logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Zberná služba predstavuje moderný spôsob expresnej prepravy kusových a paletových zásielok....
  • V srdci oravskej prírody vyrástol jeden z najkrajších parkov v rámci siete CTP – CTPark...
  • Skupina Geis k 1. júlu 2025 preberá všetky podiely v spoločnosti agotrans Logistik GmbH so...
  • Spoločnosť MH Invest postupne realizuje nevyhnutné kroky k premene časti územia bývalej bane v...

Výhody satelitného určovanie polohy pre logistiku

8. marca 2021
IT 0
1087
Výhody satelitného určovanie polohy pre logistiku

Výhody satelitného určovanie polohy pre logistiku

V budúcnosti nebude existovať „jedna“ lokalizačná technológia pre logistické spoločnosti. Namiesto toho budú firmy hľadať správnu kombináciu technológií pre každý prípad využitia a vždy budú usilovať o najlepší spôsob, ako odpovedať na otázku: „Kde sa nachádzam?“

„Technológie novej generácie“ predstavujú poznatky z divízie Research & Development, ktorá úzko spolupracuje s rôznymi oddeleniami a pobočkami, rovnako tak ako s laboratóriom Dachser Enterprise Lab vo Fraunhofer IML a ďalšími partnermi pre výskum a technológie.

GPS, čiže Global Positioning System, je základ pre sledovanie vozidiel a zásielok. Nové systémy, ako Galileo, ponúka niekoľko sľubných možností, napriek tomu v budúcnosti nebude satelitné určovanie polohy vhodné pre využitie vo všetkých aplikáciách v logistike.

Kde sa nachádzam? Túto otázku si prepravcovia tovarov kladú už viac ako 2 000 rokov. Námorníci na palubách obchodných lodí určovali polohu pomocou orientačných bodov, majákov a spoľahlivých námorných máp. Bol to jediný spôsob, ako určiť najrýchlejšiu trasu a odhadnúť čas príchodu do cieľa.

Schopnosť vypočítať optimálnu trasu a čo najpresnejší odhadovaný čas príchodu (ETA) je pre logistické spoločnosti stále veľmi cenný. K tomu je ale potrebné určiť polohu všetkých dopravných prostriedkov a zásielok, a to priebežne a čo najpresnejšie. V dnešnej dobe sa však logistika neorientuje podľa orientačných bodov, ale podľa širokej škály bezdrôtových majákov.

Najznámejší z týchto systémov je určovanie polohy pomocou globálneho navigačného satelitného systému (GNSS). Už viac ako 20 rokov spracováva väčšina prijímačov vo vozidlách, sledovacích zariadeniach alebo inteligentných telefónoch signály z približne 30 amerických GPS satelitov, ktoré obiehajú okolo Zeme v nadmorskej výške 20 000 kilometrov.

Tieto prijímače okrem iného využívajú údaje o polohe z ruského systému GLONASS, alebo čínskeho systému Beidou, pričom minimum z týchto prijímačov využíva údaje z EÚ satelitov Galileo. Inštalácia systému Galileo sa začala v roku 2011 a stále nie je dokončená – 26 z pôvodne plánovaných 30 satelitov už je na obežnej dráhe a posledné kroky by mali byť dokončené do roku 2021-2022.

Dovtedy sa Galileo stane najpokročilejším GNSS ponúkajúcim najspoľahlivejšie a najpresnejšie údaje. USA však medzitým naďalej vylepšujú prvú aj druhú generáciu svojich GPS satelitov, takže v strednodobom horizonte budú poskytovať všetky systémy viac-menej rovnakú kvalitu dát.

Prvá a druhá generácia GNSS môže dosiahnuť presnosť pri určovaní polohy na 10 až 15 metrov s tým, že sofistikovanejšie satelity ako Galileo dokážu presnosť vylepšiť na 4 až 8 metrov. Niekoľko vecí, ako napríklad odraz signálu v mestských koridoroch, však môže mať na túto presnosť negatívny dopad.

Tieto odrazy totiž skresľujú presný čas letu satelitného signálu, ktorý je nevyhnutný pre presný výpočet polohy. Testy Dachser odhalili slabiny používania GPS napríklad na určenie, u ktorej nakladacie brány sa sledovaný náves nachádza. V takom prípade použitie samotnej GPS nedokázalo dosiahnuť 99,9% spoľahlivosti.

Jednou z možností, ako použiť GPS na určenie polohy s väčšou spoľahlivosťou a presnosťou (do 20 centimetrov), je diferenciálne GPS (DGPS). Pri takomto systéme vysiela vysielač dodatočný signál, ktorý sa následne spracováva na zemi. Nevýhodou tejto bezdrôtovej služby je fakt, že nie je dostupná všade, zvyčajne je navyše spoplatnená a spôsobuje v prijímači väčšiu spotrebu energie.

Z uvedených dôvodov je DGPS uskutočniteľným riešením iba vo veľmi konkrétnych prípadoch. Za pomoci svoje služby High Accuracy Services (HAS) plánuje Galileo ponúknuť ďalší signál priamo z obežnej dráhy na dosiahnutie presnosti na 20 centimetrov. Na rozdiel od pôvodných plánov má byť táto služba pre užívateľov bezplatná.

To však stále nerieši problém s odrazom a HAS nebude s najväčšou pravdepodobnosťou schopný ponúknuť centimetrovú presnosť pre využitie v reálnom čase, pretože spracovanie dodatočného signálu môže trvať až 30 minút. V každom prípade doposiaľ neexistujú žiadne praktické testy HAS, pretože služba zatiaľ nie je k dispozícii.

Počas najbližších niekoľkých rokov bude satelitné určovanie polohy zaiste poskytovať presnejšie údaje, z technických dôvodov budú ale stále existovať nepresnosti a obmedzenia. Vnútri budov alebo konštrukcií, akými sú námorné kontajnery, nebudú ani v budúcnosti GPS a tomu podobné systémy schopné dodávať skutočne presné dáta kvôli silnému tieneniu signálu.

Veľkí logistickí hráči však budú môcť využívať na určovanie polohy alternatívne alebo doplnkové „majáky“, najmä mobilné základňové stanice, smerovače WiFi, majáky BLE, RTLS, SLAM alebo optické systémy – každá technológia prináša svoje vlastné výhody aj nevýhody. Preto tiež v budúcnosti nebude existovať „jedna“ lokalizačná technológia pre logistické spoločnosti. Namiesto toho budú spoločnosti hľadať správnu kombináciu technológií pre každý prípad využitia a vždy budú usilovať o najlepší spôsob, ako odpovedať na otázku: „Kde sa nachádzam?“

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Ako vyzerá budúcnosť logistiky? Nalaďte si STILLové reči

Tešíte sa, že ste vytvorili fungujúci sklad. Počet objednávok rastie, no dodávky zrazu nestíhajú a skladové kapacity dosahujú svoje limity. Zamestnanci robia príliš veľa náročnej fyzickej práce, procesy sú neefektívne, vznikajú chyby. Ako tomu predísť? Poďte o tom diskutovať s odborníkmi a pripojte sa koncom mája na livestream spoločnosti STILL. Bude o automatizácii a riadení […]

Patrik Smolka z Linde MH: Elektromobilita je pre nás historická záležitosť

Patrik Smolka pôsobí v spoločnosti Linde MH od svojich profesijných začiatkov. Z technickej podpory a cez produktový manažment sa prepracoval až k oblasti automatizácie. Viedol viacero komplexných projektov od prvotných analýz po ich finálnu implementáciu a stál za väčšinou automatizovaných riešení, ktoré spoločnosť Linde MH úspešne realizovala na slovenskom trhu. Dnes vedie tím produktovej podpory […]

„Vysokozdvižný vozík z Číny? Zabudnite na predsudky – spoľahlivosť má dnes novú značku“

Spojenie „čínska technika“ mnohým evokuje nízku kvalitu. No čo ak ide o značku, ktorá dodáva vozíky do viac ako 120 krajín, spolupracuje s európskym lídrom KION Group a ponúka overený výkon za dostupnú cenu? EP Equipment nie je neznámy výrobca. Je to jeden z globálnych hráčov, ktorý spolupracuje s KION Group – európskou jednotkou a […]

M2C Slovakia nasadzuje drony do výškového čistenia. Kto zaspí, prehrá

Trh sa mení a my s ním. V M2C Slovakia rozširujeme naše portfólio o revolučnú službu – výškové čistenie pomocou dronov. Moderná technológia Baudoin Wash-Drone 1.2 predstavuje efektívnu, bezpečnú a ekologickú alternatívu k tradičnému umývaniu fasád a solárnych panelov. Dron čistí pomocou horúcej osmotickej vody a vysokotlakovej wapky, bez potreby lešenia či horolezcov. Výsledok? Rýchlejší […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 103: 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok