logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Tématické prílohy
  • Na premeny a budúcnosť maloobchodu sa zameria druhý ročník kongresu Czech Retail Days, ktorý sa...
  • Spoločnosť Erce, známa svojimi osemvaječnými niťovkami, posilnila svoju logistickú...
  • Logistický sektor stojí na prahu zásadných zmien. Globálne dodávateľské reťazce čelia tlaku...
  • Na Slovensku dnes pracuje už viac než 135-tisíc cudzincov, čo predstavuje takmer 7 % pracovnej...

Digitalizovať sa dá aj kusová výroba: V Astra Motor ušetria až 90% času

26. novembra 2020
Spravodajstvo 0
3318
Digitalizovať sa dá aj kusová výroba: V Astra Motor ušetria až 90% času

Digitalizovať sa dá aj kusová výroba: V Astra Motor ušetria až 90 % času

Astra Motor je rodinná firma, ktorá vyrába precízne obrábacie nástroje určené na vŕtanie, zahlbovanie i frézovanie. Zaoberá sa aj projektovým riadením a vývojom na zákazku, a to pre zákazníkov, ktorí napríklad potrebujú vyrobiť úplne nový dielec. Astra Motor poskytuje klientom aj údržbu a servis nástrojov, a práve premýšľanie o tom, ako zefektívniť servis, bolo impulzom k digitalizácii.

Myšlienku previesť časť výrobných a servisných procesov do jednotiek a núl nosil v hlave riaditeľ Jan Keprda 15 rokov. Postupne si cibril požiadavky na to, čo by mal systém vedieť, aby firme priniesol, čo priniesť má – teda predovšetkým automatizáciu činností, ktoré ľuďom zaberajú príliš veľa času, rýchlejší prenos informácií a zber dát, ktoré by bolo možné využiť na ďalšie zvýšenie produktivity.

S týmito myšlienkami sa postupne obrátil na niekoľko dodávateľov IT riešení, ale ukázalo sa, že hotové riešenia dostupné na trhu nie sú vhodné a že je potrebné vyvinúť niečo úplne nové. Úlohy sa nakoniec zhostil skúsený dodávateľ IT riešení Unicorn Systems, ktorý vytvoril Digitálne pracovisko 4.0.

„Od začiatku bolo jasné, že k spoločnému projektu s Astra Motor musíme pristupovať inak, ako sa digitalizuje vo veľkých sériových výrobách,“ vysvetľuje riaditeľ produkčného streamu Unicorn Systems Karel Peška. „Vo veľkosériovej výrobe nastavíte stroj, niekoľkokrát na skúšku vyrobíte súčiastku alebo iný výrobok, zmeriate ho a overíte, či sedí, čo sedieť má. Ak áno, stroj pracuje niekoľko dní alebo dokonca mesiacov s nastavenými parametrami. Réžia spojená s prípravou výroby je úplne minimálna.“

V Astra Motor však vyrábajú nástroje po kusoch a navyše je pre ich výrobky enormne dôležitá presnosť. Všetko sa musí nastaviť s presnosťou na mikrometre, a to aj na niekoľkých strojoch pre jediný vyrábaný nástroj. Príprava pri takomto type výroby teda zaberá oveľa viac času než samotné obrábanie. Vývojári museli, samozrejme, tiež zabezpečiť, aby nový systém komunikoval s existujúcimi systémami a dokonca aj s ďalšou drobnou technikou, ako sú rôzne merače.

Digitalizácia pomáha zvýšiť produktivitu

Digitálne pracovisko 4.0 napĺňa očakávania klienta. Časovo najnáročnejšie činnosti súvisiace s výrobou sa podarilo výrazne skrátiť. Najvýraznejšie úspory času boli dosiahnuté pri poskytovaní servisu, a to až 90%. Predtým museli pracovníci pri jednotlivých strojov študovať plány konkrétneho výrobku, hľadať v dokumentácii, aký úkon majú vykonať, a podľa toho nastavovať stroj. Teraz sa o tom rozhodne už pri príjme nástroja do opravy a všetky potrebné informácie vyskočia každému operátorovi na obrazovke.

Odpadá tiež ručná evidencia toho, čo sa s nástrojom v Astra Motor dialo. Systém všetko zaznamená sám a automaticky generuje napríklad odovzdávací protokol pre zákazníka. Astra Motor má vďaka digitalizácii jasný prehľad o tom, koľko času ktoré činnosti zaberú, a môže sa lepšie rozhodovať, ako preorganizovať pracovné pozície alebo lepšie nastaviť poradie, v ktorom sa výrobky na strojoch obrábajú.

Ďalšie časové úspory navyše v budúcnosti prinesie takzvané digitálne dvojča. „O každom nástroji, ktorý vyrobíme, vzniká presný digitálny záznam. Keď nám zákazník pošle vrták, ktorý je potrebné nabrúsiť, priradíme ho pomocou QR kódu k jeho digitálnemu dvojčaťu a okamžite máme na jednom mieste všetky údaje, ktoré potrebujeme. Stačí potom len zmerať opotrebenia a hneď sa môže pristúpiť k samotnému brúseniu,“ opisuje ďalšiu z výhod digitalizácie riaditeľ Astra Motor Jan Keprda.

Poklad skrytý v dátach

Nazbierané dáta skrývajú ohromný potenciál. Jan Keprda to veľmi dobre vie a od začiatku digitalizácie má jasnú predstavu, ako ich využiť: „Pripravujeme si pôdu pre ďalší rozvoj. Predpokladám, že zhruba za rok budeme mať dostatok dát, aby sme mohli zapojiť strojové učenie a ďalšie technológie, ktoré nám umožnia dosiahnuť ešte vyššiu produktivitu. Teraz som rád, že v Unicorne pri vývoji navrhli pre Digitálne pracoviská 4.0 cloudové riešenie Microsoft Azure. Vďaka tomu máme možnosť spracovávať nesmierne množstvo dát a budeme môcť využiť nástroj na strojové učenie Azure Machine Learning.“

Digitálne pracovisko 4.0 sa v Astra Motor veľmi rýchlo ujalo. Vedenie od začiatku myslelo na to, aby dobre vysvetlilo zamestnancom, že im nový systém uľahčí prácu a uberie činnosti, ktoré nemajú v obľube, ako je napríklad vypĺňanie tabuliek. Tiež dávalo veľký dôraz na to, aby obsluha systému bola používateľsky veľa jednoduchá a zvládol ju každý, kto používa dotykový telefón. „Na to sme mali veľké nároky a vyčlenili veľkú časť rozpočtu,“ uzatvára Jan Keprda.

Výhody Digitálneho pracoviska 4.0 môžu v budúcnosti využiť aj ďalšie firmy. Po implementácii v Astra Motor ich Unicorn Systems ponúka ako produkt zložený z rôznych modulov a je tak prispôsobiteľný novým individuálnym potrebám a požiadavkám konkrétnych zákazníkov.

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Prípadová štúdia FM Logistic: Personalizácia v logistike e-commerce Lindt

Personalizácia produktov sa čoraz viac rozširuje aj mimo oblasti odevného, klenotníckeho a kozmetického priemyslu. Tento trend rýchlo rastie aj v potravinárskom sektore, kde spotrebitelia očakávajú, že si budú môcť vytvoriť produkty prispôsobené ich individuálnym preferenciám. To predstavuje náročnú výzvu pre výrobcov, ale zároveň aj veľkú príležitosť na budovanie lojality a odlíšenie sa na trhu. Partnerstvo […]

Toyota MH spája špičkové regály s inteligentnou automatizáciou

Toyota Material Handling prináša komplexné riešenia pre modernú logistiku, ktoré spájajú špičkové regálové systémy s inteligentnou automatizáciou založenou na AGV technológii. Naším cieľom je pomáhať firmám budovať efektívne, bezpečné a udržateľné skladové prevádzky pripravené na výzvy budúcnosti. V oblasti regálových riešení ponúkame široké portfólio produktov – od klasických paletových regálov a drive-in systémov, cez spádové […]

Zväz logistiky a zasielateľstva SR pozýva na odbornú konferenciu

V priestoroch hotela NH Bratislava Gate One sa 6. novembra 2025 uskutoční odborná konferencia Zväzu logistiky a zasielateľstva SR. Podujatie ponúkne bohatý program zameraný na aktuálne trendy a výzvy. Program konferencie je rozdelený do niekoľkých blokov, ktoré pokrývajú širokú škálu tém. Účastníci sa môžu tešiť na prednášky o stratégii rozvoja colníctva na Slovensku, aktuálnych trendoch […]

Slovenský industriálny trh vstupuje do druhej polovice 2025 so stabilnými cenami a rastúcou ponukou

Slovenský industriálny trh čaká v druhej polovici 2025 zvýšený dopyt oproti slabšiemu prvému polroku avšak stále pod úrovňami predošlých rokoch. S tým súvisí aj očakávaný nárast voľných priestorov a zvýšený tlak na ceny nájomného. Napriek tomu záujem investorov o logistické projekty pretrváva. Industriálny trh v prvej polovici roka ochladol. Prenájom priestorov dosiahol len 117-tisíc m², […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Systémy Logistiky 104 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Newsletter

Prihláste sa na odber newslettera časopisu Systémy logistiky, ktorý vám každú stredu doručí do e-mailovej schránky informácie o aktuálnom dianí v logistike.





Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.