logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Zberná služba predstavuje moderný spôsob expresnej prepravy kusových a paletových zásielok....
  • V srdci oravskej prírody vyrástol jeden z najkrajších parkov v rámci siete CTP – CTPark...
  • Skupina Geis k 1. júlu 2025 preberá všetky podiely v spoločnosti agotrans Logistik GmbH so...
  • Spoločnosť MH Invest postupne realizuje nevyhnutné kroky k premene časti územia bývalej bane v...

DOPRAVA: Alternatívne pohony budúcnosťou pre zásobovanie v mestách

3. septembra 2020
Doprava 0
2173
DOPRAVA: Alternatívne pohony budúcnosťou pre zásobovanie v mestách

DOPRAVA: Alternatívne pohony budúcnosťou pre zásobovanie v mestách

Logistické a prepravné firmy sa stále viac zamerajú na zelené alternatívy. Platí to najmä v prípade zásobovania v mestách. Cielia na udržateľnosť a zníženie uhlíkovej stopy vrátane rozširovania svojich flotíl o vozidiel na elektrický, respektíve alternatívny pohon. Situácia ohľadne zbavenia sa vozidiel, ktoré fungujú na klasické naftové pohony, však vôbec nie je taká jednoduchá.

V súčasnosti žije v mestách viac ako polovica svetovej populácie a podľa očakávania odborníkov podiel obyvateľov v mestách v nadchádzajúcich desaťročiach naďalej porastie. Rast počtu ľudí je spojený aj s dopravným preťažením a znečistením ovzdušia emisiami, ktoré sú odrazom aj rastúceho dopytu po e-commerce a zavedenia nových podnikateľských modelov, akým je napríklad zdieľanie
jázd. Preto sa snažia aj firmy pôsobiace v oblasti zásobovania v mestách sa prispôsobiť novým podmienkam a moderným trendom čo sa týka podnikania a ochrany prírody.

OPTIMALIZÁCIA ZÁSIELKY NA PRVOM MIESTE

Ekologický rozmer pri riešení zásobovania obyvateľstva mestách je čoraz viac badateľný aj na Slovensku. Hoci využívanie klasických pohonov v rámci dopravy je jednoduchšie a z istého uhľa pohľadu aj lacnejšie, viaceré spoločnosti si uvedomujú, že aj ony musia niesť spoločenskú zodpovednosť pri ochrane životného prostredia. Aj preto sa snažia minimálne postupne zavádzať do svojich flotíl čím viac dopravné prostriedky, ktoré menej znečisťujú ovzdušie ako dobre známe naftové motory.

Spoločnosť Gefco pri mestských typoch prepráv využíva viaceré druhy techniky, a to od kamiónov cez sóla až po dodávky. Vhodný typ vozidla sa vždy určí v závislosti od požadovaných objemov závozov s dôrazom na ich efektívne využitie. „Vždy sa snažíme optimalizovať zásielky do jednotlivých áut tak, aby sme ich mali úplne vyťažené a eliminovali sme tak posielanie viacerých áut do tej istej oblasti. S ohľadom na životné prostredie je naším cieľom efektívne vyťažovať autá, ktoré máme k dispozícii. Pri výbere vhodného typu auta je dôležitá aj emisná trieda, kde preferujeme Euro VI,“ hovorí Ivana Košianová, cluster procurement manager spoločnosti Gefco.

V poslednom období eviduje Gefco nárast obmedzení v mestách na určité typy dopravných prostriedkov podľa emisnej triedy a takisto aj celkovej hmotnosti. Mestá sa snažia eliminovať pohyb kamiónov v oblasti ich centier a vyžadujú špeciálne povolenia na vstup do určitých oblastí. Príkladom z okolitých krajín je centrum Budapešti.

Ako sa s tým vyrovnáva firma Gefco? Využíva typy pohonov podľa aktuálnej ponuky trhu. Ešte stále sú to však zväčša dieselové motory napriek tomu, že skúšali i vozidlá s alternatívnymi pohonmi ako CNG alebo LNG. Aktuálne sa, vzhľadom na rozvinutejšiu infraštruktúru na Slovensku a na rýchlejšiu návratnosť investície, javí ako perspektívnejšie skôr CNG.

VYBUDOVANIE INFRAŠTRUKTÚRY NEVYHNUTNOSŤOU

Hlavným limitujúcim prvkom čo sa týka spôsobu zásobovania v mestách je (ne)dostatočná infraštruktúra. „Myslíme si, že ak bude vybudovaná dostatočná infraštruktúra a bude nastavená podpora či zvýhodnenie pre dopravcov, ktorí uprednostnia alternatívne typy pohonov s využívaním zemného plynu, budúcnosť v mestách sa bude uberať práve týmto smerom.

Využitie alternatívnych pohonov dnes ešte stále vyžaduje pomerne vysokú počiatočnú investíciu pri ich zabezpečení a dopravcovia nie sú zatiaľ na zmenu adekvátne motivovaní. V rámci cieľov znižovania emisií a s ohľadom na životné prostredie je však otázka času, kedy tieto typy pohonov začnú v mestách pribúdať,“ upozorňuje Ivana Košianová.

Sú alternatívne pohony budúcnosťou pre dopravu a zásobovanie v mestách? V segmente, v ktorom pôsobí aj Gefco v rámci zásobovania, to skôr vidí odborníčka na CNG a LNG pohony. „Elektriku v nákladnej doprave si v dohľadnej budúcnosti nevieme zatiaľ predstaviť. Reálnejšie vidíme CNG ako ekologickú alternatívu ku klasickým palivám. Máme informácie, že nad týmto pohonom uvažujú aj niektorí dopravcovia, s ktorými spolupracujeme.“

VPLYV DOPRAVY NA ŽIVOTNÉ PROSTREDIE

Elektrické pohony vo väčšej miere využíva v slovenských mestách spoločnosť DPD SK. V súčasnosti sú v pohybe už 32 dodávok s elektrickým pohonom. Najviac, až 29 vozidiel, má fi rma od slovenského výrobcu Voltia. Sú postavené na báze vozidiel Nissan eNV200 a svojimi parametrami plne vyhovujú dnešným potrebám mestského doručovania balíkových zásielok. Pri svojej kompaktnej veľkosti disponuje v porovnaní s ostatnými elektromobilmi vo svojej kategórii až dvojnásobným objemom nákladného priestoru, a to 8 m3, 580 kg užitočnej nosnosti a dojazdom až 200 km na jedno nabitie batérie, pričom neprodukuje žiadne emisie CO2. Okrem toho má spoločnosť vo flotile Citroën EPV s nákladným priestorom až 12 m3 a dva Nissany NV200, ktoré slúžia zákazníkom expresnej služby City Servis.

V európskych mestách je čoraz dôležitejšia otázka vplyvu dopravy na životné prostredie. Najmä v mestskom prostredí je každý jeden nový elektromobil prínosom k čistejšiemu vzduchu, ktorý dýchame. Samozrejme, každé vozidlo musí mať vhodné parametre pre konkrétny účel, na ktorý ho plánujú prepravné firmy využívať. Týka sa to najmä veľkosti nákladného priestoru, dojazdu na jedno nabitie,
ale aj možností pri manipulácií s nákladom. „V uliciach bratislavského centra doručujeme zásielky prostredníctvom cyklokuriéra. Ten má k dispozícii špeciálny elektrický cargo bicykel s nosnosťou až 300 kg. Ide o efektívny spôsob, ako doručiť zásielku ku konečnému adresátovi ,“ dodáva Peter Pavuk, generálny riaditeľ DPD SK.

Prinášame vám úryvok z rubriky DOPRAVA z časopisu Systémy Logistiky SK 83/2020. Je to ochutnávka originálneho obsahu, ktorý nájdete každý štvrťrok v luxusnej tlačenej podobe.

Nechodí vám časopis? Registrujte sa k odberu a nezmeškajte žiadne vydanie

Predplatné časopisu je ZADARMO pre odberateľov a užívateľov logistických služieb.

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

„Vysokozdvižný vozík z Číny? Zabudnite na predsudky – spoľahlivosť má dnes novú značku“

Spojenie „čínska technika“ mnohým evokuje nízku kvalitu. No čo ak ide o značku, ktorá dodáva vozíky do viac ako 120 krajín, spolupracuje s európskym lídrom KION Group a ponúka overený výkon za dostupnú cenu? EP Equipment nie je neznámy výrobca. Je to jeden z globálnych hráčov, ktorý spolupracuje s KION Group – európskou jednotkou a […]

Ako vyzerá budúcnosť logistiky? Nalaďte si STILLové reči

Tešíte sa, že ste vytvorili fungujúci sklad. Počet objednávok rastie, no dodávky zrazu nestíhajú a skladové kapacity dosahujú svoje limity. Zamestnanci robia príliš veľa náročnej fyzickej práce, procesy sú neefektívne, vznikajú chyby. Ako tomu predísť? Poďte o tom diskutovať s odborníkmi a pripojte sa koncom mája na livestream spoločnosti STILL. Bude o automatizácii a riadení […]

Patrik Smolka z Linde MH: Elektromobilita je pre nás historická záležitosť

Patrik Smolka pôsobí v spoločnosti Linde MH od svojich profesijných začiatkov. Z technickej podpory a cez produktový manažment sa prepracoval až k oblasti automatizácie. Viedol viacero komplexných projektov od prvotných analýz po ich finálnu implementáciu a stál za väčšinou automatizovaných riešení, ktoré spoločnosť Linde MH úspešne realizovala na slovenskom trhu. Dnes vedie tím produktovej podpory […]

M2C Slovakia nasadzuje drony do výškového čistenia. Kto zaspí, prehrá

Trh sa mení a my s ním. V M2C Slovakia rozširujeme naše portfólio o revolučnú službu – výškové čistenie pomocou dronov. Moderná technológia Baudoin Wash-Drone 1.2 predstavuje efektívnu, bezpečnú a ekologickú alternatívu k tradičnému umývaniu fasád a solárnych panelov. Dron čistí pomocou horúcej osmotickej vody a vysokotlakovej wapky, bez potreby lešenia či horolezcov. Výsledok? Rýchlejší […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 103: 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok