logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Priestory nevyužíva len pre potreby slovenskej filiálky. Z distribučného centra v parku P3 Senec...
  • Na slovenských zákazníkov pri online nakupovaní najviac „funguje“ cena a doprava zadarmo....
  • Povedomie o benefitoch štandardizovanej elektronickej výmeny dát (EDI) medzi odberateľom...
  • Ďalšie vylepšovanie vysoko kvalitných logistických činností na oboch amerických kontinentoch, v...

Skladovanie: Cross Docking

14. decembra 2020
Spravodajstvo 0
5099
Skladovanie: Cross Docking

Skladovanie: Cross Docking

Súčasťou prepravného reťazca je distribučný systém krížového dokovania, v logistike známy ako cross-docking alebo operácie v cross-docku. Slúži na prekládku, triedenie či konsolidáciu zásielok medzi dvoma zbernými bodmi. Tovar zostáva len na minimálnu dobu, potrebnú na prekládku, prípadne vybavenie colno-deklaracných služieb.

Cross-docking umožňuje optimalizovať termíny dodávok a náklady na logistiku. Ide hlavne o synchronizáciu v prekládkovom bode, pričom zásielky sa neskladujú. Výhodou je rýchla a jednoduchá operatíva. Na jednej strane sa zásielky vykladajú, následne sa triedia a na druhej strane sa nakladajú a odosielajú na ďalšiu prepravu. Pretože výrobky trávia v sklade menej času, náklady na manipuláciu so zásobami a skladovaním sa znižujú. Je to žiaduce, lebo čím dlhšie výrobky „ležia“ v sklade, alebo na inom mieste skladovania, tým menšiu hodnotu poskytujú.

KVALITNÉ PREPRAVNÉ SLUŽBY

Spoločnosť cargo-partner SR využíva dva vlastné cross-docky. Jeden v bratislavskej Petržalke pre prekládku a distribúciu leteckých a cestných kusových zásielok a druhý v Dunajskej Strede pre distribúciu námorných zberných kontajnerov a zásielok prepravovaných vlakmi po Novej hodvábnej ceste z Číny. Práve v ňom má k dispozícii okrem štandardných 22 nakladacích brán aj 9 brán určených na vykládku z kontajnera. Ako podotýka generálny riaditeľ cargo-partner SR Tibor Majzún, cross-dock nie je spravidla vybavený regálovými systémami a nevyžaduje vysokú svetlú výšku. V porovnaní s počtom brán sa jedná o relatívne malú plochu.

„Je dôležitou a nevyhnutnou súčasťou komplexného balíka poskytovaných služieb a bez funkčných cross-dockov by sme neboli schopní pre klientov realizovať kvalitné prepravné služby. Nevýhodou môže byť nedostatočná skladová kapacita, ale takýto priestor nie je určený na klasické skladovanie, jedná sa o prekládkový bod. Problematické môže byť nastavenie dostatočnej plochy počas 24/7, ale aj počas roka, ako aj adekvátnej plochy na príjem a expedíciu pre nakladajúce kamióny. Problém vzniká aj vtedy, ak je stavebne zle vyriešený prechod cez sklad, kde plynule neprechádzajú zásielky z jednej strany budovy na druhú.“

RÝCHLE INFORMACNÉ TOKY

Trend automatizácie sa dotýka aj cross-dockingu. Tibor Majzún pripomína, že z dôvodu presnosti údajov sa začínajú používať automatické skenery rozmerov a hmotnosti zásielok. Je to z dôvodu kontroly a evidencie zadaných parametrov zásielky. „Nastavením GS1 štandardov štítkov sa zjednodušuje pohyb a kontrola zásielok a znižuje sa možnosť ľudskej chyby pri rozdelení zásielky. Spoločnosti sa v budúcnosti viac zamerajú na dopravníkové pásy, automatické triedenie a rozdelenie zásielok cez skenovanie zásielky. Určite sa bude využívať viac IT a moderné EDI prepojenia medzi odosielateľom a cross-dockovým centrom.“

Podľa Jozefa Holotu, corporate logistics/process & systems development managera spoločnosti Agrana Beteiligungs AG/Slovenské Cukrovary, vo všeobecnosti spočíva prínos automatizácie pre cross-docking v zabezpečení spoľahlivých a rýchlych informačných tokov, ktoré môžu zvyšovať výkonnosť cross-dock terminálov v parametroch ako spoľahlivosť a rýchlosť prechodu zásielok. Tomáš Stríž, cross-dock manažér spoločnosti Gefco Slovakia, zároveň poukazuje na rýchly vývoj technológií. Budúcnosť cross-dockingu vidí bez zásahu operatívy. „Už dnes vidíme, že táto aktivita môže byť z veľkej časti automatizovaná. Preto je aj pre nás dôležité sledovať vývoj skladových, manipulačných systémov a robotiky.“

Modernizácia predovšetkým prináša zvýšenie efektivity práce. Zautomatizovanie manipulácie uľahčuje prácu a umožňuje plynulosť prevádzky, úsporu na energiách a obsluhe. Samozrejme, je to aj zvýšená bezpečnosť a znižovanie poškodenia tovaru pri manipulácii. „Digitalizácia procesov a ich presun do online podoby dokáže zabezpečiť maximálnu optimalizáciu tokov a odstránenie nepotrebných pohybov. Požiadavka zákazníkov na čo najvyššiu efektivitu pri čo najmenších nákladoch napomáha zrýchľovaniu procesu modernizácie,“ dodáva Tomáš Stríž.

NÍZKE NÁKLADY NA SKLADOVANIE

V Gefco Slovakia majú niekoľko druhov cross-dockov. V cross-docku vo výrobe, ktorý sa nachádza u zákazníka, triedia prichádzajúce objednávky podľa miesta a času spotreby a následne sa doručujú podľa požiadaviek výrobných liniek. „Naši zákazníci využívajú aj platformy s pridanou hodnotou. Môže to byť prebaľovanie s kompletnou správou obalového materiálu, jeho návrhom a výrobou. Kompletizácia zásielky od rôznych dodávateľov, nie len na úrovni paliet, ale aj boxov,“ vysvetľuje Tomáš Stríž s tým, že pri tomto procese sa tovar vykladá z jedného prichádzajúceho zdroja a následne sa presúva k expedícií s najkratším možným časom skladovania. Dá sa pri ňom konsolidovať prichádzajúce balenia od rôznych dodávateľov do paliet zmiešaných produktov. Objednávku je tak možné pripraviť bez použitia skladových služieb s minimalizáciou nákladov na skladovanie a požiadaviek na priestor.

Nastavenie skladov si vyžaduje dôkladné plánovanie a návrh. Tok je dôležité monitorovať, aby sa predišlo nesprávnemu fungovaniu. „Je potrebné mať softvérové systémy schopné spravovať rôzne funkcie cross-dockingu a zabezpečiť priamu vysledovateľnosť balíkov počas operácií. Nesprávne navrhnutý tok objednávok môže spôsobiť nerovnováhu pri spracovaní a následnej expedícii, čo môže mať za následok časovú stratu. Táto aktivita vytvára tlak na logistických providerov, ale aj na jeho dodávateľov, pretože je dôležité udržiavať neustály prísun tovaru, ktorý je potrebné pripravovať pod časovým stresom. Akákoľvek anomália v procese môže spôsobiť spomalenie, alebo zastavenie tokov. Medzi najčastejšie komplikácie sa radí nepresné plánovanie príjmu a prepravy a neprispôsobené označenie tovaru pre rýchlu, jednoduchú a jednoznačnú identifikáciu.“

Prinášame vám úryvok z rubriky SKLADOVANIE z časopisu Systémy Logistiky SK 85/2020. Je to ochutnávka originálneho obsahu, ktorý nájdete každý štvrťrok v luxusnej tlačenej podobe.

Nechodí vám časopis? Registrujte sa k odberu a nezmeškajte žiadne vydanie

Predplatné časopisu je ZADARMO pre odberateľov a užívateľov logistických služieb.

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Skupina ARETE hľadá nájomcov pre rozšírenie priemyselného parku v Dunajskej Strede

Investičná a realitná skupina ARETE rozšíri plochu strategicky umiestneného priemyselného parku v Dunajskej Strede takmer o polovicu. Rozšírenie o približne 13 000 m2 je vo fáze pred realizáciou a ponúkne moderné priestory s cross-dock riešením vhodné na skladovanie, logistiku alebo ľahkú výrobu. ARETE predpokladá environmentálnu certifikáciu BREEAM ako aj ponuku flexibilných obchodných podmienok pre nájomcov. […]

Toyota MH Europe a SSAB sa pustili do výroby novej generácie manipulačnej techniky s nižšou uhlíkovou stopou

Spoločnosť začína používať oceľ SSAB Zero z recyklovanej ocele, ktorá sa vyrába využitím elektrickej energie bez fosílnych palív a bioplynu, vďaka čomu vznikajú ocele s výrazne nižšími emisiami uhlíka z fosílnych palív. Toyota Material Handling Europe a SSAB vstupujú do partnerstva bez fosílnych palív a vďaka tejto spolupráci sa spoločnosť stáva prvým výrobcom manipulačnej techniky, […]

Bezkonkurenčný dizajn a špičkový výkon s novým radom elektrických vysokozdvižných vozíkov Toyota Traigo48

Toyota Material Handling Europe s potešením predstavuje nový rad čelných elektrických vysokozdvižných vozíkov Toyota Traigo48, ktorý ponúka vynikajúci výkon, bezkonkurenčný dizajn a komplexný súbor funkcií, ktoré určujú nový štandard pre manipuláciu s materiálom. S 3- a 4-kolesovými modelmi v rôznych veľkostiach je rad Traigo48 prispôsobený potrebám zákazníkov, ktorí vyžadujú univerzálnosť a produktivitu v aplikáciách, ako […]

Sklady s voľnou kapacitou pri Prahe, v Brne, v Pohořeliciach a na Ostravsku

Spoločnosť PST CLC Mitsui-Soko aktuálne ponúka voľné skladové kapacity vo svojich skladoch v Mošnove na Ostravsku, v Pohořeliciach pri Brne, v Brne a v Úžiciach pri Prahe. Vo všetkých svojich multi-user skladoch naprieč republikou firma novo ponúka službu co-packing, po ktorej je vysoký dopyt. Firma ponúka aj prepravy a colné služby. Dodajme, že spoločnosť PST […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 102: 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok