Cestou v logistike potravín sú inovácie a digitalizácia – prinášajú benefit všetkým
So zámerom získať prehľad o súčasných trendoch v tomto segmente sme oslovili jednu z najväčších slovenských distribučno-logistických spoločností – žilinský PRETOLOG.
Tento komplexný poskytovateľ služieb v oblasti skladovania a prepravy potravín, ktorý denne spracuje 1700 objednávok a vyexpeduje 49 ton chladeného, 45 ton mrazeného a 4 tony trvanlivého tovaru, patrí zároveň medzi lídrov v inováciách týkajúcich sa logistiky potravín.
Automatizácia pri skladovaní chladeného a mrazeného tovaru dáva pridanú hodnotu
Automatizácia je trend, ktorým sa dnes uberá veľa firiem. Nie je to však častý jav v odvetví skladovania mrazených a chladených potravín. Skladovanie v takýchto extrémnych podmienkach si vyžaduje dôkladnú stavebnú pripravenosť a vyznačuje sa vyššími nárokmi na použité stroje a elektronické zariadenia. Príkladom je práve PRETOLOG, kde sa rozhodli pre inštaláciu automatického dopravníkového systému na príjem a expedíciu chladených a mrazených tovarov.
„Táto investícia nám priniesla zlepšenie plynulosti v procesoch naskladnenia a vyskladnenia tovarov. Podarilo sa nám tým minimalizovať prípadné teplotné straty, ktoré súvisia s využívaním manipulačnej techniky. Rozhodujúce bolo aj zníženie zaťaženia mraziarenskej technológie, čo samozrejme predlžuje jej životnosť a zároveň znižuje energetickú náročnosť,“ pokračuje Ladislav Funtík a dodáva, že automatizácia tohto systému tiež pomohla eliminovať chybovosť na strane ľudského faktora a zvýšila komfort zamestnancov pracujúcich v sťažených podmienkach pri výrazne nízkych teplotách.
Prehľad o tovare kedykoľvek a kdekoľvek vďaka WMS
Zákazníci vyžadujú, aby boli potraviny čo najčerstvejšie. Rastúci dopyt po zdravších a udržateľnejších produktoch urýchlil aj tlak na lepší prístup k dôveryhodným, spoľahlivým a transparentným informáciám o ich ceste a manipulácii s nimi.
„Z analýzy možných rizík vyplynulo, že je dnes absolútne kľúčové klásť dôraz na dosledovateľnosť, a v prípade potreby dokázať zabezpečiť pre našich obchodných partnerov spätnú logistiku. Naším cieľom je byť schopný presne identifikovať, v akej časti logistického reťazca sa tovar práve nachádza. Riešenie nám ponúklo rozšírenie už zavedeného systému riadeného skladu, tzv. WMS. Touto inováciou dokážeme mať v reálnom čase k dispozícii údaje o pohybe tovaru medzi jednotlivými bodmi – od príjmu, skladovania, naloženia až po distribúciu,“ približuje silnú stránku spoločnosti PRETOLOG jej výkonný riaditeľ. Digitálne inovácie v tejto oblasti tak prinášajú nepochybne benefit nielen pre logistické spoločnosti, ale aj pre predajcov, výrobcov a koncových zákazníkov.
Prvotriedna preprava produktov rôznych teplotných režimov
Distribučná firma sídliaca v Žiline patrí medzi najväčších hráčov vo svojom segmente aj z pohľadu vozového parku. Disponuje až 73 vlastnými vozidlami rozličnej kapacity, pričom najväčšiu časť tvoria 8- až 11-paletové nákladné autá. Všetky vozidlá určené na prepravu chladeného a zároveň mrazeného tovaru sú vybavené priečkou pre rozdelenie teplotných režimov.
„Na náš vozový park sme mimoriadne hrdí. Sme presvedčení, že aj naši obchodní partneri oceňujú snahu poskytovať najvyššiu kvalitu v tomto zmysle. Do obnovy vozového parku investujeme ročne takmer 800-tisíc eur. Kľúčové pre nás je, aby mali vozidlá v jednotlivých komorách samostatný agregát s možnosťou regulácie teploty. Vďaka tomu vieme prepraviť súčasne produkty v rôznych teplotných režimoch, teda chladené, mrazené alebo trvanlivé tovary,“ uvádza Ladislav Funtík a ďalej dodáva, že všetky autá PRETOLOG-u disponujú záznamom o priebehu teploty, tzv. data cold, čo umožňuje sledovať všetky požiadavky na dodržiavanie teplotného reťazca od nakládky až ku konečnému odberateľovi v reálnom čase.
Štandardom je vybavenie každého vozidla GPS monitoringom, ktorý poskytuje údaje od lokalizácie až po komplexný záznam prevádzky.
„Pre plánovanie jednotlivých distribučných trás využívame SW PLANTOUR, ktorý navrhne podľa digitálnych máp nakládku vozidiel a rozvozovej trasy tak, aby boli využité dostupné vozidlá, splnené závozové požiadavky zákazníkov a náklady na dopravu boli čo najnižšie,“ vysvetľuje konateľ spoločnosti. PRETOLOG má v rámci distribučnej siete na Slovensku pod sebou aj 5 cross-dock stredísk, a to v Banskej Bystrici, Nitre, Častkovciach, Budimíre a Poprade. „Naša filozofia v tomto zmysle je neskladovať, ale čo najefektívnejšie distribuovať tovar z centrálneho skladu v Žiline,“ dopĺňa na záver Ladislav Funtík.