Spoločnosť Nay má za sebou úspešnú fúziu so značkou Datart, ktorá priniesla nové možnosti aj výzvy v oblasti logistiky. Vladislav Krasický, riaditeľ logistiky v Nay, opisuje proces zlučovania ako náročný, no strategicky zvládnutý krok, ktorý posilnil efektivitu a pripravenosť nielen na sezónne špičky. Integrácia systémov a optimalizácia skladových procesov priniesli rýchlejší výdaj tovaru a lepšie využitie synergií medzi značkami. Pozitívne hodnotí aj minuloročné zavedenie systému Autostore, ktorý sa stal kľúčovým prvkom automatizácie. „Systém dokonale zaplátal dieru na pracovnom trhu a výrazne zvýšil efektivitu v procesoch logistiky. Ďalšie rozširovanie bude vzhľadom na neustále sa zvyšujúcu ponuku produktov Nay v najbližších rokoch kľúčové,“ hovorí.
Nay má za sebou úspešnú fúziu so spoločnosťou Datart. Ako po novom vyzerá skladové zázemie firmy? Využívate naďalej v plnej miere aj pôvodné skladové priestory Datartu, alebo ste podstúpili optimalizáciu?
Centrálny sklad Nay sme v uplynulom roku optimalizovali tak, aby sme zefektívnili jeho usporiadanie, zlepšili rýchlosť výdaja tovaru a vyťažili maximum zo synergie značiek Nay a Datart. Stále čiastočne využívame aj skladovaciu plochu bývalého Datartu.
Čo všetko zahŕňa takýto proces zlučovania v kontexte logistiky? Narazili ste na výzvy v kompatibilite systémov, v systéme a postupoch skladovania či nastavení dopravy a ako sa ich podarilo vyriešiť?
Obe spoločnosti fungovali v odlišných systémoch, ale základ mali rovnaký. Výzvou bolo samotné zosúladenie logistických procesov za plného chodu logistického centra. V prípade dopravy sme museli pristúpiť k harmonizácii funkčných procesov, čo aktuálne prináša želané ovocie.
Nay vlani na jeseň v seneckom distribučnom centre uviedol do prevádzky systém Autostore. Ako hodnotíte jeho prínos po roku prevádzky, urobili by ste dnes niečo inak a vidíte priestor na jeho ďalšie rozšírenie?
Hodnotím to jednoznačne pozitívne. Systém dokonale zaplátal dieru na pracovnom trhu a výrazne zvýšil efektivitu v procesoch logistiky. Ďalšie rozširovanie bude vzhľadom na neustále sa zvyšujúcu ponuku produktov Nay v najbližších rokoch kľúčové. Otázkou teda nie je, či vidíme priestor na rozšírenie systému, ale kedy k nemu pristúpime. Vďaka modulárnosti systému si to však budeme môcť dovoliť prakticky kedykoľvek, teda aj za plnej prevádzky. Stále však prebieha optimalizácia niektorých produktových kategórií a až po jej ukončení budeme vyhodnocovať potrebu rozšírenia systému.
Koncoročná sezóna je v plnom prúde, blížia sa vrcholy ako Black Friday či Vianoce. Ako vnímate situáciu na trhu, pokiaľ ide o dostupnosť sezónnej pracovnej sily alebo kapacít dopravcov?
Je to z roka na rok horšie. Už v minulosti som spomínal výrazný pokles demografickej krivky a jej negatívny dopad na trh práce, ale práve vďaka inováciám a automatizácii sa nám darí tomuto trendu nepodľahnúť. Kapacita dopravcov síce stále rastie, ale nemôžeme očakávať, aby nakúpili vozidlá iba kvôli sezóne. Preto v Nay komunikujeme so zákazníkmi férovo a v dostatočnom predstihu ich upozorňujeme na posledný termín objednania, aby sme im stihli tovar doručiť do Vianoc. Informáciu nájdu vždy na webe.

Kedy sa začínate pripravovať na vrcholy sezóny, ako sú práve Black Friday alebo Vianoce?
Prípravu na sezónu začíname spravidla v auguste, kedy organizujeme pracovné stretnutia s logistickými partermi, aby sme boli pripravení v dostatočnom predstihu. Dôkladná príprava je 80 percent úspechu a toho sa v Nay držíme.
Bude aktuálna sezóna zároveň zaťažkávacou skúškou novonastavených procesov po zlúčení?
Jednoznačne áno. Ale máme veľmi kvalitný tím pracovníkov logistiky a som presvedčený, že všetko zvládneme a zákazníci budú aj tento rok spokojní. Všetci sme zvyknutí priložiť ruku k dielu a na sezónu sa vyslovene tešíme.
Čo je pre vás najväčšou výzvou pri zabezpečení doručenia objednávok včas?
Udržať funkčnosť systému a dosiahnuť tak maximálnu spokojnosť zákazníka a zamestnancov.
Ako sa mení správanie zákazníkov a aký to má dopad na logistické plánovanie?
Správanie zákazníka sa mení s dobou a my sa tomu snažíme maximálne prispôsobiť. Dnešný zákazník chce byť spokojný nielen s produktom, ktorý si v Nay kúpi, ale aj so všetkými službami, ktoré k nemu dostane, a je len na nás, aby si aj najbližšie vybral našu spoločnosť.
Aké sú ďalšie ambície spoločnosti Nay v oblasti logistiky? Aké projekty a príležitosti pred sebou vidíte v horizonte najbližšieho roka?
V najbližšom období je pre nás kľúčové zabehnutie nového informačného systému, prepracovanie formy skladovania položiek a neustále vylepšovanie procesov. Budúcnosť vidím v automatizácii, rýchlejšom spracovaní objednávok a v zefektívnení vynaložených finančných zdrojov.
Ako reagujete na nečakané situácie, napríklad výpadky dodávok, extrémne počasie či problémy na strane dopravcov?
Nečakané situácie tu boli a vždy budú a našou úlohou je, aby sme sa s nimi vysporiadali. Nehľadali vinníka, neukazovali prstom, ale riešili samotný problém. Takéto situácie majú výrazný vplyv na formovanie manažéra a zažil som ich neúrekom, ale som za ne vďačný, pretože posunuli nielen mňa, ale celý tím.





