Karol Kvak: Logistika mi dáva priestor využiť moje strategické a analytické myslenie
Tradičná úloha distribútora, ktorý tovar len nakupuje a predáva, postupne stráca na význame. Moderná doba umožňuje aj výrobným firmám orientovať sa priamo na koncového zákazníka a prostredníkov tak nepotrebujú. Skutočná pridaná hodnota sa ukrýva v službách, ktoré zákazník využíva, a emócii, s ktorou odchádza. Líder sa nesmie báť prinášať na trh aj netradičné riešenia, úspech sa napokon dostaví, hovorí riaditeľ nákupu a logistiky spoločnosti Dexis Slovakia Karol Kvak.
Aké je zameranie spoločnosti Dexis Slovakia, v ktorej riadite nákup a logistiku?
Naším poslaním je chrániť ľudí a stroje v priemysle. Mňa, ako človeka z logistiky, najviac napĺňa, že zákazníkom pomáhame zvyšovať efektivitu ich podnikania – či už vo výdaji osobných ochranných pracovných pomôcok (OOPP), alebo potrieb pre výrobu a údržbu, ako sú ložiská, remene, rezné nástroje, ručné náradie a ostatný spotrebný materiál. Naše produkty ponúkame cez služby, ktoré sú istou formou automatizácie v ich podniku.
V čom spočíva automatizácia, ktorú zákazníkom ponúkate?
Automatizácia spočíva vo využití rôznych foriem výdaja OOPP a spotrebného materiálu, čím dokážeme zákazníkovi na priamych nákladoch šetriť až 30 % a na nepriamych nákladoch ďalšie desiatky percent. Zároveň zákazníkom pomôžeme s nedostatkom skladových priestorov a ich cash flow.
Viete povedať niečo viac o službách, ktoré ponúkate?
Ide napríklad o automaty na výdaj rukavíc a iného spotrebného materiálu SafetyBOX, ktoré sú umiestnené priamo u zákazníka vo výrobe. Zamestnanci majú nastavené limity pre výber položiek a tie sú im k dispozícii 24 hodín denne priamo na ich pracovisku. Zo skúseností vieme, že ide o 10 až 25 minút ušetreného času denne na zamestnanca, ktoré nemusí tráviť v sklade pri ich výdaji. Môžu si ich vyberať pomocou osobnej karty alebo čipu. Ich nadriadení majú k dispozícii prehľady, pomocou ktorých si vedia sledovať spotrebu až na konkrétnu osobu. Výdajné automaty dopĺňajú naši dopĺňači na základe nastavených notifikácií. Zákazník sa o nič nestará a na konci mesiaca dostane faktúru za odobraté produkty. Ďalšou podobnou formou výdaja väčších produktov, ako sú odevy a obuv, alebo dielov do údržby, čiže ložísk, remeňov, reťazí, je SafetyStock. Ten funguje na podobnom princípe ako SafetyBox s tým rozdielom, že skladník vydá produkty pomocou dodanej čítačky a naši dopĺňači produkty automaticky doplnia do skladu.
V neposlednom rade ide o tzv. balíček na zamestnanca, ktorým zákazník skráti potrebný čas na objednanie a výdaj OOPP. Odbúra hromadné nákupy u dodávateľov a skladovanie množstva tovaru. Podľa vopred stanovenej požiadavky zákazníka pripravíme kompletný balíček na konkrétneho zamestnanca a zákazník ho iba odovzdá zamestnancovi. Bez ďalšieho preberania v sklade.
Spomenuli ste ložiská a prevodové prvky, ako aj rukavice a ďalšie ochranné pomôcky. Aký široký je váš sortiment?
Našou úlohou je poskytnúť zákazníkovi komplexný sortiment produktov, čím mu znižujeme počet aktívnych dodávateľov a tým aj starosť s komplikovaným objednávaním tovaru a komunikáciou s nimi. Redukcia počtu dodávateľov je trend v priemysle. Zároveň zákazník dostane možnosť spolupracovať so stabilnou nadnárodnou spoločnosťou, keďže patríme do medzinárodnej skupiny Descours & Cabaud, ktorá je na trhu viac ako 240 rokov.
Spoločnosť Dexis Slovakia vznikla spojením viacerých spoločností s viac než 30-ročnou tradíciou, čo odráža aj šírku sortimentu. Ide o spojenie spoločností SLS Technaco, ktorá sa zaoberala predajom prevodových prvkov a ručného náradia, Delux – lídra v oblasti OOPP – a spoločnosťou Femart, taktiež predajcom OOPP. Spojením spoločností SLS Technaco a Delux vznikla v roku 2018 spoločnosť Dexis Slovakia. Spoločnosť Femart sme do našej rodiny pripojili v roku 2019.
Keď to zhodnotíte spätne, čo bolo pri tomto spájaní najväčšou výzvou?
Všetko (smiech). Išlo totiž o našu prvú skúsenosť so spájaním firmy. V jednom momente sme menili obchodný názov, centralizovali sklad, zavádzali čiarové kódy pre jednu zo spoločností, učili zamestnancov jednej spoločnosti na nové ERP a, samozrejme, sme všetci spoznávali nový sortiment. Na všetky tieto veci sa viete pripraviť. Na čo sa ale ťažko pripravuje, je stret kultúr a štýlu riadenia ľudí, na ktorý boli naučení. A to bola naša najväčšia výzva. Veľmi nám ale pomohlo Francúzske vedenie, ktoré nám doprialo voľnosť v rozhodnutiach a trpezlivosť pri zavádzaní zmien.
Akých dodávateľov máte vy – sú to lokálne firmy, alebo dovážate tovar z celého sveta?
Je to kombinácia. Snažíme sa podporovať lokálnych výrobcov. Niekedy je to však ťažké, pretože nám vymiera generácia ľudí, ktorá bola naučená vyrábať odevy a obuv. Mladí ľudia sa už venujú inej oblasti. Ako nadnárodná skupina však máme podpísané exkluzívne podmienky so svetovými značkami, ktoré, samozrejme, naplno využívame. Aktuálne máme takmer 900 dodávateľov. Aj to je možno odpoveď na predchádzajúcu otázku, aký široký je náš sortiment
Máte v rámci skupiny aj výrobné kapacity na privátne značky?
Áno, sila skupiny sa prejavuje aj schopnosťou vytvoriť vlastné privátne značky so širokou škálou produktov. Je to značka OPSIAL v OOPP, 4MP v prevodových prvkoch a rezných nástrojoch a XPhander v ručnom náradí. Ak by sme neboli členom skupiny, túto možnosť by sme nemali. Ide o reakciu na problémy so značkami, kde sme nemali pod kontrolou kvalitu, cenu a sortiment produktov. Aktuálne máme ako skupina v Ázii 15 ľudí, ktorí kontrolujú kvalitu týchto značiek vo výrobnom procese a robia výstupnú kontrolu produktov.
Takže riešením zlej kvality produktov sa stala vlastná výroba v rámci skupiny?
Ide len o časť riešenia. V minulosti sme sa borili s veľkým počtom reklamácií. Rozhodli sme sa investovať do riešenia a dnes máme 99,96 % úspešnosť dodávok. Vytvorili sme samostatnú pozíciu reklamačného technika, ktorý dôkladne analyzuje každú jednu nezhodu. Riadim sa pravidlom, že za chyby nemôže človek, ktorý chybu spravil, ale systém, ktorý mu to dovolil. Na druhej strane, kto nič nerobí, nič nepokazí. Zmierili sme sa s istým percentom nezhôd a práve naopak, tieto nezhody berieme ako výzvu. Na trhu sme naučení, že nám vybavia reklamáciu do 30 dní, niekde ani to nie. Náš priemerný čas vybavenia reklamácie sú však dva dni. Zákazník teda odchádza s dobrým pocitom a pozitívnou emóciou. A obchod je o emóciách.
Aké ďalšie špecifiká na slovenskom trhu vidíte?
Pravidelne sa v rámci skupiny Descours & Cabaud stretávam s logistickými manažérmi z celej Európy a vymieňame si skúsenosti. Zaujímavosťou je, že zákazník na Slovensku, aj v B2B segmente, je naučený na rýchle dodávky tovaru oproti zvyšku Európy. A tomuto sme sa chceli prispôsobiť. Všetky objednávky doručené do 15. hodiny tak vieme ešte v ten deň expedovať. Pracujeme však v oblasti údržby, kde sa počítajú minúty bez ohľadu na hodinu a deň poruchy. Rozmýšľali sme preto, ako využiť našich 24 000 skladových položiek v hodnote viac ako 4 milióny eur. Vytvorili sme pohotovostnú linku, kde môže zákazník volať 24 hodín denne 7 dní v týždni a nahlásiť problém. Naši zamestnanci sú pripravení odpovedať na požiadavku a dodať mu skladovú položku do 4 hodín v rámci celého Slovenska. Výpadok linky a s tým spojené náklady sa tak minimalizujú.
Do akej miery využívate služby externých dopravcov?
V minulosti sme využívali výlučne vlastné autá. Postupne sme však prešli na externú dopravu, ktorá je samozrejme pre nás efektívnejšia a flexibilnejšia. Každý by sa mal venovať tomu, v čom je expert. Ročne prepravíme viac než 36 000 balíkov a 7 000 paliet. V malej miere stále využívame aj vlastné autá, ide však len o expresné prepravy alebo dodávky v rámci nášho blízkeho okolia. V rámci logistických služieb však máme už spomínaných dopĺňačov výdajných automatov, ktorí sú v teréne a dopĺňajú výdajné automaty.
Máte jeden centrálny sklad, alebo prevádzkujete aj distribučné sklady v regiónoch?
Spojením firiem v roku 2018 sme prešli na centrálny sklad. Výhodou je vyššia efektivita práce a skladových zásob. Sídlime vo Vrábľoch a Slovensko je také malé, že kdekoľvek v rámci krajiny dokážeme byť do pár hodín.
Aká veľká je kapacita vášho skladu?
Náš sklad má rozlohu 3 000 metrov štvorcových s kapacitou 3 000 paletových pozícií. Skladá sa z dvoch samostatných skladovacích častí, z príjmovej zóny a kompletizačnej zóny. Centralizáciou skladu a rozšírením logistiky o sortiment prevodových prvkov a rezných nástrojov sme prešli z paletovej logistiky aj na logistiku drobných dielov. Nad jednou skladovou časťou sme preto v roku 2018 vytvorili pochôdzne podlažie s rozlohou 1 200 m2 policových regálov.
Je to dostatočná kapacita, alebo plánujete sklad ďalej rozširovať?
Sklad máme naplnený na 84 %. Aktívne preto pracujeme na optimalizácii priestoru. Máme pripravený projekt na dostavbu tretej skladovej časti, ktorý sme však pozastavili kvôli nárastu cien stavebného materiálu. Výška tretej časti bude 12 metrov, čo nám umožní zapracovať prvky automatizácie a robotizácie. Nad zavedením automatizovaného skladového systému sme uvažovali už v roku 2018, vyžadovalo by to však výrazný zásah do aktuálnych priestorov. Táto investícia nám nedávala zmysel.
Aký je podľa vás ideálny horizont návratnosti investície do automatizácie?
Z môjho pohľadu je ideálna návratnosť do desiatich rokov. Doba je taká rýchla, že ak do niečoho investujeme, tak za desať rokov by sme mali investovať opäť. Preto musí byť návratnosť čo najkratšia. Samozrejme, to závisí od druhu investície.
Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 97/2023.
Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky Interview, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 97/2023, alebo aj na našej webovej stránke.