logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Na prestížnom veľtrhu Transport Logistic 2025 v Mníchove bola silne zastúpená celá skupina CTP,...
  • Tohtoročný kongres Eastlog, ktorý sa konal 29. a 30. mája v Prahe, si pripísal rekord v počte...
  • Strategická poloha, výborná dopravná dostupnosť pre pracovníkov a dôraz na udržateľnosť – to sú...
  • Skupina Raben Group od 10. júna 2025 oficiálne začala svoju činnosť v Turecku, ktoré je už 17....

Pokiaľ chce EÚ dosiahnuť bezemisnú dopravu do roku 2050, musí investovať desiatky miliárd ročne

17. februára 2025
Doprava 0
398
Pokiaľ chce EÚ dosiahnuť bezemisnú dopravu do roku 2050, musí investovať desiatky miliárd ročne

Bezemisná doprava si môže vyžiadať až takmer osem biliónov eur. Od pandémie COVID-19 však dopravcov trápi neistota dodacích lehôt kvôli aktuálnym konfliktom, prerušeniu dodávateľského reťazca či nedostatočnej infraštruktúry. Vážnym oneskoreniam v doprave môžu predísť nové technológie ako „internet of things“, prediktívna analytika načo je potrebný zber množstva dát.

Na dosiahnutie nulových emisií v doprave do roku 2050 musí EÚ každoročne investovať 39 miliárd eur. Uviedla to mimovládna organizácia Transport & Environment (T&E) sídliaca v Bruseli. „Je potrebné urýchlene zaviesť investičnú stratégiu na úrovni EÚ s cieľom rozhodne podporiť dekarbonizáciu dopravy a zvýšiť konkurencieschopnosť tohto odvetvia,“ uvádza správa T&E.

Kuehne+Nagel upozorňuje na dôležité zmeny v námornej doprave

Celkové ročné investície vrátane súkromných zdrojov by podľa nej mali do roku 2030 stúpnuť na 310 miliárd eur a do roku 2040 až na 507 miliárd eur, aby došlo k dekarbonizácií odvetví ako sú letectvo, lodná doprava, osobné automobily, autobusy a nákladné vozidlá. Transformácia sektoru dopravy si tak vyžiada celkovú sumu 7,6 bilióna eur. Medzinárodná doprava najmä od pandémie COVID-19 čelí neustále novým problémom, ktoré narúšajú dodávateľský reťazec a spôsobujú meškania.

Ekologické tlaky vs. nízke marže

Ekologická transformácia predstavuje tlak, najmä pre firmy s nízkou maržou, kde sa logistické spoločnosti radia. „Obišiel som mnoho zákazníkov a veľa z nich má predstavu, že využitím alternatívnych pohonov usporí. Sme trošku v schizofrénnej situácii. Na jednej strane papierujeme na druhej strane testujeme. Sme nízko-maržový biznis a ekonomika je pre nás základ,“ hovorí Aleš Willert zo spoločnosti C.S.CARGO, pričom dodáva, že najväčšou výzvou je nejasná dostupnosť elektrických nákladných vozidiel s väčším dojazdom, čo brzdí tempo zmien, ktoré by privítali odoberatelia.

C.S.Cargo dokončil akvizíciu väčšinového podielu v NAD – RESS Senica

Zelená doprava je častokrát v záujme samotných výrobcov, ktorý logistické služby využívajú. „S našimi partnermi máme každý štvrtok stretnutia, kde hľadáme možnosti, ako posunúť veci ďalej. Kombinujeme dva aspekty – ekonomický zmysel a investície do projektov, ktoré momentálne nie sú finančne výhodné, ako napríklad elektrické kamióny. Hoci to nie je optimálne riešenie, chceme ich otestovať a zistiť, ako tento koncept uchopiť,“ vysvetľuje Stanislav Martínek zo spoločnosti Nestlé.

Dopady konfliktov na lodnú dopravu

Situácia je náročná aj kvôli nepredvídateľnosti udalostí na svetovej scéne, ktorá prináša neistotu do každej prepravnej operácie. Podľa Michaely Svrčkovej, riaditeľky českej a slovenskej pobočky MSC, túto nestabilitu spôsobujú predovšetkým medzinárodné konflikty. „Pred koronou bežné jazdy fungovali na 92 až 98 % presnosti. Teraz však kvôli geopolitike čelíme veľkým výpadkom a sme radi, ak dosiahneme 60 %,” uvádza Svrčková, ktorá zároveň dodáva, že každá nespoľahlivosť stojí peniaze a neistota bude podľa všetkého pokračovať.

Výkyvy v lodnej preprave majú veľký dopad na kontinuitu zásobovania. „Na mori nás najviac trápi geopolitická situácia, ktorá mení linky a trasy. Ak máme na námornej strane dojazdovú spoľahlivosť 50 až 60 %, vytvára to tlak na terminály a prácu prístavov. Našou snahou je presúvať prepravu na železnicu, aby sme boli ekologickejší. Napríklad z Hamburgu do Českej republiky prepravujeme až 90 % tovaru vlakmi,“ vysvetľuje Vladimír Doboš, z reprezentáciie ČR a SR Hafen Hamburg Marketing e.V.

S multimodálnou prepravou cez krízové situácie

Podľa Jakuba Trnku, generálneho riaditeľa Raben Logistics Slovakia, je jedným z riešení zavádzanie multimodálnej prepravy, ktorá umožňuje pružnejšie prispôsobiť prepravné trasy tak, aby sa zabezpečila plynulosť dodávok aj v čase kríz. „Sústredíme sa na to, aby sme minimalizovali negatívne dopady globálnych zmien na našich zákazníkov. Vďaka využívaniu multimodálnej prepravy a strategicky umiestneným skladom dokážeme znížiť riziko zdržaní a zlepšiť kontinuitu dodávok, aj keď sú iné časti sveta zasiahnuté krízou,“ uvádza Trnka.

Technológie ako riešenie pre meškajúce zásielky a nižšie CO2

Nové inovácie technológie dokážu predchádzať vážnym oneskoreniam v preprave. „Efektivita v medzinárodnej preprave je dnes postavená na využívaní pokročilých technológií, ako napríklad „Internet of Things“ (IoT) a prediktívnej analytike. Vďaka tomu dokážeme nielen zlepšiť plánovanie trás, ale aj rýchlo reagovať na nečakané udalosti, ako sú dopravné zápchy alebo dopravné nehody, čím znižujeme riziko meškania dodávok,“ pokračuje Trnka.

Významnú rolu v súčasnej logistike predstavuje zber dát a ich analýza, čo potvrdzuje Martínek. Firma zberá údaje o využití kapacít vozidiel, následne ich analyzuje s cieľom znížiť počet prázdnych kilometrov a zlepšiť využitie nákladového priestoru. „V rámci Nestlé sa zbierajú dáta, vyťaženosť vozidiel sa vyhodnocuje. Bavíme sa o 85 až 90 % vyťaženosti, no s dátami dokážeme dosiahnuť až 95 % a tým aj znížiť emisie CO₂,“ vysvetľuje Martínek.

Poľsko stavia cesty rýchlejšie ako my alebo Česi

„Ako sme sa posunuli pri stavbe diaľníc a ciest prvej triedy? Pozrime sa napr. na infraštruktúru v Poľsku. Všetci sa sťažujeme keď vidíme parkovať kamióny na ostrovčekoch, avšak zabúdame budovať oddychové miesta. Kde tí chlapi majú parkovať?“ hovorí Willert. Poľsko je v budovaní infraštruktúry ďalej, pretože udržateľnosť infraštrukturálnych projektov je podľa Pavlíny Tomková z Ministerstva dopravy ČR dlhšia a naprieč vládami pokračujú. „Bohužiaľ u nás dodržiavame hlavne záväzky transeurópskej dopravnej siete, kt. musíme. Všetko taktiež záleží od štátneho rozpočtu, na základe ktorého sa schvaľuje plán,“ konštatuje Tomková.

Súvisiace články:

Kuehne+Nagel upozorňuje na dôležité zmeny v námornej doprave C.S.Cargo dokončil akvizíciu väčšinového podielu v NAD – RESS Senica Geis otestoval na Slovensku e-truck a ušetril takmer dve tony emisií
Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Patrik Smolka z Linde MH: Elektromobilita je pre nás historická záležitosť

Patrik Smolka pôsobí v spoločnosti Linde MH od svojich profesijných začiatkov. Z technickej podpory a cez produktový manažment sa prepracoval až k oblasti automatizácie. Viedol viacero komplexných projektov od prvotných analýz po ich finálnu implementáciu a stál za väčšinou automatizovaných riešení, ktoré spoločnosť Linde MH úspešne realizovala na slovenskom trhu. Dnes vedie tím produktovej podpory […]

„Vysokozdvižný vozík z Číny? Zabudnite na predsudky – spoľahlivosť má dnes novú značku“

Spojenie „čínska technika“ mnohým evokuje nízku kvalitu. No čo ak ide o značku, ktorá dodáva vozíky do viac ako 120 krajín, spolupracuje s európskym lídrom KION Group a ponúka overený výkon za dostupnú cenu? EP Equipment nie je neznámy výrobca. Je to jeden z globálnych hráčov, ktorý spolupracuje s KION Group – európskou jednotkou a […]

Ako vyzerá budúcnosť logistiky? Nalaďte si STILLové reči

Tešíte sa, že ste vytvorili fungujúci sklad. Počet objednávok rastie, no dodávky zrazu nestíhajú a skladové kapacity dosahujú svoje limity. Zamestnanci robia príliš veľa náročnej fyzickej práce, procesy sú neefektívne, vznikajú chyby. Ako tomu predísť? Poďte o tom diskutovať s odborníkmi a pripojte sa koncom mája na livestream spoločnosti STILL. Bude o automatizácii a riadení […]

M2C Slovakia nasadzuje drony do výškového čistenia. Kto zaspí, prehrá

Trh sa mení a my s ním. V M2C Slovakia rozširujeme naše portfólio o revolučnú službu – výškové čistenie pomocou dronov. Moderná technológia Baudoin Wash-Drone 1.2 predstavuje efektívnu, bezpečnú a ekologickú alternatívu k tradičnému umývaniu fasád a solárnych panelov. Dron čistí pomocou horúcej osmotickej vody a vysokotlakovej wapky, bez potreby lešenia či horolezcov. Výsledok? Rýchlejší […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 103: 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok