
Logistika v horskom turizme má svoje špecifiká. Krízové situácie dané napríklad zlým počasím síce dnes už veľmi nenastávajú, avšak treba byť na ne pripravený a mať zabezpečenú sieť alternatívnych dodávateľov. „Logistika musí byť takmer neviditeľná pre hosťa, ale zároveň absolútne spoľahlivá, aby nenarušila jeho pobyt. Kľúčom je centralizované plánovanie nákupov, no zároveň flexibilita pri distribúcii na jednotlivé miesta,“ vysvetľuje v rozhovore Matej Matejka, konateľ spoločnosti Aplend, ktorá vlastní hotely a reštaurácie vo Vysokých Tatrách, Bratislave a Prešove. Zároveň pôsobí ako predseda Združenia cestovného ruchu Vysoké Tatry.
Ako sa riadi hotelová sieť v najnavštevovanejšom regióne Slovenska z pohľadu logistiky v cestovnom ruchu?
Prevádzkovať sieť hotelov v Tatrách, kde spravujeme vyše 250 izieb a apartmánov v 13 hoteloch a vilkách a zároveň štyri reštaurácie a jednu kaviareň, si vyžaduje precízne plánovanie, koordináciu a hlavne flexibilitu. Z pohľadu logistiky to pre nás znamená najmä efektívne riadenie dodávateľského reťazca pre všetky naše prevádzky, ktoré sú rozmiestnené v rôznych lokalitách ako Štrbské Pleso, Tatranská Lomnica, Starý Smokovec či Veľký Slavkov. Musíme zabezpečiť plynulý prísun všetkého potrebného – od potravín pre naše reštaurácie ako Koliba Kamzík či Salaš Slavkov cez čistiace prostriedky a hygienické potreby až po posteľnú bielizeň a ďalšie prevádzkové materiály na hoteloch. Kľúčom je centralizované plánovanie nákupov, ale zároveň flexibilita pri distribúcii na jednotlivé miesta.
Je logistika v horskom turizme úplne iná ako v meste?
Čo sa týka dennej operatívy, paradoxom je, že náš Hotel Perugia v Bratislave na hlavnom námestí má pre dodávateľov horšiu prístupnosť ako naše prevádzky v Tatrách. Naopak v zime v Tatrách z času na čas čelíme aj kalamitným stavom, respektíve nedoručeniu tovarov pre zlú zjazdnosť vozoviek, ale aj preto sa snažíme pracovať so skladmi aktívne a včas riešiť prípadný nedostatok na sklade. V čom ešte vidím rozdiel, je sezónnosť. Kým Tatry majú dve hlavné sezóny v lete a v zime, Bratislava má okrem prvých dvoch mesiacov v roku pomerne stabilnú obsadenosť po zvyšok roka. A zasa v Best Western Hoteli Prešov to opäť funguje inak, pretože hotel je navštevovaný najmä pracovnými cestujúcimi a ľuďmi s dlhodobými pobytmi, čo taktiež ovplyvňuje logistiku.
A v čom sa líši logistika v cestovnom ruchu od iných oblastí podnikania?
Logistika v cestovnom ruchu a hotelierstve je vysoko zameraná na služby a bezprostrednú spokojnosť zákazníka. Na rozdiel od výroby alebo maloobchodu, kde sa logistika často týka presunu tovaru ku konečnému spotrebiteľovi alebo medzi skladmi, my musíme zabezpečiť, aby boli všetky služby a produkty dostupné na mieste a v čase, keď ich hosť potrebuje. To znamená, že naša výroba a spotreba sa dejú súčasne v našich zariadeniach. Logistika musí byť takmer neviditeľná pre hosťa, ale absolútne spoľahlivá, aby nenarušila jeho pobyt. Ide o riadenie toku tovarov, informácií a personálu tak, aby bola zabezpečená vysoká kvalita služieb.
Ako plánujete nákupy, skladovanie či personál podľa sezóny a ako zabezpečujete plynulý prísun tovarov a zásob v zimných mesiacoch?
Sezónnosť je v Tatrách silný faktor a plánovanie v hotelierstve je celkovo veľmi dynamické a závisle od počtu hostí, raňajok, polpenzií… Počas hlavných sezón sa výrazne zvyšuje potreba zásob a samozrejme aj personálu. Na základe predpokladanej obsadenosti plánujeme nákupy s dostatočným predstihom. Čo sa týka personálu, v sezóne posilňujeme naše tímy v kuchyniach, na recepciách, v upratovacích službách a všade, kde je to potrebné. Aj keď sa zima môže zdať ako strašiak, pokiaľ nie je vyslovene kalamita, nemáme problém s plynulými dodávkami zásob.
Aké sú ďalšie logistické výzvy pri prevádzke hotelov v horskom prostredí?
Určite jednou z výziev, ktorej čelíme, je manažment odpadov, ktorý musí byť efektívny a ekologický. Ďalej je to manažment bielizne. Pranie a distribúcia čistej bielizne pre vyše tisíc postelí a prísteliek rozmiestnených na viacerých miestach vie niekedy zaskočiť, najmä ak sa nám hotely obsadia krátkymi pobytmi a je nutná častejšia výmena posteľnej bielizne.
Aké opatrenia máte zavedené pre prípad krízovej situácie, napríklad výpadok dodávok, zlé počasie?
Máme alternatívnych dodávateľov, s ktorými spolupracujeme, ak by náš primárny dodávateľ nemohol doručiť tovar. Ale nemám vyslovene krízový plán, pretože takéto situácie sa v dnešnej dobe nestávajú tak často a s jedno- či dvojdňovým omeškaním vieme prežiť, prevádzky si navzájom vedia vypomôcť.
Spolupracujete s miestnymi dodávateľmi?
Spolupráca s miestnymi partnermi je pre nás dôležitá, vidíme v tom pridanú hodnotu. V rámci nášho vernostného systému Myaplend napríklad úzko spolupracujeme s mnohými lokálnymi poskytovateľmi atrakcií a služieb, aby sme našim členom ponúkli komplexný zážitok v Tatrách. Čo sa týka dodávok tovaru, snažíme sa podporovať miestnych producentov, najmä pokiaľ ide o potraviny a víno pre naše reštaurácie.
Výhodou je často čerstvosť produktov, rýchlejšia a flexibilnejšia logistika pri menších objemoch a podpora miestnej ekonomiky. Nevýhodou je niekedy obmedzený sortiment, ale aj preto máme pochopiteľne spoluprácu tiež s veľkými dodávateľmi.
Akú úlohu hrá logistika v udržateľnom rozvoji regiónu Vysoké Tatry?
Určite má vplyv, avšak je to komplexnejšia téma, ktorá potrebuje zohľadňovať všetky faktory a logistika je jedným z nich. Cieľom je, aby sa hostia radi vracali a zároveň región prosperoval udržateľným spôsobom.
Akú rolu zohráva digitalizácia a IT systémy v logistike vašej spoločnosti?
Digitalizácia je neoddeliteľnou súčasťou moderného riadenia a nik sa jej nevyhne, ak chce svoju činnosť riadiť efektívne. Aj my sme v posledných dvoch rokoch prešli viacerými zmenami, čo sa týka účtovných, plánovacích a riadiacich systémov. Myslím, že aktuálne sme na správnej ceste k dlhodobej efektivite v procesoch, ktoré sa nás dennodenne týkajú.