logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Zberná služba predstavuje moderný spôsob expresnej prepravy kusových a paletových zásielok....
  • V srdci oravskej prírody vyrástol jeden z najkrajších parkov v rámci siete CTP – CTPark...
  • Skupina Geis k 1. júlu 2025 preberá všetky podiely v spoločnosti agotrans Logistik GmbH so...
  • Spoločnosť MH Invest postupne realizuje nevyhnutné kroky k premene časti územia bývalej bane v...

IT: NAJVÄCŠÍMI BENEFITMI EDI SÚ AUTOMATIZÁCIA, KVALITA A DOSTUPNOSŤ INFORMÁCIÍ

8. februára 2021
Spravodajstvo 0
1387
IT: NAJVÄCŠÍMI BENEFITMI EDI SÚ AUTOMATIZÁCIA, KVALITA A DOSTUPNOSŤ INFORMÁCIÍ

IT: NAJVÄCŠÍMI BENEFITMI EDI SÚ AUTOMATIZÁCIA, KVALITA A DOSTUPNOSŤ INFORMÁCIÍ

Optimalizácia nákladov tak u klienta, ako aj u dodávateľa logistických služieb. Lepšia a rýchlejšia vizibilita, menšia chybovosť a celková väčšia transparentnosť dodávateľského reťazca. Rýchlejšie informácie, ktoré sa v čas dostávajú tam, kde sú potrebné. To všetko a ešte mnoho ďalších benefitov prináša do moderných logistických procesov EDI.

Pomocou EDI si dodávateľ znižuje administratívnu záťaž pri prepisovaní objednávok do svojho špedičného programu. Všetky informácie prechádzajú z ERP systému klienta cez EDI centrum do špedičného softvéru dodávateľa. Znižuje sa aj chybovosť v dátach, ktorá môže pri manuálnom prepisovaní dát nastať.

„Ak sú cez EDI prepojené aj tzv. ’back-statusy’, opäť sa znižujú administratívne náklady na oboch stranách, nakoľko klient má informáciu o stave zásielky priamo vo svojom systéme a nepotrebuje kontaktovať servisné oddelenie dodávateľa,“ vysvetľuje Martin Štiglinc, Sales Manager European Logistics spoločnosti Dachser Slovakia.

NIŽŠIE NÁKLADY, VYŠŠIA KVALITA

V spoločnosti Dachser majú väčších klientov prepojených cez EDI alebo v poslednej dobe aj cez API prepojenie. Prvé EDI prepojenie bolo s klientom, ktorého firma aj skladovala ešte v 2007. Prečo by mali spoločnosti využívať EDI? Podľa Martina Štiglinca je odpoveď jednoduchá. Prináša im zníženie administratívnych nákladov a zvyšuje kvalitu, vizibilitu a transparentnosť. „Aktuálne je pre EDI prepojenie potrebná prítomnosť IT špecialistov na oboch stranách. Viem si predstaviť technologické vylepšenie, že EDI prepojenie by zvládol aj laik cez jednoduché grafické rozhranie, kde by sa len napasovali jednotlivé polia medzi systémami a všetko ostatné by už zabezpečil algoritmus na pozadí. A budúcnosť? Určite bude narastať počet pripojených firiem a nebude to už len doménou veľkých spoločností, ale aj stredných a menších podnikov. Takisto už vznikajú spoločnosti ponúkajúce akýsi medzičlánok pre rýchlejšiu implementáciu a adaptáciu aj u klientov, ktorí nemajú vlastné IT zabezpečenie.“

NEVYUŽITÝ POTENCIÁL EDI

Ako pripomína Viktor Petráš, obchodný a marketingový riaditeľ spoločnosti Editel CZ&SK, EDI technológie slúžiace pre vzájomnú výmenu elektronických dokladov v štruktúrovanej podobe sú tu s nami už vyše štyridsať rokov. EDI si pre svoju jednoduchosť za tú dlhú dobu vydobylo svoje stále miesto v mnohých oblastiach B2B businessu a aj vďaka výraznému využitiu globálnych štandardov. Užívatelia v odvetviach maloobchodu, ale rovnako tak automotive, logistiky alebo finančníctva si pri dnešných objemoch komunikácie ani nedokážu predstaviť ďalší rozvoj svojej oblasti bez tak spoľahlivého pomocníka, akým EDI jednoznačne je.

„EDI je pritom svojim charakterom skôr ’introvertným’ hýbateľom obchodných procesov daného odvetvia. Vo chvíli, kedy je nastavený a medzi partnermi riadne naladený, funguje plne automatizovane a skryte v pozadí ostatných ERP, logistických, veľkoskladových a obchodno-marketingových systémov, ktoré sa však bez kvalitného a včasného dátového obsahu nezaobídu. Stále je tu však mnoho ďalších procesov,
ktoré vďaka EDI výrazne zlepšujú obchodné väzby medzi partnermi. V poslednej dobe sa jedná najmä o správy ORDRSP, DESADV s SSCC kódmi, prípadne spracovanie dát z INVRPT. Potenciál týchto správ však zatiaľ zostáva stále nevyužitý,“ upozorňuje Viktor Petráš.

RÝCHLEJŠIE LOGISTICKÉ PROCESY

EDI zrýchľuje a z veľkej časti automatizuje objednávkový proces tovaru, príjem tovaru na sklad alebo vyriešenie reklamácií. Ešte väčšiu silu má po napojení na skladový systém WMS, pretože tak zamestnanci nemusia logistické doklady prepisovať ručne do svojich systémov a môžu takisto jednoduchšie využívať SSCC kódy. Myslí si to David Reichel, produktový manažér ORiON EDI v spoločnosti GRiT, ktorý vyzdvihuje transparentnosť celého procesu. Odberateľ aj dodávateľ v každom momente vedia, v akom stave je objednávka a čo sa práve deje. To prispieva k lepším vzťahom naprieč celým dodávateľským reťazcom.

„Najväčší prínos vidím v EDI správe DESADV (avízo o odoslaní tovaru), ktorá je takisto z logistických EDI správ najrozšírenejšia. Ide o elektronický dodací list. Funguje to tak, že dodávateľ krátko pred fyzickým odoslaním tovaru pošle odberateľovi EDI správu, v ktorej informuje, ktorý tovar a v akom množstve posiela. Podobne správu využije tiež dodávateľ, ktorý má logistického providera a vopred ho informuje o odoslaní tovaru na jeho sklad. Odberateľ alebo logistický provider sa tak môže na príjem tovaru vopred pripraviť. Nachystá si skladové pozície i personál tak, aby následný príjem bol čo najrýchlejší. Pretože nemusí údaje o tovare z dodávky ručne prepisovať do WMS, takisto si rýchlo a bez chyb pripraví doklady pre príjem.“

V poslednej dobe je čoraz viac obľúbená paletová správa DESADV, ktorá nesie aj informáciu o tom, aký tovar je na každej palete. Pri príjme je tak naskenovaním SSCC kódu okamžite jasné, aký tovar je na konkrétnej palete vrátane informácie o šaržiach či expirácii. Podľa Davida Reichela je užitočná aj správa INVRPT, ktorú odberateľ posiela dodávateľovi a informuje ho o svojich skladových zásobách. Dodávateľ sa tak môže vopred pripraviť na objednávku, prípadne zákazníka z vlastnej iniciatívy upozorniť na skoré vypredanie tovaru a možnosť objednať ďalší.

„V prípade EDI ide o štruktúrované dáta, ktoré sa rýchlo a presne dostanú do potrebných interných systémov. Vďaka EDI tak máte na každú objednávku okamžitú reakciu alebo dostanete avízo pred fyzickým dodaním tovaru. Funguje naprieč firemnými procesmi, ktoré sú reprezentované dokladmi (objednávka, dodací list, faktúra, príjemka). Medzi týmito procesmi a dokladmi existujú logické väzby. Tým, že firma tieto dáta dostáva v podstate ihneď a v štruktúrovanej podobe, umožňuje EDI veľa automatických kontrol, ktoré šetria prácu obsluhe a upozorňujú na prípadné nezrovnalosti, ktoré sa dajú včas vyriešiť. Prenos dokladov je navyše dobre zabezpečený,“ dodáva David Reichel s tým, že správy sú šifrované a nikto nepovolaný sa k nim nedostane – dostať podvodnú faktúru cez EDI je IT prakticky nemožné. Posielať si objednávky alebo faktúry e-mailom v PDF, alebo ešte horšie poštou, je dnes prežité a navyše nespoľahlivé.

 

Prinášame vám úryvok z rubriky IT z časopisu Systémy Logistiky SK 85/2020. Je to ochutnávka originálneho obsahu, ktorý nájdete každý štvrťrok v luxusnej tlačenej podobe.

Nechodí vám časopis? Registrujte sa k odberu a nezmeškajte žiadne vydanie

Predplatné časopisu je ZADARMO pre odberateľov a užívateľov logistických služieb.

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

M2C Slovakia nasadzuje drony do výškového čistenia. Kto zaspí, prehrá

Trh sa mení a my s ním. V M2C Slovakia rozširujeme naše portfólio o revolučnú službu – výškové čistenie pomocou dronov. Moderná technológia Baudoin Wash-Drone 1.2 predstavuje efektívnu, bezpečnú a ekologickú alternatívu k tradičnému umývaniu fasád a solárnych panelov. Dron čistí pomocou horúcej osmotickej vody a vysokotlakovej wapky, bez potreby lešenia či horolezcov. Výsledok? Rýchlejší […]

Ako vyzerá budúcnosť logistiky? Nalaďte si STILLové reči

Tešíte sa, že ste vytvorili fungujúci sklad. Počet objednávok rastie, no dodávky zrazu nestíhajú a skladové kapacity dosahujú svoje limity. Zamestnanci robia príliš veľa náročnej fyzickej práce, procesy sú neefektívne, vznikajú chyby. Ako tomu predísť? Poďte o tom diskutovať s odborníkmi a pripojte sa koncom mája na livestream spoločnosti STILL. Bude o automatizácii a riadení […]

Patrik Smolka z Linde MH: Elektromobilita je pre nás historická záležitosť

Patrik Smolka pôsobí v spoločnosti Linde MH od svojich profesijných začiatkov. Z technickej podpory a cez produktový manažment sa prepracoval až k oblasti automatizácie. Viedol viacero komplexných projektov od prvotných analýz po ich finálnu implementáciu a stál za väčšinou automatizovaných riešení, ktoré spoločnosť Linde MH úspešne realizovala na slovenskom trhu. Dnes vedie tím produktovej podpory […]

„Vysokozdvižný vozík z Číny? Zabudnite na predsudky – spoľahlivosť má dnes novú značku“

Spojenie „čínska technika“ mnohým evokuje nízku kvalitu. No čo ak ide o značku, ktorá dodáva vozíky do viac ako 120 krajín, spolupracuje s európskym lídrom KION Group a ponúka overený výkon za dostupnú cenu? EP Equipment nie je neznámy výrobca. Je to jeden z globálnych hráčov, ktorý spolupracuje s KION Group – európskou jednotkou a […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 103: 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok