK, PL). Uvádza tiež, že nároky na investície a personálne náklady prudko rastú a trh musí byť pripravený za logistické služby platiť viac, než tomu bolo v minulosti.

Ako z pohľadu spoločnosti Geis hodnotíte doterajší priebeh tohto roka? Je na vašom podnikaní „hmatateľne“ poznať, že tuzemská ekonomika rastie?

Áno, môžem konštatovať, že rast ekonomiky je „hmatateľný“. Obzvlášť silné boli mesiace apríl a máj, kedy objemy prepráv dosahovali v mnohých dňoch rekordnú úroveň, najmä v oblasti paletových a kusových prepráv.

Na trhu možno všeobecne pozorovať, že dopyt po prepravných službách občas prevyšuje ponuku a to nielen na „našich“ trhoch. Jedným z dôvodov je až fatálny nedostatok vodičov zvlášť v niektorých regiónoch, ale aj ďalších profesií, ktoré sú potrebné pre zabezpečenie prevádzky. Náklady navyše razantne rastú a hoci sa snažíme optimalizovať naše procesy tak, aby sme využili všetky synergie, bude opäť musieť dôjsť k zvyšovaniu cien. Takú situáciu, keď sa náklady takto dynamicky vyvíjajú si nepamätám za celých 23 rokov, čo som v oblasti logistiky aktívny. Nikdy v minulosti nemuseli prepravné spoločnosti v takej miere regulovať nové zákazky – príkladom sú predvianočné limity objemov pre e-shopy – alebo dokonca niektoré nové zákazky odmietať.

Aké plány alebo ciele máte pre druhú polovicu roka 2018? Chystáte sa otvoriť nové pobočky?

Pripravujeme sa na vianočnú sezónu. Všetko nasvedčuje tomu, že objemy budú opäť vyššie ako v predchádzajúcich rokoch. Zároveň nesmieme zastať v rozvoji služieb a technológií. Do týchto oblastí neustále investujeme.

Ak chceme, aby naša prepravná sieť dobre fungovala, musíme ju rozvíjať. V Českej republike a Poľsku sme len v poslednom štvrťroku otvorili 4 nové pobočky. Pripravujeme ďalšie zmeny, ktoré sa týkajú stavby alebo sťahovania pobočiek, či nasadzovaním nových prepravných a zákazníckych aplikácií. Intenzívne tiež ďalej rozvíjame našu sieť výdajných miest – parcelshopov.

Obráťme list a pozrime sa na všeobecnejšie trendy … V poslednej dobe sa hovorí napríklad o dronoch a tiež o autonómnych vozidlách, resp. ich možnom využití v logistike. Predpokladáte, že dôjde k ich masívnemu rozšíreniu?

V prípade dronov je asi úplne férové povedať si, že je to zo strany prepravných firiem skôr dobrý marketing, ale k nejakému väčšiemu nasadeniu v dohľadnej dobe nedôjde. Nie je to ani efektívny spôsob doručenia, ani nie je vyriešená legislatíva  „leteckej prevádzky“ väčšieho množstva dronov. Takže sa skôr aj naďalej budeme stretávať s článkami, že ho tá či iná firma vyskúšala na doručenie malého balíčka na odľahlý ostrov, než aby obyvatelia veľkých miest  videli množstvo dronov na oblohe v blízkej dobe. Čo sa týka autonómnych vozidiel, tak tu som väčší optimista, aj keď cesta k plne autonómnym vozidlám, ktoré by bolo možné nasadiť napr. do hustej mestskej premávky úplne bez ľudskej posádky, bude ešte ďaleká. Zatiaľ nie sú technológie vyladené ani pre použitie v osobných vozidlách, nie v nákladnej doprave, kde by mali spoľahlivo fungovať aj pre kamión s 24 tonami nákladu.

Vývoj ale určite smeruje k automatizácii. Tá je hlavným obsahom Priemyslu 4.0 a Logistiky 4.0. Sme v období ďalšej „priemyselnej revolúcie“ a zmeny teda prichádzajú. Základ vidím v dobrom a funkčnom riešení IT, rozvoji aplikácií a masívnejšiemu nasadzovaniu moderných technológií v rámci všetkých logistických, hlavne skladových procesoch. My sami automatizáciu podporujeme a boli sme už v roku 2005 jednou z prvých balíkových služieb, ktorá aj napriek vtedy relatívne lacnej a dostupnej pracovnej sile investovala do plne automatizovaného centrálneho prekladiska a nešli sme lacnejšou cestou ručného triedenia. V minulom roku sme otvorili úplne nové a opäť plne automatizované centrálne triediace balíkové centrum v poľskom Strykowe a v Modleticiach pri Prahe. Slovenské centrálne prekladisko sme od roku 2013, kedy bolo postavené, modernizovali už dvakrát.

Akým smerom sa podľa vás bude vyvíjať logistika e-shopov? Pôjde cestou automatizácie a robotizácie?

V prípade skladovej logistiky sú dva prístupy: jeden znamená veľkú skladovú plochu bez väčšej automatizácie a väčší počet pracovníkov a druhý optimálne navrhnutý automatizovaný sklad, kde je využitý každý meter štvorcový vrátane práce v niekoľkých nadzemných úrovniach s menším počtom ľudí. Hoci je investícia do automatizácie vysoká, v dnešnej dobe je to najlepšia cesta, ako byť efektívny a ako zabezpečiť spoľahlivé fungovanie s menším počtom zamestnancov. Dnes to už nie je len o porovnaní nákladov technológie vs. pracovníci, ale o tom, že pracovníci jednoducho na trhu nie sú. Samozrejme, že každý e-shop má iné potreby a možnosti, ale aj pracovníci si dnes vyberajú zamestnávateľa podľa toho, aká je práca u neho ťažká alebo naopak ľahká a či sa musí pre každú položku ohýbať alebo je sklad vybavený napr. valčekovým dopravníkom. Teda nielen samotná efektivita práce, ale aj ohľad na potreby zamestnancov e-shopu sa stáva čoraz viac dôležitým činiteľom.

Akým smerom si myslíte, že sa bude uberať logistika v budúcnosti?

Myslím si, že stále viac e-shopov (hlavne menších a stredných) bude svoje skladové operácie outsourcovať kvôli udržaniu konkurencieschopnosti a efektivity. Malý alebo stredný e-shop si nemôže dovoliť investovať veľké prostriedky do sofistikovaného skladového softvéru, rôznych technológií typu pick by voice, pick by light, valčekových dopravníkov a pod. Pokiaľ logistický operátor zabezpečuje podobný servis pre viacero klientov, investície do týchto technológií už dáva zmysel. Všeobecne som tiež presvedčený o tom, že logistika ako odbor bude stále viac naberať na význame a stále viac firiem si bude uvedomovať, že logistiku vrátane tej prepravnej nemožno robiť kvalitne a s investíciami do rozvoja za ceny, ktoré negenerujú dostatočný zisk. Zvlášť nároky na investície a personálne náklady prudko rastú a trh musí byť pripravený za logistické služby platiť viac, než tomu bolo v minulosti.

Existuje momentálne nejaké ďalšie perspektívne odvetvie, ktoré sa môže rozvíjať podobne dynamicky ako e-commerce?

Zatiaľ nevidím žiadne odvetvie, ktoré by tak razantne ovplyvňovalo logistiku ako e-commerce v posledných rokoch. Rast e-commerce je naozaj impozantný.

Spoločnosti v dnešnej dobe čelia často nedostatku pracovných síl, napr. vodičov alebo aj skladníkov. Máte podobný problém s hľadaním nových pracovníkov? Prípadne ako tento problém riešite?

Pracovný trh je naozaj vyčerpaný. Firmy odmietajú nové zákazky, pretože ich nemá kto realizovať, úrady nestíhajú vybavovať v termínoch rôzne úkony, pretože im chýbajú  úradníci a pod. Personálne náklady rastú a nutne sa premietajú aj do finálnych cien výrobkov a služieb. U nás to inak nie je a aj my sme nútení zdvihnúť ceny našich služieb. Vzhľadom na situáciu na pracovnom trhu stále viac v niektorých krajinách musíme zamestnávať pracovníkov zo zahraničia a to nielen na pozíciách vodič alebo skladník, ale aj na kvalifikovaných a zodpovedných pozíciách, bežne napríklad ako dispečerov.
Rozhodne nezamestnávame zahraničných pracovníkov kvôli nižším nákladom. Zahraničný pracovník nás vo finále stojí často aj viac ako domáci. Ten ale k dispozícii nie je alebo nie je ochotný niektoré profesie vykonávať – ide napr. o práce na nočnom prekladisku a pod.

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

„Vysokozdvižný vozík z Číny? Zabudnite na predsudky – spoľahlivosť má dnes novú značku“

Spojenie „čínska technika“ mnohým evokuje nízku kvalitu. No čo ak ide o značku, ktorá dodáva vozíky do viac ako 120 krajín, spolupracuje s európskym lídrom KION Group a ponúka overený výkon za dostupnú cenu? EP Equipment nie je neznámy výrobca. Je to jeden z globálnych hráčov, ktorý spolupracuje s KION Group – európskou jednotkou a […]

Patrik Smolka z Linde MH: Elektromobilita je pre nás historická záležitosť

Patrik Smolka pôsobí v spoločnosti Linde MH od svojich profesijných začiatkov. Z technickej podpory a cez produktový manažment sa prepracoval až k oblasti automatizácie. Viedol viacero komplexných projektov od prvotných analýz po ich finálnu implementáciu a stál za väčšinou automatizovaných riešení, ktoré spoločnosť Linde MH úspešne realizovala na slovenskom trhu. Dnes vedie tím produktovej podpory […]

M2C Slovakia nasadzuje drony do výškového čistenia. Kto zaspí, prehrá

Trh sa mení a my s ním. V M2C Slovakia rozširujeme naše portfólio o revolučnú službu – výškové čistenie pomocou dronov. Moderná technológia Baudoin Wash-Drone 1.2 predstavuje efektívnu, bezpečnú a ekologickú alternatívu k tradičnému umývaniu fasád a solárnych panelov. Dron čistí pomocou horúcej osmotickej vody a vysokotlakovej wapky, bez potreby lešenia či horolezcov. Výsledok? Rýchlejší […]

Ako vyzerá budúcnosť logistiky? Nalaďte si STILLové reči

Tešíte sa, že ste vytvorili fungujúci sklad. Počet objednávok rastie, no dodávky zrazu nestíhajú a skladové kapacity dosahujú svoje limity. Zamestnanci robia príliš veľa náročnej fyzickej práce, procesy sú neefektívne, vznikajú chyby. Ako tomu predísť? Poďte o tom diskutovať s odborníkmi a pripojte sa koncom mája na livestream spoločnosti STILL. Bude o automatizácii a riadení […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 103: 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok