logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Na prestížnom veľtrhu Transport Logistic 2025 v Mníchove bola silne zastúpená celá skupina CTP,...
  • Tohtoročný kongres Eastlog, ktorý sa konal 29. a 30. mája v Prahe, si pripísal rekord v počte...
  • Strategická poloha, výborná dopravná dostupnosť pre pracovníkov a dôraz na udržateľnosť – to sú...
  • Skupina Raben Group od 10. júna 2025 oficiálne začala svoju činnosť v Turecku, ktoré je už 17....

Novelou zákona sa od januára znížil vek záujemcov o prácu rušňovodiča

3. januára 2025
Doprava 0
331
Novelou zákona sa od januára znížil vek záujemcov o prácu rušňovodiča

S úpravou zákona o dráhach prichádza príležitosť pre mladých ľudí vo veku od 19 rokov získať prácu rušňovodiča. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) víta túto možnosť a chce upozorniť, že príprava na túto profesiu je mimoriadne zodpovedná a dôkladná. 

Záujemca o prácu rušňovodiča po novom už nebude musieť čakať kým dosiahne vek 20 rokov, aby požiadal o vydanie preukazu rušňovodiča, ale po dôkladnom štúdiu ukončenom úspešnou záverečnou skúškou môže s určitými obmedzeniami jazdiť už ako 19-ročný. Takto mladý rušňovodič začne jazdiť prevažne na posune v staniciach či depách, prípadne na bočných lokálnych tratiach. Po dosiahnutí veku 20 rokov už môže jazdiť bez rýchlostných či traťových obmedzení.

cargo-partner zavádza riešenia intermodálnej prepravy v rámci Európy a Turecka

Mladí rušňovodiči, ktorí sa pridajú k ZSSK, budú mať jedinečnú príležitosť jazdiť na najmodernejších vozidlách v slovenskej železničnej doprave. Národný dopravca disponuje elektrickými jednotkami KISS a Panter, ktoré patria medzi technologicky najvyspelejšie na našom trhu. V roku 2025 očakáva dodanie piatich nových elektrických jednotiek Panter, pričom ďalších šesť príde v roku 2026.

Okrem toho ZSSK vďaka prenájmu aktuálne prevádzkuje aj päť moderných rušňov Siemens Vectron, ktoré predstavujú špičku v oblasti výkonu a efektivity. Zvyšných 10 kusov príde postupne v nasledujúcich rokoch. Súčasne ZSSK pripravuje projekty na získanie nových vozidiel pre nočnú dopravu, súprav pre diaľkové vlaky a spomínané duálne jednotky schopné jazdiť pod trolejom a aj na batérie. Hoci výsledky týchto projektov budú viditeľné až o niekoľko rokov, predstavujú zásadné kroky pre ďalší rozvoj železničnej dopravy.

Vhodný kandidát na post rušňovodiča

Budúcnosť logistiky a dopravy na Slovensku je duálne vzdelávanie

Záujem o prácu rušňovodiča môže prejaviť každý, kto spĺňa základné požiadavky stanovené legislatívou. Uchádzač musí absolvovať vstupné psychologické vyšetrenie, ktoré overí osobnostné vlastnosti, odolnosť voči psychickej záťaži a motiváciu. Rušňovodič musí byť zdravotne spôsobilý podľa prísnych štandardov, nevyhnutné je minimálne stredné odborné vzdelanie s výučným listom bez ohľadu na študijný odbor, čistý register trestov a vyhlásenie, že uchádzač nemal uložený zákaz viesť motorové vozidlá.

Novinkou, ktorá sa zavádza novelou zákona o doprave na dráhach, je vek minimálne 19 rokov. Udeje sa tak od účinnosti novely zákona, teda od 1. januára 2025.

Cesta k samostatnej jazde trvá až 18 mesiacov

Komplexná príprava na povolanie rušňovodiča trvá 12 až 18 mesiacov. Začína vstupnou lekárskou prehliadkou a pokračuje kurzom rušňovodiča až po záverečnú skúšku a prax na konkrétnej trati. Počas odbornej prípravy kandidát absolvuje teoretické školenia v oblasti dopravných predpisov a techniky.

Nasleduje intenzívny výcvik v rozsahu 160 hodín zameraný na obsluhu a konštrukciu železničných vozidiel. Potom sa uchádzač dostáva k jazdnému výcviku pod dohľadom odborne spôsobilej osoby, ktorý trvá minimálne 720 hodín.

Čo všetko musí rušňovodič ZSSK splniť v číslach:

  • 200 hodín prípravného programu zameraného na osvojenie základných názvosloví a pojmov v železničnej doprave a technike
  • 520 hodín teoretického kurzu rušňovodičov
  • 720 hodín jazdného výcviku pod dohľadom odborne spôsobilej osoby
  • 160 hodín intenzívneho výcviku zameraného na obsluhu a konštrukciu železničných vozidiel

Záverečná skúška rušňovodiča

Po úspešnom zvládnutí teórie nasleduje praktická skúška jazda s vlakom, kde komisia pod vedením skúšobného komisára hodnotí, ako dokáže kandidát aplikovať získané znalosti a zručnosti. Kandidát musí počas skúšky zvládnuť kontrolu funkčnosti vozidla, úkony na bezpečné uvedenie vozidla do prevádzky, a to vrátane skúšky brzdového systému.

Inštruktor overuje aj schopnosť rušňovodiča využívať pomôcky ako cestovný poriadok a jazdný rozkaz, orientovať sa v aktuálnych podmienkach trate a preukázať zručnosti pri bezpečnom riadení vlaku za všetkých prevádzkových situácií. Na tejto prvej jazde musí byť kandidát úspešný, inak nemôže samostatne riadiť vlak.

Vlastná Akadémia na školenie rušňovodičov

Od školského roka 2023/2024 je možné študovať nový študijný odbor rušňovodič v rámci duálneho vzdelávania Železničnej spoločnosti Slovensko, a to na Strednej odbornej škole dopravnej v Martine-Priekope, kde má ZSSK vybudovanú modernú akadémiu. Duálne vzdelávanie funguje na princípe prepojenia teórie s praxou. Študenti získajú okrem všeobecného vzdelania aj špecifické vedomosti a skúsenosti súvisiace s ich budúcou profesiou.

Okrem zaujímavého štúdia a istoty práce po vyštudovaní odboru má študent niekoľko benefitov. Jedným z nich je aj mesačné podnikové štipendium (od 400 do 1 000 eur za celý rok podľa ročníka) na základe študijného prospechu a ďalších študijných podmienok, príspevok na ubytovanie, stravovanie a na cestu do školy a ďalšie. ZSSK tak od fungovania duálneho vzdelávania vyplatila študentom štipendiá v celkovej hodnote 115 360 €.

Zámerom duálneho vzdelávania je najmä rozvíjať žiakov systematickým spôsobom tak, aby boli hneď po ukončení štúdia pripravení pre praktický život a tiež plnohodnotní zamestnanci Železničnej spoločnosti Slovensko v nedostatkových profesiách.

Okrem dualistov môžu v ZSSK získať vzdelanie aj dospelí, a to vďaka kurzom nielen pre rušňovodičov, ale aj pre vozmajstrov, posunovačov a vlakvedúcich. V roku 2023 boli úspešne certifikovaní 97 rušňovodiči.

Aj vďaka Akadémii ZSSK v Martine národný dopravca školí ľudí v špičkovom firemnom stredisku vybavenom modernými technológiami a zariadeniami, ktoré prinášajú progres zamestnancom a zároveň podporujú aj výchovu a vzdelávanie žiakov v oblasti železničnej dopravy.

Súvisiace články:

cargo-partner zavádza riešenia intermodálnej prepravy v rámci Európy a Turecka Budúcnosť logistiky a dopravy na Slovensku je duálne vzdelávanie
Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Ako vyzerá budúcnosť logistiky? Nalaďte si STILLové reči

Tešíte sa, že ste vytvorili fungujúci sklad. Počet objednávok rastie, no dodávky zrazu nestíhajú a skladové kapacity dosahujú svoje limity. Zamestnanci robia príliš veľa náročnej fyzickej práce, procesy sú neefektívne, vznikajú chyby. Ako tomu predísť? Poďte o tom diskutovať s odborníkmi a pripojte sa koncom mája na livestream spoločnosti STILL. Bude o automatizácii a riadení […]

Patrik Smolka z Linde MH: Elektromobilita je pre nás historická záležitosť

Patrik Smolka pôsobí v spoločnosti Linde MH od svojich profesijných začiatkov. Z technickej podpory a cez produktový manažment sa prepracoval až k oblasti automatizácie. Viedol viacero komplexných projektov od prvotných analýz po ich finálnu implementáciu a stál za väčšinou automatizovaných riešení, ktoré spoločnosť Linde MH úspešne realizovala na slovenskom trhu. Dnes vedie tím produktovej podpory […]

„Vysokozdvižný vozík z Číny? Zabudnite na predsudky – spoľahlivosť má dnes novú značku“

Spojenie „čínska technika“ mnohým evokuje nízku kvalitu. No čo ak ide o značku, ktorá dodáva vozíky do viac ako 120 krajín, spolupracuje s európskym lídrom KION Group a ponúka overený výkon za dostupnú cenu? EP Equipment nie je neznámy výrobca. Je to jeden z globálnych hráčov, ktorý spolupracuje s KION Group – európskou jednotkou a […]

M2C Slovakia nasadzuje drony do výškového čistenia. Kto zaspí, prehrá

Trh sa mení a my s ním. V M2C Slovakia rozširujeme naše portfólio o revolučnú službu – výškové čistenie pomocou dronov. Moderná technológia Baudoin Wash-Drone 1.2 predstavuje efektívnu, bezpečnú a ekologickú alternatívu k tradičnému umývaniu fasád a solárnych panelov. Dron čistí pomocou horúcej osmotickej vody a vysokotlakovej wapky, bez potreby lešenia či horolezcov. Výsledok? Rýchlejší […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 103: 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok