logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Elektronické obchodovanie naďalej mení podobu európskeho logistického trhu. Podľa najnovšej...
  • Spojenie „čínska technika“ mnohým evokuje nízku kvalitu. No čo ak ide o značku, ktorá dodáva...
  • Spoločnosť DHL bola ocenená ako líder v hodnotení Gartner Magic Quadrant 2025 pre poskytovateľov...
  • V rámci svojej expanzie na Slovensku otvorila spoločnosť PST CLC Mitsui-Soko pobočku colných...

Údaje pre zlepšovanie kvality a ergonómiu procesov

24. augusta 2021
Doprava 0
616
Údaje pre zlepšovanie kvality a ergonómiu procesov

Údaje pre zlepšovanie kvality a ergonómiu procesov

Spoločnosť Dachser spojila svoje sily so začínajúcou spoločnosťou MotionMiners, aby lepšie pochopila pracovný tok v tranzitných termináloch. Spoločnosť MotionMiners testovala novú metódu na zlepšenie kvality procesov na piatich rôznych miestach, ktorá by mala mať pozitívny vplyv aj na celkovú ergonómiu práce.

Tisíce zamestnancov logistickej siete Dachser neustále zabezpečujú spoľahlivé fungovanie dodávateľských reťazcov pre svojich zákazníkov. Väčšina týchto zamestnancov pracuje v tranzitných termináloch, v samotnom srdci logistiky. Prevažná väčšina operácií manipulácie s nákladom sa vykonáva ručne: vykladanie nákladných vozidiel, skenovanie tovaru, privážanie paliet do terminálu na dočasné uskladnenie alebo ich nakladanie priamo na ďalšie nákladné vozidlo. Je to neustály dynamický tok.

Práca zahŕňa osvedčené a dobre fungujúce postupy. V oblasti ergonómie práce však vždy existuje potenciál na zlepšenie a zjednodušenie pre zamestnancov. To si zvyčajne vyžaduje analýzu procesov založenú na meraniach. Bohužiaľ, mnohé takéto analýzy nie sú objektívne. Tradičné metódy analýzy, ktoré sa zvyčajne používajú, majú v skutočnosti množstvo nedostatkov.

Rovnako nie každému vyhovuje, keď vás pri práci sleduje iná osoba. Niektoré konvenčné analytické metódy to však využívajú ako nástroj. Zamestnanci sa potom vedome alebo nevedome snažia zabezpečiť, aby všetko urobili správne a čo najrýchlejšie. Hoci tento prístup prináša výsledky a poskytuje dôležité informácie o tom, ako proces funguje a kde je priestor na zlepšenie, no znamená tiež, že zber údajov je nielen subjektívny, ale aj časovo náročný.

Preto sa spoločnosť Dachser pustila do hľadania nových riešení na optimalizáciu efektívnosti a ergonómie práce, a tým aj kvality manipulácie s nákladom. Tieto riešenia našla mladá spoločnosť z Dortmundu. V októbri 2017 spojili svoje sily traja zamestnanci Fraunhoferovho inštitútu pre tok materiálu a logistiku IML a založili spoločnosť MotionMiners. Tento start-up pracuje nezávisle od Fraunhoferovho inštitútu od leta 2019.

Riadenie rozvojových projektov

Pri hľadaní inovatívnych riešení sa firma dlhodobo venuje začínajúcim logistickým podnikom. Podnikové laboratórium Dachser úzko spolupracuje s Fraunhoferovým inštitútom IML v Dortmunde pri hľadaní výskumných a vývojových projektov, ktoré by mohli posunúť sieť Dachser vpred. Tieto projekty zahŕňajú všetko, čo súvisí s digitálnymi technológiami, ako je dátová veda, umelá inteligencia, určovanie polohy v reálnom čase, mobilná komunikácia 5G, pripojené zariadenia (Internet of Things), autonómne vozidlá a adaptívne skladové systémy.

Aj preto sa spoločnosť dozvedela o spoločnosti MotionMiners. Táto mladá spoločnosť sa spočiatku zameriavala na optimalizáciu pri hľadaní potenciálu v skladoch. V spolupráci s Dachser sa jej vývoj rozšíril o manipuláciu s nákladom pre zasielateľský priemysel.

MotionMiners poskytuje technológiu, ktorá uľahčuje zber reálnych údajov z pracovných postupov v danom prostredí bez potreby zberu údajov o zamestnancoch. V praxi to vyzerá takto: v posledných mesiacoch sa na piatich nemeckých miestach Dachser uskutočnili merania pomocou mobilných senzorov, tzv. wearables, ktoré zhromažďujú anonymizované údaje. Zamestnanci mali tieto snímače buď na zápästí, alebo pripevnené na oblečení. Tieto snímače pohybu sa zvyčajne používajú najmä pri športových aktivitách, ale zakladatelia spoločnosti MotionMiners využívajú ich automatickú detekciu aktivity na optimalizáciu intralogistiky.

V spojení so stacionárnymi snímačmi umiestnenými v termináli alebo na regáloch zaznamenávajú aktuálne postupy. To umožnilo spoločnosti zhromažďovať údaje o činnostiach pri manipulácii s nákladom, ako je nakladanie a vykladanie, skenovanie a privážanie paliet do terminálu. Okrem času týchto procesov snímače detegujú aj nezdravé a namáhavé pohyby.

Pred začatím zberu údajov bol projekt podrobne koordinovaný s výborom pre IT generálnej rady zamestnancov. Účasť zamestnancov bola dobrovoľná a získané anonymizované údaje boli následne vyhodnotené. To umožnilo zamestnancom pracovať prirodzene. „Presvedčiť zamestnancov, aby sa zapojili, nebol žiadny problém,“ hovorí Steffen Faul, prevádzkový manažér tranzitného terminálu v Langenau, jedného z miest merania. Senzorové systémy neboli pre ľudí obťažujúce. „Výhodou je, že môžeme objektívne zaznamenávať všetky denné operácie a všetky nepredvídané udalosti,“ vysvetľuje Mauritius Herden, vedúci tímu výrobných procesov v spoločnosti Dachser Food Logistics, ktorý je zodpovedný za celý projekt.

„Získané údaje nám poskytujú úplne novú úroveň transparentnosti, ktorú sme predtým neočakávali,“ dodáva Cornelius John, vedúci tímu optimalizácie výroby v centrále spoločnosti Dachser v Kemptene.

Ďalším zaujímavým aspektom sú tepelné mapy. Na pláne terminálu ukazujú, ktoré trasy zamestnanci využívajú obzvlášť často a kde sa vyskytujú úzke miesta a dlhé čakanie. Túto skutočnosť je možné okamžite analyzovať a v ideálnom prípade odstrániť.

Do konca decembra 2020 bolo na piatich miestach zozbieraných 1 800 hodín údajov. Na záver John hovorí: „Naším pôvodným cieľom projektu bolo vytvoriť transparentnosť v súvislosti s tým, o akých časoch procesu vôbec hovoríme.“ Na základe toho bolo možné vypracovať konkrétne odporúčania a opatrenia na strategickejší a efektívnejší prístup k manipulácii s nákladom a na lepšiu podporu logistických operátorov pri ich každodennej práci. Pre Faula, ktorý v Langenau riadi manipuláciu s nákladom, je to jasná výhoda. „Dokázali sme zmerať skutočnú záťaž zamestnancov, čo nám v najlepšom prípade umožnilo predísť absenciám z dôvodu choroby alebo dokonca choroby z povolania.“

Zatiaľ čo predtým sa odporúčania pre pobočku zakladali skôr na pocitoch alebo náhodných kontrolách, teraz sú k dispozícii spoľahlivé a objektívne údaje. „V budúcnosti budeme môcť vypracovať odporúčané postupy a ponúknuť najlepšie štruktúry,“ hovorí Cornelius John.

Pilotný projekt prebiehal dobrý rok a teraz pokračuje na ďalších miestach. Cieľom do budúcnosti je zbierať údaje na viacerých pobočkách v Nemecku a inde a rozšíriť zber údajov na ďalšie skladové procesy a činnosti. „V nasledujúcich rokoch plánujeme postupne budovať merania v sieti Dachser,“ dopĺňa Cornelius John. Faul tiež dúfa, že sa merania zopakujú na miestach, kde sa už uskutočnili. „Úlohy sa časom menia. Preto som jednoznačne za to, aby sa merania opäť uskutočnili, a to aj tu, pri manipulácii s nákladom v Langenau.“

Ide predsa o to, aby zo získaných údajov niečo získali aj zákazníci. „Ťažia z väčšej transparentnosti pri manipulácii s nákladom, pretože nám poskytuje východiská pre optimalizáciu výrobných procesov, čo nám v konečnom dôsledku umožňuje poskytovať ešte lepšiu kvalitu.“ Dodáva Cornelius John.

Zníženie fyzického zaťaženia

„Najzaujímavejším výsledkom je to, čo sme sa dozvedeli o ergonómii,“ hovorí Mauritius Herden. Zariadenie na sledovanie zaznamenáva, ako často sa zamestnanci musia pri práci ohýbať, napríklad pri skenovaní štítkov na spodnej časti palety alebo pri zdvíhaní tovaru. V iných prípadoch sa zistilo, že pri vykladaní je potrebné vykonať mnoho pohybov pomocou zdvihnutých ramien. „Nakoniec nám merania poskytli prvý skutočne slušný základ informácií na posúdenie fyzickej záťaže zamestnancov,“ dodáva Mauritius Herden.

Do konca decembra 2020 boli na piatich miestach zhromaždené údaje za 1 800 hodín. Cornelius John zhrnul: „Naším pôvodným cieľom bolo vytvoriť transparentnosť v tom, o akých časových rámcoch procesu vôbec hovoríme.“ Na tomto základe bolo nakoniec možné vypracovať konkrétne odporúčania a opatrenia, ako strategickejšie a efektívnejšie pristupovať k manipulácii s nákladom a ako lepšie podporovať pracovníkov logistiky v ich každodennej práci. Pre Steffena Faula, ktorý v Langenau vedie manipuláciu s nákladom, je to jasná výhoda. „Mohli sme merať skutočné pracovné zaťaženie zamestnancov, čo nám v ideálnom prípade umožní predchádzať absenciám z dôvodu choroby alebo dokonca choroby z povolania.“

Zatiaľ čo predtým sa odporúčania pre pobočku zakladali skôr na pocitoch alebo náhodných kontrolách, teraz sú k dispozícii spoľahlivé a objektívne údaje. „V budúcnosti budeme môcť vypracovať odporúčané postupy a ponúknuť najlepšie možné normy,“ hovorí Cornelius John.

Pilotný projekt trval celý rok a teraz pokračuje na ďalších miestach. V budúcnosti je cieľom zbierať údaje na rôznych miestach v Nemecku a inde a prípadne rozšíriť zber údajov na ďalšie skladové procesy a činnosti. „V nasledujúcich rokoch plánujeme postupne rozširovať merania v sieti Dachser,“ hovorí Cornelius John. Faul tiež dúfa, že sa mu podarí zopakovať merania na miestach, kde už boli vykonané. „Výzvy sa časom menia. Preto som jednoznačne za to, aby sa merania vykonávali opakovane, a to aj tu, pri manipulácii s nákladom v Langenau.“

Koniec koncov, ide o to, aby zákazníci z týchto údajov niečo získali. „V súčasnosti je pre nich prínosom väčšia transparentnosť pri manipulácii s nákladom,“ dodáva Cornelius John, „pretože nám poskytuje základ pre optimalizáciu výrobných procesov, čo nám v konečnom dôsledku umožňuje poskytovať ešte kvalitnejšie služby.“

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Bezkonkurenčný dizajn a špičkový výkon s novým radom elektrických vysokozdvižných vozíkov Toyota Traigo48

Toyota Material Handling Europe s potešením predstavuje nový rad čelných elektrických vysokozdvižných vozíkov Toyota Traigo48, ktorý ponúka vynikajúci výkon, bezkonkurenčný dizajn a komplexný súbor funkcií, ktoré určujú nový štandard pre manipuláciu s materiálom. S 3- a 4-kolesovými modelmi v rôznych veľkostiach je rad Traigo48 prispôsobený potrebám zákazníkov, ktorí vyžadujú univerzálnosť a produktivitu v aplikáciách, ako […]

Toyota MH Europe a SSAB sa pustili do výroby novej generácie manipulačnej techniky s nižšou uhlíkovou stopou

Spoločnosť začína používať oceľ SSAB Zero z recyklovanej ocele, ktorá sa vyrába využitím elektrickej energie bez fosílnych palív a bioplynu, vďaka čomu vznikajú ocele s výrazne nižšími emisiami uhlíka z fosílnych palív. Toyota Material Handling Europe a SSAB vstupujú do partnerstva bez fosílnych palív a vďaka tejto spolupráci sa spoločnosť stáva prvým výrobcom manipulačnej techniky, […]

Ako vyzerá budúcnosť logistiky? Nalaďte si STILLové reči

Tešíte sa, že ste vytvorili fungujúci sklad. Počet objednávok rastie, no dodávky zrazu nestíhajú a skladové kapacity dosahujú svoje limity. Zamestnanci robia príliš veľa náročnej fyzickej práce, procesy sú neefektívne, vznikajú chyby. Ako tomu predísť? Poďte o tom diskutovať s odborníkmi a pripojte sa koncom mája na livestream spoločnosti STILL. Bude o automatizácii a riadení […]

„Vysokozdvižný vozík z Číny? Zabudnite na predsudky – spoľahlivosť má dnes novú značku“

Spojenie „čínska technika“ mnohým evokuje nízku kvalitu. No čo ak ide o značku, ktorá dodáva vozíky do viac ako 120 krajín, spolupracuje s európskym lídrom KION Group a ponúka overený výkon za dostupnú cenu? EP Equipment nie je neznámy výrobca. Je to jeden z globálnych hráčov, ktorý spolupracuje s KION Group – európskou jednotkou a […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 102: 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok