logo

  • Správy
    • Doprava
    • Ekonomika
    • IT
    • Logistické systémy
    • Reality
    • Management
    • Sklad
  • Udalosti
    • Agenda
    • Domáce konferencie
    • Domáce veľtrhy
    • Zahraničné konferencie
    • Zahraničné veľtrhy
  • Názory a analýzy
    • Rozhovory
    • Logistika pod lupou
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Prípadové štúdie
  • SL BOOK
  • SL News
    • Najnovšie vydanie newslettera
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
  • Správy z ČR
  • O časopise
    • Aktuálne vydanie
    • Inzercia
    • Registrácia k odberu časopisu
    • Registrácia k odberu newslettera SLnews
    • Tématické prílohy
  • Priestory nevyužíva len pre potreby slovenskej filiálky. Z distribučného centra v parku P3 Senec...
  • Na slovenských zákazníkov pri online nakupovaní najviac „funguje“ cena a doprava zadarmo....
  • Povedomie o benefitoch štandardizovanej elektronickej výmeny dát (EDI) medzi odberateľom...
  • Ďalšie vylepšovanie vysoko kvalitných logistických činností na oboch amerických kontinentoch, v...

Stredoeurópske e-commerce trhy sú plné rozdielov

13. septembra 2023
Spravodajstvo 0
475
Stredoeurópske e-commerce trhy sú plné rozdielov

Stredoeurópske e-commerce trhy sú plné rozdielov

Česko už roky patrí medzi kráľov on-line obchodovania. Nielenže má jeden z najvyšších počtov e-shopov na tisíc obyvateľov, ale je aj krajinou, kde vznikajú jednotky CEE e-commerce trhov. Pre väčšinu e-shopov je potom na expanziu najzaujímavejší niektorý zo susedných trhov, či jedna z krajín V4.

Mohlo by sa zdať, že ide o veľmi podobné trhy, ale opak je pravdou. Zatiaľ čo v Česku drvivú väčšinu e-shopov nájdeme na porovnávačoch, na Slovensku či v Maďarsku ide o zlomky e-shopov. České e-shopy sa bijú o to, ktorý bude zákazníkom bližšie. Nájsť slovenský e-shop, kam sa dovoláte, nie je pravidlom. Spoločnosť BizMachine preto pre všetkých záujemcov o porovnanie týchto troch trhov pripravila prehľadnú infografiku.

Aj keď čo do počtu obyvateľov sú Česká republika a Maďarsko porovnateľné, pokiaľ ide o podnikanie či konkrétne e-commerce, sú tieto dve krajiny skôr odlišné ako rovnaké. Maďarsko je v mnohom podobné Slovensku, ktoré má takmer polovičný trh, pokiaľ ide o potenciálnych zákazníkov z danej krajiny. Tým odlišnosti oproti Česku ale iba začínajú.

Podľa počtu všetkých podnikajúcich subjektov v ČR (2 807 210), by sa dalo povedať, že štatisticky podniká každý štvrtý Čech, zatiaľ čo na Slovensku a v Maďarsku je to každý piaty obyvateľ. Česko sa tiež tradične vyznačuje najväčším počtom e-shopov, a to aj v pomere k celkovému počtu podnikajúcich subjektov.

V polovici augusta 2023 podľa údajov od BizMachine bolo na slovenskom trhu 63 321 e-shopov. Firiem s aspoň jedným e-shopom bolo v Česku viac ako 47 tisíc, čo predstavuje 1,68% zo všetkých podnikajúcich subjektov. Platí teda, že v SR je takmer 6 e-shopov na tisíc obyvateľov, v Maďarsku sú zhruba 3,2 e-shopy na 1 000 obyvateľov. Slovensko, so 4,4 e-shopmi na 1 000 obyvateľov, je v tejto štatistike medzi oboma svojimi susedmi. Navyše firmy, ktoré prevádzkujú e-shopy majú vyššie obraty práve v Česku. Tých s obratom nad 5 mil. EUR u nás nájdeme 5 %, zatiaľ čo na Slovensku aj v Maďarsku ide o 3 percentá.

„Pri pohľade do našich dát tiež môžeme doplniť, že v Čechách je bežnejšie, aby mala jedna firma viac e-shopov. Rekordman na našom trhu je ostravská firma GEMINI CZ 2000. Celkom sme identifikovali viac ako 400 unikátnych domén patriacich tejto organizácii, na ktorých bol prevádzkovaný e-shop. Ako zdravý, aktívny e-shop aktuálne evidujeme 26 z nich. Ale napríklad firiem, ktoré prevádzkujú aspoň tri e-shopy u nás nájdeme na 3 113, na Slovensku je to desaťkrát menej, v Maďarsku sme na 817 takýchto firmách,“ dopĺňa k štatistikám zaujímavosti Jekaterina Bobrakova, analytička z BizMachine.

V Maďarsku e-shopy na agregátoroch skôr nenájdete

Aj keď na všetkých trhoch pôsobia podobní e-commerce hráči vrátane e-commercie agregátorov a marketplaces, ich penetrácia sa na všetkých troch trhoch líši. Zatiaľ čo takmer 72% českých e-shopov nájdete na agregátoroch, na Slovensku je to len 67%, v Maďarsku menej ako štvrtina. Agregátory v Maďarsku využívajú väčšinou firmy s obratom do 1 milióna EUR. Na slovenskom

trhu nájdeme na porovnávacom portáli pravdepodobnejšie ponuku od firmy prevádzkujúcej e-shop s obratom medzi 1-5 miliónmi EUR, než tej s obratom pod 1 milión EUR.

S pomerom zastúpenia e-shopov na agregátoroch ide aj ruka v ruke počet získaných recenzií. České e-shopy s viac ako tisíckou verejných recenzií dosahujú takmer 6 % všetkých e-shopov, v Maďarsku to je okolo 3 %. Na druhú stranu viac ako 100 recenzií má v Maďarsku len 6,6 % e-shopov (v SR má aspoň 100 recenzií jedna pätina e-shopov).

Investície do reklamy, alebo dostupnosť pre zákazníkov sa výrazne líšia

To, že nie sú tak často na agregátoroch však neznamená, že by maďarské či slovenské e-shopy viac investovali do svojej propagácie. Len 4% maďarských firiem, ktoré majú e-shop, si platí za Keywords vo vyhľadávaní na Google. Na Slovensku ide o 7%, v Čechách až o 9%. Je zaujímavé, že pokiaľ čerpáme z dostupných zdrojov, týmto investíciám do výkonovej reklamy zodpovedá aj priemerná útrata v e-shopoch na človeka za rok v danej krajine. Napríklad pre rok 2022 dopočty z webu Statista.com a dáta BizMachine ukázali, že v Českej republike bola priemerná ročná útrata v e-commerce na obyvateľa viac ako dvojnásobná oproti Maďarsku (509 USD k 208 USD). Slovenskí spotrebitelia sa priemernú útratu držia na podobnej výške ako ich českí susedia (na 389 USD).

Rozdiely nájdeme aj v dostupnosti e-shopov pre svojich zákazníkov. Slovenské e-shopy sú pre nich najmenej dostupné. Najmenej často majú verejnú e-mailovú adresu, alebo telefónnom číslo. Slovenské a maďarské e-shopy majú tiež menej často profily na sociálnych sieťach (len 38 % e-shopov na Slovensku a 47 % v Maďarsku oproti takmer 67 % e-shopov v Čechách).

„Tieto všetky dáta ukazujú na vyspelosť českého e-commerce trhu. A tiež znamenajú, že na maďarskom trhu je v oblasti e-commerce veľký potenciál. Je to koniec koncov aj to, čo hovoria naši klienti – firmy, ktoré svoje B2B podnikanie a ponuku služieb v oblasti e-commerce po novom chcú ponúkať aj na Slovensku či v Maďarsku. Pre nich je kľúčové pozerať sa na e-commerce trh ako celok. Vedieť presne kto je a kto nie je na agregátoroch, vybrať si firmy podľa špecifických produktov a technologických platforiem, čo poskytujú, či podľa dopravcov, ktoré majú zazmluvnené. A to presne naše dáta už v základnom pohľade ponúka,“ uzatvára Martin Ondáš, CEO spoločnosti BizMachine.

Súvisiace články:

Žiadne súvisiace články

Recommend to friends
  • facebook
  • twitter
  • gplus
  • pinterest

Odporúčame

KOMERČNÁ PREZENTÁCIA

Skupina ARETE hľadá nájomcov pre rozšírenie priemyselného parku v Dunajskej Strede

Investičná a realitná skupina ARETE rozšíri plochu strategicky umiestneného priemyselného parku v Dunajskej Strede takmer o polovicu. Rozšírenie o približne 13 000 m2 je vo fáze pred realizáciou a ponúkne moderné priestory s cross-dock riešením vhodné na skladovanie, logistiku alebo ľahkú výrobu. ARETE predpokladá environmentálnu certifikáciu BREEAM ako aj ponuku flexibilných obchodných podmienok pre nájomcov. […]

Sklady s voľnou kapacitou pri Prahe, v Brne, v Pohořeliciach a na Ostravsku

Spoločnosť PST CLC Mitsui-Soko aktuálne ponúka voľné skladové kapacity vo svojich skladoch v Mošnove na Ostravsku, v Pohořeliciach pri Brne, v Brne a v Úžiciach pri Prahe. Vo všetkých svojich multi-user skladoch naprieč republikou firma novo ponúka službu co-packing, po ktorej je vysoký dopyt. Firma ponúka aj prepravy a colné služby. Dodajme, že spoločnosť PST […]

Toyota MH Europe a SSAB sa pustili do výroby novej generácie manipulačnej techniky s nižšou uhlíkovou stopou

Spoločnosť začína používať oceľ SSAB Zero z recyklovanej ocele, ktorá sa vyrába využitím elektrickej energie bez fosílnych palív a bioplynu, vďaka čomu vznikajú ocele s výrazne nižšími emisiami uhlíka z fosílnych palív. Toyota Material Handling Europe a SSAB vstupujú do partnerstva bez fosílnych palív a vďaka tejto spolupráci sa spoločnosť stáva prvým výrobcom manipulačnej techniky, […]

Bezkonkurenčný dizajn a špičkový výkon s novým radom elektrických vysokozdvižných vozíkov Toyota Traigo48

Toyota Material Handling Europe s potešením predstavuje nový rad čelných elektrických vysokozdvižných vozíkov Toyota Traigo48, ktorý ponúka vynikajúci výkon, bezkonkurenčný dizajn a komplexný súbor funkcií, ktoré určujú nový štandard pre manipuláciu s materiálom. S 3- a 4-kolesovými modelmi v rôznych veľkostiach je rad Traigo48 prispôsobený potrebám zákazníkov, ktorí vyžadujú univerzálnosť a produktivitu v aplikáciách, ako […]

Archív komerčných prezentácií

Aktuálne vydanie časopisu

SL SK 102: 

Prečítať elektronicky
Zaistite si svoj výtlačok 

SL NEWS

Čítajte posledný newsletter.
Registrujte sa na odber newslettera.

Vydáva
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 246 007 200
IČO: CZ 48 117 706
www.atoz.cz

Predplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Country manager Slovensko
Tatiana Koššová
tel.: +421 911 750 758
e-mail: tatiana.kossova@atoz.sk

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.cz
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Tento web používa na poskytovanie služieb a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte.
Viac o využívaní cookies na našich stránkach nájdete v časti Ochrana osobných údajov tu.
Ok