Alexander Jančo: Za hlavný zmysel inovácií v logistike považujem najmä rast efektivity
„Logistické centrá na Slovensku sú sústredené najmä v blízkosti diaľnic a okolí veľkých miest. Dôvodom je nielen flexibilita a rýchlejšie doručenie tovaru, ale aj silný automobilový priemysel a potreba skladov pre rýchloobrátkový tovar veľkých potravinových reťazcov. Situácia sa však mení. Pandémia koronavírusu urýchlila rast e-commerce trhu na Slovensku. S rastom internetového obchodu, doručovaním na výdajné miesto či kuriérom rastie záujem o skladovacie plochy v logistických centrách,“ opisuje aktuálnu situáciu vo svete logistiky Alexander Jančo, výkonný riaditeľ Packeta na Slovensku.
Prezradili by ste nám, ako ste sa dostali k logistike?
V Packete (predtým Zásielkovňa) pracujem od roku 2017. V tej dobe to bol rozbiehajúci sa start-up, ktorý veľa ľudí nepoznalo. Pred samotným pohovorom som ho nepoznal ani ja. Oficiálne som sa hlásil na pozíciu obchodno – ekonomický manažér. Sám som v prvom momente nevedel čo môžem od danej pozície očakávať. Pred pohovorom som si naštudoval všetko o firme a prekvapilo ma, že Zásielkovňu riadi vtedy 25-ročný riaditeľ. Celá firma bola vtedy veľmi mladá. Dovolím si povedať, že prvotné nadšenie vtedajších zamestnancov niekedy prevyšovalo ich praktické skúsenosti. To však vôbec nevadilo. Nadšenie prinášať nové vecí je dôležitý aspekt každej firmy.
Od prvého momentu sa mi páčilo, že Zásielkovňa robí veci inak v porovnaní s ostatnými logistickými firmami. Okrem toho dáva príležitosť mladým a šikovným ľuďom, ktorí chcú niečo dokázať.
Kde ste predtým pôsobili?
Predtým som pôsobil v etablovanej distribučnej firme s ročným obratom 160 miliónov eur, ktorá ponúkala komplexné služby v oblasti IT technológií. Do rozbiehajúcej Zásielkovne som neprišiel kvôli platu či firemným benefitom. Začínal som pred štyrmi rokmi so mzdou 1 000 eur a ojazdenou Škoda Combi z roku 1998, ktorú sme si striedali so skladníkmi. S ňou som samozrejme chodil na obchodné stretnutia či konferencie. Úvodné podmienky tak nekorešpondovali s mojimi predstavami ideálnej práce. Cítil som však, že je to šanca niečo dokázať, spolupodieľať sa na budovaní niečo nového a veľkého so širokou možnosťou rozhodovania. Mám totiž rád business development, veľkú mieru slobody v rozhodovaní a samozrejme rozhodujúca bola aj moja veľká túžba riadiť úspešnú firmu. Ako Chief Executive Officer Packety na Slovensku mám na starosti kompletné riadenie firmy po všetkých stránkach. Základom je rozhodovanie o veciach, ktoré majú vplyv na naše ponúkané služby či zvyšovanie počtu zákazníkov.
Čo vás na tomto obore najviac baví?
Pred našim príchodom logistika na Slovensku bola v zabehnutých koľajach s malým zameraním na spokojnosť zákazníka. Packeta prišla do logistického odvetia ako nová digitálna platforma. Chceme prinášať inovácie a oblasť logistiky na Slovensku ich aj potrebuje. Baví ma zdolávať výzvy, ktoré sme si zaumienili. A to priniesť slovenským zákazníkom nové služby so silným zameraním na rýchlosť, komfort, spokojnosť zákazníkov a dôrazom na zelenú ekonomiku.
Ako sa v obore vzdelávate a ktoré zdroje informácií a noviniek sledujete?
Každý deň sledujem viaceré, predovšetkým zahraničné média. Nesledujem pritom len oblasť logistiky, ale vzdelávam sa v rôznych oblastiach. Rad študujem rebríčky rýchlo rastúcich firiem. Zaujíma ma aké inovácie prinášajú a v čom sú tieto firmy výnimočné.
Ako by ste popísali hlavné trendy v logistike, dodávateľskom reťazci a v rámci oblasti, v ktorej ste doma?
Logistické centrá na Slovensku sú sústredené najmä v blízkosti diaľnic a okolí veľkých miest. Dôvodom je nielen flexibilita a rýchlejšie doručenie tovaru, ale aj silný automobilový priemysel a potreba skladov pre rýchloobrátkový tovar veľkých potravinových reťazcov. Situácia sa však mení. Pandémia koronavírusu urýchlila rast e-commerce trhu na Slovensku. S rastom internetového obchodu, doručovaním na výdajné miesto či kuriérom rastie záujem o skladovacie plochy v logistických centrách. Predpokladá sa, že všetky logistické a doručovateľské firmy, ktoré prepravujú tovar zákazníkom, budú výhľadovo rásť a možno očakávať, že budú vznikať sklady priamo v centrách veľkých miest pre doručenie v rámci toho istého dňa (tzv. same day delivery).
Vo veľkých zahraničných metropolách je cieľom samospráv nahradiť klasické doručovanie zásielok v historických centrách cyklokuriérmi. Dôvodom je nielen ekológia, ale aj zavádzané rôzne formy ekologického zďaňovania. V dohľadnej dobe tak možno očakávať, že sa aj vo veľkých mestách na Slovensku otvorí verejná diskusia na túto tému.
Tlak na ekologický prístup v prípade logistiky sa odráža nielen v používaní elektrických áut. Nevyriešenou otázkou totiž zostáva recyklácia použitých batérií a miera ekologickosti zdroja výroby elektriny. Z dlhodobejšieho hľadiska sa viacerí odborníci prikláňajú k využívaniu vodíkových dopravných prostriedkov. Pred hromadným nástupom takýchto prepravných prostriedkov však zostáva vyriešiť viacero technologických otáznikov.
Ďalším trend v logistike je eliminácia obalových materiálov, ktoré patria medzi najväčšie zdroje emisií v rámci nakupovania na internete. Ak si kúpite tovar, ktorý má svoju vlastnú škatuľu, doručovateľské firmy ho nebudú baliť do svojho ďalšieho obalu, tak ako to bolo doteraz. Rovnako kartónové krabice v ktorých sú zásielky prepravované kuriérom na výdajné miesta sa budú postupne nahradzovať ekologickejšími kartónplastovými variantmi. Trendom je uplatňovanie princípov cirkulárnej ekonomiky a zero waste podnikania.
Obľúbenosť výdajných boxov bude naďalej rásť. Trendom je ich umiestňovanie čo najbližšie k zákazníkovi. Okrem obchodných centier za takéto miesta možno považovať aj veľké developerské projekty, kde spolu s klasickými poštovými schránkami obyvatelia novej štvrte budú mať k dispozícii aj výdajný box na vyzdvihnutie svojej objednávky.
Priblížili by ste nám vaše profesné plány?
Moje profesijné plány sú absolútne jasné. Do troch rokov by som chcel vybudovať z Packety najväčšiu logistickú firmu na Slovensku.
V čom je podľa vás hlavný zmysel inovácií v logistike?
Za hlavný zmysel inovácií v logistike považujem najmä rast efektivity. Iba so zvyšujúcou sa efektivitou totiž prichádzajú lepšie služby pre zákazníkov. Ak firma vynaloží menšie náklady na svoju činnosť, vie ušetrené financie investovať do svojho ďalšieho rozvoja a zvyšovania konkurencieschopnosti.
Ako sa dá motivovať vašich pracovníkov, aby boli inovatívni?
V Packete máme ucelený balík programov, ako motivujeme našich pracovníkov, aby boli inovatívni. Som totiž presvedčený, že za úspechom každej firmy stoja spokojní zamestnanci. V rámci firmy máme tzv. Talent pool pomocou ktorého identifikujeme zamestnancov, ktorí prinášajú nápady, zlepšenia a ovplývajú veľkou energiou. Ponúkame im vhodné podmienky a možnosti na ich ďalší rozvoj a kariérny rast. Tento rok sme spustili Logistickú akadémiu do ktorej sa môžu zapojiť ľudia s chuťou a elánom pracovať v logistike. Počas niekoľkých mesiacov si prejdú viacerými pracovnými pozíciami a dostanú školenie z najrôznejších oblastí našej práce. Absolventi akadémie sa následne stanú aj našimi zamestnancami. Okrem týchto všetkých aktivít odmeňujeme každý dobrý nápad našich zamestnancov. Dobré nápady sa snažíme zavádzať do praxe a neustále vylepšovať naše služby.
V čom spočíva konkurenčná výhoda firmy, ktorá sa zameriava na inováciu, oproti inej, ktorá inovatívna nie je?
Vo svoje otázke ste načrtli aj odpoveď. Základná a najväčšia konkurenčná výhoda je totiž samotná inovácia. Som rád, že základnou zložkou DNA Packety sú inovácie. Som totiž presvedčený, že existuje v podnikaní len rast, alebo pokles. Ak chcete rásť, bez inovácii to nepôjde. Zoberme si to globálne. Firmy, ktoré sú dnes úspešné a ktorých služby dennodenne používame, sú inovatívne a neboja sa investovať do moderných technológií, robia odvážne kroky, ktorými vedia lepšie a efektívnejšie uspokojiť potreby svojich zákazníkov.
Môžete spomenúť jednu či viac inovácií, ktoré sa zrealizovali vo vašej firme?
Z viacerých inovácii by som rád zvýraznil inovačné Z-Boxy. Ako prvý sme na Slovensku priniesli najnovšiu generáciu bezdotykových výdajných a odosielateľských boxov. Okrem toho, že sú bezdotykové, sú napojené na solárnu energiu. Do konca roka plánujeme mať nainštalovaných viac ako 800 Z-Boxov po celom Slovensku.
Druhou zásadnou inováciou je naša mobilná aplikácia. Ide o vlajkovú loď, ktorá má slúžiť na akúkoľvek komunikáciu medzi nami a zákazníkom. Našou dlhoročnou snahou je poskytnúť zákazníkom pomocou tejto aplikácie čo najjednoduchšie a rýchle doručenie či vyzdvihnutie zásielky.
Medzi ďalšie inovácie, ktoré by som rád vyzdvihol je možnosť výdaja zásielky kuriérom pomocou PIN kódu, alebo QR kódu. Naši zákazníci už viac nemusia podpisovať papiere. Každý náš kuriér má k dispozícii mobilný terminál pomocou ktorého vybaví zásielku bezkontaktne.
Čo očakávate v tomto, aj v ďalšom roku? Do akej miery ste pripravení na tretiu vlnu pandémie, ak by sa situácia na jeseň zhoršila?
Na tretiu vlnu pandémie sme oveľa lepšie pripravení ako tomu bolo predtým. Vďaka našim skúsenostiam vieme efektívnejšie reagovať na rýchlo sa meniace podmienky. Našou výhodu je napríklad aj to, že ak by výdajné miesta museli byť z dôvodu opatrení zatvorené, vieme ich dnes nahradiť bezkontaktnými kuriérmi. Všetky opatrenia a zmeny robíme s cieľom, aby sa z Packety stala do troch rokov najväčšia logistická firma na Slovensku.
Rozhovor pripravil Tomáš Szmrecsányi