Nové modely prinesú spoločnosti Volkswagen Slovakia inovatívne technológie, ale aj vyššie nároky na logistiku
Výrobná spoločnosť Volkswagen Slovakia je priekopníkom v nasadzovaní najmodernejších technológií, automatizácie a digitalizácie. Vyžaduje si to zvyšujúca sa komplexita, ako aj počet a technická náročnosť vyrábaných modelov. Ďalšie nové technológie pribudnú do bratislavského závodu aj vďaka nábehu nových produktov. Zároveň sa však zvýšia aj nároky na logistiku, o ktorú sa v závode stará viac ako 2 500 pracovníkov.
V bratislavskom závode Volkswagen Slovakia aktuálne logistika zabezpečuje vyše 26 000 druhov dielov pre výrobu ôsmich modelov štyroch koncernových značiek. Do závodu smeruje každý deň viac ako 650 kamiónov s nakupovanými dielmi a ďalších 600 „just in sequence“ nákladných vozidiel od lokálnych dodávateľov. Zo Slovenska pochádza až 25 % výrobného materiálu, čo predstavuje nákupný objem vo výške 2 mld. eur.
Hlavnou tepnou logistiky vo Volkswagen Slovakia je logistické centrum. Ide o jedno z najmodernejších a najväčších logistických centier na Slovensku, ktorého vybudovaním sa podniku znížili logistické náklady, skrátili logistické cesty a odľahčila nákladná doprava v Devínskej Novej Vsi. S veľkou prestavbou logistickej štruktúry sa začalo na prelome rokov 2016/2017 s príchodom nových generácií SUV vozidiel a investíciou do kompletnej výroby Porsche modelov. Súčasťou investície do logistiky bolo aj vybudovanie riadiaceho strediska pre kamióny na opačnej strane závodu.
Logistické centrum sa rozprestiera na ploche približne 15 futbalových ihrísk (125 000 m2). Premávajú v ňom podobne ako v iných častiach závodu aj automaticky riadené vozíky (AGV), mnohé procesy sú automatizované a pri školeniach sa využíva tiež virtuálna realita. Súčasťou haly je aj sklad batérií pre elektrické a hybridné vozidlá a automatický zakladač s kapacitou 160 000 zásobníkov na malé montážne diely, ktorý dokáže za hodinu vyskladniť a zaskladniť až 1 360 zásobníkov.
V bratislavskom závode sa diely dopravujú na miesto spotreby, tzn. na miesto ich zabudovania do vozidla, po 217 trasách, z ktorých 40 % zabezpečujú práve automaticky riadené vozíky. Vďaka digitalizácii preteká obrovské množstvo dát a informácií prostredníctvom 42 logistických IT systémov.
„V rámci logistiky pilotujeme digitálne dvojča štruktúry haly a procesov, čo nám v budúcnosti umožní rýchlejšie optimalizovať procesy internej operatívnej logistiky či vstupovať v procese plánovania do ´real time´ priestoru procesov bez toho, aby sme ich narúšali, ale zároveň návrhy validovali. V neposlednom rade je možné túto technológiu využívať aj na tréning a kvalifikáciu zručností, či už u vodičov vysokozdvižných vozíkov alebo pracovníkov v supermarketoch,“ vysvetlil Martin Adamička, vedúci plánovania logistiky vo Volkswagen Slovakia.
Volkswagen Slovakia sa aktuálne intenzívne pripravuje na štart produkcie nových modelov Volkswagen Passat a ŠKODA SUPERB, ktorý je naplánovaný na budúci rok. I keď najväčšie stavebné a prestavbové zásahy sa týkajú priamo výrobných liniek, nároky sa zvyšujú aj smerom k logistike. Tá dnes vychystáva pre produkciu denne približne 70 000 zásobníkov s výrobným materiálom. So začiatkom výroby nových modelov sa tento počet zvýši o ďalších 11 000 zásobníkov.
Logistika sa tiež pripravuje na nasadenie novej generácie automaticky riadených vozíkov v novovznikajúcej karosárni a zavedie aj novinku v podobe vysokozdvižných automaticky riadených vozíkov. V súvislosti s príchodom nových modelov bude Volkswagen Slovakia prijímať stovky nových zamestnancov. Okrem už avizovaných nových pracovných miest vo výrobe podnik očakáva aj posilnenie personálu u logistického partnera.