logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL Jobs
    • Voľné pozície
    • Naša ponuka
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Hellmann kupuje PKZ Group a zakladá národnú pobočku na Slovensku Nadnárodná skupina akvizíciou...
  • Najväčšou výzvou logistiky poslednej míle je efektivita Za posledných 10 rokov sa toho zmenilo...
  • Šikovné malé roboty pracujú v sklade počas celej zmeny. Dokážu prepraviť rôzne druhy tovarov Sú...
  • Generálny dodávateľ a špecialista na návrh riešenia sú dve strany jednej mince Švajčiarska...

Let bez emisií – každý môže prispieť k ochrane klímy

5. mája 2023
Doprava 0
182
Let bez emisií – každý môže prispieť k ochrane klímy

Let bez emisií – každý môže prispieť k ochrane klímy

Udržateľné letecké palivo je v súčasnosti najväčšou nádejou leteckého odvetvia na dosiahnutie významného zníženia emisií CO₂ a ďalších skleníkových plynov. Každý sa teraz môže stať súčasťou tejto sľubnej technológie prostredníctvom prístupu Book & Claim. Prvé projekty začne spoločne so svojimi zákazníkmi na základe prístupu Book & Claim realizovať aj spoločnosť Dachser.

Udržateľné letecké palivo – Sustainable aviation fuel (SAF) je všeobecný termín pre klimaticky šetrný letecký petrolej, ktorý možno všeobecne použiť na pohon lietadiel bez toho, aby došlo k zníženiu výkonu.

Prvný kvartál bol pre Kuehne+Nagel v znamení vyššej efektivity a nižších objemov

„Použitie SAF má potenciál znížiť prevádzkové emisie skleníkových plynov (GHG) lietadla prakticky na nulu. Spolu s opatreniami na zvýšenie účinnosti to robí zo SAF jednu z kľúčových technológií leteckého priemyslu na dosiahnutie čisto nulových emisií pri diaľkových letoch. To je však stále hudba budúcnosti, a to aj napriek tomu, že sa SAF už v ojedinelých prípadoch používa a výskum a vývoj sa tejto oblasti intenzívne venuje,“ vysvetľuje Roman Stoličný, regionálny manažér SEE v spoločnosti DACHSER.

Základný princíp šetrnosti SAF ku klíme je založený na kompenzácii emisií skleníkových plynov, ktoré aj naďalej vznikajú pri spaľovaní v prúdovom motore, s procesom pri výrobe paliva. Na výrobu SAF sa používajú rastlinné alebo syntetické základné vstupy, ktoré samy odstránili oxid uhličitý z atmosféry biologickými alebo umelými procesmi.

Dopyt po kapacitách v leteckej nákladnej preprave zostáva vysoký

Množstvo CO₂ odstráneného týmto spôsobom potom zodpovedá zníženiu skleníkových plynov v porovnaní s použitím konvenčného fosílneho petroleja. Vzniká tzv. uzavretý uhlíkový cyklus.

Súčasná a budúca výška redukcie skleníkových plynov závisí od rôznych technologických aspektov. Z technických dôvodov je možné v súčasnosti palivo SAF schválené pre väčšinu lietadiel miešať s klasickým leteckým petrolejom maximálne do 50 percent. To znižuje teoretický potenciál redukcie skleníkových plynov lietadiel na polovicu.

Prebiehajú výskumné projekty a testy s cieľom vytvoriť lepšie pomery prímesí, ktoré umožnia vyššie podiely SAF v najbližších niekoľkých rokoch.

Palivo z odpadu

Väčšina v súčasnosti používaných palív SAF je založená na rastlinných olejoch, odpadoch a lipidoch a ich premene na uhľovodíky pomocou katalytickej reakcie s prídavkom vodíka. Takto hydro-spracované estery a mastné kyseliny (HEFA) sú svojím výrobným postupom a použitými surovinami podobné hydrogenovaným rastlinným olejom (HVO), ktoré možno použiť ako biologické naftové palivo pre nákladné automobily a lokomotívy.

Z hľadiska udržateľnosti je dôležité, aby sa špecifikácie pokročilých biopalív v súlade so smernicou Európskej únie o obnoviteľnej energii (RED II) v maximálnej možnej miere dodržiavali. To znamená nahrádzať oleje z potravinárskych plodín prevažne odpadovými rastlinnými olejmi a tiež živočíšnym a rastlinným odpadom. Poprední európski výrobcovia SAF ako Neste zdôrazňujú, že by sa mal používať iba tento druh biomasy.

Vzhľadom na to, že zvyškové emisie skleníkových plynov sú nevyhnutným vedľajším produktom výroby biomasy, má HEFA SAF potenciál znížiť emisie skleníkových plynov o 50 až 80 percent v porovnaní s konvenčným leteckým petrolejom za predpokladu, že je povolené 100% použitie SAF. Náklady na tonu ekvivalentu oxidu uhličitého (CO₂e) s týmto palivom SAF sa bez štátnych dotácií pohybujú medzi 800 a 1 000 eur.

„V budúcnosti bude biomasa čoraz viac spracovávaná na SAF pomocou pokročilých metód ako je Biomass to Liquids (BtL). Tu je možné využiť predovšetkým rôzne odpadové materiály z drevárskeho a lesníckeho priemyslu a premeniť ich na letecký petrolej. Potenciál možných redukcií skleníkových plynov sa pohybuje medzi 60 a 90 percentami,“ povedal R. Stoličný.

Tieto procesy sú stále asi o 25 percent drahšie ako HEFA SAF, a preto sa takmer nepoužívajú. Vzhľadom na množstvo SAF, ktoré bude v budúcnosti potrebné, má táto výrobná metóda údajne veľký potenciál.

Každý môže prispieť k ochrane klímy

Ako základ pre výrobu SAF by v budúcnosti mala okrem biomasy slúžiť aj elektrina z obnoviteľných zdrojov. Pomocou procesu Power to Liquids (PtL) sa elektrina elektrolýzou premení na vodík a ten sa s pridaním CO₂ premení na uhľovodíkové reťazce s vlastnosťami leteckého petroleja. CO₂ pochádza buď z biomasy alebo sa čerpá priamo z atmosféry pomocou technických prostriedkov.

Technológia PtL môže dosiahnuť zníženie emisií skleníkových plynov v letovej prevádzke o takmer 100 percent. Dnes je PtL SAF stále výrazne drahší ako HEFA SAF a v súčasnosti sa vyrába iba v niekoľkých veľmi malých výrobných závodoch.

Legislatíva EÚ počíta v nasledujúcich rokoch s postupným zvyšovaním podielu SAF v palivách na európskych letiskách. Podiel sa má podľa návrhu nariadenia ReFuelEU Aviation zvýšiť z dnešného necelého jedného percenta na dve percentá do roku 2025 a potom postupne na zhruba 63 percent do roku 2050.

Podiel procesu PtL na SAF by sa mal v roku 2030 pohybovať okolo 0,7 percenta, v roku 2040 okolo ôsmich percent a v roku 2050 potom 28 percent. Ako však ukazujú ciele EÚ, významný podiel SAF na európskej leteckej prevádzke možno očakávať až od roku 2040. Používať sa majú procesy založené na biomase (BtL) aj na elektrine (PtL).

Súkromné osoby a firmy, ktoré chcú prispieť k zvýšeniu podielu udržateľného paliva SAF v leteckej doprave, si môžu u niektorých leteckých spoločností a špeditérov za príplatok rezervovať lety s palivom SAF.

„Z ekonomických a organizačných dôvodov však nie je SAF vždy použitý v konkrétnom lietadle, ktorým náklad alebo cestujúci skutočne letia. Namiesto toho nákup certifikátov SAF núti leteckú spoločnosť alebo letisko používať SAF vo svojom systéme tankovania paliva. Spoločnosť DACHSER začne v tomto roku spoločne so svojimi zákazníkmi realizovať prvé projekty na základe tzv. prístupu BOOK & Claim, ktorý umožňuje každému hodnotne prispieť k technologickým zmenám a opatreniam v oblasti ochrany klímy v leteckej preprave,“ uzatvára Roman Stoličný.

Uznávaný testovací postup zaisťuje, že efekt úspory skleníkových plynov prostredníctvom SAF skutočne prebieha a je pripísaný iba jednej leteckej spoločnosti a jednému zákazníkovi v klimatickej bilancii. Z hľadiska svojho základného princípu je Book & Claim, známy tiež ako „Insetting“ (vloženie), porovnateľný s trhom obnoviteľnej elektriny a obchodovaním so zárukami pôvodu energií.

Súvisiace články:

Prvný kvartál bol pre Kuehne+Nagel v znamení vyššej efektivity a nižších objemov Dopyt po kapacitách v leteckej nákladnej preprave zostáva vysoký Napriek energetickej kríze aj vyšším cenám je neustály záujem o leteckú nákladnú dopravu ZSE_DRIVE_hyperchargerVerejná nabíjacia sieť ZSE Drive poskytuje nabíjanie pre elektrické nákladné vozidlá
Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

SL Jobs

SL Jobs

12. januára 2022

Archív pracovných pozícií

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Šikovné malé roboty pracujú v sklade počas celej zmeny. Dokážu prepraviť rôzne druhy tovarov

Šikovné malé roboty pracujú v sklade počas celej zmeny. Dokážu prepraviť rôzne druhy tovarov Sú malé, obratné a inteligentné – autonómne mobilné roboty, nazývané aj podbehové AGV pre horizontálnu prepravu, už dnes dokážu plniť aj náročné úlohy. Nie je potrebné tvoriť zložitú automatizovanú infraštruktúru, dajú sa efektívne integrovať do existujúcich prostredí a systémov. Roboty série […]

Generálny dodávateľ a špecialista na návrh riešenia sú dve strany jednej mince

Generálny dodávateľ a špecialista na návrh riešenia sú dve strany jednej mince Švajčiarska rodinná spoločnosť, ktorá je úspešná na trhu už viac ako 65 rokov, sa špecializuje na celkové intralogistické riešenia a je jedným zo svetových lídrov na trhu riešení materiálových tokov. Z hľadiska riešení predstavuje Ferag kombináciu svojho „Skyfall“ a inteligentného napojenia na dopravnú […]

Hľadáte optimalizáciu dodávateľského reťazca vašej spoločnosti?

Hľadáte optimalizáciu dodávateľského reťazca vašej spoločnosti? Zvážite výhody paletového poolingu v oblasti rýchloobrátkového spotrebného tovaru (FMCG) v Českej republike, na Slovensku či v Maďarsku. „Paletový pooling stojí na štyroch základných pilieroch, prvým je znižovanie nákladov na obalové materiály, v tomto prípade palety. Druhým pilierom je ušetrený čas, ktorý by musel byť venovaný správe vlastných paliet. […]
TBA Plastové obaly

TBA Plastové obaly prichádza na trh s vlastným radom skladacích euro prepraviek

TBA Plastové obaly prichádza na trh s vlastným radom skladacích euro prepraviek V tomto roku bol zahájený program výroby novej generácie skladacích euro prepraviek, pri ktorých vývoji boli brané do úvahy iba najnovšie trendy. Skladacie euro boxy od spoločnosti TBA Plastové obaly nájdu využitie vo všetkých odvetviach. Ich jasnou prednosťou je úspora miesta, stabilné stohovanie […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 93: Hlavná téma: Logistické služby; Doprava: Využitie LNG v doprave; Development: Vplyv inflácie na projekty; Interview: Peter Holba, Dalitrans; Prípadová štúdia: Spolupráca Packeta a 108 Agency; Výrobná logistika: Efektivita manipulačnej techniky; Skladovanie: Trendy vo svete paliet; Management: Bezpečnosť zamestnancov; Obaly: RFID; Žena v logistike: Mária Budzelová; KLM: Na návšteve Česmad a DPD

SL SK 94: Hlavná téma: Logistika poslednej míle; Doprava: Elektromobilita v nákladnej doprave; Development: Špekulatívna výstavba; Interview: Ladislav Funtík, o logistike pre Ryba Žilina; Prípadová štúdia: Väčšie skladové priestory; Výrobná logistika: Čo prinesie rok 2023 pre automotive a logistiku; Management: Krízové obdobie a inflácia – ako ich prežili firmy?; Obaly: Vratné obaly a budúcnosť; Žena v logistike: Jozefína Tóthová; Agenda: Kongres Slovlog a jeho odkaz pre slovenskú logistiku

 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required