Železničná nákladná doprava potrebuje pomoc štátu
Železničnému sektoru pomohlo podľa predsedu predstavenstva ZSSK CARGO Romana Gona opatrenie ministerstva dopravy, ktorým došlo k predĺženiu platnosti znížených úhrad za používanie železničnej infraštruktúry. Platnosť opatrenia bola schválená nielen na rok 2020, ale aj na rok 2021.
Ministerstvo dopravy podporilo komplexný ozdravný plán ZSSK CARGO, ktorý predložilo vedenie našej spoločnosti a je zameraný na zefektívnenie činnosti a zastabilizovanie jej hospodárskeho výsledku. Zrealizovaný bol externý personálny a procesný audit na viacerých pracoviskách, ktorý bude postupne riešiť aj na ostatné procesy a činnosti spoločnosti. Aplikované výstupy by mali napomôcť k zníženiu negatívnych ekonomických dôsledkov pandémie a poklesu tržieb z prepravy z dôvodu zníženia dopytu hutníckeho priemyslu na hospodársky výsledok spoločnosti.
„Určité rezervy vidíme v realizácii opatrení zameraných na podporu sektora železničnej nákladnej dopravy po vzore okolitých krajín. Tak ako sa podporuje cestná doprava, by sme očakávali podporiť aj nákladnú železničnú dopravu. Sektoru by pomohlo zníženie ceny za dopravnú cestu, predĺženie splatnosti faktúr a odpustenie úrokov z omeškania úhrady faktúr, odpustenie sankcii za objednanú a nevyužitú kapacitu železničnej infraštruktúry, ale aj zníženie sadzieb za elektrickú trakčnú energiu, ktorú pre dopravcov zabezpečujú Železnice Slovenskej republiky,“ dodal Roman Gono.
Niektoré štáty aplikovali v rôznej miere nariadenie Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa stanovujú opatrenia pre udržateľný trh železničnej dopravy vzhľadom na pandémiu COVID-19. Nariadenie umožňuje ešte významnejšie znížiť úhrady za používanie železničnej infraštruktúry bez nutnosti schválenia štátnej pomoci zo strany Európskej komisie. Ministerstvo dopravy však zatiaľ podľa Romana Gona neprijalo ďalšie opatrenie nad rámec dlhodobo platného nástroja na zníženie úhrad za použitie železničnej infraštruktúry.
„Za pozitívne považujeme, že ministerstvo dopravy pristúpilo k príprave návrhu podpory realizácie kombinovanej dopravy a prepráv v systéme jednotlivých vozňových zásielok na Slovensku, ktoré sú vhodným substitútom cestnej nákladnej dopravy významne zaťažujúcej životné prostredie. Opatrenia tohto druhu dlhodobo absentovali na Slovensku. Ich aplikovaním budú vytvorené rovnoprávnejšie podmienky pre sektor cestnej a železničnej dopravy s potenciálom presunu časti záťaže na železnicu v súlade so zámermi EÚ.“
Rok 2021 vyhlásila EÚ za „Európsky rok železníc“ pričom jedným z dôvodov bolo aj to, že tento rok je prvým rokom, v ktorom sa budú v celej EÚ implementovať pravidlá štvrtého železničného balíčka s konečným cieľom vytvoriť plne integrovaný európsky železničný priestor a naplniť úmysel Európskej komisie deklarovaný v Bielej knihe do roku 2050 previesť 50 % cestnej nákladnej dopravy nad 300 km na iné druhy dopravy, napr. železničnú dopravu alebo vodnú dopravu a tým znížiť emisie skleníkových plynov z dopravy (uhlíkovú stopu) aspoň o 60%.
„Aj vzhľadom na to, by sme radí privítali zintenzívnenie realizácie kľúčových programov, ktoré sa priamo dotýkajú železničnej nákladnej dopravy, a to harmonizácia podmienok podnikania pre jednotlivé druhy dopravy a tzv. internalizácia externých nákladov; vybudovanie siete multimodálnych stredísk sústredenej nakládky a vykládky (vrátane terminálov kombinovanej dopravy) v jednotlivých regiónoch SR; prekvalifikovanie segmentu prepráv jednotlivých vozňových zásielok za výkon vo verejnom záujme (vrátane podpory realizovania tzv. prvej a poslednej míle, resp. obstarania, modernizácie/prevádzky rušňov priamo viazaných na poskytovanie tejto služby); podpora štátu pri zavádzaní opatrení vyplývajúcich z legislatívy EU s cieľom zabezpečiť konkurencieschopnosť železničnej nákladnej dopravy po vzore okolitých krajín či výstavba, rekonštrukcia, obnova, rozšírenie železničných vlečiek po vzore Nemecka, Rakúska a Švajčiarska,“ dodal Roman Gono.