logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Zberná služba predstavuje moderný spôsob expresnej prepravy kusových a paletových zásielok....
  • V srdci oravskej prírody vyrástol jeden z najkrajších parkov v rámci siete CTP – CTPark...
  • Skupina Geis k 1. júlu 2025 preberá všetky podiely v spoločnosti agotrans Logistik GmbH so...
  • Spoločnosť MH Invest postupne realizuje nevyhnutné kroky k premene časti územia bývalej bane v...

SKLADOVANIE: Výber vozíkov je riadený účelom, topológiou a zariadením skladu

12. októbra 2020
Spravodajstvo 0
1997
SKLADOVANIE: Výber vozíkov je riadený účelom, topológiou a zariadením skladu

SKLADOVANIE: Výber vozíkov je riadený účelom, topológiou a zariadením skladu

V skladoch sa využíva veľmi široká škála vozíkov. Či sú v pohybe častejšie klasické alebo elektrické čelné, paletové, regálové, vychystávacie, vidlicové, nízkozdvižné, vysokozdvižné vozíky, elektrické ťahače alebo ťahačové prívesné vozíky, to závisí najmä od toho, v akom sklade alebo pri akej výrobe sa majú využívať.

Klasické koncepty vozíkov určených do skladov majú v dnešnej dobe ešte stále svoje opodstatnenie, a to v mnohých oblastiach, kde je potrebné ľudské rozhodovanie a súčinnosť ľudského operátora. Preto zrejme pretrvajú v podobnej forme, ako ich poznáme dnes až do doby, kedy aj samotný človek bude môcť byť v procese skladovej logistiky nahradený robotom.

ŠIROKÁ KOMBINÁCIA VLASTNOSTÍ

Rozpätie použitej techniky v skladoch Agrana Beteiligungs AG / Slovenské Cukrovary je široké. K dispozícii majú temné sklady s automatizovanými zakladačmi, hlboké regále obsluhované shuttle satelitmi. Najväčšiu skupinu tvoria čelné vozíky s voľným zdvihom umožňujúcim nakládku vozidiel a manipuláciu s paletami v sklade do výšky 3‚5 až 4 metrov. „ Výber vozíkov je riadený ich účelom, topológiou a zariadením skladu. Na Slovensku používame len čelné vysokozdvižné vozíky s nosnosťou do 2 ton, keďže ich hlavnou funkciou je premiestňovanie a expedícia tovaru na ucelených paletách v sklade bez výškových regálov,“ upresňuje Jozef Holota, corporate logistics|process & systems development manager s tým, že využívanie vozíkov sú jediným reálnym a racionálnym riešením pre presun hotových výrobkov od výrobných liniek do skladu a pre expedíciu.

Každý druh vozíkov je vyvinutý pre určitý účel a poskytuje určitú kombináciu vlastností, ktorá je vhodná do konkrétnych podmienok. „Vo svojej praxi som sa stretol prakticky so všetkými bežnými druhmi vozíkov – od transportných paletových pre jednu alebo dve palety za sebou/nad sebou, cez najbežnejšie čelné s nosnosťou od 500 kg do 25 ton, reach trucky so zdvihom do 12 metrov, systémové (pikovacie) vozíky navádzané indukciou s prepínaním režimov v úzkych uličkách, automatizovaných aj manuálnych zakladačov s koľajovými dráhami… Pri správnom výbere je každý druh vozíka tým najlepším pre určitú konkrétnu úlohu a v určitom kontexte. Pri niektorých je výhodou flexibilita, univerzálnosť, pri niektorých rýchlosť a výkon, pri iných odolnosť, rozmery, šírka uličky, polomer otáčania, kapacita, návratnosť investície, škálovateľnosť, zastupiteľnosť.“

CELNÉ VOZÍKY V PIVOVARNÍCTVE

V spoločnosti Heineken Slovensko Distribúcia využívajú vysokozdvižné, nízkozdvižné paletové vozíky, ako aj retraky. Niektoré vozíky majú upravené na pivovarnícky typ, čo znamená, že dokážu zobrať buď jednu, dve alebo štyri palety so sudmi naraz. Sú efektívnejšie pri vykladaní tovaru, proces sa vďaka nim zrýchľuje. Distribučné sklady prechádzajú postupnou modernizáciou. V sklade v Martine, ktorý bol otvorený v marci tohto roka, využívajú elektrické vozíky.

„V našom odvetví sú nevyhnutné čelné vozíky na manipuláciu paliet, bez nich by nebolo možné vyložiť žiadny kamión. Vychystávacie vozíky sú zase praktické v tom, že urýchľujú prácu pri príprave zásielok pre konečného zákazníka,“ hovorí Ján Franek, riaditeľ logistiky a člen predstavenstva Heineken Slovensko a dodáva: „Spomenul by som proces na prípravu tovarov (máme okolo 2200 druhov výrobkov), kde sme dlhšie využívali ručné paletové vozíky, no posledné roky modernizujeme a využívame vychystávacie vozíky. Urýchlilo nám to procesy v skladoch a vieme tak za rovnaký čas zvládnuť väčší objem práce.“

Ako vidí Ján Franek budúcnosť? Všetko záleží od oblasti priemyslu, typu skladov a ďalších faktorov. Aj vníma, že preferované sú elektrické vozíky, pričom tie plynové idú do úzadia. Dôvodom sú bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci a udržateľný prístup k životnému prostrediu. „V tejto súvislosti sa čoraz viac hovorí o robotizácii, ktorá je schopná predísť rôznym nebezpečným situáciám a je ekologickejšia. V našom prostredí je dôležitá aj flexibilita vozíkov, čiže využitie vozíkov pre viacero úkonov ako len pre nakladanie a vykladanie kamiónov,“ konštatuje Ján Franek s tým, že v období dvoch rokov plánujú obnoviť celý vozíkový park. Radi by mali k dispozícii len elektrické vozíky v skladoch a úplne sa odklonili od plynových. „Taktiež všetky vysokozdvižné vozíky budú napojené na tzv. správcu flotily so všetkými potrebnými informáciami pre efektívne a bezpečné riadenie flotily.“

MODERNIZÁCIA V SKLADOCH

Automatizácia vo svete vozíkov je neodvratným trendom s veľkým potenciálom. Jozef Holota očakáva, že v súvislosti s fenoménom Amazonu – ktorý je stále na prudkom vzostupe, určuje tempo a nastolil smer k masívnym investíciám v oblasti automatizácie a robotizácie v logistike – sa tvár skladovania významne zmení. „Najnovším trendom sú robotické vozíky, nielen samotnou schopnosťou plnoautomatickej prevádzky, ale aj novými možnosťami riadenia operatívnej prevádzky skladu. Za zaujímavý a výnimočný fenomén považujem drony, ktoré v poloautomatickom alebo automatickom režime dokážu vykonávať skladové inventúry. Aj keď sa nejedná o vozíky v pravom slova zmysle, preberajú na seba časť pracovnej agendy, ktorá bola riešená za pomoci vozíkov a musela byť zohľadňovaná pri projekcii ich vlastností.“

Automatizácia je aj podľa Jána Franeka logický krok pre zvyšovanie rýchlosti, presnosti ako aj optimalizácii nákladov. Je to komplexná záležitosť, pretože ku samotnému vozíku treba prehodnotiť usporiadanie skladu, prípadne iné investície do regálových riešení, dopravníkov ako aj pracovný postup. „Som veľký fanúšik takýchto riešení, pretože slúžia k odstraňovaniu strát, znižovaniu pracnosti a zlepšuje sa celková ergonómia priestoru. Z pohľadu našej práce dlhodobo využívame štandardné vozíky, ktoré sú pre našu prácu maximálne vyhovujúce. Pri výbere vozíkov sa zameriavame na bezpečnosť pracovníkov, ekologický aspekt a ’online sadu dát’ alebo bezdrôtový prenos dát pre efektívne riadenie flotily.“

Prinášame vám úryvok z rubriky SKLADOVANIE z časopisu Systémy Logistiky SK 84/2020. Je to ochutnávka originálneho obsahu, ktorý nájdete každý štvrťrok v luxusnej tlačenej podobe.

Nechodí vám časopis? Registrujte sa k odberu a nezmeškajte žiadne vydanie

Predplatné časopisu je ZADARMO pre odberateľov a užívateľov logistických služieb.

 

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Ako vyzerá budúcnosť logistiky? Nalaďte si STILLové reči

Tešíte sa, že ste vytvorili fungujúci sklad. Počet objednávok rastie, no dodávky zrazu nestíhajú a skladové kapacity dosahujú svoje limity. Zamestnanci robia príliš veľa náročnej fyzickej práce, procesy sú neefektívne, vznikajú chyby. Ako tomu predísť? Poďte o tom diskutovať s odborníkmi a pripojte sa koncom mája na livestream spoločnosti STILL. Bude o automatizácii a riadení […]

Patrik Smolka z Linde MH: Elektromobilita je pre nás historická záležitosť

Patrik Smolka pôsobí v spoločnosti Linde MH od svojich profesijných začiatkov. Z technickej podpory a cez produktový manažment sa prepracoval až k oblasti automatizácie. Viedol viacero komplexných projektov od prvotných analýz po ich finálnu implementáciu a stál za väčšinou automatizovaných riešení, ktoré spoločnosť Linde MH úspešne realizovala na slovenskom trhu. Dnes vedie tím produktovej podpory […]

M2C Slovakia nasadzuje drony do výškového čistenia. Kto zaspí, prehrá

Trh sa mení a my s ním. V M2C Slovakia rozširujeme naše portfólio o revolučnú službu – výškové čistenie pomocou dronov. Moderná technológia Baudoin Wash-Drone 1.2 predstavuje efektívnu, bezpečnú a ekologickú alternatívu k tradičnému umývaniu fasád a solárnych panelov. Dron čistí pomocou horúcej osmotickej vody a vysokotlakovej wapky, bez potreby lešenia či horolezcov. Výsledok? Rýchlejší […]

„Vysokozdvižný vozík z Číny? Zabudnite na predsudky – spoľahlivosť má dnes novú značku“

Spojenie „čínska technika“ mnohým evokuje nízku kvalitu. No čo ak ide o značku, ktorá dodáva vozíky do viac ako 120 krajín, spolupracuje s európskym lídrom KION Group a ponúka overený výkon za dostupnú cenu? EP Equipment nie je neznámy výrobca. Je to jeden z globálnych hráčov, ktorý spolupracuje s KION Group – európskou jednotkou a […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 103: 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok