logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL Jobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Obsadenosť priemyselných a logistických nehnuteľností na Slovensku vzrástla Slovenský trh s...
  • Hellmann kupuje PKZ Group a zakladá národnú pobočku na Slovensku Nadnárodná skupina akvizíciou...
  • Najväčšou výzvou logistiky poslednej míle je efektivita Za posledných 10 rokov sa toho zmenilo...
  • Šikovné malé roboty pracujú v sklade počas celej zmeny. Dokážu prepraviť rôzne druhy tovarov Sú...

Covid, nehoda v Sueze a počasie: Trojica, ktorá zmenila nielen medzinárodnú prepravu

21. januára 2022
Doprava 0
669
Covid, nehoda v Sueze a počasie: Trojica, ktorá zmenila nielen medzinárodnú prepravu

Covid, nehoda v Sueze a počasie: Trojica, ktorá zmenila nielen medzinárodnú prepravu

Hlavné prístavy v Číne minulý rok hlásili za obdobie január – november pokles preložených kontajnerov v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2020, avšak dôvodom nebol menší dopyt. Pravou príčinou je totiž súhrn negatívnych faktorov, ktoré sa v posledných dvoch rokoch na seba nabalili a spôsobili obrovské problémy v doprave po celom svete s dôsledkami ďaleko presahujúcimi oblasť logistiky. Dovážaný tovar je nedostupný, výrazne drahší a vyhliadky na zlepšenie sú zatiaľ neisté.

Podľa experta na medzinárodnú prepravu zo spoločnosti Geis CZ AIR+SEA, Davida Knoblocha, všetko začalo už začiatkom roka 2020: „Prvé veľké problémy sa začali objavovať po čínskych sviatkoch v roku 2020, kedy boli uzavreté podniky, zastavila sa výroba a letisko. Prístavy fungovali veľmi obmedzene v dôsledku chýbajúcej pracovnej sily. Keď sa následne výroba opäť spustila, začali lockdowny v USA a Európe.“

V priebehu júla 2020 síce došlo k nevídanému oživeniu dopytu, ale lodiari napriek tomu obmedzovali svoju kapacitu. Chýbal personál a ďalšie voľné kapacity. Nebolo možné zaistiť včasné vrátenie vyložených kontajnerov do prístavov a prijímanie tých, ktoré priplávali. Začali tiež problémy s chýbajúcimi kontajnermi, ktoré v niektorých regiónoch trvajú dodnes.

Po znovuotvorení Suezského prieplavu, po jeho zablokovaní v marci 2021, začalo dochádzať k problémom aj v európskych prístavoch – vykládky boli nezvyčajne nepravidelné a terminály extrémne zahltené. Krátko po tejto udalosti bola, kvôli rozšíreniu koronavírusu, na mesiac obmedzená kapacita prístavu Yantian v čínskom Šen-čene (Shenzhen). Výsledkom boli obrovské zápchy, keď pred prístavom kotvilo až 40 kontajnerových lodí. Lodiari začali využívať okolité prístavy a doba prepravy sa predlžovala.

Ďalším faktorom, spôsobujúcim eskaláciu ťažkostí, bolo nepriaznivé počasie. Kvôli tajfúnom v Číne boli niektoré prístavné terminály uzavreté niekoľko dní. Vinou záplav sa objavili komplikácie napríklad v Nemecku. Ako ale hovorí David Knobloch, prokurista spoločnosti Geis CZ Air + Sea: „Zásadnou príčinou krízy v doprave však zostáva covid a ruka v ruke s ním zavedenie nulovej tolerancie v Číne, ktorá výrazne ovplyvňuje personálnu kapacitu.“

„Situácia sa prenáša aj do vnútrozemských vlakových terminálov v niektorých mestách. Vodiči sú na miesto vykládky sprevádzaní policajnou eskortou a z auta nesmú vôbec vystupovať. Nemôžu vyzdvihovať importné kontajnery na termináloch a doručovať na vykládky. Kontajnery určené na export nie sú vpustené do prístavu a ak áno, musia zostať 14 dní v karanténe. Tým sa zvyšuje tlak na okolité alternatívne prístavy.“

Na mori po celom svete stojí takmer 400 kontajnerových lodí pred prístavmi, ktoré nestíhajú odbavovať jednotlivé kontajnery.

Operatívne riadenie dopravy je týmito tlakmi výrazne zaťažované – informácie sa menia zo dňa na deň a nie je ľahké všetko skoordinovať tak, aby ľudia dostali prvotriednu službu, na ktorú sú zvyknutí. Celý prepravný reťazec je významne narušený a doručovanie tovaru sa predlžuje rádovo na týždne. David Knobloch vysvetľuje, ako sa Geis snaží aj napriek týmto zásadným komplikáciám naplniť potreby svojich zákazníkov.

„Aby sme našim klientom zaistili aj naďalej perfektný servis, začali sme oveľa viac využívať železničnú prepravu. Pomerne unikátni sme však v doprave z Číny do Európy rovno prostredníctvom kamiónov. Tento variant je oproti námornej a železničnej preprave rýchlejší, oproti leteckej preprave zase výrazne lacnejší.“

A ako to bude ďalej?

Úroveň sadzieb námornej prepravy je dôsledkom problémov na veľmi vysokej úrovni. Bohužiaľ sa teraz nedá očakávať jej zníženie, alebo aspoň priblíženie k predcovidovej úrovni.

Väčší zlom sadzieb smerom nadol by mohol nastať v druhom štvrťroku 2022 v závislosti od dopytu. Lodiarom by sa mohlo podariť malé napravenie spoľahlivosti jednotlivých služieb a prístavy by sa mohli začať čistiť od nahromadených kontajnerov. To všetko však za predpokladu, že Čína zmierni nulovú toleranciu covid stratégie, ktorá uplatňuje striktné protiepidemické opatrenia.

Naozaj pozitívny scenár však možno očakávať až v roku 2023, kedy bude do jednotlivých služieb prichádzať väčšie množstvo nových veľkokapacitných lodí, a hlavne, prístavy by sa dovtedy mohli vyčistiť od nahromadeného množstva kontajnerov.

David Knobloch však nezabúda ani na ďalší aspekt možných problémov: „Zaujímavé bude sledovať aj samotnú stratégiu lodiarov, ktorí si stále užívajú historicky najvyššie sadzby a určite budú robiť maximum pre to, aby si toto výnimočné obdobie udržali čo najdlhšie. Už niekoľkokrát prehodnotili očakávané zisky a dostávajú sa na neuveriteľné čísla. Vďaka vysokým sadzbám totiž počas prvých troch štvrťrokov roku 2021 zdvojnásobili to, čo zarobili počas rokov 2010-2020.“

Finálny spotrebiteľ začal dôsledky spomínaných problémov pociťovať už koncom roku 2021, prípadne ich naplno pocíti hneď v prvej polovici tohto roku. Nevyhnutne totiž dôjde k znateľnému zdražovaniu dovážaného tovaru. Obchodníci, ktorí v roku 2021 ešte neupravovali ceny, už zvýšené náklady začnú plne prenášať do ceny svojho tovaru.

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

SL Jobs

SL Jobs

12. januára 2022

Archív pracovných pozícií

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Šikovné malé roboty pracujú v sklade počas celej zmeny. Dokážu prepraviť rôzne druhy tovarov

Šikovné malé roboty pracujú v sklade počas celej zmeny. Dokážu prepraviť rôzne druhy tovarov Sú malé, obratné a inteligentné – autonómne mobilné roboty, nazývané aj podbehové AGV pre horizontálnu prepravu, už dnes dokážu plniť aj náročné úlohy. Nie je potrebné tvoriť zložitú automatizovanú infraštruktúru, dajú sa efektívne integrovať do existujúcich prostredí a systémov. Roboty série […]

Generálny dodávateľ a špecialista na návrh riešenia sú dve strany jednej mince

Generálny dodávateľ a špecialista na návrh riešenia sú dve strany jednej mince Švajčiarska rodinná spoločnosť, ktorá je úspešná na trhu už viac ako 65 rokov, sa špecializuje na celkové intralogistické riešenia a je jedným zo svetových lídrov na trhu riešení materiálových tokov. Z hľadiska riešení predstavuje Ferag kombináciu svojho „Skyfall“ a inteligentného napojenia na dopravnú […]

Hľadáte optimalizáciu dodávateľského reťazca vašej spoločnosti?

Hľadáte optimalizáciu dodávateľského reťazca vašej spoločnosti? Zvážite výhody paletového poolingu v oblasti rýchloobrátkového spotrebného tovaru (FMCG) v Českej republike, na Slovensku či v Maďarsku. „Paletový pooling stojí na štyroch základných pilieroch, prvým je znižovanie nákladov na obalové materiály, v tomto prípade palety. Druhým pilierom je ušetrený čas, ktorý by musel byť venovaný správe vlastných paliet. […]
TBA Plastové obaly

TBA Plastové obaly prichádza na trh s vlastným radom skladacích euro prepraviek

TBA Plastové obaly prichádza na trh s vlastným radom skladacích euro prepraviek V tomto roku bol zahájený program výroby novej generácie skladacích euro prepraviek, pri ktorých vývoji boli brané do úvahy iba najnovšie trendy. Skladacie euro boxy od spoločnosti TBA Plastové obaly nájdu využitie vo všetkých odvetviach. Ich jasnou prednosťou je úspora miesta, stabilné stohovanie […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 93: Hlavná téma: Logistické služby; Doprava: Využitie LNG v doprave; Development: Vplyv inflácie na projekty; Interview: Peter Holba, Dalitrans; Prípadová štúdia: Spolupráca Packeta a 108 Agency; Výrobná logistika: Efektivita manipulačnej techniky; Skladovanie: Trendy vo svete paliet; Management: Bezpečnosť zamestnancov; Obaly: RFID; Žena v logistike: Mária Budzelová; KLM: Na návšteve Česmad a DPD

SL SK 94: Hlavná téma: Logistika poslednej míle; Doprava: Elektromobilita v nákladnej doprave; Development: Špekulatívna výstavba; Interview: Ladislav Funtík, o logistike pre Ryba Žilina; Prípadová štúdia: Väčšie skladové priestory; Výrobná logistika: Čo prinesie rok 2023 pre automotive a logistiku; Management: Krízové obdobie a inflácia – ako ich prežili firmy?; Obaly: Vratné obaly a budúcnosť; Žena v logistike: Jozefína Tóthová; Agenda: Kongres Slovlog a jeho odkaz pre slovenskú logistiku

 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required