logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL Jobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Obsadenosť priemyselných a logistických nehnuteľností na Slovensku vzrástla Slovenský trh s...
  • Hellmann kupuje PKZ Group a zakladá národnú pobočku na Slovensku Nadnárodná skupina akvizíciou...
  • Najväčšou výzvou logistiky poslednej míle je efektivita Za posledných 10 rokov sa toho zmenilo...
  • Šikovné malé roboty pracujú v sklade počas celej zmeny. Dokážu prepraviť rôzne druhy tovarov Sú...

Prijatie novely zákona o obchodovaní s emisnými kvótami je kľúčom k zachovaniu vysoko energeticky náročného priemyslu na Slovensku

19. januára 2023
Spravodajstvo 0
243
Prijatie novely zákona o obchodovaní s emisnými kvótami je kľúčom k zachovaniu vysoko energeticky náročného priemyslu na Slovensku

Prijatie novely zákona o obchodovaní s emisnými kvótami je kľúčom k zachovaniu vysoko energeticky náročného priemyslu na Slovensku

Asociácia priemyselných zväzov a dopravy (APZD) apeluje na prijatie novely zákona o obchodovaní s emisnými kvótami z dielne poslanca Karahutu. Návrh prináša spravodlivejšie prerozdelenie výnosov z dražieb kvót, zvyšuje príjmy Envirofondu z predaja emisných povoleniek z 30 % na 70 % a zároveň navyšuje podiel určený na kompenzácie energeticky náročným podnikom z 25 % na 35 %.

Európska únia vytvorila systém emisných povoleniek, ako poplatkov navyše nad cenu elektrickej energie, ktoré sa zbierajú v členskom štáte EÚ v tzv. Environmentálnom fonde a majú byť využité na zelené ciele a kompenzáciu vysoko energeticky náročnej výroby. Práve táto sa v Európe kvôli zavedeným emisným povolenkám mimoriadne predražuje. Európske štáty k tomu pristupujú rôzne, a sami si určujú výšku kompenzácií.

Still spustí v Hamburgu výrobu palivových článkov

Pre zachovanie energeticky náročnej výroby Slovensko potrebuje podľa asociácie prijať novelu zákona o obchodovaní s emisnými kvótami 414/2012 Z. z., zvýšiť príjmy Envirofondu z predaja emisných povoleniek z 30 % na 70 % (teda využívať peniaze z povoleniek na zelené ciele) a schváliť schému štátnej pomoci pre vysoko energeticky náročný priemysel aspoň do výšky 25 % z predaja povoleniek, tak ako to majú v ostatných priemyselných štátoch EÚ.

„Ak v roku 2021 bola vo Francúzsku vyplatená kompenzácia za rok 2020 vo výške 37,4 % z predaja emisných povoleniek a u nás to bolo 4,5 %, nemôžeme hovoriť o rovnakých podmienkach na podnikanie. Vysoko energeticky náročné výroby sa stávajú neudržateľné, čo bol napríklad prípad Slovalca či OFZ,“ zdôrazňuje asociácia.

Úsporné opatrenia aj v logistike pomohli zvládnuť Kofole nárast cien surovín, materiálov a energií

Na Slovensku je technologicky špičkovú hlinikáreň so zapracovaným tímom kvalifikovaných odborníkov. Jej produkcia dosahovala výborné emisné štandardy – 4 tony CO2 na tonu hliníka, čo je výrazne menej ako svetový priemer 16,7 tony CO2 na tonu hliníka, resp. 20 ton CO2 na tonu hliníka v Číne. „Jediné, čo nemáme, sú porovnateľné legislatívne podmienky kompenzácií z výnosov z predaja emisných povoleniek v rámci krajín EÚ,“ upozorňuje Andrej Lasz, generálny sekretár APZD.

Energeticky náročné podniky sú najzraniteľnejšie

Pri súčasných cenách energií sú vysoko energeticky náročné spoločnosti najohrozenejšie, pretože majú náklady na elektrinu mnohonásobne vyššie než iní výrobcovia. Elektrická energia predstavuje 40 % až 60 % výrobných nákladov. Pokiaľ bežnému priemyselnému podniku stúpnu náklady o milión, vysoko energeticky náročnému priemyslu stúpnu o miliardu. Pre tieto podniky je to obrovská záťaž, ktorá môže viesť až k úplnému utlmeniu a zavretiu výroby.

„Aby sme tomuto predišli, vysoko energeticky náročné podniky si musia nakupovať elektrickú energiu v čase, kedy má priaznivé ceny. Aby toho boli schopné, potrebujú predvídateľný systém platieb do a príspevkov z Environmentálneho fondu. Ten nám na Slovensku chýba,“ zdôrazňuje Andrej Lasz.

Príjmy Envirofondu rastú, objem pomoci sa znižuje

Príjmy Envirofondu každoročne rastú, ale nie sú využívané v súlade s ich účelom – pomoc podnikom so zelenou transformáciou. Pre ilustráciu, kým v roku 2016 boli príjmy 65 mil. EUR, v roku 2020 narástli na 400 mil. EUR. Výška kompenzácii sa však znížila z 10 mil. EUR v roku 2016, na 4 mil. EUR v roku 2020.

EÚ pritom umožňuje vybraným firmám kompenzovať nepriame náklady na CO2 až do výšky 25 % príjmov z aukcií emisných kvót. Výška kompenzácií pre energeticky náročné a strategické podniky je na Slovensku oproti iným krajinám EÚ násobne nižšia:  V roku 2020 dostal náš priemysel podporu len 4,55 % z predaja emisií, Nemecko 17,4 % výnosov, Belgicko 30,9 %, Fínsko 34,3 %, Francúzsko 37,4 %.

„Slovenské podniky tak strácajú konkurencieschopnosť nielen voči ázijským, ale už aj voči európskym producentom s vyššou kompenzáciou. Veríme, že prijatím novely zákona č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami poslanci NR SR prispejú k zvýšeniu konkurencieschopnosti slovenského priemyslu,“ dodáva Andrej Lasz z APZD.ň

 

Ilustračné foto VW

Súvisiace články:

Still spustí v Hamburgu výrobu palivových článkov Úsporné opatrenia aj v logistike pomohli zvládnuť Kofole nárast cien surovín, materiálov a energií Spoločnosť JT Energy Systems otvorila batériové úložisko so špičkovým výkonom 25 MW Mega investície do elektromobility pokračujú, časť z koláča získala slovenská firma
Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

SL Jobs

SL Jobs

12. januára 2022

Archív pracovných pozícií

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Šikovné malé roboty pracujú v sklade počas celej zmeny. Dokážu prepraviť rôzne druhy tovarov

Šikovné malé roboty pracujú v sklade počas celej zmeny. Dokážu prepraviť rôzne druhy tovarov Sú malé, obratné a inteligentné – autonómne mobilné roboty, nazývané aj podbehové AGV pre horizontálnu prepravu, už dnes dokážu plniť aj náročné úlohy. Nie je potrebné tvoriť zložitú automatizovanú infraštruktúru, dajú sa efektívne integrovať do existujúcich prostredí a systémov. Roboty série […]

Generálny dodávateľ a špecialista na návrh riešenia sú dve strany jednej mince

Generálny dodávateľ a špecialista na návrh riešenia sú dve strany jednej mince Švajčiarska rodinná spoločnosť, ktorá je úspešná na trhu už viac ako 65 rokov, sa špecializuje na celkové intralogistické riešenia a je jedným zo svetových lídrov na trhu riešení materiálových tokov. Z hľadiska riešení predstavuje Ferag kombináciu svojho „Skyfall“ a inteligentného napojenia na dopravnú […]

Hľadáte optimalizáciu dodávateľského reťazca vašej spoločnosti?

Hľadáte optimalizáciu dodávateľského reťazca vašej spoločnosti? Zvážite výhody paletového poolingu v oblasti rýchloobrátkového spotrebného tovaru (FMCG) v Českej republike, na Slovensku či v Maďarsku. „Paletový pooling stojí na štyroch základných pilieroch, prvým je znižovanie nákladov na obalové materiály, v tomto prípade palety. Druhým pilierom je ušetrený čas, ktorý by musel byť venovaný správe vlastných paliet. […]
TBA Plastové obaly

TBA Plastové obaly prichádza na trh s vlastným radom skladacích euro prepraviek

TBA Plastové obaly prichádza na trh s vlastným radom skladacích euro prepraviek V tomto roku bol zahájený program výroby novej generácie skladacích euro prepraviek, pri ktorých vývoji boli brané do úvahy iba najnovšie trendy. Skladacie euro boxy od spoločnosti TBA Plastové obaly nájdu využitie vo všetkých odvetviach. Ich jasnou prednosťou je úspora miesta, stabilné stohovanie […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 93: Hlavná téma: Logistické služby; Doprava: Využitie LNG v doprave; Development: Vplyv inflácie na projekty; Interview: Peter Holba, Dalitrans; Prípadová štúdia: Spolupráca Packeta a 108 Agency; Výrobná logistika: Efektivita manipulačnej techniky; Skladovanie: Trendy vo svete paliet; Management: Bezpečnosť zamestnancov; Obaly: RFID; Žena v logistike: Mária Budzelová; KLM: Na návšteve Česmad a DPD

SL SK 94: Hlavná téma: Logistika poslednej míle; Doprava: Elektromobilita v nákladnej doprave; Development: Špekulatívna výstavba; Interview: Ladislav Funtík, o logistike pre Ryba Žilina; Prípadová štúdia: Väčšie skladové priestory; Výrobná logistika: Čo prinesie rok 2023 pre automotive a logistiku; Management: Krízové obdobie a inflácia – ako ich prežili firmy?; Obaly: Vratné obaly a budúcnosť; Žena v logistike: Jozefína Tóthová; Agenda: Kongres Slovlog a jeho odkaz pre slovenskú logistiku

 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required