logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL Jobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Správca zálohového systému testuje nové zberové vozidlo Zberové vozidlo s lineárnymi lisovaním...
  • DHL Supply Chain prevzal vnútropodnikovú logistiku v nitrianskom Jaguar Land Rover Spoločnosť...
  • Konferenčný program kongresu OBALKO 11: návod, ako jazdiť na obalovej cunami Jazda na vlne. To...
  • Kuehne+Nagel prepravuje vybavenie pre veterné turbíny v projekte NEOM Spoločnosť Kuehne+Nagel...

Covid, nehoda v Sueze a počasie: Trojica, ktorá zmenila nielen medzinárodnú prepravu

21. januára 2022
Doprava 0
709
Covid, nehoda v Sueze a počasie: Trojica, ktorá zmenila nielen medzinárodnú prepravu

Covid, nehoda v Sueze a počasie: Trojica, ktorá zmenila nielen medzinárodnú prepravu

Hlavné prístavy v Číne minulý rok hlásili za obdobie január – november pokles preložených kontajnerov v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2020, avšak dôvodom nebol menší dopyt. Pravou príčinou je totiž súhrn negatívnych faktorov, ktoré sa v posledných dvoch rokoch na seba nabalili a spôsobili obrovské problémy v doprave po celom svete s dôsledkami ďaleko presahujúcimi oblasť logistiky. Dovážaný tovar je nedostupný, výrazne drahší a vyhliadky na zlepšenie sú zatiaľ neisté.

Podľa experta na medzinárodnú prepravu zo spoločnosti Geis CZ AIR+SEA, Davida Knoblocha, všetko začalo už začiatkom roka 2020: „Prvé veľké problémy sa začali objavovať po čínskych sviatkoch v roku 2020, kedy boli uzavreté podniky, zastavila sa výroba a letisko. Prístavy fungovali veľmi obmedzene v dôsledku chýbajúcej pracovnej sily. Keď sa následne výroba opäť spustila, začali lockdowny v USA a Európe.“

V priebehu júla 2020 síce došlo k nevídanému oživeniu dopytu, ale lodiari napriek tomu obmedzovali svoju kapacitu. Chýbal personál a ďalšie voľné kapacity. Nebolo možné zaistiť včasné vrátenie vyložených kontajnerov do prístavov a prijímanie tých, ktoré priplávali. Začali tiež problémy s chýbajúcimi kontajnermi, ktoré v niektorých regiónoch trvajú dodnes.

Po znovuotvorení Suezského prieplavu, po jeho zablokovaní v marci 2021, začalo dochádzať k problémom aj v európskych prístavoch – vykládky boli nezvyčajne nepravidelné a terminály extrémne zahltené. Krátko po tejto udalosti bola, kvôli rozšíreniu koronavírusu, na mesiac obmedzená kapacita prístavu Yantian v čínskom Šen-čene (Shenzhen). Výsledkom boli obrovské zápchy, keď pred prístavom kotvilo až 40 kontajnerových lodí. Lodiari začali využívať okolité prístavy a doba prepravy sa predlžovala.

Ďalším faktorom, spôsobujúcim eskaláciu ťažkostí, bolo nepriaznivé počasie. Kvôli tajfúnom v Číne boli niektoré prístavné terminály uzavreté niekoľko dní. Vinou záplav sa objavili komplikácie napríklad v Nemecku. Ako ale hovorí David Knobloch, prokurista spoločnosti Geis CZ Air + Sea: „Zásadnou príčinou krízy v doprave však zostáva covid a ruka v ruke s ním zavedenie nulovej tolerancie v Číne, ktorá výrazne ovplyvňuje personálnu kapacitu.“

„Situácia sa prenáša aj do vnútrozemských vlakových terminálov v niektorých mestách. Vodiči sú na miesto vykládky sprevádzaní policajnou eskortou a z auta nesmú vôbec vystupovať. Nemôžu vyzdvihovať importné kontajnery na termináloch a doručovať na vykládky. Kontajnery určené na export nie sú vpustené do prístavu a ak áno, musia zostať 14 dní v karanténe. Tým sa zvyšuje tlak na okolité alternatívne prístavy.“

Na mori po celom svete stojí takmer 400 kontajnerových lodí pred prístavmi, ktoré nestíhajú odbavovať jednotlivé kontajnery.

Operatívne riadenie dopravy je týmito tlakmi výrazne zaťažované – informácie sa menia zo dňa na deň a nie je ľahké všetko skoordinovať tak, aby ľudia dostali prvotriednu službu, na ktorú sú zvyknutí. Celý prepravný reťazec je významne narušený a doručovanie tovaru sa predlžuje rádovo na týždne. David Knobloch vysvetľuje, ako sa Geis snaží aj napriek týmto zásadným komplikáciám naplniť potreby svojich zákazníkov.

„Aby sme našim klientom zaistili aj naďalej perfektný servis, začali sme oveľa viac využívať železničnú prepravu. Pomerne unikátni sme však v doprave z Číny do Európy rovno prostredníctvom kamiónov. Tento variant je oproti námornej a železničnej preprave rýchlejší, oproti leteckej preprave zase výrazne lacnejší.“

A ako to bude ďalej?

Úroveň sadzieb námornej prepravy je dôsledkom problémov na veľmi vysokej úrovni. Bohužiaľ sa teraz nedá očakávať jej zníženie, alebo aspoň priblíženie k predcovidovej úrovni.

Väčší zlom sadzieb smerom nadol by mohol nastať v druhom štvrťroku 2022 v závislosti od dopytu. Lodiarom by sa mohlo podariť malé napravenie spoľahlivosti jednotlivých služieb a prístavy by sa mohli začať čistiť od nahromadených kontajnerov. To všetko však za predpokladu, že Čína zmierni nulovú toleranciu covid stratégie, ktorá uplatňuje striktné protiepidemické opatrenia.

Naozaj pozitívny scenár však možno očakávať až v roku 2023, kedy bude do jednotlivých služieb prichádzať väčšie množstvo nových veľkokapacitných lodí, a hlavne, prístavy by sa dovtedy mohli vyčistiť od nahromadeného množstva kontajnerov.

David Knobloch však nezabúda ani na ďalší aspekt možných problémov: „Zaujímavé bude sledovať aj samotnú stratégiu lodiarov, ktorí si stále užívajú historicky najvyššie sadzby a určite budú robiť maximum pre to, aby si toto výnimočné obdobie udržali čo najdlhšie. Už niekoľkokrát prehodnotili očakávané zisky a dostávajú sa na neuveriteľné čísla. Vďaka vysokým sadzbám totiž počas prvých troch štvrťrokov roku 2021 zdvojnásobili to, čo zarobili počas rokov 2010-2020.“

Finálny spotrebiteľ začal dôsledky spomínaných problémov pociťovať už koncom roku 2021, prípadne ich naplno pocíti hneď v prvej polovici tohto roku. Nevyhnutne totiž dôjde k znateľnému zdražovaniu dovážaného tovaru. Obchodníci, ktorí v roku 2021 ešte neupravovali ceny, už zvýšené náklady začnú plne prenášať do ceny svojho tovaru.

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

SL Jobs

SL Jobs

12. januára 2022

Archív pracovných pozícií

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Toyota predstavuje dva nové modely v zdokonalenom rade VNA

Toyota predstavuje dva nové modely v zdokonalenom rade VNA Zákazníci si môžu vybrať vozík do veľmi úzkych uličiek, ktorý vyhovuje ich prevádzke – širšiu alebo užšiu verziu, s pevným alebo kĺbovým podvozkom. Koncept pokročilých vozíkov do veľmi úzkych uličiek (VNA) je založený na modeloch Toyota BT Vector série A. Nové modely vozíkov Toyota BT Vector […]

INOFEST je festival inovácií, ktorý už štvrtý rok organizuje so svojimi členmi a partnermi združenie INOVATO

INOFEST je festival inovácií, ktorý už štvrtý rok organizuje so svojimi členmi a partnermi združenie INOVATO V roku 2023 prinášame podujatie prvýkrát na východné Slovensko, čím chceme poskytnúť príležitosť členom a partnerom prezentovať svoje firmy, hľadať biznisové príležitosti, ako aj prispieť k rozvoju inovačného ekosystému. Festival je miestom, kde sa stretávajú experti z firiem, zástupcovia […]
René Stranz, riaditeľ spoločnosti Gebrüder Weiss na Slovensku

30-ročný príbeh úspechu spoločnosti Gebrüder Weiss na Slovensku

30-ročný príbeh úspechu spoločnosti Gebrüder Weiss na Slovensku V centre pozornosti oslavy pôsobivej cesty a budovania digitalizácie a udržateľnosti lídra v oblasti logistiky. Firma Gebrüder Weiss, medzinárodná dopravná a logistická spoločnosť, rekapituluje tri úspešné desaťročia na Slovensku. Od založenia pobočky na Slovensku pred 30 rokmi sa spoločnosť s obratom 47,9 milióna eur v roku 2022 […]

Nová priemyselná a logistická hala v Martine

Nová priemyselná a logistická hala v Martine Vďaka svojej výhodnej polohe je ideálnym distribučným uzlom pre domácich a medzinárodných klientov. Logistické centrum Sučany ponúka priestory na výrobu alebo logistiku od 6 000 m2 do 40 000 m2. „Hala má územné rozhodnutie a je pripravená na sťahovanie pre klienta do deväť mesiacov od podpisu nájomnej zmluvy“ hovorí Tomáš […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 95: Hlavná téma: Lodná doprava; Doprava: Systémy riadenia dopravy; Development: Obnoviteľné zdroje v logistických parkoch; Interview: Ľuboš Paulíni o logistike pre Corner SK; Prípadová štúdia: Automatizované skladové veže; b: Elektronické zdieľanie dokladov; Sklad a manipulácia: Manipulačná technika v chladnom prostredí; Obaly: Turbulencie na paletovom trhu; Žena v logistike: Gabriela Sokolová; Agenda: Kongres EASTLOG s rekordnou účasťou

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required