logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Tématické prílohy
  • Na východ Slovenska prichádza čoraz menej nových investorov, no existujúce firmy sa neustále...
  • Ceremónia v duchu japonských tradícií, na ktorej sa zúčastnili aj významní partneri a hostia z...
  • Kým počas minulých rokov bojoval maloobchod o každú prepravnú kapacitu z Ázie, tento rok sú...
  • CTP Slovakia s hrdosťou oznamuje príchod nového významného klienta do svojho portfólia –...

Bezpečnosť, ale aj pokusy o podvody v online priestore

8. marca 2021
Spravodajstvo 0
1125
Bezpečnosť, ale aj pokusy o podvody v online priestore

Bezpečnosť, ale aj pokusy o podvody v online priestore

Uplynulý rok priniesol enormný nárast online nákupov, no zároveň aj výrazne  viac pokusov o podvody a podozrivých transakcií. Nakupovanie cez internet na jednej strane chráni ľudí pred nakazením sa koronavírusom, no na druhej strane so sebou prináša viacero nástrah.

Za posledný rok pribudlo takmer o 50 percent viac reklamovaných transakcií pri online nákupoch ako v predchádzajúcom období. Negatívnym trendom sú aj zneužitia citlivých údajov v rodine, kde dochádza často k nechceným vyzradeniam bezpečnostných kódov a hesiel, a to nielen v prípade platobných kariet, ale aj v mobilných zariadeniach.

Podstatná časť nášho života sa v súčasnosti presunula do virtuálneho priestoru. Spotrebný tovar nakupujeme väčšinu online, mnohí z nás sú nútení robiť z domu,  väčšina detí sa učí len online, pracovné schôdzky aj vyučovanie prebiehajú cez rôzne komunikačné platformy. Viacčlenné domácnosti si museli zabezpečiť zariadenia na pripojenie, notebooky, tablety či mobily. Dôležité je však aj bezpečné správanie sa v online prostredí. Číha tu totiž množstvo  nástrah nielen pre tých, pre ktorých je prostredie internetu nepreskúmané, ale aj pre skúsenejších užívateľov.

Ako bezpečne nakupovať na internete?

„Dlhodobo ľuďom radíme, aby nakupovali len v overených e-shopoch, čítali si o nich recenzie na internete, alebo dali na odporúčania a preferencie svojich známych. Najbezpečnejšie sú nákupy a platby v európskych e-shopoch, pretože tie sú zabezpečené tzv. 3D Secure ochranou. Túto ochranu však nemusia mať e-shopy mimo nášho kontinentu a môžu byť viac rizikové,“ vysvetľuje Miroslav Zborovský, ombudsman klientov Home Credit.

Chráňte si aj svoje heslá a mobil

Základným pravidlom je nikdy nikomu neoznamovať číslo platobnej karty, ani svoje prihlasovacie údaje do správcu financií alebo do mobilnej aplikácie. Pri platení je dôležité nedávať svoju platobnú kartu alebo mobilné zariadenie z ruky, alebo ich mať aspoň stále na očiach. Ideálnym prvkom zabezpečenia sú biometrické údaje, teda odtlačok prsta alebo rozpoznanie tváre. Pri internetových transakciách je najbezpečnejšie, zároveň jednoduchšie a rýchlejšie potvrdzovanie pomocou mobilnej aplikácie. Namiesto opisovania SMS kódov a dopĺňaním ďalších bezpečnostných prvkov, stačí potvrdiť transakcie v mobilnej aplikácii zadaním prihlasovacieho kódu alebo odtlačkom prsta.

„Za posledný rok sme riešili o takmer 50 percent reklamovaných transakcií viac ako v predchádzajúcom období. Nárast súvisel aj s väčším množstvom nakupovania online, kde bolo množstvo nedodaného alebo zle dodaného tovaru. Ľudia, ktorí boli doma, mali taktiež viac času  detailne kontrolovať  transakcie a následne ich reklamovať. Negatívnym trendom sú však aj zneužitia v rodine. Dochádza často k nechceným vyzradeniam bezpečnostných údajov a hesiel, a to nielen v prípade samotných platobných kariet, ale aj v mobilných telefónoch alebo iných zariadeniach,“ uvádza Alessandro Villa, vedúci oddelenia kreditných kariet spoločnosti Home Credit.

Karta tu môže byť uložená napríklad za účelom vykonávania klientom odsúhlasených pravidelných inkasných platieb, ako sú cloudové služby a predplatné v aplikáciách. „Typickým prípadom sú situácie, kedy rodičia požičajú svoj odomknutý mobilný telefón deťom, ktoré nakúpia v hernej aplikácii kredity, životy a iné platené služby. V takýchto prípadoch potom dochádza k značným škodám, ktoré sa komplikovane riešia. Je teda skutočne dôležité chrániť nielen samotnú platobnú kartu, ale aj svoj mobilný telefón, eventuálne iné zariadenia, v ktorých je uložená karta, najmä ako platobný prostriedok na vykonávanie inkasných platieb u štandardne odoberaných služieb,“ dodáva Alessandro Villa.

Pozor na phishingový email

Ľudia by si mali dať pozor na email, ktorý sa tvári, že prišiel z e-shopu alebo banky a žiada zákazníka o vyplnenie prihlasovacieho mena a hesla, pretože údajne došlo k chybe a potrebuje si potvrdiť jeho údaje. Zákazník v dobrej viere zadá meno a heslo, a ak pri predchádzajúcom nákupe v e-shope uložil svoje údaje z platobnej alebo kreditnej karty, podvodník sa k nim ľahko dostane a kartu použije k ďalšiemu nákupu.

„Veľmi často chce taký email od zákazníka prihlasovacie údaje do mobilného bankovníctva. Banky a nebankoví poskytovatelia úverov zhodne upozorňujú svojich klientov, že od nich nikdy nedostanú email, ktorý by požadoval zaslanie ich prihlasovacích údajov a hesla. V tomto prípade nikdy na email nereagujte a radšej o tom informujte svoju banku alebo poskytovateľa kreditnej karty,“ radí Miroslav Zborovský z Home Creditu.

Ako rozpoznať taký email?

Emailová adresa, z ktorej email prišiel síce vyzerá ako štandardná, ale po dôkladnom preskúmaní možno zistiť, že nemá úplne zhodný tvar ako tá pravá.

Ak je v e-maile odkaz, neodporúča sa naň klikať, iba prejsť myšou a zistiť, či text zodpovedá názvu linku či popisu.

Často sa v e-maile vyskytuje logo spoločnosti, za ktorú sa útočníci vydávajú, ktoré však nie je identické alebo je na prvý pohľad vidieť, že je do e-mailu manuálne pridané.

Podvodné emaily často obsahujú prílohu.

Veľmi často také e-maily obsahujú pravopisné chyby. 

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Toyota MH spája špičkové regály s inteligentnou automatizáciou

Toyota Material Handling prináša komplexné riešenia pre modernú logistiku, ktoré spájajú špičkové regálové systémy s inteligentnou automatizáciou založenou na AGV technológii. Naším cieľom je pomáhať firmám budovať efektívne, bezpečné a udržateľné skladové prevádzky pripravené na výzvy budúcnosti. V oblasti regálových riešení ponúkame široké portfólio produktov – od klasických paletových regálov a drive-in systémov, cez spádové […]

Zväz logistiky a zasielateľstva SR pozýva na odbornú konferenciu

V priestoroch hotela NH Bratislava Gate One sa 6. novembra 2025 uskutoční odborná konferencia Zväzu logistiky a zasielateľstva SR. Podujatie ponúkne bohatý program zameraný na aktuálne trendy a výzvy. Program konferencie je rozdelený do niekoľkých blokov, ktoré pokrývajú širokú škálu tém. Účastníci sa môžu tešiť na prednášky o stratégii rozvoja colníctva na Slovensku, aktuálnych trendoch […]

Slovenský industriálny trh vstupuje do druhej polovice 2025 so stabilnými cenami a rastúcou ponukou

Slovenský industriálny trh čaká v druhej polovici 2025 zvýšený dopyt oproti slabšiemu prvému polroku avšak stále pod úrovňami predošlých rokoch. S tým súvisí aj očakávaný nárast voľných priestorov a zvýšený tlak na ceny nájomného. Napriek tomu záujem investorov o logistické projekty pretrváva. Industriálny trh v prvej polovici roka ochladol. Prenájom priestorov dosiahol len 117-tisíc m², […]

Prípadová štúdia FM Logistic: Personalizácia v logistike e-commerce Lindt

Personalizácia produktov sa čoraz viac rozširuje aj mimo oblasti odevného, klenotníckeho a kozmetického priemyslu. Tento trend rýchlo rastie aj v potravinárskom sektore, kde spotrebitelia očakávajú, že si budú môcť vytvoriť produkty prispôsobené ich individuálnym preferenciám. To predstavuje náročnú výzvu pre výrobcov, ale zároveň aj veľkú príležitosť na budovanie lojality a odlíšenie sa na trhu. Partnerstvo […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

Systémy Logistiky 104 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Newsletter

Prihláste sa na odber newslettera časopisu Systémy logistiky, ktorý vám každú stredu doručí do e-mailovej schránky informácie o aktuálnom dianí v logistike.





Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.